Magneettiventtiilin testaus??
Magneettiventtiilin testaus??
Miten siis testataan magneettiventtiili? Mitä vertailin isännän OG9-3 Sport Coupeen, niin samanlailla käyttäytyi suunnilleen aktuaattori kuin minun autossani. Mutta tosiaan; miten se mankkavena testataan?? Mitä haun avulla lueskelin, että ainakin mankkavenan käämien ohmilukuja voisi testailla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Trionic 5:ssa kaikki haarat on auki. Siis kumpaan tahansa laitimmaisista letkuliitoksista (C tai R) puhallettaessa ilman pitaisi tulla ulos keskimmaisesta liitoksesta (W). Nain ainakin WIS:n mukaan.Mimmi kirjoitti:Yleisesti:
Magneettiventtiili on kaksikääminen kolmitieventtiili, joka on lepotilassa kaikki haarat kiinni.
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Taitaa olla henkimaailman hommia tuon mankkuvenan testaaminen. Ainakin se verran voi testata etta puhaltaa molempiin laitimmaisiin letkuliitoksiin (R ja C), ilman pitaisi tulla keskimmaisesta ulos (W). (Trionic5)juhokare kirjoitti:Miten siis testataan magneettiventtiili? Mitä vertailin isännän OG9-3 Sport Coupeen, niin samanlailla käyttäytyi suunnilleen aktuaattori kuin minun autossani. Mutta tosiaan; miten se mankkavena testataan?? Mitä haun avulla lueskelin, että ainakin mankkavenan käämien ohmilukuja voisi testailla.
Lisaksi ohmimittarilla voi mitata kaamien vastuksen johtoliitoksesta. Vastus keskimmaisen ja laitimmaisten pitaisi kaiketi trionoc 5:ssa olla n. 3ohmia. Laitimmaisten valilla ei saisi olla yhteytta (aareton vastus).
Onko ongelmana liian matalat vai liian korkeat ahdot? Jos liian matalat, kuten minulla, niin silloin voi myos kokeilla mita seuraa keskimmaisen letkun irroittamisesta. Jos paineet nousevat nyt kiihdytyksessa normaalisti tai liiankin pitkalle punaiselle, niin silloin luultavasti joko mangneettiventtiilissa tai sen ohjauksessa on vikaa. Kannattaa itse pitaa huoli siita, ettei anna paineiden nousta liian korkealle: W-letku irroitettuna jarjestelmalla ei ole paljonkaan keinoja ahtojen rajoittamiseksi.
Itse en ole osannut paattaa onko vika ohjauksessa vai mankkuvenassa. Kylmana toimii, mutta kun ajaa moottorin kunnolla kuumaksi, niin ahdot tippuu keltaisen alueen puoleen valiin.
...
Ahot toisinaan ovat liian alhaalla ja toisinaan liian korkealla. Eli vain n. 0,5 bar ja joskus jopa n. 1,0 bar. 1 barin ahoilla olen vetänyt n. 11 sekunttiin 80->120 vitosvaihteella.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: ...
Minulla on samantyyppista ongelmaa, auto on '99 9-3 FPT. Tosin minulla paineet hukkuvat kun konetila kuumenee. Siis normaalimaantieajo ei ole viela mitaan, siina paineet pysyvat asiallisina, mutta kun liruuttelee ja pysahtelee >30asteen helteessa tai seisauttaa auton kone kuumana helteeseen, niin ei loydy ahtoja.juhokare kirjoitti:Ahot toisinaan ovat liian alhaalla ja toisinaan liian korkealla. Eli vain n. 0,5 bar ja joskus jopa n. 1,0 bar. 1 barin ahoilla olen vetänyt n. 11 sekunttiin 80->120 vitosvaihteella.
Vahan veikkaan, etta vika on magneettiventtiilissa, mutta kun varmuutta ei ole ja auto toimii useimmiten, niin en ole viela lahtenyt ostamaan uutta venttiilia kokeillakseni korjautuuko silla.
Mulla on ollut jonkun aikaa ongelmana liian alhaiset huippuahdot. Stage 1 on siis kiinni, joten normioloissa ahtojen pitäsi nousta melkein punaisen loppuun asti. Nyt ahdot nousivat vain punaisen ja keltaisen alueen rajalla. Syyksi on epäilty esim. By-Passia, vaihdettiin uusi By-Pass ja toimi samallailla. Myös By-Passin ja muiden imupuolen letkujen falskausta pidetään syyllisinä. Nuo letkut on tarkoitus vaihtaa.
Kävin äsken tekemässä magneetiventtilille puhalluskokeen. R-reijästä puhaltaessa ilma ei mennyt läpi. Pitänee hakeutua jonkin toimivan magneettiventtiilin läheisyyteen kokeilemaan miten sitten käy.
Kävin äsken tekemässä magneetiventtilille puhalluskokeen. R-reijästä puhaltaessa ilma ei mennyt läpi. Pitänee hakeutua jonkin toimivan magneettiventtiilin läheisyyteen kokeilemaan miten sitten käy.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kokeilimme kahdesta tuota R:n puhaltamista eikä tule mitään W:stä ja kyseessä siis T5:n mankut. Ainakin toinen noista oli toimiva mankku. C:stä menee kyllä ilma W:hen. Samaa ihmettelin tuossa omassa ja otin se auki ja purin osiin. Mutta sama jatkui avaamisen jälkeenkin eli kyllä se metalli lätkä putoaa siihen R:n reijän päälle ja pysyy siinä puhaltamisesta huolimatta, painetta kun pistää niin sitten kyllä liikahtaa mutta kevyellä puhalluksella ei avaantunut eli nähtävästi siinä alemmassa on magneettia mukana. Pitäis saada rikkinäinen kpl työstettäväksi (saa tarjota, maksan kulut).karvalakki kirjoitti:Trionic 5:ssa kaikki haarat on auki. Siis kumpaan tahansa laitimmaisista letkuliitoksista (C tai R) puhallettaessa ilman pitaisi tulla ulos keskimmaisesta liitoksesta (W). Nain ainakin WIS:n mukaan.Mimmi kirjoitti:Yleisesti:
Magneettiventtiili on kaksikääminen kolmitieventtiili, joka on lepotilassa kaikki haarat kiinni.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kyllä tuo HAKU toiminto on sitten hyvä juttu...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... iventtiili

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... iventtiili
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re:
Onko oikeasti näin että pystyy tuon mankkuvenan testaamaan puhaltamalla?karvalakki kirjoitti:Trionic 5:ssa kaikki haarat on auki. Siis kumpaan tahansa laitimmaisista letkuliitoksista (C tai R) puhallettaessa ilman pitaisi tulla ulos keskimmaisesta liitoksesta (W). Nain ainakin WIS:n mukaan.

Puhalluskoe toimi ainoastaan C letkuun hönkimällä jolloin W letkusta tuli ilmaa ulos. R letkuun puhaltamalla ei W:stä mitään... Eli onko sitten todettava vena rikkinäiseksi ? Mistähän kannattaisi mahdollisesti metsästää uutta magneettiventtiiliä?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Jos C-W yhteys on auki ja ei miksikään muutu virroitettunakaan niin mankku on jumittunut asentoon joka antaa sulle lpt:n ahdot.
Toinen vaihtoehto on että W-yhteys on tukkeessa, hukkikselle ei mene ollenkaan ohjauspainetta hukkapporttia avaamaan ja ahdot karkaa fuelcuttiin.
Kolmas vaihtoehto on satunnainen ja epämääräinen toiminta näiden väliltä.
Neljäs vaihtoehto on sähköinen eli että mankun keloista on toinen kärähtänyt, tai sitten sulake tai fetti ECUlta.
Mankun kelat voit mitata yleismittarilla, keskipinni on yhteinen ja laidoilla on eri kelojen toiset päät, resistanssi noin 3 ohmia.
Uusia saa marmorilta, PCS:ltä, Elkpartsilta jne jne ja tarvikelaatu on kuuluisa 0-3 kk:n eliniästään, hinta 150e ? Orkkis Yli 200e
Unohda T5 mankku ja vaihda kestävään T7 mankkuun modauksen avulla, tulee halvemmaksi pidemmän päälle. YV:llä lisätietoja
Toinen vaihtoehto on että W-yhteys on tukkeessa, hukkikselle ei mene ollenkaan ohjauspainetta hukkapporttia avaamaan ja ahdot karkaa fuelcuttiin.
Kolmas vaihtoehto on satunnainen ja epämääräinen toiminta näiden väliltä.
Neljäs vaihtoehto on sähköinen eli että mankun keloista on toinen kärähtänyt, tai sitten sulake tai fetti ECUlta.
Mankun kelat voit mitata yleismittarilla, keskipinni on yhteinen ja laidoilla on eri kelojen toiset päät, resistanssi noin 3 ohmia.
Uusia saa marmorilta, PCS:ltä, Elkpartsilta jne jne ja tarvikelaatu on kuuluisa 0-3 kk:n eliniästään, hinta 150e ? Orkkis Yli 200e
Unohda T5 mankku ja vaihda kestävään T7 mankkuun modauksen avulla, tulee halvemmaksi pidemmän päälle. YV:llä lisätietoja
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Näköjään on todella tietämystä asiasta !!vesa67 kirjoitti:...

Voiko tuolle venttiilille antaa suoraan 12V uuteen puhallustestiin suoraan vaikka akkulaturista (auto melkolailla purettuna, joten normi auton virtoja ei voi laittaa päälle) ? Saisi tietää että toimiiko vena virroitettuna. Ensimmäisessä testissä ei siis virtoja ollut.
Täytyy aloittaa tuo vikakartoitus nyt sitten ensimmäisenä tuolla ohmien mittaamisella.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Voihan sitä testailla. Itse käytän 12v akkuporakoneen akkua ja hauenleukajohdoilla sähköä keskinastaan ja toisella johdolla vuorotellen hipaillen laitimmaisia pinnejä pitäisi mankkuvenan korvinkuultavasti naksahtaa kun kelat vetää vuorotellen venttiilin säätölätkän puoleensa. Älä kuitenkaan kytke jatkuvasti sitä virtaa kiinni, kelaan syntyy lähes 50 wattia lämpötehoa pienelle alueelle jos käämit on ehjät.
Aikonaan noita avasin ja vaihdoin sen keskilätkän ehjäksi, viilasin ja ähelsin ja sain korjattuakin mutta onneksi tuli tuo modausvaihtoehto tietoisuuteen.
Aikonaan noita avasin ja vaihdoin sen keskilätkän ehjäksi, viilasin ja ähelsin ja sain korjattuakin mutta onneksi tuli tuo modausvaihtoehto tietoisuuteen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Nyt on mankkuvenaa vähän testailtu.
Ohmi-mittaus antoi tulokseksi molemmin puolin 3,1 ohmia. (Vaikuttaa hyvältä?)
Uusittu puhallustesti ILMAN VIRTOJA : C:stä ilmaa = ilmaa tulee W:stä, R:tä ilmaa = ilmaa tulee W:stä. (Vaikuttaa hyvältä?). Kun tukkii W:n ja ilmaa C:hen = ei ilmaa mistää, kun tukkii W:n ja laittaa ilmaa R:stä = tulee ilmaa C:stä ??? (Huolestuttavaa ???)
Venttiili ei helise ravistettaessa.
Yleismittarin "piippausominaisuudella" venttiilinliittimistä huutaa mittari, laittaa johdot mihin pinniin vain. Eli siis kaikki pinnit ovat yhteydessä toisiinsa... vaikeasti selitetty.
Virtaa annettaessa ei tuntunut ensin tapahtuvan mitään mutta muutaman kerran puolelta toiselle vekslattaessa alkoi nakse käymään molemmin puolin vuoronperään. (Olisiko mahdollisesti ollut venttiili jumissa kun renkkaamalla rupesi availemaan oikein?)
Mitä tällaisesta amatöörin testituloksesta voisi siis päätellä ? Vena ehjä vai hajalla ?
Ohmi-mittaus antoi tulokseksi molemmin puolin 3,1 ohmia. (Vaikuttaa hyvältä?)
Uusittu puhallustesti ILMAN VIRTOJA : C:stä ilmaa = ilmaa tulee W:stä, R:tä ilmaa = ilmaa tulee W:stä. (Vaikuttaa hyvältä?). Kun tukkii W:n ja ilmaa C:hen = ei ilmaa mistää, kun tukkii W:n ja laittaa ilmaa R:stä = tulee ilmaa C:stä ??? (Huolestuttavaa ???)
Venttiili ei helise ravistettaessa.
Yleismittarin "piippausominaisuudella" venttiilinliittimistä huutaa mittari, laittaa johdot mihin pinniin vain. Eli siis kaikki pinnit ovat yhteydessä toisiinsa... vaikeasti selitetty.
Virtaa annettaessa ei tuntunut ensin tapahtuvan mitään mutta muutaman kerran puolelta toiselle vekslattaessa alkoi nakse käymään molemmin puolin vuoronperään. (Olisiko mahdollisesti ollut venttiili jumissa kun renkkaamalla rupesi availemaan oikein?)
Mitä tällaisesta amatöörin testituloksesta voisi siis päätellä ? Vena ehjä vai hajalla ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Magneettiventtiilin testaus??
Tuo on sähköisesti ihan ehjä. Saatoit saada sen säätöprikan liikkumaan mutta se ei takaa miten pitkään toimii, jos sitten tuli edes täysin toimivaksi nytkään.
Voit jopa tehostaa elvytystä ruikkaamalla ohutta voiteluainetta R:stä sisään ja naksuttelemalla ja ravistelemalla ylimääräiset mömmöt ulos.
Paikalleen vaan ja testausta, sillä se selviää.
Voit jopa tehostaa elvytystä ruikkaamalla ohutta voiteluainetta R:stä sisään ja naksuttelemalla ja ravistelemalla ylimääräiset mömmöt ulos.
Paikalleen vaan ja testausta, sillä se selviää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko