2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!
Elikkäs onko mitä eroja ko. koneissa muuta ku toi 100cc?

Yks heppu vaan tarjos 3-ovista valkeeta -92 380tkm ajettua mun tonnariin, vähän kiinnostais kun on tollanen 3-ovinen ollu hakusessa, mut siinä ei oo mitään härpäkkeitä :?

Tänks!
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Taitanee ainakin tuo 2.1litranen kone olla Saabin huonoin moottori mitä nyt kuullut. Korjatkaa toki jos väärässä.
Ja 2.1litrasessa tehot on 140heposta kun taas 2.0litrasessa se 100-125heposta. Väännöistä en tiedä lukuja muuta kun sen että omassa 2.0litrasessa 16-tappisessa vääntöä 177Nm.

On ne kolmioviset tosiaan hienoja ;) http://www.minunauto.com/auto/15720
|#4178
|Saab 95L -76
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja aero »

B212:ssa (2.1) on eri kansi ja imusarja kuin B202:ssa, tiettävästi hengittävät paremmin, koska ovat (tai ainakin olivat joskus) virimiesten keskuudessa suosittuja. Vapaahengitteisestä B202:sta on muistaakseni satkussakin puristettu huipussaan 130-133hv - riippunee mm. katalysaattorin läsnäolosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ainakin oma 2.1 pelasi kuin kello. Vain hyvää sanottavaa. Eipä ole tullut vastaan faktaa, miksi se olisi huono.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ensimmäisten 2,1:n koneen männät olivat huonoja, mutta ei noissa vanhemmissa ole mitään vikaa. Siinä niillä ajetaan puolimiljoonaa, kuin 2,0 koneellakin. Meillä on perheessä kaksikin sellaista, eikä kummastakaan ole pahaa sanottavaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikä niissä ensimmäisissä mukeissakaan kait ollut käytön kannalta mitään muuta vikaa kuin hieman liian suureksi muodostuneen käyntivälyksen mukanaantuoma ääni.

Tätähän asiaa aikaisemmin täällä puitiinkin ihmetellen juuri sitä että moni on kyllä kuullut B212:den olevan "huono moottori" mutta harva osaa sanoa että miksi.

Mitä minä olen kuullut, kyseessä on vahva ja helppokäyttöisen väännökäs ja nöyrä käyttökone.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

mitä tuommosista 3 ovisesta on yleensä pyydetty hintaa :?:
Itse arvelisin hinnaksi 800-1000e, jos on hyvä yksilö.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minuteman kirjoitti: Tätähän asiaa aikaisemmin täällä puitiinkin ihmetellen juuri sitä että moni on kyllä kuullut B212:den olevan "huono moottori" mutta harva osaa sanoa että miksi.

Mitä minä olen kuullut, kyseessä on vahva ja helppokäyttöisen väännökäs ja nöyrä käyttökone.
Täsmälleen samaa mieltä.

Pojan 187.000 ajettu maksoi käyntivikaisena 600€. Käyntivian aiheutti yksi viallinen tulppa. :D Sen jälkeen auto mennyt jo kohta 20.000 km ilman ongelmia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

vahajub kirjoitti:mitä tuommosista 3 ovisesta on yleensä pyydetty hintaa :?:
Itse arvelisin hinnaksi 800-1000e, jos on hyvä yksilö.
Itse maksoin omasta 1500€. Vm. -93, ajettu 162 000km ja täysin ruosteeton. Tosin 2.0ltr. Ei mitään ilmastointeja tai vakionopeuden säätimiä yms... En edes lähtenyt tinkimään.
|#4178
|Saab 95L -76
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä hyvät satkut on melkeinpä tonnista ylöspäin aina
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja toms »

Hyvästä joutuu maksaa ja paskoja saa ilman. maksan vaikka kymppitonnin ku löytäis todella hyvän ja todellakin vähänajetun yksilön jostain.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mutta hulluna täällä pidetään, jos maksaa tonneja vaikkapa 62.000 km ajetusta virheettömästä i16 autosta, jollaisen appiukolle hommasin. Auto on pelannut kuin kello ja varmasti ollut hintansa veroinen. Isäukon ostosta kuhisteltiin mös. 2,1 oli ajettu 120.000 ja aivan virheetön auto. Siinäkin tapauksessa ostaja oli äärimmäisen tyytyväinen ja auto on pelannut kuin enkeli joulun aikaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja orava »

Kansipahvi on tiettävästi herkempi kärvähtämään 2.1:ssä, eli ei kestä välttämättä kuin 250tkm :oops: , kun 2.0:ssa menee helposti 400tkm. Johtunee siitä, että 2.1:ssä sylinterien väli on pienempi ja liekkirenkaat ovat pahvissa kiinni toisissaan. Mut ei siis tosiaan mikään suuri probleema.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja toms »

Saahan ne pitää hulluna. Enemmän pidän hulluna ihmisiä jotka ostaa tuliterän 50 t€ auton niin sen hinta tippuu 5t€ ku ovesta ajaa ulos ja paljonko siitä saa 5 tai 10 vuoden päästä ?
Auton myynti ja käyttöarvo ei ole sama asia.

Auto kun on aina suuri rahareikä ja jotku haluaa näyttää statustaan tai pönkittää itsetuntoaan autoilla yms.
Tosimies kun ei tartte hienoo autoo että jopo keulis tai sais "reunaa".
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2.0 ja 2.1 koneisten satkujen tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Paras vaparihan toi on mitä satkuun saa, loppuu se mollaaminen. Virittäminen kräkkäämättömän softan takia työlästä (mahtoi kiinnostaa).
S. Niittumaa

99 T8
Vastaa Viestiin