kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Kalahtelu/napsahtelu tulee takajarruista. Tarkistin kummankin puolen palat ja levyt,kovasti ruostetta ja jarrupalat heiluvat valtoimenaan levyn pintaa vasten liukutapeissaan paitsi yksi. Palojen asennussarjat varmaan ruostuneet ja tippuneet ajan saatossa veke. Onko kellään muulla ollut vastaavaa vikaa?
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
sylinteri /t jumissa
taikka asennuspalatkin saattanut hajota
vaiha jarrupalat ja tee täydellinen huolto satuloille
taikka asennuspalatkin saattanut hajota
vaiha jarrupalat ja tee täydellinen huolto satuloille
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Jos takajarrupalat saa näkyvästi heilumaan NG900-9-3- malleissa, ovat tässä kiinteästi jarrukilpeen/pyörännapaan asennetussa ja kaksimäntäisessä (sylinteri molemmin puolin levyä) satulassa jotkut sylinterit jumissa.
Itse sain vielä tekohengitettyä apukuljettajan puoleisen takajarrusatulan ulomman männän/sylinterin ottamalla vanhat jarrupalat pois sekä repimällä vanhat sylintereiden suojakumit pois, ja jarrupoljinta sekä sopivia välikappaleita vastakkaisella puolella (lattarautoja) käyttäen satulan mäntää niin ulospäin että varsinainen ongelmakohta löytyi, ollen vain viallisten suojakumien läpipäästämää likaa.
Muutama männän pumppaus ja kampeaminen sisään-ja ulospäin (ja samalla vaivalla jarrunesteiden vaihto) , niin että pääsi männänvartta puhdistamaan *800 paperilla, ja uusi "Motonet"- suojakumisarja silikonirasvoineen (joka suojakumisarja muuten ei pysy paikoillaan ilman pikaliimaa- tai muuta Syanoakrylaattia sisältävää emmettä kuten laakerilukitetta, täysin väärä rakenne).
Tosin, joko NG900/OG9-3 on erityisen herkkä joko käsijarrurumpujarrujen säädöille, tai todella huolellisille takanapojen pyöränpulttien kiristysmomenteille, tai sitten en vain ole tullut tutuiksi sellaiselle yhdistelmälle jossa samassa nipussa on levyjarru, rumpujarru ja vieläpä niiden yhdistelmä jossa sitä käsijarrurummun pyöreyttä voi jopa säätää niillä viidellä pyörän kiinnitysmutterilla...
Itse sain vielä tekohengitettyä apukuljettajan puoleisen takajarrusatulan ulomman männän/sylinterin ottamalla vanhat jarrupalat pois sekä repimällä vanhat sylintereiden suojakumit pois, ja jarrupoljinta sekä sopivia välikappaleita vastakkaisella puolella (lattarautoja) käyttäen satulan mäntää niin ulospäin että varsinainen ongelmakohta löytyi, ollen vain viallisten suojakumien läpipäästämää likaa.
Muutama männän pumppaus ja kampeaminen sisään-ja ulospäin (ja samalla vaivalla jarrunesteiden vaihto) , niin että pääsi männänvartta puhdistamaan *800 paperilla, ja uusi "Motonet"- suojakumisarja silikonirasvoineen (joka suojakumisarja muuten ei pysy paikoillaan ilman pikaliimaa- tai muuta Syanoakrylaattia sisältävää emmettä kuten laakerilukitetta, täysin väärä rakenne).
Tosin, joko NG900/OG9-3 on erityisen herkkä joko käsijarrurumpujarrujen säädöille, tai todella huolellisille takanapojen pyöränpulttien kiristysmomenteille, tai sitten en vain ole tullut tutuiksi sellaiselle yhdistelmälle jossa samassa nipussa on levyjarru, rumpujarru ja vieläpä niiden yhdistelmä jossa sitä käsijarrurummun pyöreyttä voi jopa säätää niillä viidellä pyörän kiinnitysmutterilla...
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
joo suojakumit on kahdesta männästä rikki. taidan vaihtaa suosiolla uudet satulat.
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Bilteman satulat näyttäisi olevan 64e/kpl taakse. Onko tuossa järjestelmän ilmaamisessa mitään ihmeempää, kannattaako vaihtaa yksi puoli kerrallaan/ilmaus vai perä ylös ja kummatkin satulat vaihtoon ja aloittaa ilmaus vasemmallata puolelta siirtyen oikealle?
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Perä ylös, satulat vaihtoon ja sitten ilmaus normaalisti vuorotellen kunnes poljin on jäykkä. (sitten auto alas ja ajoon, ja huomataan että jäi sittenkin vielä ilmaa
)

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Mullakin kalahtaa oikeelta edestä kun jarruttaa, kokeilin kaverin kanssa, niin tuntuisi että satula on väljä? onko tälläsii ongelmii ollu ng satkuis?
Saab NG900 96' 2.0t
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Ei ole vielä henk. koht. ongelmaksi asti ollut, mutta kuluvathan ne osat käytössä. Kolinaan syynä voivat olla kuluneet satulan liukutapit sekä kumit, tai satulan jousisanka väljä tai väärin paikoillaan. Jos päädyt ostamaan "High Level" liukutappisarjan Motonetistä tai muualta, käytä siitä vain kumit ja silikonirasva ja jätä tapit alkuperäisiksi jos eivät ole suuremmin kuluneet, kuten eivät yleensä olekaan.
Erehdyin kerran sarjan laittamaan ja toiste en laita näitä osuvasti "High Level":iksi nimettyjä paskatappeja, tapit eivät ole ruostumattomia kuten alkuperäiset, ja yhden talven ajettuina ne olivatkin turvonneet ruosteesta jumiin liukukumien sisälle rasvauksesta huolimatta, ja kaiken näissä tapeissa kruunasi tapin päähän tehty matala, olikohan niinkin surkean pieni kuin T-30 Torx-hahlo jolla ei ole mitään toivoa saada irti kiinniruostuneita tappeja. Jouduinkin irrottamaan satuloiden kiinnitysraudat pyörännavoista ja irrottamaan tapit ruuvipenkissä erinäisillä poppaskonsteilla.
Erehdyin kerran sarjan laittamaan ja toiste en laita näitä osuvasti "High Level":iksi nimettyjä paskatappeja, tapit eivät ole ruostumattomia kuten alkuperäiset, ja yhden talven ajettuina ne olivatkin turvonneet ruosteesta jumiin liukukumien sisälle rasvauksesta huolimatta, ja kaiken näissä tapeissa kruunasi tapin päähän tehty matala, olikohan niinkin surkean pieni kuin T-30 Torx-hahlo jolla ei ole mitään toivoa saada irti kiinniruostuneita tappeja. Jouduinkin irrottamaan satuloiden kiinnitysraudat pyörännavoista ja irrottamaan tapit ruuvipenkissä erinäisillä poppaskonsteilla.
Re: kylläpäs kalahtaa kun jarruttaa
Selvä, pitää oikein avata ja ihmetellä että mikä siellä mättää, kiitoksia sulle.Minuteman kirjoitti:Ei ole vielä henk. koht. ongelmaksi asti ollut, mutta kuluvathan ne osat käytössä. Kolinaan syynä voivat olla kuluneet satulan liukutapit sekä kumit, tai satulan jousisanka väljä tai väärin paikoillaan. Jos päädyt ostamaan "High Level" liukutappisarjan Motonetistä tai muualta, käytä siitä vain kumit ja silikonirasva ja jätä tapit alkuperäisiksi jos eivät ole suuremmin kuluneet, kuten eivät yleensä olekaan.
Erehdyin kerran sarjan laittamaan ja toiste en laita näitä osuvasti "High Level":iksi nimettyjä paskatappeja, tapit eivät ole ruostumattomia kuten alkuperäiset, ja yhden talven ajettuina ne olivatkin turvonneet ruosteesta jumiin liukukumien sisälle rasvauksesta huolimatta, ja kaiken näissä tapeissa kruunasi tapin päähän tehty matala, olikohan niinkin surkean pieni kuin T-30 Torx-hahlo jolla ei ole mitään toivoa saada irti kiinniruostuneita tappeja. Jouduinkin irrottamaan satuloiden kiinnitysraudat pyörännavoista ja irrottamaan tapit ruuvipenkissä erinäisillä poppaskonsteilla.
Saab NG900 96' 2.0t