Onko sinulla oma kalibroitu momenttiavain mukana kun menet vai luotatko rengasliikkeen momenttiavaimeen?Mimmi kirjoitti:Rengasliikkeessä laitetaan minulle AINA oikeaan momenttiin. Toisinaan joutuu ohjeistamaan asiasta.
Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Kannattaako maksaa jollekin firmalle siitä, että teet saman homman heti perään itse?Mimmi kirjoitti:Puikolla ja momenttiavaimella laitetaan. Tarkistan/jälkikiristän omalla momenttiavaimella, eikä ole ollut heittoja.

Oikeaa momenttia kun ei pysty oikein todentamaan muuten kun löysäämällä pultit ja uudelleen kiristämällä. Jos taas haarukoit ilman löysäämistä "vähän yli" speksiin säädetyllä momenttiavaimella itse jälkikiristyksen, menee pultit omasta toimestasi liian kireälle, eli pilaat oikein tehdyn työn omilla epäluuloillasi

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Niin, eli oikeaan momenttiin asennettu avain avaa pultin (=löysyttää sen), jolloin saat sen vääntää takaisin kireälle. Toki et joudu muuta tekemään kuin kääntämään avaimen suunnan. Mites toleranssit? Paljonko annat rengasliikkeelle anteeksi toleranssiheittoa ja koska viimeksi kalibroit avaimesi?Mimmi kirjoitti:Paippisten keisari unohti nyt sen tosiasian, että momentti toimii myös aukipäin.
Eikö edelleen olisi helpompaa pyytää rengasliike laittamaan pultit näppitiukkuuteen ja kiristää itse?

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Mutta kiristysmomentti on harvoin sama kuin avautumismomentti:Mimmi kirjoitti:Paippisten keisari unohti nyt sen tosiasian, että momentti toimii myös aukipäin.
"Fastening experts warn that residual torque and dynamic torque are not identical. Residual torque is often lower than dynamic torque. In many cases, the joint relaxes after being fastened. Joint relaxation occurs to some extent in all fastened joints. One part embeds into another. A layer of paint, a spring washer or a soft part, such as an O-ring, compresses under the clamp force.
This relaxation, or creep, is most obvious and dramatic right after force has been applied. In most joints, creep appears within the first 10 to 50 milliseconds. However, some joints can take a long time to settle. Residual torque measured 1 hour after assembly can differ significantly from residual torque measured a day later.
"The farther away in time you get from fastening, the less likely it is that the residual and dynamic torque measurements will correspond,"
Residual torque can also be higher than dynamic torque. To test a joint after it's been fastened, the operator must overcome friction to start the fastener rotating again in the tightening direction. An accurate reading depends on the operator's ability to stop the moment he sees movement. "It's harder to get something rolling than it is to keep it rolling," Bulleit explains."
http://www.assemblymag.com/Articles/Fea ... 00f932a8c0____
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Jo koulufysiikka sanoo että täysin kehittynyt lepokitka on suurempi kuin liikekitka.
Kun pulttia kiristää, niin juuri ennen pysähtymistä pultin ja vanteen välillä vallitsee liikekitka.
Kun pulttia avaa, niin ensin joutuu taistelemaan liikekitkaa vastaan.
Tuossa edellähän on suunnilleen sama asia.
Tuo ero on vaan niin suuri, että tuo selitys ei edes käynyt mielessä.
Kun pulttia kiristää, niin juuri ennen pysähtymistä pultin ja vanteen välillä vallitsee liikekitka.
Kun pulttia avaa, niin ensin joutuu taistelemaan liikekitkaa vastaan.
Tuossa edellähän on suunnilleen sama asia.
Tuo ero on vaan niin suuri, että tuo selitys ei edes käynyt mielessä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Ei siis lepokitkaa vastaan?o--o kirjoitti:Jo koulufysiikka sanoo että täysin kehittynyt lepokitka on suurempi kuin liikekitka.
Kun pulttia kiristää, niin juuri ennen pysähtymistä pultin ja vanteen välillä vallitsee liikekitka.
Kun pulttia avaa, niin ensin joutuu taistelemaan liikekitkaa vastaan.
Tuossa edellähän on suunnilleen sama asia.
Tuo ero on vaan niin suuri, että tuo selitys ei edes käynyt mielessä.
Itte luotan saabin omaan rengasavaimeen. Massa on kiva asia kun pultteja avaa, turha stressata liikoja, polkasee vaan pultin auki. Kiinni laittaessa hauismomentti kun avaimen varsi on aika lyhyt.
Joskun nuoruudessa, saman painoisena ja erään liikkeen jäljiltä, joutu hyppimään avaimen päällä kun massakaan ei meinannu riittää aukomaan fiestan pyörän pultteja. Voisin melkein väittää että olihan hiukkasen liian tiukalla. En tarkistanu asiaa, joten ihan puhdasta mutua on tuo väite pulttien liiasta tiukkuudesta

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Jep, fiba tuossa edellä. Tietenkin lepokitkaa vastaan.muppelo kirjoitti: Ei siis lepokitkaa vastaan?
Tuolla aiemmassa englanninkielisessä tekstissä on kovin mielenkiintoinen tieto se että päivän jälkeinen "jämähtäminen" voi olla aivan muuta kuin tunnin jälkeen. Entäpä sitten lähes vuoden jälkeinen.
Materiaalikin selvästi vaikuttaa. Edellisessä Saabissa oli mutterit ja ne oli kromattu. Ne eivät koskaan jämähtäneet alumiinivanteisiin.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
En laita pultteihin mitään tatinaa vaan ennemmin puhdistan ne, ja sitten momenttiin kiinni. Hyvin on pysynyt ja myöskin tarvittaessa auennut.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
"Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi." (Kukakohan sen noin sanoi, en muista.) Ei minullakaan aiemmin ole ollut ongelmia vaikka ei ne pultit ole ennen olleet sen likaisempia tai puhtaampia kuin nyt. Metallipintojen oksidikerros on tietenkin saattanut vuosien varrella paksuta. Eikä kiristysvoima sen suurempaa nyt kuin ennen. Tosin juuttumisen taustalla olevat fysiikan lait eivät ole uskonasioita.tlaakso kirjoitti:En laita pultteihin mitään tatinaa vaan ennemmin puhdistan ne, ja sitten momenttiin kiinni. Hyvin on pysynyt ja myöskin tarvittaessa auennut.
Pulttien juuttuminen näyttää olevan yleismaailmallinen ilmiö, ja miksi ei olisi, kun fysiikan lait pätee joka maailmankaikkeuden kolkassa ihan samanlaisina.
Katso esim:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... e03ecb04f8
ja googella lisää
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.