Lämmityslaitteen puhallin
Lämmityslaitteen puhallin
Puhallin lopetti toiminnan, Saab 9-5 1,9TID -07. Millainen operaatio olisi selvittää puhaltimen toiminta ja mistä löytyy? Sulake on tarkistettu.
9-5 sedan 1,9TID -07
Re: Lämmityslaitteen puhallin
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/tu ... %209-5.pdf tuolta löytyy
#3272
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Puhaltimella lienee jokin ohjausyksikkö? Kuinkas se tarkastetaan?
9-5 sedan 1,9TID -07
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Puhaltuimenmoottori löytyi ohjeita noudattaen ja jopa pyörii kun saa virtaa. Lämmityslaitteen manuaali asennolla sain puhaltimen pyörimään laiskasti mutta automaatti asennossa ei pyöri ollenkaan.
9-5 sedan 1,9TID -07
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Antoi, lähetetty yv:tä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityslaitteen puhallin
En ymmärrä
Vikaa epäilen olevan esivastuksessa. Ainakin kun sitä kopistelee puhallin muuttaa kierroksia. Yks diileri lupas sellaisen 170 eurolla.
Vikaa epäilen olevan esivastuksessa. Ainakin kun sitä kopistelee puhallin muuttaa kierroksia. Yks diileri lupas sellaisen 170 eurolla.
9-5 sedan 1,9TID -07
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Nyt pelittää puhallin. Syy löytyi boksista jonka jäähdytysrivat tulokanavassa ennen kennoa ja suodatinta. Piirilevyssä oleva siltaus piti tinata kuntoon. Kulut nolla euroa mutta aivo- ja näppityötä muutema tunti.
Kiitos kommenteista.
Kiitos kommenteista.
9-5 sedan 1,9TID -07
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 21:28
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Tiedoksi lSaab 9-5 OG lämmityslaitteen puhaltimen kanssa tuskaileville;
Vuoden 2000 mallia olevalla 9-5:llani oli ajettu 270 tkm, kun puhallin alkoi oireilla 1/2011. Paikallinen merkkiliikkeen työmaapäällikkö totosi puhaltimeni kestäneen poikkeuksellisen pitkään ja tarjosi hiililtään loppuunpalaneen tilalle alkuperäistä puhallinta hintaan 300 euroa + asennus 2h. Kertoi puhaltimen kestävän tavallisesti max. 200. tkm.
Päädyin kuitenkin Motonetin tarjontaan, sillä hintahan oli vain 155 e.
Ei olisi pitänyt.
Laitoin puhaltimen paikalleen 2/2011 ja sitten alkoivat ongelmat. Ropeli otti suojakuoreen kiinni ja piti valtaisaa meteliä. Muuna ongelmana oli, että puhaltimen pyöriminen oli katkonaista, aivan kuin hiilet olisivat loppun kuluneet.
Kesän aikana avasin keulan reipas 10 krt ja epätoivoissani vaihdoin alkuperäisen johtosarjan liittimen tilalle abiko-liittimet, koska luulin hieman avautuneiden naarasliittimen aiheuttaneen puhaltimen oireilun. Ei auttanut vaihto, lopulta toinen urosliittimistä suli irti moottorista. Menin merkkiliikkeeseen ja ostin alkuperäisen puhaltimen, poistin ohjeen mukaan pienen muovinpalan, jotta ropeli mahtui pyörimään. Nyt puhaltsi (puhaltaa edelleen) varsin mallikkaasti, vaihtotyöhön meni 45 minuuttia!
Puhallin oli uusi, Made in Germany ja todella laadukkaamman oloinen kuin Motonetin värkki.
Motonetin takuutarkastaja totesi puhaltimen olevan siten viallinen, että hiilistä lähtevä kuparijohto otti siihen kuparipintaan kiinni, joita vasten hiilet pyörivät. Kertoi puhaltimia heille tulevan neljältä eri valmistajalta ja laadun vaihtelevan kovasti. Lupasi tarjota uutta tilalle, en suostunut kyllä ottamaan. Antoi 155 e:n lahjakortin.
Älkää tehkö samaa virhettä kuten minä, ostakaa merkkiosa, säästätte ainakin 400 e:n johtosarjan tuhoamisen ja saatte varmasti toimivan osan!
Vuoden 2000 mallia olevalla 9-5:llani oli ajettu 270 tkm, kun puhallin alkoi oireilla 1/2011. Paikallinen merkkiliikkeen työmaapäällikkö totosi puhaltimeni kestäneen poikkeuksellisen pitkään ja tarjosi hiililtään loppuunpalaneen tilalle alkuperäistä puhallinta hintaan 300 euroa + asennus 2h. Kertoi puhaltimen kestävän tavallisesti max. 200. tkm.
Päädyin kuitenkin Motonetin tarjontaan, sillä hintahan oli vain 155 e.
Ei olisi pitänyt.
Laitoin puhaltimen paikalleen 2/2011 ja sitten alkoivat ongelmat. Ropeli otti suojakuoreen kiinni ja piti valtaisaa meteliä. Muuna ongelmana oli, että puhaltimen pyöriminen oli katkonaista, aivan kuin hiilet olisivat loppun kuluneet.
Kesän aikana avasin keulan reipas 10 krt ja epätoivoissani vaihdoin alkuperäisen johtosarjan liittimen tilalle abiko-liittimet, koska luulin hieman avautuneiden naarasliittimen aiheuttaneen puhaltimen oireilun. Ei auttanut vaihto, lopulta toinen urosliittimistä suli irti moottorista. Menin merkkiliikkeeseen ja ostin alkuperäisen puhaltimen, poistin ohjeen mukaan pienen muovinpalan, jotta ropeli mahtui pyörimään. Nyt puhaltsi (puhaltaa edelleen) varsin mallikkaasti, vaihtotyöhön meni 45 minuuttia!
Puhallin oli uusi, Made in Germany ja todella laadukkaamman oloinen kuin Motonetin värkki.
Motonetin takuutarkastaja totesi puhaltimen olevan siten viallinen, että hiilistä lähtevä kuparijohto otti siihen kuparipintaan kiinni, joita vasten hiilet pyörivät. Kertoi puhaltimia heille tulevan neljältä eri valmistajalta ja laadun vaihtelevan kovasti. Lupasi tarjota uutta tilalle, en suostunut kyllä ottamaan. Antoi 155 e:n lahjakortin.
Älkää tehkö samaa virhettä kuten minä, ostakaa merkkiosa, säästätte ainakin 400 e:n johtosarjan tuhoamisen ja saatte varmasti toimivan osan!
Re: Lämmityslaitteen puhallin
.
Viimeksi muokannut Termos, Ma Elo 22, 2011 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Lämmityslaitteen puhallin
Juu, tuon saman muutaman sentin pituisen ja noin 5mm korkean hyppylangan (tangon) juotokset sekä piirikorttiin kytkettyjen 5 johtimen juotokset kun tinasin uudelleen niin johan alkoi puhallin vihdoinkin taas toimimaan. Pelkkä FET:in vaihtaminen ei siis täälläkään auttanut. Pääasia on että nyt taas puhallin pyörii moitteettomasti.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551