Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Spexit:
9-5 Wagon 2.3t AERO vm. 2003
Kysymys lyhyesti:
Katolla on ilmeisesti GSM-antenni "hain evä". Minkälaisella kiinnitys systeemillä se on. Ongelmana on, että evä on löysällä ja todennäköisesti vettä tulee sitä kautta vararengas koteloon.
Miten kiristäminen on helpoin käytännössä tehdä?
Suurkiitokset etukäteen!
9-5 Wagon 2.3t AERO vm. 2003
Kysymys lyhyesti:
Katolla on ilmeisesti GSM-antenni "hain evä". Minkälaisella kiinnitys systeemillä se on. Ongelmana on, että evä on löysällä ja todennäköisesti vettä tulee sitä kautta vararengas koteloon.
Miten kiristäminen on helpoin käytännössä tehdä?
Suurkiitokset etukäteen!
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
1. Irrota hattuhylly.
2. Irrota taempi katonsuojus ja irrota valaistuksen liitännät.
3. Irrota D-pilarien verhoilut ja katonsuojukset takasivuikkunoiden yläpuolelta.
4. Irrota kattoverhoilun kiinnikkeet takasivuikkunoiden yläpuolelta ja irrota molemmat C-pilarien verhoilut yläreunasta.
5. Irrota kaksi kiinnitintä katosta ja kampea varovasti sisäkattoa alas.
Ja kasaaminenn luonnollisesti toisinpäin.
2. Irrota taempi katonsuojus ja irrota valaistuksen liitännät.
3. Irrota D-pilarien verhoilut ja katonsuojukset takasivuikkunoiden yläpuolelta.
4. Irrota kattoverhoilun kiinnikkeet takasivuikkunoiden yläpuolelta ja irrota molemmat C-pilarien verhoilut yläreunasta.
5. Irrota kaksi kiinnitintä katosta ja kampea varovasti sisäkattoa alas.
Ja kasaaminenn luonnollisesti toisinpäin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Kiitoksia vinkeistä!
Eli tuli tuossa nopeasti katsottua parkkipaikalla. Ei tarvitse ottaa kuin takimmainen suoja pois ja valopiuhat. Sen jälkeen verhoilua raottamalla pääsee antenniin altapäin käsiksi. Sormi tuntumalla tuntui olevan hyvinkin kiinni. Silti ulkopuolella on selkeät raot. Verhoilu ei ollut kuitenkaan kostea, vaikka on satanut parin viime päivää...??? Onko hainevän ulointiiviste ns. koriste? No täytyy huomenna paremmassa valossa tsekata uudestaan.
Sitten jää vielä ongelmaksi mistä vesi tulee vararengas koteloon? mistään ei löydy selkeitä valumisjälkiä.
Eli tuli tuossa nopeasti katsottua parkkipaikalla. Ei tarvitse ottaa kuin takimmainen suoja pois ja valopiuhat. Sen jälkeen verhoilua raottamalla pääsee antenniin altapäin käsiksi. Sormi tuntumalla tuntui olevan hyvinkin kiinni. Silti ulkopuolella on selkeät raot. Verhoilu ei ollut kuitenkaan kostea, vaikka on satanut parin viime päivää...??? Onko hainevän ulointiiviste ns. koriste? No täytyy huomenna paremmassa valossa tsekata uudestaan.
Sitten jää vielä ongelmaksi mistä vesi tulee vararengas koteloon? mistään ei löydy selkeitä valumisjälkiä.
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Kiitokset kaikille vielä kerran vastauksista!
Hainevä ei vuoda, vaikka näyttääkin olevan melkein irti. Varsinainen tiiviste on vasta reiän kohdalla. Yksi ongelma vähemmän
Vararengaskoteloon tullut vesi on edelleen mysteeri...? Ei ollut peräkoukun johtojen läpivientikään märkä. Eikä mitään merkkejä vuodosta. Vesi jonka kolmisen päivää sitten kuivasin oli täysin kirkasta. (tällä tarkoitan ettei kuravettä). Toistaiseksi ei ole vielä kertynyt uudestaan.
Vihjeet kertoisivat vuodon tulevan, jostain muualta kuin auton alta!? Täytyy seurailla kuinka paljon sitä kertyy ja kuinka nopeasti.
"uusi" Auto ja uudet kujeet. Ollut omistuksessani hieman yli viikon ja nyt alkaa edestä kuulua vaimea hump hump hump... ääni. Ainoastaan nopeudella 40-60 km/h. Vika varmaan on koko ajan läsnä muttei vielä pysty erottamaan ääntä muilla nopeuksilla.
Olisko etulaakeri mennossa? ei ole havaittavissa äänen muutoksia kääntyilessä, joten ei vielä tiedä kummalta puolelta ääni kuuluu.
Vai olisko muita vaihtoehtoja äänilähteeksi?
Renkaan vaihdoin takaata eteen, joten renkaista ei johtune! autolla ajettu karvan yli 150t/km.
Muuten on toistaiseksi toiminut vielä...
Hainevä ei vuoda, vaikka näyttääkin olevan melkein irti. Varsinainen tiiviste on vasta reiän kohdalla. Yksi ongelma vähemmän

Vararengaskoteloon tullut vesi on edelleen mysteeri...? Ei ollut peräkoukun johtojen läpivientikään märkä. Eikä mitään merkkejä vuodosta. Vesi jonka kolmisen päivää sitten kuivasin oli täysin kirkasta. (tällä tarkoitan ettei kuravettä). Toistaiseksi ei ole vielä kertynyt uudestaan.
Vihjeet kertoisivat vuodon tulevan, jostain muualta kuin auton alta!? Täytyy seurailla kuinka paljon sitä kertyy ja kuinka nopeasti.
"uusi" Auto ja uudet kujeet. Ollut omistuksessani hieman yli viikon ja nyt alkaa edestä kuulua vaimea hump hump hump... ääni. Ainoastaan nopeudella 40-60 km/h. Vika varmaan on koko ajan läsnä muttei vielä pysty erottamaan ääntä muilla nopeuksilla.
Olisko etulaakeri mennossa? ei ole havaittavissa äänen muutoksia kääntyilessä, joten ei vielä tiedä kummalta puolelta ääni kuuluu.
Vai olisko muita vaihtoehtoja äänilähteeksi?
Renkaan vaihdoin takaata eteen, joten renkaista ei johtune! autolla ajettu karvan yli 150t/km.
Muuten on toistaiseksi toiminut vielä...

Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Terve!
Paikallinen marmoritiski lupasi hoitaa laakerin sis. navan ym. ovh. ~400 euroa + työ 1-2 h. Pientä tinkivaraa on varmasti
Motonetissä olisi Tee-se-itse 199 e. Kysymys kuuluu:
Minkä laatuinen on Motonetin osa?
Onko tavallisen pulliaisen mahdollista vaihtaa laakeri? Tarvitaanko erikoistyökaluja?
entä muita osia työn suorittamiseen vai riittääkö pelkkä laakeripaketti.
Sitten vielä jos saisi työvaiheet/ohjeet niin olisin erittäin tyytyväinen.
Kiitokset etukäteen!!!
Paikallinen marmoritiski lupasi hoitaa laakerin sis. navan ym. ovh. ~400 euroa + työ 1-2 h. Pientä tinkivaraa on varmasti

Motonetissä olisi Tee-se-itse 199 e. Kysymys kuuluu:
Minkä laatuinen on Motonetin osa?
Onko tavallisen pulliaisen mahdollista vaihtaa laakeri? Tarvitaanko erikoistyökaluja?
entä muita osia työn suorittamiseen vai riittääkö pelkkä laakeripaketti.
Sitten vielä jos saisi työvaiheet/ohjeet niin olisin erittäin tyytyväinen.
Kiitokset etukäteen!!!
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Terve taas!
Apuja ei tullut... Muuta kuin kiitokset Mimmille! Laakerivikahan se oli. Tuli myös vaihdettua eilen aamupäivästä Motonetista hankitulla osalla. (FAG). Hintaan 199e.
Ei ollut mikään mahdoton juttu maallikolle. Aikaa kului reilu 2h. Ilman asiantuntevaa kaveria olisi mennyt tovi enemmän.
Taas kulkee nätisti
vielä en ole ehtinyt vesi mysteeriä selvittämään...
Apuja ei tullut... Muuta kuin kiitokset Mimmille! Laakerivikahan se oli. Tuli myös vaihdettua eilen aamupäivästä Motonetista hankitulla osalla. (FAG). Hintaan 199e.
Ei ollut mikään mahdoton juttu maallikolle. Aikaa kului reilu 2h. Ilman asiantuntevaa kaveria olisi mennyt tovi enemmän.
Taas kulkee nätisti

vielä en ole ehtinyt vesi mysteeriä selvittämään...

Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Pitkästä aikaan päivityksiä...
Takarengas koteloon ei ole kertynyt sateista ja lumesta huolimatta vettä? Eli mysteeri jatkuu!
Uusia kujeita autossa:
Luettelen tässä samaan kasaan asioita, jotka meinaan vaihtaa/korjata ennen ensi vuoden juhannusta.
Tekniset jutut
Takapöntön yläpuolelta lähti/putosi lämpösuoja pois. Tarviiko välitöntä huomiota?
Olen kelien lämmetessä (kevät 2011) vaihtamassa muutenkin putkistoa ennen kuin se putoaa/hajoaa. Ajattelin mahdollisesti silloin myös lämpösuojan uusia.
Sattuuko joku tietämään mistä kyseistä lämpösuojaa mahdollisesti voisi kysellä?
Xenon väristää, joten on sanomassa sopimustaan irti. Voiko itse vaihtaa ja mistä kannattaa polttimot hankkia? Onko tumpelo sormiselle tilaa suorittaa vaihtotyö?
Kone huoneessa sirisee (metallinen ääni) jokin, ainoastaan kylmänä tyhjäkäynnillä. Ongelmana on etten saa autoa ylös, jotta paikantaminen kävisi helpommin
Osaako joku auttaa?
Automaatti nykäisee hieman N siirryttäessä D:lle. Foorumilta luin kyseistä "ominaisuudesta" Kuinka vakavasta asiasta on oikeasti kyse?
Istuinlämmittimen valo ei toimi? Foorumilta lueskelin että "tuhka-astian" kautta pääsee irroittamaan. Sain kotelon helposti irti, mutten mekanismia. Hauraan näköistä muovia. Ajattelin kysäistä viisaammilta neuvoa miten mekanismi lähtee.
Takapenkin tuulettimien suuttimen koko muoviosa ei ole kunnolla kiinni? Antaa aika halvan vaikutelman... Onko korjaus ehdotuksia?
Kosmeettisia juttuja:
Konepellin ja takaluukun merkit vaihtoon. Onko suomesta/ulkomailta saatavilla jostain edullisesti kestävää merkkiä, miten merkki lähtee helpoiten?
Onko joku tehnyt etupelien juurille jotain ratkaisua? Saabin hieman ärsyttävä "ominaisuus"
Laadukas nahan hoito/puhdistus aine ja työskentely tavat? Kokeilin Turtle Waxin hoitoainetta. Ei toiminut!!! Kuljettajan penkki kaipaisi ensihoitoa.
Tällä hetkellä viimeisin asia työlistalla on kesäkumit ja vanteet?
Edellinen omistaja on ajellut kitkoilla kesät/talvet.
Auto on farmari malli ja metallin sininen. Omasta mielestäni todella hyvän värinen, mutta en löydä sopivia vanteita. Olen yrittänyt katsoa netistä kuvia, mutta ei ole lykästänyt. Onko jollain tietoa hyvistä vannesivustoista, joissa olisi myös kuvia autoista joihin vanteet olisivat asennettu. Vihaan photosoppaamista
.
Mahtuuko Aeron vakioalustalla 235/40/18 tai 225/45/18 pyörimään ottamatta kiinni?
Jos olet lukenut tähän saakka niin kiitän mielenkiinnostasi.
- Väinö -
Takarengas koteloon ei ole kertynyt sateista ja lumesta huolimatta vettä? Eli mysteeri jatkuu!
Uusia kujeita autossa:
Luettelen tässä samaan kasaan asioita, jotka meinaan vaihtaa/korjata ennen ensi vuoden juhannusta.
Tekniset jutut
Takapöntön yläpuolelta lähti/putosi lämpösuoja pois. Tarviiko välitöntä huomiota?
Olen kelien lämmetessä (kevät 2011) vaihtamassa muutenkin putkistoa ennen kuin se putoaa/hajoaa. Ajattelin mahdollisesti silloin myös lämpösuojan uusia.
Sattuuko joku tietämään mistä kyseistä lämpösuojaa mahdollisesti voisi kysellä?
Xenon väristää, joten on sanomassa sopimustaan irti. Voiko itse vaihtaa ja mistä kannattaa polttimot hankkia? Onko tumpelo sormiselle tilaa suorittaa vaihtotyö?
Kone huoneessa sirisee (metallinen ääni) jokin, ainoastaan kylmänä tyhjäkäynnillä. Ongelmana on etten saa autoa ylös, jotta paikantaminen kävisi helpommin

Osaako joku auttaa?
Automaatti nykäisee hieman N siirryttäessä D:lle. Foorumilta luin kyseistä "ominaisuudesta" Kuinka vakavasta asiasta on oikeasti kyse?
Istuinlämmittimen valo ei toimi? Foorumilta lueskelin että "tuhka-astian" kautta pääsee irroittamaan. Sain kotelon helposti irti, mutten mekanismia. Hauraan näköistä muovia. Ajattelin kysäistä viisaammilta neuvoa miten mekanismi lähtee.
Takapenkin tuulettimien suuttimen koko muoviosa ei ole kunnolla kiinni? Antaa aika halvan vaikutelman... Onko korjaus ehdotuksia?
Kosmeettisia juttuja:
Konepellin ja takaluukun merkit vaihtoon. Onko suomesta/ulkomailta saatavilla jostain edullisesti kestävää merkkiä, miten merkki lähtee helpoiten?
Onko joku tehnyt etupelien juurille jotain ratkaisua? Saabin hieman ärsyttävä "ominaisuus"

Laadukas nahan hoito/puhdistus aine ja työskentely tavat? Kokeilin Turtle Waxin hoitoainetta. Ei toiminut!!! Kuljettajan penkki kaipaisi ensihoitoa.
Tällä hetkellä viimeisin asia työlistalla on kesäkumit ja vanteet?
Edellinen omistaja on ajellut kitkoilla kesät/talvet.
Auto on farmari malli ja metallin sininen. Omasta mielestäni todella hyvän värinen, mutta en löydä sopivia vanteita. Olen yrittänyt katsoa netistä kuvia, mutta ei ole lykästänyt. Onko jollain tietoa hyvistä vannesivustoista, joissa olisi myös kuvia autoista joihin vanteet olisivat asennettu. Vihaan photosoppaamista

Mahtuuko Aeron vakioalustalla 235/40/18 tai 225/45/18 pyörimään ottamatta kiinni?
Jos olet lukenut tähän saakka niin kiitän mielenkiinnostasi.
- Väinö -
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Sori mä pilkon ja numeroin vähän sun viestiäsi niin mä pysyn itte mukana.
1.Olisko kuitenkin valskannu joku siellä ollut puteli aiemmin? Luulis nyt koko ajan roiskivan sisälle jos on jossain vaiheessa niin tehnyt.
2.Mulla on xenon-polttimo värissy vuoden eikä oo vielä kuollu. Joten ei kiirettä. Itse vaihdatan sitten huollossa.
3.Täälläkin sirisee, mun paras diagnoosi on "joku turhanpäiväinen osa löysällä". Samaan päätyi paikallinen ajoneuvoinsinööri.
4.Täällä Hyvinkäällä se paranee vaihteistoöljyn vaihdolla huomattavasti.
5.Merkkien vaihto-ohjeet löytyvät foorumilta, leffa alko ni en eti.
6.En uskalla suositella kun en oo nähny sun peukaloiden sijaintia kämmenessä mutta mä hioin kylmästi vanhat rosot pois, suojasin mobiilin sanomalehdellä ja maalarinteipillä ja vedin Mitä Hyllystä Löyty- merkkisellä mustalla spraylla värin pintaan. Homma kesti vartin ja lopputulos vuoden. Must hyvä suhde.
7.Nahkissia ja rutkasti hankausta. Hyvä tulee.
Väinö kirjoitti:Pitkästä aikaan päivityksiä...
1.Takarengas koteloon ei ole kertynyt sateista ja lumesta huolimatta vettä? Eli mysteeri jatkuu!
....
2.Xenon väristää, joten on sanomassa sopimustaan irti. Voiko itse vaihtaa ja mistä kannattaa polttimot hankkia? Onko tumpelo sormiselle tilaa suorittaa vaihtotyö?
...
3.Kone huoneessa sirisee (metallinen ääni) jokin, ainoastaan kylmänä tyhjäkäynnillä. Ongelmana on etten saa autoa ylös, jotta paikantaminen kävisi helpommin![]()
Osaako joku auttaa?
...
4.Automaatti nykäisee hieman N siirryttäessä D:lle. Foorumilta luin kyseistä "ominaisuudesta" Kuinka vakavasta asiasta on oikeasti kyse?
....
5.Kosmeettisia juttuja:
Konepellin ja takaluukun merkit vaihtoon. Onko suomesta/ulkomailta saatavilla jostain edullisesti kestävää merkkiä, miten merkki lähtee helpoiten?
...
6.Onko joku tehnyt etupelien juurille jotain ratkaisua? Saabin hieman ärsyttävä "ominaisuus"
...
7.Laadukas nahan hoito/puhdistus aine ja työskentely tavat? Kokeilin Turtle Waxin hoitoainetta. Ei toiminut!!! Kuljettajan penkki kaipaisi ensihoitoa.
- Väinö -
1.Olisko kuitenkin valskannu joku siellä ollut puteli aiemmin? Luulis nyt koko ajan roiskivan sisälle jos on jossain vaiheessa niin tehnyt.
2.Mulla on xenon-polttimo värissy vuoden eikä oo vielä kuollu. Joten ei kiirettä. Itse vaihdatan sitten huollossa.
3.Täälläkin sirisee, mun paras diagnoosi on "joku turhanpäiväinen osa löysällä". Samaan päätyi paikallinen ajoneuvoinsinööri.
4.Täällä Hyvinkäällä se paranee vaihteistoöljyn vaihdolla huomattavasti.
5.Merkkien vaihto-ohjeet löytyvät foorumilta, leffa alko ni en eti.
6.En uskalla suositella kun en oo nähny sun peukaloiden sijaintia kämmenessä mutta mä hioin kylmästi vanhat rosot pois, suojasin mobiilin sanomalehdellä ja maalarinteipillä ja vedin Mitä Hyllystä Löyty- merkkisellä mustalla spraylla värin pintaan. Homma kesti vartin ja lopputulos vuoden. Must hyvä suhde.
7.Nahkissia ja rutkasti hankausta. Hyvä tulee.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Aloitteleva Saabisti kaipaa apua!
Yritetääs antaa ohje tuohon nahkajakkaroiden hoitoon:Väinö kirjoitti:
Laadukas nahan hoito/puhdistus aine ja työskentely tavat? Kokeilin Turtle Waxin hoitoainetta. Ei toiminut!!! Kuljettajan penkki kaipaisi ensihoitoa.
- Väinö -
Tärkeintä aluksi on kyseisen tuotteen perusteellinen pesu/ puhdistus. Itse ostin aikoinani Softcare täydellisen hoitosetin joka ihan hyvä myös hinnaltaan

Mutta korostan tuota puhdistuksen tärkeyttä ja kuivausta aina työvaiheiden välissä.
Kesäaikaan tuo operaatio sujuu mukavasti ulkona. Ainakin omakotiasujan pihassa virvokkeita nauttien

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.