185 hv softa ja Mitsu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko kukaan laittanut Mitsun ahdinta Garrettin tilalle Femmaan, jossa tehtaan 185 hv softa 150 hv:n tilalla? Kuinkas pelittävät yhteen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Alavääntö on periaatteessa yhtä "surkea" kuin Aerossa, missä siis on tuo Mitsun Td04 ahdin vakiona. Huomiona tietysti se että 2,3 litraisessa vaparissa on luonnostaan hieman parempi vääntö kuin 2,0 litraisessa vaparissa, joten alaväännön osalta moottorien ominaisuudet eivät ole täysin vertailukelpoisia pelkän ahtimen osalta.

Yllä oleva tarkoittaa käytännön havaintona sitä, että isomman ahtimen vaihdolla moottorin vääntöalue siirtyy hieman korkeammalle kierrosalueelle. Toisin sanoen Mitsu kerää kierroksia ja puhtia vasta korkeammilla moottorin kierroksilla kuin pienempikokoinen Garrett.

Mikäli ajaa rauhallista ajoa, eli esimerkiksi lähtee risteyksistä pintakaasulla alle 2500 kierroksen antaen automaatin hoitaa nopeuden nosto, niin Garrettin ja Mitsun välillä ei huomaa kovin isoa eroa. Ainakaan minä en huomannut merkittävää eroa siinä vaiheessa kun oli vaihdettuna pelkkä ahdin.

Turboahtimien eron huomaa oikeastaan vasta sitten kun kiihdyttää normireippaasti. Garrettin ahdin vääntää alempaa tasaisesti kun taas TD04 herää puskemaan hieman korkeammilla kierroksilla kuin G17.

Mikäli ei aio optimoida softaa isommalle ahtimelle, niin pelkästään ahtimen vaihdolla isompaan menettää hieman alavääntöä eikä oikeastaan saavuta mitään parannusta moottorin käytettävyysominaisuuksiin. Mikäli ei ole fyysistä tarvetta (eli rikkinäinen ahdin) vaihtaa Garrettia Mitsuun, niin en lähtisi investoimaan rahaa pelkkään turbon vaihtoon.

Jos taas on tarkoitus lähteä rakentamaan autosta vakiofemmaa suurempitehoinen "mini-Aero" ja haluaa auton koneesta irti yli 200 hevosvoimaa sekä haluaa muuttaa moottorin ominaisuuksia mukavasta tasaisesti vääntävästä käyttöautosta kohti maantienielijää ja maksimaalista ohituskiihtyvyyttä, niin silloin Mitsukonversio voi olla paikallaan.

Yllä oleva kuvaa siis omaa henkilökohtaista ajotuntemusta ja havaintoja pelkällä 2,0t Mitsukonversiollla ennen ruiskusuuttimien koon kasvattamista ja softamuutosta.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Kysymykseen voi vastata lyhyesti ja ytimekkäästi ihan vaikka vastaamisen ilosta.

Toisaalta saman vastauksen voi myös kirjoittaa laajemmin ihan vaikka aikansa kuluksi.

Työelämässä olen havainnut että kun esimerkiksi ulkomaiselle asiakkaalle vääntää asian rautalangasta ja jaksaa ensimmäiseen vastaukseen kirjoittaa hieman tarkemman selityksen sekä hieman asian taustoja, niin loppupelissä säästää itseltään aikaa ja vaivaa kun samaa asiakas ei kysy asiasta myöhemmin usealla peräkkäisellä sähköpostilla eikä soita seitsemän aikaan illalla tarkennusta aiemmin päivällä ilmoitettuun vastaukseen. (Näinkin valitettavasti on toisinaan käynyt).
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä kun 06 aeroon vaihdettiin uusin softa, niin tuo alavääntö parani huomattavasti eli kaupungissa pystyy tasakaasulla ajelemaan tyhjäkynnin tuntumassa ja isollakin vaihteella lähtee mukavasti kiihtymään 1000 kierroksesta. Koneen ominaisuudet siis paranivat huomattavasti kaasuun reagoinnissa alhaisilla kierroksilla, ja ylhäällä on myös voimaa entiseen malliin kuten kuuluukin. Softa ahtimen mukaan ja mahdollisimman uusi versio, niin kuski tykkää.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minusta aero ei kyllä millään kierrosluvulla kyllä häviä voimassa 2,3t:lle. Tämä on kyllä vain ns. mutu tuntuma, mutta kuitenkin. Onhan tuo mitsun ahdin jokatapauksessa kestävämpi. Tki, jos muuttaa ahtimen, niin softa kannattaa muuttaa samalla sen mukaiseksi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitokset vastauksista! Tarkoitus ei tosiaan ole alkaa varta vasten Garrettia vaihtamaan Mitsuun, vaan lähinnä mietin sitä vaihtoehtona, mikäli tuo Garrett ehtii laueta. Toisaalta, omilla ajoilla varmaan vaihto-Garrettkin hoitaa tehtävänsä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

Itsellä 2,0t autossa oli tehtaan jäljiltä 141 kW eli garretin ahdin löytyi. Garretin hajottua erilaisten vaiheiden jälkeen autossa on nyt mitsu, maptunin softa, punaiset suuttimet ja tuhdimpi pakorööri.
Ero alkuperäiseen 141 kW:n versioon on huomattava, tosin alakierrosvääntö ei ainakaan ole yhtään parempi kuten tässä aikaisemminkin on sanottu. Autossa on manuaali aski, mutta kaupungissa auto liikkuu kyllä siististi vaikke mitään erityistä voiman tunnetta ole läsnä. 2500 kierroksen jälkeen potkua löytyy todella riittävästi. Tälläisella yhdistelmällä ei jää jalkoihin. :saab:
Huomattavaa on myös että alkuperäiseen kokoonpanoon verrattuna kulutus on jopa hieman laskenut.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 185 hv softa ja Mitsu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jos autossa on vain pelkkä 185hv softa eikä ole tarkoitus sitä koskaan enempää viritellä niin kannattaa tosiaan ehkä pysyä tuossa Garretissa. Vaikka ei noissa nyt niin isoa eroa ole heräämisessä mutta kyllä sen kuitenkin huomaa. Mutta sitten jos autoon vaihdetaan myös 3" putkisto/downpipe, isompi imuputki, kunnon softa, ym ym. niin sitten auto vääntääkin alhaalta jo yhtä hyvin kuin sillä garretilla ja 185hv softalla :D Myös pelkän sytkäkartan muokkauksella/vaihtamisella saa ihmeitä aikaan tuon ala väännön suhteen.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin