Isompi on pata kuin 38cc.dimebak kirjoitti:Tulipa tuossa toissa- ja tänä päivänä sahailtua vähän rankoja pölkyiksi. Reilu peräkärryllinen meni ja sahana oli appiukon Husqvarna 238SG (mallia valmistettu vuosina '84-'86), vähän jäi harmittamaan ku ei päässyt testaamaan vieläkö kahvan lämmitin toimii
38cc pata ärjyy vähän erimalliin kuin nykypäivän saha, voimaa oli ihan riittävästi (paksussa puussa sen kyllä saa hyytymään, kun painaa vaan), maassa sahanpuru pölisi ku paksua pölliä sahasi eli ainakin sen motin läpi meni ihan kiitettävästi ilmaa. Ja ennen kaikkea näppärän kokoinen ja painoinen tuollaiseen "sunnuntai-sahailuun".
http://www.findit.fi/finImg/003%28273%29.JPG
Siitä innostuneena katselin sitten Huskyn webbisivuja ja silmäni osui tällaiseen, Husqvarna 55 Sviddu, klassikko ulkonäkö, iso pata ja vielä uusi. Tämä jos mikä on retroa
Moottorisaha topicci
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Moottorisaha topicci
Re: Moottorisaha topicci
Joo jos meinaat tuota 55 Huskyä. Ei ollut paikallisessa liikkeessä mallia, että olis päässyt käpisteleen. Tosin eipä tuo Huskyn 435 ollut mikään hassumpi käsitellä, sellainen oli mallina ja vielä aika pirun hyvään hintaan, muistaakseni 365€.Fred Scuttle kirjoitti:Isompi on pata kuin 38cc.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
Kirpparilla kävin äsken ja löyty 44 Huski. Kävin pihalla kokeilemassa. Olikohan viides nykäisy kun lupasi ja ryyppy pois nykäisy ja käyntiin. Kävi kakistelematta heti joka asennossa ja otti kierroksia hyvin myös joka asennossa. Heräsipä tässä nyt epäilys että oliko se sittenkin 444 ja yksi 4 ois kulunut mallimerkinnästä pois. Hintalapussakin luki kyllä 44 mutta muistelisin että yhdellä tutulla on 44 ja se on kyllä jo paljon nykyaikaisempi kuin tuo kokeilemani. Tuossa koekäyttämässäni oli takapotkujarrun kahva metallia ja puolikaasu oli erillään ryypystä. Vai onko Huski tehnyt aiemminkin tuolla mallimerkinnällä sahoja? Pirun hyvä saha mutta mietityttää että onko hinta kohillaan. 75€. Avautukaa ihmiset.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Moottorisaha topicci
Mulla on 444 metsurimalli. Päälikotelo on vain yhdellä ruuvilla kiinni ja tulpan vaihto on näin ollen nopea toimitus. Puolikaasu löytyy myös. On vanhuuttaan vaan melko painava kapistus vaikka 42:een verrattuna.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Moottorisaha topicci
^Kylläpä tuo sittenkin oli 44. Kävin vielä kerran vilkaisemassa. Muistan ilmeisesti sen tuttavan sahan mallin väärin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Moottorisaha topicci
Nyt löyty hyvä sivu. Ratkaisevaa tässä nyt olisi se että onko tuo 44 kevyempi, tehokkaampi ja/tai parempi kuin Partner 500 joka kotoa löytyy. Ihmetyttää vain kun näyttäs että 500 ois 5,1 kg ja 5000 6kg. Eikös nuo ole yks ja sama malli ja mallinimi vain on muuttunut? 44:n Painoksi ilmoittavat 5,6 kg. Eli jos tuo meidän saha sitten on sen 6 kg niin ois tuo huski kuiten vähän kevyempi ja saattaahan siinä tärinänvaimennus olla parempi kun on laadukkaamman sahan maineessa. Mietityttää
Kyse on kanadalaisesta sivusta acresinternet.com
Aika kattavasti on sahojen teknisiä tietoja
Kyse on kanadalaisesta sivusta acresinternet.com
Aika kattavasti on sahojen teknisiä tietoja
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Moottorisaha topicci
jaaha... juupas-eipäs on sitte tälläkin voorumilla.
Aloitetaan nyt vaikka siitä että mä olen metsurinhommia tehnyt 80-luvulla ihan työkseni, viikot oli 7-päiväisiä ja päivät pimeestä pimeeseen. Silti meinasi nälkäkuolema tulla kun tehtiin sellaisia kurakoita, jotka ei konehakkuuseen soveltuneet. Silloin motohakkuu alkoi yleistyä, mutta niillä ei voinut ihan joka paikkaan mennä, ja kaikki isännät ei niitä syystäkään omaan mettäänsä päästäneet.
Sittemmin on hommat vaihtuneet konttuurin puolelle ja metsänhoidosta tullut lähinnä polttorangan tekoa, tonttien raivuuta ja maisemahakkuuta harrastuksen nimissä.
Sahoja on ollut huskuja ja stihlejä, muitakin merkkejä on kokeiltu - mutta kokeiluksi ovat jääneet. Tällä hetkellä on 2 kpl 026 stihliä, 254G husku ja 024AV stihli tulossa. Raivuri on stihl FS360. Uutta sahaa en ole ostanut 21 vuoteen, kun noihin vanhoihin saa osia ja ne kestää vuodesta toiseen. Jos kellä on noita vanhempia 200-sarjan huskuja, niin ei kannata luopua, jos pikkusenkaan osaa itse niitä korjata. Nämä uudemmat päästönormit täyttävät värkit on semmosia, että käyntihäiriön tullessa täytyy uusia kaasari... niissä kun kaikissa ei ole enää edes säätöruuveja seoksille...
Sitte noista sahoista yleensä; harraste-ja ammattisahan erottaa runkomateriaalista, ammattisahassa se on metallia, muissa muovia.
Tuommonen muovirunko kestää tavallisen käytön, mutta totiseen työntekoon siitä ei ole. Vanhemmissa ns maatilamalleissa, kuten huskun 44 on vielä metallirunko, joten semmosen kannttaa kyllä ostaa mainitulla 75 euron summalla. Sillä sahaa vielä pitkästi sen jälkeen, kun muovirunkoinen on jo laskenut öljyt allensa.
Tällä hetkellä mielestäni paras saha pikkukäyttöön on stihlin MS200, jota tosiaan saa noin 500€ hintaan. Husqvarnan tuotekehitys on mennyt jotenkin perseelleen kiina-ilmiön myötä, halpamallithan tulee sieltä kuten suuri joukko kaikkien mallien osista. Se selittää miksi näitä jöngköpingejä ym. hupimerkkejä ilmestyy myyntiin...
Husqvarnan ohella Partner ja Jonsered kuuluvat Electrolux-konserniin nykyään, joten yhteisiä osia löytyy niistä, maalilla ja katemuoveilla on tehty eri mallit ja hintakategoriat. Huskun ammattimallit tosin eroaa jonkun verran osiltaan muista, mutta sen kyllä huomaa jo hinnastakin...
Aiemmin husku ja stihl olivat laadullisesti jokseenkin samalla viivalla, stihl toimi hyvin 9 kuukautta vuodesta ja husku 3, kumpaakin tarvittiin.
Sittemmin stihlillä paneuduttiin talvikäyttöön ja nykyään nuo VW-mallit toimivat ymäri vuoden. Huskun kehitys ei ole edennyt samaa vauhtia, ja siellä on ilmeisesti paneuduttu voittojen maksimoimiseen...
Tuolla aikaisemmassa postauksessa oli jollakulla huskun 242XPG, se on ehkä paras saha mitä koskaan on tehty kuituleimikon tai polttopuurangan tekemiseen.
Mallimerkinnässähän XP tarkoittaa extended power ja G on kahvanlämmitin.
Pari kappaletta vanhempaa Partneria odottaa entisöintiä, R18 ja R17, vanhemmassa on vielä kärkisytytys... nuo ovat mainioita vehkeitä, jos pitää katkoa vaikkapa kuivumaan päässeitä isompia runkoja, ei sula paikat, vaikka painasi menemään kaasu pohjassa koko tankillisen...
Jaa niin, kyllä tuo huskun 44 on ihan eri maailmasta kuin Partner, sen voi jopa viedä metsään...
Aloitetaan nyt vaikka siitä että mä olen metsurinhommia tehnyt 80-luvulla ihan työkseni, viikot oli 7-päiväisiä ja päivät pimeestä pimeeseen. Silti meinasi nälkäkuolema tulla kun tehtiin sellaisia kurakoita, jotka ei konehakkuuseen soveltuneet. Silloin motohakkuu alkoi yleistyä, mutta niillä ei voinut ihan joka paikkaan mennä, ja kaikki isännät ei niitä syystäkään omaan mettäänsä päästäneet.
Sittemmin on hommat vaihtuneet konttuurin puolelle ja metsänhoidosta tullut lähinnä polttorangan tekoa, tonttien raivuuta ja maisemahakkuuta harrastuksen nimissä.
Sahoja on ollut huskuja ja stihlejä, muitakin merkkejä on kokeiltu - mutta kokeiluksi ovat jääneet. Tällä hetkellä on 2 kpl 026 stihliä, 254G husku ja 024AV stihli tulossa. Raivuri on stihl FS360. Uutta sahaa en ole ostanut 21 vuoteen, kun noihin vanhoihin saa osia ja ne kestää vuodesta toiseen. Jos kellä on noita vanhempia 200-sarjan huskuja, niin ei kannata luopua, jos pikkusenkaan osaa itse niitä korjata. Nämä uudemmat päästönormit täyttävät värkit on semmosia, että käyntihäiriön tullessa täytyy uusia kaasari... niissä kun kaikissa ei ole enää edes säätöruuveja seoksille...
Sitte noista sahoista yleensä; harraste-ja ammattisahan erottaa runkomateriaalista, ammattisahassa se on metallia, muissa muovia.
Tuommonen muovirunko kestää tavallisen käytön, mutta totiseen työntekoon siitä ei ole. Vanhemmissa ns maatilamalleissa, kuten huskun 44 on vielä metallirunko, joten semmosen kannttaa kyllä ostaa mainitulla 75 euron summalla. Sillä sahaa vielä pitkästi sen jälkeen, kun muovirunkoinen on jo laskenut öljyt allensa.
Tällä hetkellä mielestäni paras saha pikkukäyttöön on stihlin MS200, jota tosiaan saa noin 500€ hintaan. Husqvarnan tuotekehitys on mennyt jotenkin perseelleen kiina-ilmiön myötä, halpamallithan tulee sieltä kuten suuri joukko kaikkien mallien osista. Se selittää miksi näitä jöngköpingejä ym. hupimerkkejä ilmestyy myyntiin...
Husqvarnan ohella Partner ja Jonsered kuuluvat Electrolux-konserniin nykyään, joten yhteisiä osia löytyy niistä, maalilla ja katemuoveilla on tehty eri mallit ja hintakategoriat. Huskun ammattimallit tosin eroaa jonkun verran osiltaan muista, mutta sen kyllä huomaa jo hinnastakin...
Aiemmin husku ja stihl olivat laadullisesti jokseenkin samalla viivalla, stihl toimi hyvin 9 kuukautta vuodesta ja husku 3, kumpaakin tarvittiin.
Sittemmin stihlillä paneuduttiin talvikäyttöön ja nykyään nuo VW-mallit toimivat ymäri vuoden. Huskun kehitys ei ole edennyt samaa vauhtia, ja siellä on ilmeisesti paneuduttu voittojen maksimoimiseen...
Tuolla aikaisemmassa postauksessa oli jollakulla huskun 242XPG, se on ehkä paras saha mitä koskaan on tehty kuituleimikon tai polttopuurangan tekemiseen.
Mallimerkinnässähän XP tarkoittaa extended power ja G on kahvanlämmitin.
Pari kappaletta vanhempaa Partneria odottaa entisöintiä, R18 ja R17, vanhemmassa on vielä kärkisytytys... nuo ovat mainioita vehkeitä, jos pitää katkoa vaikkapa kuivumaan päässeitä isompia runkoja, ei sula paikat, vaikka painasi menemään kaasu pohjassa koko tankillisen...
Jaa niin, kyllä tuo huskun 44 on ihan eri maailmasta kuin Partner, sen voi jopa viedä metsään...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Moottorisaha topicci
Oma ääni myös Stihlin ms200.
Ehdottoman hyvä saha omiin tarpeisiin kun sahaa polttopuita ja nuoren metsän harvennuksia tekee. Pieni ja ketterä (mäntä taitaa olla pitkittäin, joten ei vääntele vastaan karsiessa) jonka lyhyellä laipalla menee kaikki poikki nätisti mitä vain yltää. Kiertää mukavasti ja lastua lentää!
Ja ei ole tarvetta puolipuristuksille kun on kevyt käynnistää muutenkin pienen kuutiotilavuuden ansiosta. (suhteessa kuitenkin tehoja löytyy)
Voin kyllä suositella.
Enkä yhtään ihmettele kun eräs tuttu metsuri sanoo että harvennuksilla tukkipuu menee helposti jos vaan vähääkään terästä huolehtii.
Ehdottoman hyvä saha omiin tarpeisiin kun sahaa polttopuita ja nuoren metsän harvennuksia tekee. Pieni ja ketterä (mäntä taitaa olla pitkittäin, joten ei vääntele vastaan karsiessa) jonka lyhyellä laipalla menee kaikki poikki nätisti mitä vain yltää. Kiertää mukavasti ja lastua lentää!
Ja ei ole tarvetta puolipuristuksille kun on kevyt käynnistää muutenkin pienen kuutiotilavuuden ansiosta. (suhteessa kuitenkin tehoja löytyy)
Voin kyllä suositella.
Enkä yhtään ihmettele kun eräs tuttu metsuri sanoo että harvennuksilla tukkipuu menee helposti jos vaan vähääkään terästä huolehtii.
Re: Moottorisaha topicci
Juup. Ostinpa sitte sen Huskin tänään. Nyt on hyvä kun ei tarvi sahoja raahata edestakaisin. Vien tuon Huskin Pudasjärvelle palstani latoon jonne on matkaa kotipaikalta 30 km. Isän 500 saa jäädä kotisahaksi. Aina ennen kun on erehtynyt sahan palstalle jättämään niin onhan sille sitten kotikylälläkin tarvetta ilmennyt. Tosin on isällä toinenkin saha mutta se 621 Raketti on hivenen raskas ja huonosti tärinänvaimennettu niin ei sillä hirveästi viiti karsia jos ei ole aivan pakko
Haluttas päästä jo tositoimiin kokeilemaan tuota Huskia mutta ei kehtaa täällä Rovaniemellä ruveta kerrostalon pihalla tuolla riehumaan. Saattas poliisit korjata meikän äkkiä pois
Haluttas päästä jo tositoimiin kokeilemaan tuota Huskia mutta ei kehtaa täällä Rovaniemellä ruveta kerrostalon pihalla tuolla riehumaan. Saattas poliisit korjata meikän äkkiä pois
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Moottorisaha topicci
Mutta mullapa on alla kaikkia teidän sahoja nopeempi saha. Karsii selkää säästäen.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Moottorisaha topicci
Mikäs se semmonen saha on...?
Ihan oikeesti; karsiessa puuta ei jousteta selällä vaan jaloilla... ne soveltuu siihen paljon paremmin ja kestää kauemmin.
Samoin kun pölkkyjä nostellaan myös jalkavoimia käyttäen, ei selällä.
Kannttaa hankkia myös koukku ja sakset puiden nostelua varten niin pysyy kintaat kuivana.
Ihan oikeesti; karsiessa puuta ei jousteta selällä vaan jaloilla... ne soveltuu siihen paljon paremmin ja kestää kauemmin.
Samoin kun pölkkyjä nostellaan myös jalkavoimia käyttäen, ei selällä.
Kannttaa hankkia myös koukku ja sakset puiden nostelua varten niin pysyy kintaat kuivana.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Moottorisaha topicci
Täällähän on sahatietäjiä. Mulla on käytössä vanha hussen 444. Osaisiko joku sanoa mikä siinä mättää, kun lähtee hyvin käyntiin ja pelaa mutta kun lämpiää niin tyhjäkäynti lähtee vaeltaan ylöspäin?
Re: Moottorisaha topicci
Onko rivinelosessa perussäädöt oikein tehty? Eli H ja L ohjeen mukaan...
Liian rikas L säätö tuomosen yleensä aiheuttaa, jokin varsinainen vika pääsääntöisesti huonontaa tyhjäkäyntiä, ja saha saattaa sammua tai ainakin käy epätasaisesti...
EDIT: voi siinä olla kaasuläpän ruuvikin löysällä tai läppä/läpän akseli kulunut...
Liian rikas L säätö tuomosen yleensä aiheuttaa, jokin varsinainen vika pääsääntöisesti huonontaa tyhjäkäyntiä, ja saha saattaa sammua tai ainakin käy epätasaisesti...
EDIT: voi siinä olla kaasuläpän ruuvikin löysällä tai läppä/läpän akseli kulunut...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Moottorisaha topicci
ajn kirjoitti:Mikäs se semmonen saha on...?
Ihan oikeesti; karsiessa puuta ei jousteta selällä vaan jaloilla... ne soveltuu siihen paljon paremmin ja kestää kauemmin.
Samoin kun pölkkyjä nostellaan myös jalkavoimia käyttäen, ei selällä.
Kannttaa hankkia myös koukku ja sakset puiden nostelua varten niin pysyy kintaat kuivana.
Kerta kysyit niin tässä kuvaa hussesta. http://kuvablogi.com/nayta/2860885/
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Moottorisaha topicci
Hienoa Oze, etten sanoisi UPEETA! Tuolla kyllä työ joutuu.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen