900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

No niin. nyt sit kun neuvotte, niin muistakaa että olen melko uusi näiden kojeiden kanssa, vaikken enää poikanen olekaan. Eli unohtakaa jargon ja selittäkää niinkuin taliaivolle.

Ostin siis otsikon mukaisen auton. auto on seisonut pitkään (=yli vuoden). Se ei käy. Tulpat on vaihdettu. Ja uutta bensaa laitettu tankkiin. Siltikään se ei käy. Pari kertaa lupaillut, mutta siihen se jää. Sen ymmärrän, että joko se ei saa bensaa tai kipinää (=eikös vaan?), nyt epäilen polttoainetta. Onko tohon mitään helppoa keinoa tarkistaa bensapumpun toimintaa?

Tai tuleeko muuta mieleen joka vois aiheuttaa tuon?

:oops:
Viimeksi muokannut Kuminilkka, Ke Joulu 01, 2010 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... No höh...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Helpoin, vaan ei varmin: kolauta tankin pohjaan muutaman kerran jollain kättä pidemmällä ja kokeile startata uudestaan.
Varmimmin onnistuu syöttämällä suoraan virtaa pumpulle, mutta helpoin se ei ole...
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... No höh...

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Mistä tohon pumppuun pääsee käsiks kaikkein helpommin? Takapenkin alta?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... No höh...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Penkin alta pääset kyllä katsomaan tankkia, mutta pumppuun et pääse käsiksi laajentamatta "huoltoluukkua" esim. peltisaksilla tms.
Tankin voi myös tiputtaa alas, jolloin pumppua on miellyttävämpi operoida ja auto säästyy vandalismilta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... No höh...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo. Jos sitä on jo pitkään sahattu, niin tulpista kyllä näkee että ovatko kuivat.. Polttoainepumpun toimintaa voi tosiaankin kuulostella nostamalla takaistuimen istuinosan ylös, ja painamalla korvan lattiaa vasten tai peräti irrottamalla lattiaverhoilujen alta löytyvän muovitulpan ja tarjota korvaa sinne apulaisen startatessa autoa, toimivan pumpun kuuluisi selvästi inistä/surista. Myös suuttimien jakotukille tulevaa bensalinjan liitintä voi varovasti löysätä ja tarkkailla että tihkuuko startatessa.

Kipinän osaatte kait tarkistaa? Jos auto on DI-kasetillinen eli sytytystulppien päällä on kansilevy joka sisältää "utareet" eli suorasytytyspuolat, on syytä maadottaa tulpat joko kannen paljaita alumiiniosia vasten tai kuparilangalla tarkistettaessa kipinää, kuten myös maadottaa perinteisellä piuhasytytyksellä toimiva tulppa jos näin on.

Eritoten DI-kasetillisessa eli suorasytytyksellä varustetussa autossa sytytysvirrat ovat sitten reilusti hengenvaarallisia, eli näpit irti testaillessa, eikä kohelia/kuuroa kaveria virta-avaimen varteen!

Di-kasetti voi sitten vielä auton moottorinohjauksen päähänpistosta johtuen suorittaa tulppien jälkipuhdistuspoltonkin starttiyrityksen jälkeenkin, eli kasettiin ei saa koskea edes kokeilun jälkeen vaan mieluummin akkukaapeli irti ennen uutta yritystä/kopelointia!
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... No höh...

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Azanovix kirjoitti:Helpoin, vaan ei varmin: kolauta tankin pohjaan muutaman kerran jollain kättä pidemmällä ja kokeile startata uudestaan.
Varmimmin onnistuu syöttämällä suoraan virtaa pumpulle, mutta helpoin se ei ole...
On nämä voorumit ihmeen mestoja!

Kävin räikkäavaimen jatkopalan kanssa koputtelemassa tankin pohjaa ja laitoin laitteet käymään! :lol:

Mistä tämä kertoo? Onko pumppu siis menossa/on jo rikki? Vai vaan jumissa pitkän seisomisen johdosta?

Tuhannet kiitokset Azanovix! jos jossain tullaan kohdakkain, niin tarjoon oluet!
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku...

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Juu siis nyt käy. Mut kun laittaa vaihteen silmään, syttyy "Check gear box"-valo ja liikkuminen on kuin tervassa yrittäis ajaa.

Mistä noissa tarkistetaan vaihteistoöljyt? Automaattilaatikko siis kyseessä.

Mikä muu tulee kyseeseen ongelmaksi?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kuminilkka kirjoitti:Juu siis nyt käy. Mut kun laittaa vaihteen silmään, syttyy "Check gear box"-valo ja liikkuminen on kuin tervassa yrittäis ajaa.

Mistä noissa tarkistetaan vaihteistoöljyt? Automaattilaatikko siis kyseessä.

Mikä muu tulee kyseeseen ongelmaksi?
Tuo tervassa liikkuminen on samankaltainen vika kuin momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen siirto turbiinipyörälle ja itse vaihteistolle ei toimisi.?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku...

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

core2 kirjoitti:Tuo tervassa liikkuminen on samankaltainen vika kuin momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen siirto turbiinipyörälle ja itse vaihteistolle ei toimisi.?
Huhheihaa kun tuli paljon hienoja sanoja...

Pakko nyt lainata itseänikin:
Kuminilkka kirjoitti:No niin. nyt sit kun neuvotte, niin muistakaa että olen melko uusi näiden kojeiden kanssa, vaikken enää poikanen olekaan. Eli unohtakaa jargon ja selittäkää niinkuin taliaivolle.
Eli mikä mistä ja miten ei toimi? Ja miten sen tarkistan itse? en mitenkään?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Yksinkertaisesti vaihda vaihteistoöljyt.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Kiitos. Tarkistaa osaan ja lisätä, mutta vanhan poisto? Onko jossain proppu, vai pitääkö se imeä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On siellä alimpana sellainen tosi isokantainen pultti mistä valutetaan. Kerralla vaihtuu reilu 3 litraa kun kokonaistilavuus oli jotain vajaa 8 litraa. Suodatinta ei pysty vaihtamaan avaamatta laatikkoa.
Ohjekirjan mukaista öljyä sitten.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja core2 »

baasenar kirjoitti:Yksinkertaisesti vaihda vaihteistoöljyt.
Ei auta jos venttiili kotelo ja momentinmuunnin on paskaa täynnä!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

core2 kirjoitti:jos venttiili kotelo ja momentinmuunnin on paskaa täynnä!
Saako asiaa tarkistettua nopeasti mistään?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 -94 2,3 A Ei käy. Lainkaan... Nyt käy, muttei liiku

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kuminilkka kirjoitti:
core2 kirjoitti:jos venttiili kotelo ja momentinmuunnin on paskaa täynnä!
Saako asiaa tarkistettua nopeasti mistään?
Venttiili kotelon voi irroittaa ilman, että joutuu irroittaamaan koko laatikon.
Jos töhkää täynnä niin kulku joko loppuu tai on tahmaista koska silloin töhkää on muuallakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin