Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
o--o
"Aero"

Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mikä mahtaa olla syynä siihen että alumiinivanteiden pultit jämähtää joskus tosi tiukasti kiinni? Peltivanteissa tätä ongelmaa ei ole.

Viime syksynä kun vaihdoin alumiinivanteiset kesärenkaat alta pois, niin kaksi pulttia yhdestä renkaasta oli jämähtänyt niin tiukasti kiinni että en saanut vaihdettua koko rengasta. Jouduin menemään huoltoasemalle jonottamaan muiden renkaan vaihtajien kassa. Vaihtoivat sitten vain tuon yhden renkaan jota en saanut itse vaihdettua.

Tästä viisastuneena kun seuraavan kerran vaihdoin kesärenkaat alle, niin kiristin hyvin hellävaroen jotta ei varmasti mene liian tiukalle. Öljyäkin laitoin pultteihin.

Tänään vaihdoin taas talvirenkaat alle. Kuusi pulttia oli tajuttoman tiukasti. Loput 14 lähtivät helposti irti. Jouduin kiinnittämään normaaliin ristin muotoiseen pultin avaajaan pitkän lujan vipuvarren ja vääntämään sillä. Pultin avaajan akseli näytti kiertyvän silmin nähden voimasta ja samalla sen pintakromaus hilseili pois. Kun tarpeeksi väänsi kuului paukahdus ja pultti oli irti.

Mulla oli aiemmin Saab 90 pitkälti toistakymmentä vuotta ja siinäkin oli alumiinivanteet. Minulla ei ollut koskaan mitään ongelmia sen suhteen että pultit olisivat juuttuneet. Siinä tosin kiinnitysmekanismi oli toisenlainen, eli pyörässä oli pultit joihin ruuvattiin mutterit. Nykyisessä Saab 95:ssä pyörissä on kierteistetyt reiät joihin ruuvataan pultit, eli päin vastoin kuin vanhassa Saabissa. Mutta tämän ei pitäisi olla oleellista.

Miksi pultit jämähtävät ja mitä voi tehdä jotta ne eivät jämähdä? Ei niitä kiristämättäkään uskalla jättää. Jos kaikki pultit oli kiristetty suunnilleen samalla voimalla, niin miksi osa pulteista oli jämähtänyt, osa ei? Vai onko joku laittanut mun voitelulypurkkiin liimaa?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Olen voidellut pultit alumiinitahnalla. Kuparitahna olisi parempaa mutta se voi jalompana metallina syödä alumiinia. Terva on myös mainio aine kierteisiin. Öljy haihtuu puolessa vuodessa. Kiristys momenttiavaimella 110 Nm. Näillä eväillä olen onnistunut renkaanvaihdossa kotona.
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Momenttiavaimella kiristys.
Pultteihin ei mitään "öljyä", vaan ennemminkin kevyt sipaisu esim. kuparitahnaa.
Avaamisen laadukas rengaspulttien avain, tai esim. voimahylsy räikkään.
Esim. jotkut markettien ristikkoavaimet on aivan hanurista, eikä niillä saa auki yhtään mitään yli käsitiukkuuteen vedettyä pulttia/mutteria.

EDIT: Pekka kerkis ekaksi. Itse en ole syöpymisongelmia kuparitahnan kanssa huomannut.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Maikki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kierteisiin ei tarvitse/kannata laittaa paljoa kuparitahnaa tai tervaa. Olennaisinta on laittaa ohuesti kuparitahnaa pultin kaulaan jolloin pultti ei jämähdä kiinni.

Jälkikiristystä 100-150km ajon jälkeen ei kannata aluvanteitten kanssa unohtaa :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
o--o
"Aero"

Kiitos tosi paljon hyvästä vinkistä. En tiennyt tuollaisen aineen eli kuparitahnan olemassaolosta. Googlasin kuparitahnaa ja näyttää olevan helposti saatavilla monestakin paikasta. Se on varmaa että laitan sitä seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä.

Momenttiavaimet tiesin, mutta mielestäni ongelma ei johtunut siitä että pultit olisi kiristetty liian tiukalle. Ilmeisesti kyseessä on jokin kiinnileikkautumisilmiö.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602209/0

Jälkikiristyksen olen muistanut, ainakin yleensä. Jos oikein muistan.
TuuSaR
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jatkovarren lisäksi on syytä muistaa terävät iskut vääntösuuntaan, esim. vasaralla, niin tulee vähemmän vauriota pulttiin tiukassa tilanteessa.
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

vai tuliko keväällä voideltua se kartio ja kiristettyä pultti, eikös se kiristy tiukemmalle kun on voitelukalvo välissä? Korjatkoon joku perusteluineen jos olen kuullut väärin...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KAPU2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Varmaankin kiristit vaan liian tiukalle. Se 110Nm on yllättävän löysällä, verrattuna siihen kun ilman momenttiavainta kiskoo "riittävän tiukalle". Itsellä ruostu peltivanne napaan kiinni ekana talvena ja oli hieman tiukassa. Siitä asti olen kuparitahnaa levittänyt pintoihin joissa peltivanne ja jarrulevy/napa ovat kontaktissa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
o--o
"Aero"

mestari kirjoitti:vai tuliko keväällä voideltua se kartio ja kiristettyä pultti, eikös se kiristy tiukemmalle kun on voitelukalvo välissä? Korjatkoon joku perusteluineen jos olen kuullut väärin...
Loogista. Kiristyy tiukalle helposti jos on öljyä kartiossakin. Sitten kun/jos se häviää, niin aukaisu onkin vaikeampaa. Öljyä olen laittanut kierteisiin lähinnä tavan vuoksi jo ammoisista ajoista lähtien miettimättä sen tarkemmin että onko hyvä vai ei. Öljyiset kierteet ei ruostu kuten kuivat. Tosin ruosteenestoon lienee järkevämpikin aineita. Tosin nuo 95:n pultit ovat oikeita ruosteen suosijoita.
core2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja core2 »

speedparts myy näitä jotka ei pitäis ruostua ei irrota eikä jäädä kovasti kiikään, aivan samanlaiset kuin orkkis pultit kartiobrikalla.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin jos olen ymmärtäny oikein kartiota ei voidella vaan kierteet, sillon pitäs aueta vaan eitoimi transportereissa kiristy jotenkin ittestään aina nin kaverilla kuin ittelläkin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Minä ainakin puhdistan pultit joka käyttökauden jälkeen pesemällä sopivalla ainella.

Joka kerta laitan ohuen öljyn niin kierteisiin kuin kartioonkin, ja hyvin toimii. Avaimessa on metrinen jatkovarsi vesijohtoputkesta, sekin on pikkusen vääntynyt... ja käytetään vain avattaessa.
Kiristys 30 vuotta vanhalla ristikkoavaimella, silloin ei olleet työkalut kuttaperkkaa...

Jos kartio käy aluvanteeseen kiinni tolkuttomasti, niin on syytä epäillä onko kiinnityspultin ja vanteen kartiot yhteensopivia.

Kylmäsprayta voi myös kokeilla pulttiin...
-------------------------8<----------->8--------
o--o
"Aero"

ajn kirjoitti:Jos kartio käy aluvanteeseen kiinni tolkuttomasti, niin on syytä epäillä onko kiinnityspultin ja vanteen kartiot yhteensopivia.
Vanteet on Saabin omilla logoilla varustetut ja pultit samanmuotisia kuin tuossa edellä "core2":n kuvassa - tosin ei enää kiiltävät. Pitäisi olla yhteenkuuluvat. Toisaalta miksi epäyhteensopivuus olisi tullut vasta viime vuosina. Ei niissä ollut suurempia ongelmia aiemmin, vain parina viime vuonna. Joku satunainen tekijä saattaa olla vaikuttamassa jämähtämiseen. Ja osa pulteistahan ei ollut jämähtänyt! Suunnilleen samaa kiinnitysvoimaa on käytetty kaikissa. Jospa toisissa vanteen koloissa oli enemmän pölyä kuin toisissa ennen kiinnitystä :)
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Olikos nyt niin että samat pultit käytössä pelti- ja aluvanteissa?
-------------------------8<----------->8--------
touhottaja1
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

minä olen laittanu pensselillä molyppi vaseliinia kierteeseen ja kartioon ja hyvin on pysyny kiinni eikä ole tarttenu kiristellä :wink:
tälläsellä "pulttien" kiristys :wink:
http://kuvablogi.com/nayta/2826179/
Vastaa Viestiin