onnettomuus ja avun tarvitseminen
onnettomuus ja avun tarvitseminen
saavut liikenne onnettomuus paikalle jossa romuna on 3 autoa ja loukkaantuneita useampia
oletetaan että 1 auto on tulessa josta matkustajat saat otettua ulos ketä pyydät ensimmäisenä paikalle.
jo joo aluehälytyskeskukseenhan kaikki soittas sehän tiedetään ja kaikkihan noi tulee lähes jonossa paikalle.
mutta ketä pyydät ensimmäisenä saapumaan paikalle.
oletetaan että 1 auto on tulessa josta matkustajat saat otettua ulos ketä pyydät ensimmäisenä paikalle.
jo joo aluehälytyskeskukseenhan kaikki soittas sehän tiedetään ja kaikkihan noi tulee lähes jonossa paikalle.
mutta ketä pyydät ensimmäisenä saapumaan paikalle.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Luulenpa että niitä kaikkia tarvitaan ja ne kaikki saa varmaan tilattua 112:sta kerralla. Tuskin tarvii kolmea erillistä soittoa
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Jokakerta nuo kaikki ovat tulleet paikalle yhdellä puhelulla 112:seen.
Poliisiauto on tosin tullut hieman myöhemmin paikalle kuin paloauto ja ambulanssi
Poliisiauto on tosin tullut hieman myöhemmin paikalle kuin paloauto ja ambulanssi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 905
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
jonkun muun, eli ilmeisesti ruumisauto. Mitäs jos se oliskin sitten mun viimeinen tahto, jotta Saappi sen olla pitää kun mua kuskataan. Päätetty.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Eiköhän tuossa tilanteessa ole parempi alkaa itse toimimaan ja jättää 112-soittelu tumpeloiden hommaksi. Samalla kun liikennettä toivottavasti pysähtyy paikalle voi käydä repimässä porukkaa autoista ulos auttamaan tilanteessa.
Tositilanteessa ei ole mikään kiire soittaa 112 vaan yhtä hyvin soi sitten vaikka soittaa ruumisauton samantien.
Tositilanteessa ei ole mikään kiire soittaa 112 vaan yhtä hyvin soi sitten vaikka soittaa ruumisauton samantien.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
On se hyvä, että weskulla on kaikki tarvittavat ensihoidon välineet mukana aina laajasta lääkelaukusta defibrillaattoriin asti. Tokihan peräkontissa kulkee myös kätevästi hydraulileikkurit ja levittimet mikäli joku auto sattuu olemaan sen verran solmussa, että se on leikeltävä auki loukkaantuneiden ulos saamiseksi. Niin ja auton katollahan meillä jokaisella on parin kuution vesisäiliö ja pumppu sekä muutama kymmenen metriä letkua ja suihkuputki jos sattuu joku kosla vaikka palamaan...wesku kirjoitti:Eiköhän tuossa tilanteessa ole parempi alkaa itse toimimaan ja jättää 112-soittelu tumpeloiden hommaksi. Samalla kun liikennettä toivottavasti pysähtyy paikalle voi käydä repimässä porukkaa autoista ulos auttamaan tilanteessa.
Tositilanteessa ei ole mikään kiire soittaa 112 vaan yhtä hyvin soi sitten vaikka soittaa ruumisauton samantien.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Varmaankin tulisi tosiaan soitettua hätänumeroon ja kerrottua tilanne sille hätinä peruskoulun läpäisseelle asiakaspalveluhenkilölle, joka ei tajua asiasta yhtään mitään.
Mutta koko asian idea jäi itselleni aukeamatta, siis jos olet saanut uhreja ulos autosta, niin miksi siinä vaiheessa pitäisi ruveta miettimään kenenkä noista pelastustyötä duuninaan hoitavista haluaisi paikalle jatkohoitoa antamaan?
Mutta koko asian idea jäi itselleni aukeamatta, siis jos olet saanut uhreja ulos autosta, niin miksi siinä vaiheessa pitäisi ruveta miettimään kenenkä noista pelastustyötä duuninaan hoitavista haluaisi paikalle jatkohoitoa antamaan?
Viimeksi muokannut ng900aero, To Marras 11, 2010 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Se mitä pystyy tekemään vaikka paljain käsin ensimmäisten minuuttien aikana ratkaisee useimmiten enemmän kuin se saapuvatko ammattipelastajat 20 vai 25 minuutissa.rälläkkä kirjoitti: On se hyvä, että weskulla on kaikki tarvittavat ensihoidon välineet mukana aina laajasta lääkelaukusta defibrillaattoriin asti. Tokihan peräkontissa kulkee myös kätevästi hydraulileikkurit ja levittimet mikäli joku auto sattuu olemaan sen verran solmussa, että se on leikeltävä auki loukkaantuneiden ulos saamiseksi. Niin ja auton katollahan meillä jokaisella on parin kuution vesisäiliö ja pumppu sekä muutama kymmenen metriä letkua ja suihkuputki jos sattuu joku kosla vaikka palamaan...
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Ihan sama ketä pyytää. Hätäkeskus (aluehälytyskeskukset on jo historiaa) ei ole mikään taksikeskus, vaan päivystäjä tekee riskiarvion soittajan kertomien tietojen perusteella ja hälyttää tarvittavat yksiköt.
Wesku on kyllä oikeassa, että jos väkeä on niin ilman muuta kannattaa laittaa joku muu soittamaan, jos itse pystyy aloittamaan avun antamisen.
Wesku on kyllä oikeassa, että jos väkeä on niin ilman muuta kannattaa laittaa joku muu soittamaan, jos itse pystyy aloittamaan avun antamisen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
En minä sitä sanokaan etteikö pidä mennä katsomaan jos jotain on mahdollista tehdä mutta joku haavojen paikkailu on hitusen eri asia kuin ruveta riuhtomaan ihmistä auton romusta ulos tietämättä hänen saamiaan sisäisiä vaurioita, varsinkin jos hän on tajuton eikä kykene kertomaan missä on pipi. Kyllä se nyt vaan on syytä välittömästi soittaa sinne hätäkeskukseen jos saapuu ensimmäisenä onnettomuuspaikalle eikä ruveta odottelemaan, että jos siihen nyt joku muu sattuu pysähtymään.wesku kirjoitti:
Se mitä pystyy tekemään vaikka paljain käsin ensimmäisten minuuttien aikana ratkaisee useimmiten enemmän kuin se saapuvatko ammattipelastajat 20 vai 25 minuutissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Kai siltä hätäkeskuksen henkilöltä voi kysyä mitä teen seuraavaksi, kun tuo yksi tuossa on tajuton tuolla autossa eikä pulssia tunnu. Neuvovat varmaan?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Neuvovat varmasti. Todennäköisesti ilman kysymistä, kunhan kertoo tilanteen.Raimo Miettinen kirjoitti:Kai siltä hätäkeskuksen henkilöltä voi kysyä mitä teen seuraavaksi, kun tuo yksi tuossa on tajuton tuolla autossa eikä pulssia tunnu. Neuvovat varmaan?
Tässä kun monet on puhunu siitä ihmisen reuhtomisesta autosta pihalle, niin sitä kannattaa kuitenkin miettiä kaksi kertaa, vaikka ihminen ei täysin tajuton olisikaan. Törmäyksessä on voinut tulla selkärankaan vaurioita, joita ei päällepäin näe ja jotka pahenee siirtelyllä. Siksi kannattaa mielummin pitää paikoilleen penkin selkänojaa vasten niska tuettuna (pää pystyssä, jotta henki kulkee). Tietty jos auto tulessa, niin eihän silloin muu auta kuin kiskoa pihalle. Auton mukana palaminen kuitenkin se huonompi vaihtoehto...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Komppaan JuHemia. Onnettomuuspaikalle pysähtyy varmasti muitakin, eli kannattaa delegoida henkilöitä varoittamaan muuta liikennettä. Jos on autoja liekeissä niin sieltä välittömästi väki ulos, vaikka olisi mitä tukirankavammoja. Muutoin sitten tekee sen verran ensiapua mitä osaa, ja jos ei osaa niin ei lähde arpomaan. Tajuissaan oleville on hyvä puhua jotain, vaikka säästä tai mistä vain, koittaa saada ajatuksia hieman kokoon. Voi kuulostaa tyhmältä, mutta toimii.
Pyri myös ajamaan onnettomuuspaikan edelle, kun raivauskalusto saapuu niin pääset jatkamaan matkaa eikä tarvitse odotella kun on kaistoja kiinni...
Pyri myös ajamaan onnettomuuspaikan edelle, kun raivauskalusto saapuu niin pääset jatkamaan matkaa eikä tarvitse odotella kun on kaistoja kiinni...
Nyt : 900C -89
Ennen : 90 -86, 9000CD -90
Ympäristötekijöinä : 99 -78, 900 -86, 900 -94, 9000 -97, 9-5 -98, 9-5 -01, 9-5 -04
Ennen : 90 -86, 9000CD -90
Ympäristötekijöinä : 99 -78, 900 -86, 900 -94, 9000 -97, 9-5 -98, 9-5 -01, 9-5 -04
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Jostain syystä kutsuisin ambulanssin paikalle, jos siihen itse sitten saisi vaikuttaa.. Semmone fiilis vaa et se vois olla kova sana saada ekana paikalle, olettaen et kolari on kumminkin ollu melko kova kun yksi autokin on tulessa.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
vaikkei ihan sykkeen tahdissa niin tulee yllättävän paljon kun sormikin sirkellillä napsahtaa poikki, ei ole oma sormi mennyt, mutta nähny olen.georgahti kirjoitti:vähän samaan tapaan kuin meistä useimmilla menee sormi suuhun ja toinen perseeseen kun verta lentää sykkeen tahdissa ja tarttis tehrä jotaki.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007