Check Engine- koodien luku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Check Engine- koodien luku

Viesti Kirjoittaja saabster »

Kovan googlettamisen jälkeenkään en onnistunut löytämään kunnollisia ohjeita noiden CE- vikakoodien lukemiseen. Saabnetistä löytyi jotain, mutta ilman kuvia.

http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html

Ja kuvallinen venäjäksi: ;-)

http://www.saabnet.ru/manuals/9000/lh24cod.htm

Omassa autossani tuo pistoke löytyy takapenkin alta.. voiko joku varmistaa että liitin joka maadoitetaan on tuo venäjäsaitin kuvassa näkyvä "Test LH- Jetronic" ?

Sattuuko kellään olemaan linkkiä kunnollisiin ohjeisiin ?

Auto on 900i16kat -90
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

autodata ja osalinkki ohjelmissa on aika hyvät ohjeet ja taulukot vikavalon lukuun suomeksi. useilta korjaamoilta löytyy varmaankin ainakin toinen ohjelmista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Hmm.. eli onkos tuollainen vikaluku mahdollista munki autossa? vm.88 t16, mistä tuo pistoke pitäis sit löytyä?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

omassa -89 vaparista pistoke on oikean lokasuojan päällä kolminapainen liitin jossa ei mitään kiinni johtojen värejä en muista mutta voin koittaa katsoa nekin kun kerkeen. homma on että yksi johdoista maatetaan niin ce-valo alkaa vilkkua erinäisiä sarjoja mikäli vika koodeja on ja sarjat tulkitaan taulukon kanssa vioiksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tässä on ohje, jonka mukaan tekemällä meillä on onnistuttu:
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm

Tämä onnistuu vain LH 2.4.x -ruiskulla varustetuissa autoissa,
eli... noin -88:sta ylöspäin ilmeisesti. Mainitulla sivustolla on
myös ohjeet ruiskun tunnistamiseen.


- Petteri #507
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Kiitos (suuri kiitos) teille tietäväisille. Minä, kun olen tuota ruiskua aina välillä ollut korjailevinani ja kuntoonkin saavinani ja koko ajan on ollut olo, että tarttis saada tietoa. Ja tietysti juuri silloin, kun testeri olisi lämmin ja kaikki olisi muuten kohdillaan, niin "ceck engine" valo sammuu. Kaikki kunnossa ja hyvää matkaa, toivottaa testaaja. Olen aina saanut päästöt (kat) pääsääntöisesti pysymään hyväksytyissä rajoissa. Antureita "yritys, erehdys tekniikalla" vaihtamalla moottorin toimimaan muutenkin hyvin. Tämä "chek engine" valon ajoittainen palaminen alkaa otta päähän. Kulkemiseen ei tunnu vaikuttavan sitä eikä tätä, polttoaineen kulutus lienee hiukan suurempi, mutta saisihan tuo kunnossakin olla. Katsellaan, jos vaikka laite itse ilmoittelisi vikojaan. Saappi nimittäin toimi keväisen "ruiskuremontin" jälkeen moittettomasti ensimmäisiin syyskylmiin saakka, kunnes lämmöt jäivät vähän alakanttiin ja "C.E" valo syttyi. Termostaatin vaihdon(89 c) jälkeen parani jonkin verrran. Lämpöanturin ajattelin seuraavaksi vaihtaa. Kat.......sellaan ja tutkitaan. Ai niin pitäisi vissiin vaihtaa tulpat!!!!!!
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Joo juuri tota linkkiä hain pjv :) En ole vielä ehtinyt lukemaan koodeja.. valo palaa mulla jatkuvasti ja bensaa menee aivan selkeästi enemmän. Täytyy toivoa ettei olisi vaan se ilmamassamittari :(

Viime kerralla oli CE- valon syynä lambda-anturi.. tuo ei kyllä haitannut menoa ollenkaan enkä kulutuksessakaan huomannut eroa. Katsastusmies ei silloin tosin tykännyt päästöarvoista :(
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Hieno keksintö tämä netti ja vielä hienompi keksintö tämä Flash code retrieval. Ja ovela tämä LH jetronic. Kun saavuin papereiden ja työkalujen kytkimen ja muiden "kalujen" kanssa auton viereen, tulos oli se, että ilmeisesti piruuttaan laite toimi! Minä, kun ajattelin, että nyt siitä pirusta otetaan niskalenkki. Ei jäänyt, kuin tämä viimeinen 0000, go bac and take (more) beer, Hahhaa!! Kiitos kuiteski! Näin on muuten käynyt ennenkin, kun olen päässyt Saappiverstaalle, niin se pirulainen toimii.
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Tarkoitatko Rampe ettet saanut koodeja ulos? Tietääkseni sen pitäisi muistaa kolme viimeisintä virhekoodia vaikkei valo testaushetkellä palaisikaan.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Multa löytyy vianlukupistoke takapenkin alta...
Tänään luin koodit kun CE-valo alkoi palaa yhä säännöllisemmin...
Koodina 12111 eli viittaa lambda-anturiin. Ilmavuotoja ei pitäisi
olla.
Täytyy vielä mittailla sähkömittarilla tuo lambda ennen kuin vaihtaa.
SAAB 900i 16v -92.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Kyllä se pirulainen toimi! Tämä koodilukija, koodien purkaja on vielä kielitaitonsa ansiosta työn touhussa. Viittaa vahvasti lämpöanturiin. Eikä tullut tämä kaikkien sähkölaitteiden käyttövoima "savu" ulos. Jos vielä saadaan oikeat osat ja laite kuntoon, niin niskalenkki on otettu. Niitä pulsseja tuli ihan solkenaan tiedä sitten olivatko oikeita ja oikein tulkittuja, mutta "mielenkiintoista". Jos tällä menetelmällä saadaan ruiskusta "oikeaa tietoa", niin tämähän helpottaa "yritys, erehdys" tekniikkaa huomattavasti. Opetellaan!
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

rampe_58 kirjoitti:Kyllä se pirulainen toimi! Tämä koodilukija, koodien purkaja on vielä kielitaitonsa ansiosta työn touhussa. Viittaa vahvasti lämpöanturiin. Eikä tullut tämä kaikkien sähkölaitteiden käyttövoima "savu" ulos. Jos vielä saadaan oikeat osat ja laite kuntoon, niin niskalenkki on otettu. Niitä pulsseja tuli ihan solkenaan tiedä sitten olivatko oikeita ja oikein tulkittuja, mutta "mielenkiintoista". Jos tällä menetelmällä saadaan ruiskusta "oikeaa tietoa", niin tämähän helpottaa "yritys, erehdys" tekniikkaa huomattavasti. Opetellaan!
Multakin tuli 2 muuta koodia lisäksi ulos. Ohjeiden mukaan niistä
ei kannata välittää...Samalla nollautui myös ce-valo, eiköhän se kohta
uudestaan taas syty.
SAAB 900i 16v -92.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Tämän"tyhjäkäyntimoottorin" vai mikä lisäilmaventtiili se nyt sitten onkaan, saattaa saada toimimaan yhden tuttavan "saab"korjaajan ohjeilla. Tyhjäkäynnin vaeltelu ainakin vähenee joksikin aikaa. Irroitetaan "mötikkä" varovasti autosta, tulpataan letkut, asetetaan mötikkä petrooliin tms. liuottimeen useaksi tunniksi (jopa vuorokaudeksi), huljutetaan välillä, kunnes kaikki piki ja muu tavara on poistunut. Jarrucleanerkin varmaan ajaa saman asian. Laitetta ei saa ronkkia millään teräaseella, enintään varovasti paineilmalla puhaltaa! Tämän toimenpiteen jälkeen tyhjäkäynti palasi hyvinkin lähelle ohjearvoja. Kulunutta venttiiliä ei tämä tietenkään auta. Kun letkut on tulpattu autolla voi ajaa ihan hyvin. Kerran 200000 taipaleella olen CE valon saanut sammumaan tälläkin konstilla.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

No niin nyt on vikakoodit luettu oikein ajan kanssa. Seuraavat koodit tulivat. 1. 12231 (ei sytytyspulsseja, normaalia, moottori ei käy) 2. 12111 (alipainevuoto, lamda tai ilmassamittari( on kunnossa)) 3.12112 (samat, kuin edellä) 4. 12223 (käynyt laihalla seoksella vikamahdollisuudet samat, kuin edellä) 5. 12241 (tämä tulee usein on normaalia???). Vikalistan lukemisen jälkeen "CE" valo ei syttynyt käyntikin parani kai. Onkohan syynä kesällä tapahtunut huohotinletkun katkeaminen ja tämä pitkäaikainen vika olisi "tukkinut" koko prosessorin. Lyhyehköllä alle 100 km:n koeajolla toimi normaalisti. Tyhjäkäynti parani. Voiko boxi mennä niin jumiin, että sen toiminta häiriintyy?
Vastaa Viestiin