Öljyropun kierre

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Öljykriisistä takaisin tähän proppukriisiin.
Minä olen jo proput polttanut tämän aiheen kanssa, muuta uskaltaudun silti linkittämään :lol:

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ldrain.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja toms »

Olen sorvannut ohjarin joka painetaan käsin tiivistepintaa vasten kun aloitetaan tapilla tekeen kierrettä. Ohjari ohjaa kierretappia varresta eli kieroon ei voi mennä. Ohjari on 55 mm pitkä ja ulkoa 30 mm. Sisällä on 30 mm pitkästi 16 mm reikää johon itse tapin leikkuuosa menee ja 12,5 mm reikää 25 mm pitkästi mistä ohjaa tappia ku tapin varsi on 12,5 mm.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja stara »

toms kirjoitti:Olen sorvannut ohjarin joka painetaan käsin tiivistepintaa vasten kun aloitetaan tapilla tekeen kierrettä. Ohjari ohjaa kierretappia varresta eli kieroon ei voi mennä. Ohjari on 55 mm pitkä ja ulkoa 30 mm. Sisällä on 30 mm pitkästi 16 mm reikää johon itse tapin leikkuuosa menee ja 12,5 mm reikää 25 mm pitkästi mistä ohjaa tappia ku tapin varsi on 12,5 mm.
Loistavaa, melkein arvasin, jotta sulla joku jippo on jemeksessä tuohon. kyllähän se niin on , jotta ilman ohjuria ja ylöspäin silmät ristissä voipi noviisilta herkästi tuossa hommassa ns pohjat mennä pilalle. oikeastaan esireiän poraamisellekin saisi olla ohjuri, koska senkin voi vähän vinoon survaista ja vino esireikä pyrkii ohjaamaan tappia. Kalvaimella saattaisi tulla paremmin ohjautuva ja taatusti pyöreä esireikä, mutta mistäpä niitä juurikin oikean kokoisia kalvaimia....
-------
kyllä noi helicoiliherratkin saisivat pikkasen päätään vaivata ja myydä samantien ohjurinkin, edes jonkunlaisen. On noitakin sarjoja jo varmaan yli 40 vuotta kaupiteltu. ihmeellistä tuotekehitystä ??
--------
samaa hölmöyttä esim poresuuttimen pakkauksessa, kallis uusi mutteri on, jota ei välttämättä tarvitse (paitsi pintakiillon takia), mutta ei ole jotain muovista avainta millä avataan. erillishintaan sellainenkin kuulemma löytyy jotain 10 egee kustantaa, jessus mitä vedätystä. Mutterin teko varmana maksaa 10 kertaisesti muovin palaan verraten....
Eikä se uusi mutteri kauaa kiillä, kun mammat jeesuspihdeillä sitä kirraavat väärään suuntaan jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

:saab: korjausvideossa korjaavat hitsaamalla öljypohjan kierteet.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja stara »

nalleolut kirjoitti::saab: korjausvideossa korjaavat hitsaamalla öljypohjan kierteet.
mistä löytyy video, paa linkkiä kehiin...
paljonkohan kustantaa:: ujo veikkaus::300 € ????????????????????????????????? :mrgreen:
----------------
mitens olis optioiden purku ja kaskoa kehiin... :evil:, ai niin mutta kun mäkin lopultakin siitä kaskosta luovuin, ei oo sekään sitten enää vaihtari ( pitäiskin muistaa toikin juu, ei parane enää entiseen malliin tarjoillakaan) :oops:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

scan-auton opetusfilmiä löytyy dvd muodossa .mutta know how tänne laittoon loppuu kesken eikä todella hidas mokkula yhteys paranna tilannetta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itellä jos menisi tuo rikki, niin luultavasti tärskäyttäisin reiän kokoon 15,2mm ja perään 3/8" putkikierteen tapilla siihen reikään. Siihen hydrauliikkaliikkeestä kuusiokolokannalla oleva tulppa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti:Itellä jos menisi tuo rikki, niin luultavasti tärskäyttäisin reiän kokoon 15,2mm ja perään 3/8" putkikierteen tapilla siihen reikään. Siihen hydrauliikkaliikkeestä kuusiokolokannalla oleva tulppa.
Tuo voisi olla helposti toteutettava ratkaisu TI- linjalla.
Eikös ihan vaan putkiliikkeestä ja nimenomaan laipallinen tulppa tiivarin kera ??
Hydrauliset tuppaa olemaan kaikki millijengoilla.?
putkikierretapeissa taitaa olla usein pidemmät varret eli olisi ohjurille vartta paremmin ?
Nuo nimellisesti oikean kokoiset porat tekevät kierteittämisestä käsivaralla kovin työlästä , pitäisi olla ehdottamasti tappisarja ja ensiötappi käytössä, joka menee helpommin sisään ja ottaa vain osan aineesta. alumiinissa herkästi leikkaa kiinni ja puuroutuu muuten. 15,5 mm poralla ja hyvällä leikkuunesteellä helpompaa ja nimenomaan terävällä tapilla
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja toms »

Alumiinilla tenttu on paras leikkuuneste. Ei tuki ja puurouda materiaalia. Sitten tulee rocol ja kolmantena wurth HHS 2000. Ohjarin vaatii teki millä teki ja nykyään ei ole aloitus ja lopetustappeja vaan konekierretapilla tulee kerta leikkuulla. Se tappisarja aloitus ja lopetustappeineen oli silloin ennen wanhaan ku viilalla tehtiin....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja stara »

toms kirjoitti:Alumiinilla tenttu on paras leikkuuneste. Ei tuki ja puurouda materiaalia. Sitten tulee rocol ja kolmantena wurth HHS 2000. Ohjarin vaatii teki millä teki ja nykyään ei ole aloitus ja lopetustappeja vaan konekierretapilla tulee kerta leikkuulla. Se tappisarja aloitus ja lopetustappeineen oli silloin ennen wanhaan ku viilalla tehtiin....
----
joo, tenttua mäkin muistelin parhaaksi alumiinille, vaikka en noita hommia ole koskaan työkseni tehnytkään. Varmaan noi konetapit yleistyneet siksi, kun kaikki nykyisin koneella tehdään. mielestäni käsihommat kuitenkin ohjautuvat paremmin kartiokkaammilla yleistapeilla ja esim happikseen on ensiötappi helpompi vetää, on se niin kenkkua jengattavaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuota putkikierrettä ehdotin juurikin sen sopivan koon takia ja toisaalta siksi, että hydrauliikkahommissa on vielä erittäin yleisiä nuo nimenomaan lieriömäiset R-kierteet. Juurikin vaikkapa joku hydrauliikkakomponentti, johon kierretään perusnippa, kyseessä on R-kierre. Toki millikierteet ovat yleistymässä vähitellen. Eihän siihen olekaan mennyt kuin monta kymmentä vuotta.

Omalla työpaikalla on nuo kierteet arkipäivää, kun tehdään säiliöihin ko. kierteitä ja myös asennetaan perusnippaa yms. valmiiksi asiakkaalle. Nousukin sattuu likelle sama, kuin siinä orggis öljytulpassa. Olikohan se jopa 1,28mm noin. Lisäksi kierteen profiilikin on 60 astetta nuissa putkikierteissä, joten eipä se paljoa tiheästä millikiertestä teknisessämielessäkään eroa.

Kierretapeista vielä näin koneistajan näkökulmasta senverran, että nykyään kierre tehdään kertavedolla. Tappeja on pääasiassa kolmea eri versiota: nousullinen konekierretappi, joka nostaa lastun ulkos tapin menosuuntaan (esim. päättyvät kierrereiät), gun nose englanniksi, eli tapin kärjessä viistous joka työntä lastun sinne eteenpäin reiässä, sitten on ihan suoralla leikulla olevia käsikierretappeja, jotka ovat niitä perinteisen mallisia. Viimeisimmissä on ongelmia lastu-uran täyttymisessä, kun lastu ei menee eteen- eikä taaksepäin... Tuo konekierretappi on sitten viheliäisin versio käyttää käsipelissä, kun se ei ohjaudu reiästä juuri ollenkaan. Ei voi suositella käsin kierteytykseen, ellei ole käytössä ohjuria.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ja se kiristysmomentti!
Öljypohja on hitsattu joskus aikoinaan minunkin OG-satkusta. En edes itse halkaissut.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=5406
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Öljyropun kierre

Viesti Kirjoittaja toms »

Kirjoitit mertmi asiaa ja itselläki kierteet ja konepaja-hommat arkipäivää.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin