Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja sigmada »

Ajattelin nyt tännekin laittaa ongelmastani threadin, vaikka mahdollisia vika voi johtua miljoonasta asiasta. Elikkäs autoni on 87vm :saab: 900i sedan. Autoni on alkukesästä lähtien sammuillut satunnaisesti milloin mihinkin, yleensä risteyksissä tms. jossa sammumista edeltää tyhjäkäynnin soutaminen siinä 500rpm-1000rpm alueella, kunnes kierrokset käyvät niin alhaalla, että moottori sammahtaa. Loppukesästä auto sammahti parkkipaikalleen, eikä lähtenytkään enään käyntiin. Ennen "ratkaisuna" toimi 5-10 minuutin kärsivällinen odottaminen. Tällöin mietittiin ja mietittiin, vaihdettiin virranjakajan "pyörijä", virranjakajan kansa, sytytysjohdot, sytytyspuola, tulpat yms. Eikä auttanut, kunnes joku hoksasi ehdottaa sytytysyksikön(sytytysohjaimen?) vaihtamista. Kolmen vuorokauden vian etsintä katkesi, ja moottori toimi ilman ongelmia.
Nyt katsastutin saappini parisen viikkoa sitten ja teetin pakokaasumittaukset erikseen ennen katsastusta. Mittaaja ruuvasi joutokäyntiä hieman pienemmälle, ja tämän jälkeen alkoivat em. ongelmat uudestaan, kunnes ruuvasin joutokäynnin hieman korkeammille kierroksille, muistaakseni 1100rpm-1200rpm. Tämä esti sen, että joutokäynnin soutaminen ei enään vienyt kierroksia niin alas, että moottori sammuisi. Kuitenkin tyhjäkäynnin soutaminen jatku siinä 1200rpm:n ja 700rpm:n välillä. Nyt tänä aamuna kuitenkin moottori sammui tyystin ilman minkäänlaista varoitusta. Kaikkea olen kokeillut korjatakseni ongelman, paitsi bensansuotimen vaihtamista. Auto on ollut käytössäni noin vuoden, eikä ole tietoa koska bensansuodin on viimeksi vaihdettu, joten kertokaa viisaat voiko tämä uusi suodin poistaa ongelman ?
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Mika N
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 19:10

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja Mika N »

Omassa Saab 900i 16V -92:een tuli tänä talvena samat oireet. Moottori meinasi sammua alhaisilla kierraksilla risteyksessä tai vapaalla alamäkeen ajaessa. Kerran se sammui tällaisessa tilanteessa eikä lähtenyt enää saman tien uudestaan käyntiin. Epäilinkin aluksi vikaa latauspiirissä, mutta sitten lyhyen odottelun jälkeen auto lähtikin käyntiin ja sillä pääsi ajamaan kotiin saaka. Ongelmaa ei ilmennyt esim moottoritiellä ajaessa, vaan nimenomaan alhaisilla kierroksilla. Tästä aiheesta, 900 ruiskun sammuilusta, on kirjoiteltu tälläkin foorumilla aiemmminkin. Täältä sainkin vinkkiä, että kyseessä olisi kampiakselin asentotunnistin, joka ohjaa sytytystä eikä jollakin tavalla toimi matalilla kierroksilla. Etsi haulla "kampiakselin asentotunnistin". Katso myös asennusohjeita täältä foorumilta, jos on tilat ja työkalut itse vaihtaa.

Itse vaihdatutin asentotunnistimen autooni keskiviikkona, eikä ongelmia enää sen jälkeen ole ilmennyt. Uutta asentotunnistinta ei Metro-auto enää edes toimita, kannattaa korjaamoilta kysellä.

V:maisinta tuossa viassa on juuri tuo arvaamattomuus ja silloin tällöin ilmeneminen, eikä se välttämättä tule esiin edes autosähkökorjaamolla. Foorumilta löytyy mm. ketju, jossa tätä samaa vikaa jäljittettäessä samaan 900:seen on vaihdettu mm juuri tuo bensasuodatin, sitten bensapumppu, virranjakaja, sytytyksen ohjausyksikkö, puola, johtoja ym., eikä vika ole poistunut, kun asentotunnistin on luultu ehjäksi. Siinä se vika kuitenkin oli!
900i 16V 5d Sedan vm.-92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja jus »

87-autossa asentotunnistin lienee virranjakajassa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Voisi olla myös joku imuvuoto, mikä aiheuttaa tuollaisia oireita. Kannattaa varmaan joka tapauksessa vaihtaa kaikki vakuumiletkut ja imusarjan tiivisteet. Ei noista toimenpiteistä ainakaan haittaa olisi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja sigmada »

jus kirjoitti:87-autossa asentotunnistin lienee virranjakajassa.
Virranjakajassa? Onkohan moista mahdollista tutkia ilman superkalliita mittauslaitteita, siis eli virranjakajassa olevan asentotunnistimen toimintaa? Taidan kuitenkin lähteä liikkeelle noista vakuumiletkujen ja imusarjan tiivisteiden vaihdosta. Tietoa kellään löytyykö WIS- tai EPC-softaa 87lleni? Olen etsinyt paljon, mutta taisi olla 89vm tai 90vm ensimmäiset saabit, joista oli tietoa em. sovelluksissa.

:(
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja jus »

sigmada kirjoitti:Onkohan moista mahdollista tutkia ilman superkalliita mittauslaitteita, siis eli virranjakajassa olevan asentotunnistimen toimintaa
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mika N
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 19:10

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja Mika N »

katsoppa keskusteluja mm täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... otunnistin

Kampiakselin asentotunnistin on hihnapyörän takana öljypumpussa kiinni. Öljypumppua ei tosin ole välttämätöntä irrottaa. Vaihto-ohjeet löytyvät myös foorumilta.
900i 16V 5d Sedan vm.-92
sigmada
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 11:44

Re: Pitkään jatkunut mysteerinen moottorin sammuminen

Viesti Kirjoittaja sigmada »

Mika N kirjoitti:katsoppa keskusteluja mm täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... otunnistin

Kampiakselin asentotunnistin on hihnapyörän takana öljypumpussa kiinni. Öljypumppua ei tosin ole välttämätöntä irrottaa. Vaihto-ohjeet löytyvät myös foorumilta.
Jeps, kiitos tuosta linkistä. Siellä joku vaan kerto, että kaikissa OG satasissa se sijaitsee kampiakselin hihnapyörän takana, toisin kuin virranjakajassa (900i -87)?

-Sigmada
"Yksi tiili painaa kilon ja puolen tiilen verran. Kuinka paljon painaa kaksi tiiltä?"
Saab 900i Sedan 1987
Vastaa Viestiin