Tonnarin takajarrut ääntää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Tonnarin takajarrut ääntää

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tein jarrulevyjen ja -palojen vaihto-operaation tässä kesän aikana ja kaikki meni ihan ok.
Nyt joitain kuukausia myöhemmin takaa on alkanu kuulua outoja ääniä takajarruista 8O
Peruuttaessa tyhjäkäynnillä takajarrut parkuvat aika kovaäänisesti :cry: Pieni kosketus polkimeen auttaa asiaan. Vauhdikkaammin lähtiessä ne ei päästä mitään ääntä :!:
Hiljaa eteenpäin ajaessa jarrut ovat äänettömät, kevyt jarrupolkimen painautus aiheuttaa taas vastaavanlaisen äänen, mutta tässä tapauksessa vain hetkellisesti. Eivät siis jää laahaamaan :cry: Päästävät myös saman äänen kevyesti jarruttaessa ja samalla takarenkaan osuessa esim johonkin kuoppaan. Kuoppaan osuessaan heti parkaisee, mutta kuten sanottu, vain hetkellisesti. Peruuttaessa ääni on jatkuvampaa jos ei polkimeen koske 8O
Onko satula/satulat takana jumissa :?: Vai onko jokin säätö pielessä :?: Voisiko käsijarrun virheellinen säätö vaikuttaa vian ilmenemiseen :?:
Jarrut ei kuitenkaan mielestäni laahaa päällä :!:
Saakohan tästä kukaan mitään tolkkua :?: :?: :?:
Koittakkee autella ja antaa apuva jos ymmärsitte mitä tarkoitan... Annan lisätietoa tarvittaessa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

9-5T kirjoitti:tarvikepalat ovat usein äänekkäitä mutta syyllinen voisi olla myös jarrukilpi joka on kova ruostumaan.
Odotinkin jotain tällaista kommenttia...
Jarrukilvet on tonnarissani hyvässä kunnossa eivätkä vastaa levyyn :?
Voi kun joskus olisikin noin yksinkertaista löytää syy johonkin vikaan :(

Toi Mimmin kommentti sen sijaan alkoi kiinnostamaan. Jos palat takertelevat satulassa, niin mitä on tehtävissä :?:

Tietysti äänen syynä voi olla ne tarvikepalat, mutta aiemmissa autoissani tarvikepaloista ei koskaan ole lähtenyt noin kovaa ääntä - korkeintaan vinkuvat jarrutuksessa, ei muuta. Nyt ei kyse ole vikinästä, vaan sellainen kumea ulvonta :lol: Ääntä on niin pirun vaikea pukea sanoiksi :lol: :lol: :lol:

Lisää kommenttia vaan kehiin jos jollakin on vastaavasta kokemusta :wink: Tältä foorumilta on jo moniin vikoihin apu löytynyt, joten eiköhän tämäkin tästä vielä selviä :P
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Auto on eri, mutta oireet osittaina samanlaisia. '95 NG900:ssa on alkanut oikean puolen etujarrut kihnuttamaan, eli pitävät aina levyn pyörähtäessä saman äänen. Nopeutta nostettaessa ääni vähenee ja matelivauhdeissa on melkein yhtäjaksoista. Palat ja levyt ovat vuoden vanhat ja oireet alkoivat juuri hiljattain. Osat ovat tarvikeliikkeestä, ja kaikissa paketeissa luki Opel Vectra :oops:
BMW 320dA Coupe LCI
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jarrusatulasta ruosteet pois ja jarrupaloista liiat maalit puis ja saat palat uimaan satulassa.

Kannattaa myös laittaa männän ja palan väliin kuparitahnaa. Joissain malleissa on palan takana pieni täyte tai liuska.
Tuon tehtävänä on hiljentää palojen ja kuskin valitus.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eihän sinne levylle vaan rasvaa/jarrunestettä pääse..?
Viallinen stefa..?
Ja tietysti sinä voitelit liukutapit ( tappirasvalla )..!!!
Samalla kun tarkastit kumiohjurien kunnon..!!

Kerroppas muuten miten säädit käsijarrun..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-88 Satkun takajarrujen tapeissa en käyttä takana mitään rasvaa (samat takajarrut tonnarissakin siis). Ainakin meikäläisen pirssin tapauksessa tapit liukuu nätisti ihan kuivana (eipä ollut ruostettakaan siellä, kun tulpat oli paikoillaan kumien päissä). Huomasin, että kiinteälle puolelle satulaan (eli juuri tossa kuvassa julkisivun puolella) oli jäänyt vuosien mittaan ihan selkeä ruosteisen raudan kerros jarrupaloista. Se lähti vasaroimalla pois. Tuo ylempänä mainittu palojen viilaus sopivaksi on kyllä tuttua hommaa tarvikepalojen kanssa. Pitää siis kokeilla, että palat tosiaan liikkuvat. Onhan kysyjän satuloissa nuo jouset kunnossa? Katso kuvaa:
Kuva



sivu tonnarijuttuja ja tossa jarruhommelit.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tonnarissa kumipuslat olivat kuluneet melko väljiksi ja satula kampesi itseään melko vinoon, ja puslat olivat täynnä jotain mustaa mönjää.
Ja ne tapit jumittui liukutappeihin.

Uusilla kumipuslilla homma korjaantui, ja satulasta hioin teräsharjalla irto ruosteen veke, ja kokeilin että uusi pala todella on sopivan väljä pesään.
Ja tuo asennussarjan rauta vaikuttaa lähinnä satulan liikkeeseen pystysuunnassa siis satula ei pääse ns..kolisemaan.

88 Satkun takajarrujen tapeissa en käyttä takana mitään rasvaa (samat takajarrut tonnarissakin siis)...???????

kopioitu jarrujutusta...!!!
Smear the sliding pin(s) with copper grease and refit. Tighten them snugly.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, mie kasasin ne liukutapit ja kumit ihan kuivana. Ne oli kuivat, kun purin ne ja satulat liikkuivat tosi hienosti, joten enpä mennyt sotkemaan "luonnon tasapainoa" vaan kasasin ne kuivana ja on toimineet hienosti jo pari vuotta. Ruostettakaan siellä ei ollut. Kumiosien päissä kuuluu olla tulpat, ettei vesi pääse sinne tappia ruostuttamaan. -88 satkussa on samat takajarrut, kuin tonnarissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

9000CD23T kirjoitti:Eihän sinne levylle vaan rasvaa/jarrunestettä pääse..?
Viallinen stefa..?
Ja tietysti sinä voitelit liukutapit ( tappirasvalla )..!!!
Samalla kun tarkastit kumiohjurien kunnon..!!

Kerroppas muuten miten säädit käsijarrun..?
Levylle ei pääse rasvaa/jarrunestettä, se on tarkastettu. Viallisia stefoja ei ole.
Liukutappeja puhdistin huolella ennen asennusta ja rasvasin ne ihan siihen tarkoitetulla tökötillä. Kumiohjurit tuntuivat olevan timmissä kunnossa ja asennuksen jälkeen pelasi tosi hyvin :!:
Käsijarrun säädön työvaiheita en nyt yhtäkkiä muista :oops:
Lunttasin korjausoppaasta ja tein niiden ohjeiden mukaan.

Täytyy vissiin käyttää nuo takajarrut auki ja tsekata palat. Minua jotenkin epäilyttää, että ne palat nyt jotenkin siellä takertelee.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Firges9000 kirjoitti:Jarrusatulasta ruosteet pois ja jarrupaloista liiat maalit puis ja saat palat uimaan satulassa.

Kannattaa myös laittaa männän ja palan väliin kuparitahnaa. Joissain malleissa on palan takana pieni täyte tai liuska.
Tuon tehtävänä on hiljentää palojen ja kuskin valitus.
Jos mahdollista, niin alumiinitahnaa.
kupari+suolavesi+rauta = rauta syöpyy. Eli kuparitahna voi aiheuttaa korroosiota jarruosiin.
Alumiini taasen on sähkökemiallisesti epäjalo jopa rautaan verraten, joten uhrautuja tulee siitä eikä jarruista. Se pikemminkin suojaa.
900C -86
Vastaa Viestiin