99 ratti/-akseli ongelma hjälp!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 ratti/-akseli ongelma hjälp!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei!

vuosimallin 71 tuplaysissä oli rattiakselissa väljää oikein kovasti. Ajattelin vaihtaa siihen toisen jonka varmuudella tiesin olevan hyvän.

Irroitin alkuperäisen rattiakselin ratteineen. Nyt en vaan ymmärrä miten saisin ratin irti akselista! Mutteri aukesi toki, mutta sitten meni sormi suuhun. Ikäänkuin ratti ja akseli olisivat yhtä puuta. Ei siksi että olisi tiukassa, vaan siksi että Ei näy mitään saumaa! Ei uudemmissa ysiyseissä ole ton näköinen ollut.

pari kuvaa:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ratti1.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ratti2.jpg


Eli:

1) nyt tarttisin hyviä vinkkejä miten toi ohjauspyörä lähtee, vai lähteekö ollenkaan tuosta rattiakselista, onko se edes uritetussa akselissa kiinni?

2) tai vaihtehtoisesti ostaisin 71 vuoden mallisen ratin siis asennetaanko tuollainen ratti edes uritettuun akseliin?

Muuten olisikin projekti valmiina leimalle. Pahimmat reiät hitsautettu, jotain pientä vielä on sekä ruosteiset jarrulevyt vähän jännittää.

Ajattelin myös sitä, että kun tulevat kilvet ovat HL-654, eli katsastuskuukaudet 01-04, niin mitä järkeä hakea kilpiä loka-marraskuussa? Kuitenkin tulisi ajoon vasta keväällä, ja olisi myös uusi katsastus edessä?

eikös kilpiä kannattaisi yrittää vasta vuodenvaihteen jälkeen? Tulisi leima suoraan vuodelle 2005?

tästä rojektista siis kyse
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/HL654.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tuli ehkä vähän hätäillen huudettua apua. Kun otin silmän käteen, niin näkyihän se sauma siinä ratin ja akselin välissä. Sitten muutuin taas aikuiseksi, hain vasaran, ja koputtelin akselin irti ratista. Helppoa kun systeemi oli irti autosta.

Vanhassa rattiakselissa oli tosiaan outoa häikkää, kun kiskoin sen irti auton jalkatilassa olevasta nivelestä, kuoret (rattiakseliputki?) jäi käteen mutta siuskalut jäivät niveleen kiinni ja tulivat ulos putken alapäästä.

Nyt pitäis vielä saada uusi rattiakseli sinne nivelen urituksiin, tietysti se suostui menemään vaan sentin sinne ja teki sitten lakon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nyt olis sitten ongelma se että ehjä rattiakseli ei alapäästään suostu menemään nivelen uritettuun reikään, vaan työnnettäessä painuu kasaan (ja siis edelleen puhutaan rattiakselista). Millä turkasella saan sen sinne reikään, onhan siinä urituksessa sellainen halkeama josta olis lupa raottaa, mutta niin ohutta ja järeätä työkalua ei reservistä löydy, jolla sitä raottaisi. Ja siis akselin kuuluu painua kasaan kuvaamallani tavalla? Eli akselin pää (alempi) katoaa putken sisään. Minä onneton vedin sen ulos tongilla jolloin murjoin akselin pään urituksia lisää vielä :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Luca, katso kolmas kuva: http://www.vippet.net/jari/saab99/ems_m ... hjaus.html

Voisiko sen alimmaisen osan "hakata" ensin kiinni ja liittää ne yhteen vasta sen jälkeen? Varo kuitenkin rikkomatta muotoja, ne kun tahtovat olla kovin pehmyttä metallia...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Voisiko sen alimmaisen osan "hakata" ensin kiinni ja liittää ne yhteen vasta sen jälkeen?
Ei lainkaan huono idea, johon olisin luultavasti väkisin päätynyt ellen olisi muuten saanut. Sain kuintekin lopulta tyngän niveleen kun kokeilin toista rattiakselia (mitäs kun hyllystä vaan hakee, eino, pari mulla niitä oli) ja vielä avitin naputtamalla vasaralla niveltä takapuolelta ikäänkuin houkuttelemalla sitä akselin ympärille.

Omat kommellukset syntyi sitten kun totesin ettei uudempi rattiakseliputki istu samoihin kiinnityskohtiin.
Ohessa pari kuvaa 99:n rattiakseliputkien vuosimallieroista:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/rattiakseli.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:Omat kommellukset syntyi sitten kun totesin ettei uudempi rattiakseliputki istu samoihin kiinnityskohtiin.
Saatinpahan sitten hieman faktaa arvailujen sekaan. Eli avoimia kysymyksiä 99:n eri rattiakseleiden eroista ei sitten enää ole. Kerrottakoon vielä, että ohjausakseli muuttui vuonna 1975 (Korjaamokäsikirjan mukaan) ja se on ainoa muutos, joka mainitaan. Kuvista vain ei erota, että mikä on muuttunut, joten se piti Lucan kokeilla. Mitä olemme velkaa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Kerrottakoon vielä, että ohjausakseli muuttui vuonna 1975 (Korjaamokäsikirjan mukaan)
Minkä vuoden korjaamokirja? Itelläni on 71-74 sekä 75-77 eikä kummassakaan painoksessa mainita muutoksesta (tosin miksi mainittaisiinkaan kun muutos on tapahtunut juuri kirjojen "välissä")
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
jariha kirjoitti:Kerrottakoon vielä, että ohjausakseli muuttui vuonna 1975 (Korjaamokäsikirjan mukaan)
Minkä vuoden korjaamokirja? Itelläni on 71-74 sekä 75-77 eikä kummassakaan painoksessa mainita muutoksesta (tosin miksi mainittaisiinkaan kun muutos on tapahtunut juuri kirjojen "välissä")
(Eurobooks) 1970-1983: kuvat kahdesta ohjausakselista, toisessa teksti "Ohjausakselin hajoituskuva vuosimalliin -75 saakka" toisessa "Ohjausakselin hajoituskuva vuosimallista -75 eteenpäin". Minun silmillä kun kuvia katsoo, niin kiinnikkeet näyttävät samanlaisilta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin