Eber ongelmaa
Eber ongelmaa
Elikkä ongelmana eberissä sellainen ettei lähde käyntiin. Pumppu kyllä lähtee pyörimään, mutta silloinkun pitäisi lähteä pöhisemään sammuu koko järjestelmä. Pähkäilin itse tuossa että varmaan sytytyksessä ongelma, mutta mikä on oikea "tulppa"? Motonetin sivuilta löytyy joitakin tulppia (ilmeisesti puhutaan hehkutulpista sekä bensa että diesel malleissa?). Ongelmana nyt se, etten löytänyt mistään tuon lämmittimen mallia. Osaisiko joku kertoa kuvien perusteella mikä on kyseessä ja käykö noista motonetin tarjoamista tulpista joku tuohon laitteeseen.
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... %C3%A4cher
Kuvat:
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00211.jpg
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00221.jpg
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... %C3%A4cher
Kuvat:
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00211.jpg
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00221.jpg
#3834
Re: Eber ongelmaa
Google näyttäisi tarjoavan malliksi b5w, tuolla 251599500000 numerosarjalla. http://www.autoheizungen.de/html/standh ... teile.html Tuolta hyvin puutteellisella saksantaidollani
STEUERGERÄTE Eberspächer 251599500000 für D/B5W Neu 289€ Nr. ET017*
eli ilmeisesti tuohon hintaan saisi uuden kun palauttaa vanhan sinne tjsp. Laitoin tuon vertailuksi kun varaosia siihen käyt metsästämään. Kyllähän tuolla motonetissä näyttäisi sopiva tulppa siihen olevan. Itse päädyin helpompaan mutta kalliimpaan vaihtoehtoon kun eberi piti saada toimimaan eli tilasin uuden lämmitinyksikön, entinen laite kuitenkin oli 10v vanha, niin jää varaosiksi/hyllynkoristeeksi...
http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html
tuolta löytyy sitten korjausopasta yms.
STEUERGERÄTE Eberspächer 251599500000 für D/B5W Neu 289€ Nr. ET017*
eli ilmeisesti tuohon hintaan saisi uuden kun palauttaa vanhan sinne tjsp. Laitoin tuon vertailuksi kun varaosia siihen käyt metsästämään. Kyllähän tuolla motonetissä näyttäisi sopiva tulppa siihen olevan. Itse päädyin helpompaan mutta kalliimpaan vaihtoehtoon kun eberi piti saada toimimaan eli tilasin uuden lämmitinyksikön, entinen laite kuitenkin oli 10v vanha, niin jää varaosiksi/hyllynkoristeeksi...
http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html
tuolta löytyy sitten korjausopasta yms.
Re: Eber ongelmaa
Kiitoksia, näyttäisi vielä kyseistä tulppaa löytyvän paikallisesta motonetistä, pitää käydä tänään hakemassa ja toivoa että vika on siinä...
#3834
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Eber ongelmaa
ota se vanha tulppa siitä lämmittimestä mukaan malliksi niin saat sillai varmasti samanlaisen tilalle
siinä lämmittimen päällä sellanen musta muovikotelo, sen päällä lappu missä lämmittimen tiedot, tyyppi ym. tietoo
laittasin kuvan mutta foorumi kyselee vaan kuvan kokoo

siinä lämmittimen päällä sellanen musta muovikotelo, sen päällä lappu missä lämmittimen tiedot, tyyppi ym. tietoo

laittasin kuvan mutta foorumi kyselee vaan kuvan kokoo

Re: Eber ongelmaa
Kävinpä tänään näppäränä poikana motonetista hakemassa tulpan B5W Eberiin. No siinäpähän nopeasti vilkaistuna katoin että tulppa ottaa maadoituksen rungosta, elikkä yhden piuhan tarvitsee oikeaan kohtaan mennä. Nappasin tuossa kuvassa päällä olevan metalli "klipsin" irti joka lenti tyylikkäässä kaaressa paikkaan nimeltä X (liekkö tärkeä palikka?). No eipä tuo mötikkä alta ihan helpolla tuntunut irtoavan ja otin silmän käteen ja tutkin ennen enempää riehumista (joku varmaan huomaa että vaihe 1 ja 2 meni väärinpäin). Silmään sattui tuollainen punainen kumihattu melkein ensimmäisellä sekunnilla ja kappas, sieltä löytyikin jonkun näkönen tulppa. Tässä vaiheessa alkoi hälytys kellot soida, 19mm kanta ja Motonetistä saamassani oli 13mm kanta. Ruuvasinpa samaan vauhtiin koko tulpan irti ja silmämääräisesti katsottuna olettaisin olevan entinen. Numerosarja kyljestä talteen ja googlettamaan ja ton mukaan eberin malliksi paljastui vaihtoehdot D1L,D3L tai D5W. Tässä vaiheessa jo oletan ettei ensimmäinen kirjain tarkoita polttoainetta. Eikun takaisin Motonettiin ja vaihtamaan osaa, mutta eipä niillä tuota kyseistä osaa varastosta löytynyt ja ei kuulemma onnistu tilaamaankaan. Vastaavia tulppia googletellessani kävi ilmi, että ilmeisesti T4 Transportterissa on vastaava tulppa.... Mutta pitää huomenna käydä paikallisella Eberspächer korjaamolla kyselemässä tuota tulppaa ja klipsiä.... Katsellaan miten käy.
#3834
Re: Eber ongelmaa
Olen melkoisen varma että motonet on unohtanut tuosta B5W-yhteensopivuusmerkinnästä lopun S/SC eli ne ovat yhteensopivia uudempiin D4WSC yms malleihin, ei tuohon vanhempaan malliin. Sattuu tuossa pöydällä olemaan auki D4WSC-malli jossa 13mm kannalla hehku.
Ainakin kuvahaulla tuo teikäläisen laite näyttää samalta kuin http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1046416
Kyllä tuo D/B merkintä on kummalla poltttoaineella se toimii, tuosta D5W/B5W oli jossain että se toimi kummallakin, syötetyn polttoaineen määrää vaan muutettiin tms.
Ainakin kuvahaulla tuo teikäläisen laite näyttää samalta kuin http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1046416
Kyllä tuo D/B merkintä on kummalla poltttoaineella se toimii, tuosta D5W/B5W oli jossain että se toimi kummallakin, syötetyn polttoaineen määrää vaan muutettiin tms.
Re: Eber ongelmaa
Tuossa ensimmäisessä kuvassa olevan klipsin alla on silmä joka vahtii liekkiä. Se nokeentuu välilllä, joten se kannattaa pyyhkäistä puhtaaksi. Muuten ei toimi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Eber ongelmaa
mittaa yleismittarilla tuleeko jännite hehkutulpalle, jos tulee niin tulppa todennäkösesti rikki, voithan myös mitata tulpan vastuksen jos ei näytä mittään niin se on sitten rikki, hehkun vastus oli muistaakseni aika pienisiiseli kirjoitti:Elikkä ongelmana eberissä sellainen ettei lähde käyntiin. Pumppu kyllä lähtee pyörimään, mutta silloinkun pitäisi lähteä pöhisemään sammuu koko järjestelmä. Pähkäilin itse tuossa että varmaan sytytyksessä ongelma, mutta mikä on oikea "tulppa"? Motonetin sivuilta löytyy joitakin tulppia (ilmeisesti puhutaan hehkutulpista sekä bensa että diesel malleissa?). Ongelmana nyt se, etten löytänyt mistään tuon lämmittimen mallia. Osaisiko joku kertoa kuvien perusteella mikä on kyseessä ja käykö noista motonetin tarjoamista tulpista joku tuohon laitteeseen.
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... %C3%A4cher
Kuvat:
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00211.jpg
http://jm.hi.fi/kuvat/Sekalaista/Valokuva00221.jpg

Re: Eber ongelmaa
Sattuipa silmiin hyvä kokoelma lisälämmittimien manuaaleja. Kielinä englanti ja saksa.
Standheizungen und Zuheizer: http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Saksankielinen Eberspächer ePro 8.0 CD:llä. Kaikkien Eberien huoltomanuaalit. Myös ensiasennuslaitteet sisältyvät ohjeisiin.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic108704.html
Latauslinkit hieman sivun puolenvälin jälkeen.
Standheizungen und Zuheizer: http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Saksankielinen Eberspächer ePro 8.0 CD:llä. Kaikkien Eberien huoltomanuaalit. Myös ensiasennuslaitteet sisältyvät ohjeisiin.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic108704.html
Latauslinkit hieman sivun puolenvälin jälkeen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Eber ongelmaa
Löysin tuoss itsekkin melkoisen manuaalin tuosta laitteesta PDF muodossa. Tutkiskeltua kuvia sain jälleen kerran ahaa elämyksen, tuttu nakutus ei kuulu laitteen käynnistyessä. Elikkä polttoaineen annostelu ei toimi. Huomenna pitää tutkia tuota magneettiventtiiliä joka annostelee bensaa tuonne, puuttuuko jännite vai onko venttiili jumittunut...
#3834
Re: Eber ongelmaa
Eberin mallinimi XYZ tulkitaan näin:
X= Polttoaine: Benzin / Diesel
Y= Nimellisteho kilowatteina: 1, 2, 3, jne
Z= Lämmitysväliaine: Luft / Wasser, siis ilma tai vesi. Uudemmat mallit on lisäksi nimetty Airtronic tai Hydronic.
Tuossa käyttöautossa on "D3W", joka on siis dieseliä polttava 3kW vesilämmitin.
X= Polttoaine: Benzin / Diesel
Y= Nimellisteho kilowatteina: 1, 2, 3, jne
Z= Lämmitysväliaine: Luft / Wasser, siis ilma tai vesi. Uudemmat mallit on lisäksi nimetty Airtronic tai Hydronic.
Tuossa käyttöautossa on "D3W", joka on siis dieseliä polttava 3kW vesilämmitin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Eber ongelmaa
Minulle on annettu ymmärtää, että hehkun ollessa rikki eberi on ihan mykkä. Viime talvena jumppasin D5WSC hydronicin kanssa ihan riittävästi.
Senhän pitäs muistaakseni toimia jokseenkin näin.
Käynnistys käsky.
Puhallin moottori hurahtaa (siis eberin palopuhallin)
Vesi pumppu lähtee pyörimään.
Hehkutus alkaa.
PA-pumppu rupeaa nakuttamaan ainetta eberille.
Sytytys
Palopuhallin lisää kierroksiaan pikkuhiljaa ja eberi jää päälle.
Jos guruihin uskominen niin hehkun ollessa rikki ei pitäs siis tapahtua yhtään mitään.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos laite on mennyt lukkotilaan niin tarkasti kuuntelemalla eberin luona laite hurahtaa about sekunnin ajan ei muuta. Näin ainakin omalla kohdallani teki. Tarvii kaverin kuuntelemaan, kun toinen laittaa härvelin päälle...
Senhän pitäs muistaakseni toimia jokseenkin näin.
Käynnistys käsky.
Puhallin moottori hurahtaa (siis eberin palopuhallin)
Vesi pumppu lähtee pyörimään.
Hehkutus alkaa.
PA-pumppu rupeaa nakuttamaan ainetta eberille.
Sytytys
Palopuhallin lisää kierroksiaan pikkuhiljaa ja eberi jää päälle.
Jos guruihin uskominen niin hehkun ollessa rikki ei pitäs siis tapahtua yhtään mitään.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos laite on mennyt lukkotilaan niin tarkasti kuuntelemalla eberin luona laite hurahtaa about sekunnin ajan ei muuta. Näin ainakin omalla kohdallani teki. Tarvii kaverin kuuntelemaan, kun toinen laittaa härvelin päälle...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe