t16 ja t8 männät?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

t16 ja t8 männät?

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Onkos t16 ja t8 männissä kauheasti eroa? Ameriikoista saisi kohtuu edukkaasti t16 ylikokomäntiä, ja ajattelin sellaiset tilata tuohon kasitappiseen turboon. Eli arvon raati, onkos niissä ratkaisevaa eroa?

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

t16 männillä tulee hieman matalampi puristussuhde. Muuten ne on samanlaisia. Eli kyllä käyvät.
Aki Peltola #1132
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Onkos jotain käsitystä, että kuin paljon tuo puristussuhde laskee?

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

puristussuhde 9:1 -> 8,5:1
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

hienoa, eli pari sarjaa mäntiä tilaukseen.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Eikös se puristussuhde nouse tuosta 8,5:sta 9:ään, kun laittaa 16 tappisen männät? Kun 8v koneessa on tuo 8,5:1 ja 16v koneessa 9:1.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jooh tuo 8,5;1 on 8-tappisen puristussuhde, eli siinä on matalempi puristussuhde, kuin 16v koneessa
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

16 venttiilisessä on pienempi palotila kuin 8-venttiilisessä. Näinollen 16-venttilisen männässä on syvempi kuoppa, joten jos 16v männät laittaa 8v koneeseen niin puristus laskee.
Aki Peltola #1132
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kerros mullekin mistä saa halpoja T16 ylikokomäntiä :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

onkos jollain ihan oikeata tietoa tuosta puristussuhteesta?

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Aksu900 kirjoitti:16 venttiilisessä on pienempi palotila kuin 8-venttiilisessä. Näinollen 16-venttilisen männässä on syvempi kuoppa, joten jos 16v männät laittaa 8v koneeseen niin puristus laskee.
Ok. Kiitos tarkennuksesta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

onkos jollain ihan oikeata tietoa tuosta puristussuhteesta?
On.

8v männän päässä oleva kuoppa on n. 2,6mm syvä ja 75mm leveä.
16v männässä kuopan koko on n. 4,7mm/75mm.
Tonnarin 16v männässä on taas kuoppa jotain näitten väliltä. Mittoja en muista. Ja satkujen männissäkin on pieniä eroja vuosimallista riippuen.
Petron/vanhan turbon männässä n.6.5mm/75mm.

Mittauksista on kauan, joten en muista minkälaisia ne pyöristykset sun muut oli ja mitoissakin voi olla heittoa. Mutta uskokaa huviksenne että 16v koneen männässä ON isompi kuoppa kuin 8v.
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla on kanssa jotain mäntien mittoja:
http://kotisivu.mtv3.fi/saab/mannat.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No niin siinähän nuo onkin paremmin esillä. Joku matemaattisesti pätevämpi vois tuosta räknätä mihin puristussuhde asettuu kun t8 koneeseen asennetaan t16 männät..
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin