Kaasari turbon imupuolella?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Kaasari turbon imupuolella?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko tuo todellisuudesssa mahdollista saada toimimaan kunnolla, ilmeisesti kun nettiautossa on tuo myynnissä! 8O

Kuva
Enpä ole ennen vaan nähnyt!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä kyllä. Onhan nuita käytetty jopa joissain tehdasturboissa.
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikö tuossa ole vaaraa, että bensa ottaa ja syttyy jo imupuolella? Näyttää ainakin hengenvaaralliselta tms. viritykseltä :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hmm kumpis toi on kadetti vai ascona?

On tossa sentään saabista lainattu "römppäsen" kaasari.

Itse pysyisin kaukana tommosista firityksistä, näyttää hurjalta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

B-askoltahan tuo näyttäs. Ajatelkaas jos tuo kaasari ois turbon jälkeen, painepuolella. Yhtä kuumaa ilmaahan sen bensan seassa ois sillonki.

Ja on noita ollu tehdasturboissa, no heti tulee mieleen chevrolet corvair. (ja on käytetty myöhemminkin, vielä 80-luvulla.) Vissiin ne on sitte pelannu. Välijäähdytintähän tuossa ei oikein voi käyttää.
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tee-se-itse rakennelmana tuo turbon imupuolelle sijoittaminen taitaa olla halvempi ja helpompi kuin turbon painepuolelle sijoittaminen. Kaasarivalikoimakin on huomattavasti mittavampi.

Ongelmahan tuossa on se että kaasuläppä kuristaa väärältä puolelta turbiinia, joten ilmamäärän säädössä on epätarkkuutta ja hystereesiä enemmän kuin painepuolta kuristaessa... ei tosin merkittävä haitta, ei noita sen ikäisiin tehdä että päästöistä pitäisi kauheasti huolehtia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Helppohan tuo on toteuttaa mutta IC:tä ei tosiaan voi käyttää ja lisäksi olen kuullut että öljyä saattaa turbosta lorahdella imupuolelle enemmän kuin tarpeeksi kun alipaine on ajoittain melkein tyhjiön luokkaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ahaa, se oli sittenkin C-kadetti. 1.2T
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=166864

Mitens turbon laakerointi, eikös bensa huuhtele öljyt pois?
Näytti niin tutulta, kun joskus olen tuommoisellakin ajanut.
Konehuone on niin tyhjä, että kahtapuolta näkyy asvaltti :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hitto, noin olisi parivuotta sitten saanut väliaikais autosta (Opel kadett C 1.2 OHV farmari 8) ) vähän parempi kulkusen. Olisi ollut jopa tallissa 99:n turbo ja tupla römppäset! Olisi kiva talvilelu :D :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Yhtä kuumaa ilmaahan sen bensan seassa ois sillonki
Ilma on varmaan yhtä kuumaa, mutta mitens kun ahdin on punahehkuinen, se metallihan siinä kuuma on..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eipä oo ainakaan itelle tullu vastaan että ahtimen imupuoli ois punahehkunen. :D Eiköhän siitä läpi kulkeva ilma pidä sen kohtuu viileänä. Tietysti sitten kun sammuttaa koneen ja lämpö tasaantuu ahtimessa..
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ahaa, se oli sittenkin C-kadetti. 1.2T
Kappas joo niimpä onkin. Ilhmettelinkin että miksei ascossa ois CIHhiä keulilla jos kerran tehoja on haettu. :)
Aki Peltola #1132
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

... niin ei se ahdin imupuolella mikään ihme ole... Kaikkissa remmiahdetuissa V8:ssakin on ensin kaasarit ja sitten vasta ahdin....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eipä oo ainakaan itelle tullu vastaan että ahtimen imupuoli ois punahehkunen. Eiköhän siitä läpi kulkeva ilma pidä sen kohtuu viileänä. Tietysti sitten kun sammuttaa koneen ja lämpö tasaantuu ahtimessa..
Joo taidat olla oikeassa. Hurja peli jokatapauksessa 8O
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saab.96 kirjoitti:... niin ei se ahdin imupuolella mikään ihme ole... Kaikkissa remmiahdetuissa V8:ssakin on ensin kaasarit ja sitten vasta ahdin....
Ei ny ihan kaikissa kaasareita ole ;-) -> Ruiskut!

http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Dy ... 52004.html

Kävin taasen tuolla eilen säätö ajolla ja kyllä lähtee...

Noita imu puolella olevia turboja on ihan tehdas valmisteisinakin... äh en ny muista mitkä mutta vanhempia kulkineita ne on ja harvinaisiakin. Olikohan Corvaisissa imu puolella tai jossain USA kulkineessa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin