Renkaiden edullinen kausivaihto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
teesalama
"Hölösuu"

Re: Renkaiden edullinen kausivaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin..tossa tonnarin lytättyjen tunkinpaikkojen "peltejä" avartaessa kävi mielessä, että voisihan tämänkin renkaanvaihdon helpommalla tehdä.
15 euroa ei kyllä ole enää paha hinta.

Maksaahan se momenttiavainkin jotain, toki sille on muutakin käyttöä kun tonnarilla ajaa :P

Periaatteessa ei tietty haluaisi maksaa sellaisesta työstä, jonka voi itsekkin tehdä.

Tuli nyt sitten molempiin itse vaihdettua, kuten aina ennenkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

ajn kirjoitti:reilu kakskymppinen ainaki 180 cm hyvin puskuroitu naisihminen oli kuin suoraan pirellin kalenterista hypännyt, paitsi että tällä oli sortsit ja hihaton paita ja turvakengät... :D

Ihan vapaaehtoisesti autoin renkaanlaitossa eikä v***nut enää yhtään. Veinpä vielä kyseisen henkilön kotiinsakin... :D
Puppua, olet nähnyt unta :lol:

Mitä aiheeseen tulee, niin maksaisin vaikka 50 euroa, mutta aina se on vain ollut pakkorako edessä ja kauheassa kiireessä ne talvirenkaat on saanut itse turata alle. Pitäisi ehkä oppia suunnittelemaan asioita etukäteen...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Azanovix
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:Itse olen nykyisin mukavuudenhaluinen enkä jaksa vaihtaa (ja pestä ja säilyttää) pyöriä itse, joten käytän Vianorin palveluja.
Mitäs Vianor mahtaa moisesta kokonaispalvelusta veloittaa?
oju
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Ei tuo hinta mielestäni ole kynnyskysymys.

Vaihtotyön teettäminen:
+joku muu tekee
+nopeaa (itse tapahtuma)
+/- työn laatu
-vaatii renkaiden kärräämistä jonnekin
-vaatii renkaiden nostelua, ainakin sedanissa menee selkä kun niitä lastaa konttiin 8O
-ei tapahdu sunnuntai-iltana, kun sitä pikimmin tarvitsisi
-vie työaikaa kohtuuttomasti jos tekee arkena.
-sesonkiaikana jonoa, varattu aika taas sitoo liikaa.

Lisäplussana rengashotellit jotka säilyttävät renkaat kun niitä ei tarvitse.
+em. raijaaminen ja nostelu katoaa
+lisätilaa varastossa
-lisähinta

Itse tekeminen
+saa valita ajan
+/- saa tehdä niin hyvin kuin osaa
-kädet likaantuu
-liikuntaa

Kokonaisaika ei mielestäni puolla ostopalvelua, riippuu tosin jonoista ja omasta työtahdista. Tuo renkaiden lastaaminen autoon ja vieminen jonnekin on myös sellaista työtä joka rasittaa jos ne muuten voi vain rullata varastosta auton luo.

Auton omalla tunkilla niitä ei kannata vaihtaa, Fordin omistajat eivät edes voi. Testivoittajamomenttiavaimen saa Biltemasta kohtuuhintaan, sitä tarvitsee muissakin :saab: -huoltotöissä.

P.S: Vaihdan renkaat itse koska siihen on mahdollisuus, pidän kuitenkin säikeen aloittajan vihjettä ihan asiallisena ja ihmettelen hieman kommentteja. Saabismi, varsinkin OG-suomisaabeilla, on varsin kustannustehokasta mutta en välttämättä julistaisi kaikille jos rupeaisin piereskelemään sisäänpäin säästösyistä :)
muppelo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja muppelo »

teesalama kirjoitti:Niin..tossa tonnarin lytättyjen tunkinpaikkojen "peltejä" avartaessa kävi mielessä, että voisihan tämänkin renkaanvaihdon helpommalla tehdä.
15 euroa ei kyllä ole enää paha hinta.
Joo, tuppaahan nuo vähäsen painumaan kun hallitunkilla siitä nostopaikasta nostaa vaan tuon takia nappasin konttiin joskus muinoin koulussa tekemäni rengasraudan jonka toinen pää on kuin tehty noitten peltien uudelleenmuotoiluun niin ei tartte oman tunkin kans sitten tienpäällä kiroilla.

E: vaan kävippään sitten mielessä että olishan se vaimokkeen toyotaakin varten hyvä hitsailla pieni tuki ettei se helman sauma nostettaessa (hallitunkilla) painu kasaan. Vastaavanlaisen kai vois väkertää saappiinkin ja tyrkkäis sen vaan nostopisteeseen ja sitten vasta hallitunkilla auto ylös..
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

muppelo kirjoitti:E: vaan kävippään sitten mielessä että olishan se vaimokkeen toyotaakin varten hyvä hitsailla pieni tuki ettei se helman sauma nostettaessa (hallitunkilla) painu kasaan. Vastaavanlaisen kai vois väkertää saappiinkin ja tyrkkäis sen vaan nostopisteeseen ja sitten vasta hallitunkilla auto ylös..
Tai jos vaan nostelee saappia hallitunkilla oikeista kohdista. Manuaalista löytyy mallikohtaiset paikat, mutta näkyy ne sieltä pohjasta silmälläkin. Samalla selviää vähemmällä työllä, kun jää 1-2 nostoa väliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ajn kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=95458

tuolta voi todeta tapahtuneen...

Eikös esim. voortin ohjekirjassa sanota jotta auton omaa tunkkia ei saa käyttää renkaan vaihdossa...
Samoin on ainakin Opelin käyttiksessä, vain hätätapauksia varten.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kalle37
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

aero kirjoitti:
muppelo kirjoitti:E: vaan kävippään sitten mielessä että olishan se vaimokkeen toyotaakin varten hyvä hitsailla pieni tuki ettei se helman sauma nostettaessa (hallitunkilla) painu kasaan. Vastaavanlaisen kai vois väkertää saappiinkin ja tyrkkäis sen vaan nostopisteeseen ja sitten vasta hallitunkilla auto ylös..
Tai jos vaan nostelee saappia hallitunkilla oikeista kohdista. Manuaalista löytyy mallikohtaiset paikat, mutta näkyy ne sieltä pohjasta silmälläkin. Samalla selviää vähemmällä työllä, kun jää 1-2 nostoa väliin.
Niin ja ei kannata nostaa saabia nostaa hallitunkilla sepelillä.
Tai ainakaan laskea nopeasti alas :oops:

Nimimerkki tunkintuen hajottanut.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
meverkko
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

kalle37 kirjoitti:

Mulla kun on sorapiha, niin usean vuoden olen käyttänyt hallitunkin alla 12mm filmivanerisoiroa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
kalle37
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

meverkko kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:

Mulla kun on sorapiha, niin usean vuoden olen käyttänyt hallitunkin alla 12mm filmivanerisoiroa.

Levyä olen käyttänyt itsekkin, mutta levy oli sillä kertaa väärässa osoitteessa.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

" Puppua, olet nähnyt unta :lol: "

Niin luulin ensin itsekin, mutta kyllä se ihan todellinen oli... 8O

Viime aikoina olen tosin nähnyt isoista renkaista unta, johtunee ilmeisesti siitä, että traktorin takakumit alkaa olla kintaalla kestääkö ne ensi talven ajot... ne kun maksaa toistatuhatta euroa per pari... :roll:

Toi vaneerinpala on hyvä hallitunkin alla, siihen on hyvä tehdä pienet reiät kumpaankin päähän ja laittaa naru, niin voi sitte vetää sen pois auton alta helposti, ja vielä ripustaa seinälle siitä reiästä... Mulla on vielä toinen hallitunkki varuilta, kun kerran käynyt niinkin, että tunkki jäi ylös eikä ollu toista millä nostaa... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

irroitin orkkistunkin yläpalikan ja hitsasin siihen hallitunkkiin sopivan jöötinpätkän. sillä nousee koko kylki ruttaantumatta ja jää siis orkkistukillekin paikka , jos pitää joskus maantielläkin rengasta vaihtaa. voi kait sen palikan irtokamastakin tehdä aika helposti, mutta kun oli joutilaita tunkkeja.

itse tekeminen on tosiaan hyvin paljon paikasta kiinni, en minäkään viitsisi jossain kerrostalon pihalla näillä aamuilla (ainakaan selvin päin) kiekkojen kanssa painia ja kun maistissa ei autoon kuulemma saa ryhtyä ... :mrgreen: eli mahdoton yhtälö.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin