900 2.1 16v käy huonosti kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

900 2.1 16v käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja TVS »

Jepulis, mitäs ideoita olis ton koneen saamiseks käymään kaikilla kylmänä, lähtee kyllä käyntiin mutta käy hiukan ontuen, ja kun alkaa rauhallisesti nostamaan kierroksia, joku pytty putoo kokonaan pelistä pois. Korjaantuu kun käy hetken tai käyttää kiekat >3krpm. Koneella ajettu jotakin 240-270tkm, ja puristuksista ei tietoa, hyvin vetää ja käy muuten. Väljähän se mosa on, mut kaikki 2.1 pommithan taitaa olla enempi tai vähempi kolisevia? Ja ei se nyt niiiin väljä ole, päästöistä meni läpi ja öljyä ei kulu mitenkään järkyttäviä, tässä koneessa vain 0.5l/1000km.

Vrt: edellinen 2.1 kone, männät ku raastinraudalla vedetyt, helisi ja kolisi ja kilisi ku diiseli, mutta kävi kaikilla ja lähti kylmästä hyvin käyntiin, mutta oli niin horo ettei mennyt päästöistä läpi(ei ollut ihan lähelläkään), jotenka uusvanha samanlainen kone nokalle(oli muuten TODELLA typerää laittaa toinen samallainen romukone sinne, eikös se 2 litranen olis menny heittämällä?). Männän välystäkin tais olla vaan joku 9 kertaa ohjearvon verran :roll: , mutta silti se pärähti kaikilla käyntiin.

Edit: tulpat on 10tkm sitten uudet, virranjakajan kansi putsattu ja kuiva, tulpanjohdot edellisestä koneesta jossa ei ollut ongelmaa, samoin ruiskupoksit vanhasta. Anturit ja suuttimet ja bensanpaineensäädin eri kuin alunperin, ja tää uus kone on aina ollu herkempi sammumaan tyhjäkäynnin tuntumasta. Liittyskö nää jotenkin, eli paineensäätimes tai suuttimis jotakin outoa ???
900S-91
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 20:34
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja 900S-91 »

Kun 2.1 koneesta puhutaan, kyllähän ekana tulee mieleen että voisiko kannentiiviste olla laukeemassa niin että se kylmänä jo hiukan vuotaisi. Näkyykö paisuntasäiliössä mitään oireita tai häviääkö nestettä?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, itselläkin oli 900GL -83 ja kannentiiviste vuoti HUOMATTAVASTI.
Eli lähti käyntiin hyvin mutta 2-3min rötkötteli kolmella pytyllä ja noin 5min kävi niin pelasi moitteettomasti. Itsekkin veikkaisin kannentiivistettä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Nestettä ei ole hukkunut noin 10tkm matkalla pisaraakaan, mutten ole kyllä kattonut että kerääkö painetta. Ei ainakaan huomaa kun kone käy ja kurkkaa pellin alle, eli ei se ainakaan hirveitä paineita sinne tee. Myöskään puurot ja vellit ei mene sekasin (ainakin kun 4tkm sitten öljynvaihto, öljyssä ei vettä ja vedet taas on ihan öljyttömät). Sit toi mosa kyl lähti osiks jos se pahvi on rikki, täytyy toivoa ettei ole. Tuli mieleen et voisko joku vena kantaa/vuotaa ? Ja toi käy noin 10-15 sek kolmella, ja vetää kyllä ihan hienosti kun käskee, vaikka kylmänä kolina onkin varsin huomattavaa(muutama on kysyny et "onks tää diiseli?"). Täytyy vissiin kehittää jostakin puristuspainemittari ?
Patarauta on påp.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kuulostaa aikasta tutulta :(

Tuo ontuva käynnistyminen ilm. kolmella löytyy omastaki 2.1:stä vaikka aina ei sitä teekkään. Koneeseen (ajettu 371tkm) ei tosin tarvitse 10tkm aikana välttämättä lisätä öljyä ja päästötkin on kohillaan, ei edes nesteitä sotke öljyjen kanssa. Jonkin verran nestettä vailtuu mutta taitaa löytää jotakin kautta tiensä maahan kun merkkaa paikkansa jollakin muulla kuin öljyllä.

Tänään sitten teki taas yllättäen tempun mikä tuli eteen viimeksi joskus kesällä: Nyt kun tuli annettua vähän reippaammin kenkää paikaltaan niin yhtäkkiä alko nykimään reippahasti ja sen jälkeen oli valoristeyksessä tyhjäkäynti n 3000rpm, veto päällä normaalit kiekat mutta kytkin pohjassa taas 3000... Sitten otti ja asettu :roll:

Normaalisti kyllä käy nätisti ja liikkuu suurinpiirtein niinkuin kuuluu.
Tarttis varmaan tehrä jottain??

edittiä: Nyt ilmojen kylmettyä tuo värkki käynnistyy melkein paremmin ihan kylmiltään kun taas vajaapyttysyyttä esiintyy monesti lyhyen parkkeerauksen jälkeen esim kaupan pihassa.
#2029 Kari Kutuniva
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla oli kans toi sama ongelma, pyöri kolmella pytyllä kylmänä. Sillon tolla oli ajettu 170tkm ja aikaa siitä noin 2 vuotta. Lopulta päästi mahtavat höyryt taakseen aina kylmänä, joten nesteet siis meni männän päälle. Kansipahvin vaihto, kannen oikaisu ja samalla viä venttiilinvarren kumien vaihto ja avot. Sen jälkeen toiminut hyvin. Öljyä roiskutti sit nyt myöhemmin alleen, eli reilut 0,5l/1000km mut se korjaantui öljypumpun tiivisteen vaihdolla. Kuullostaa aika samalta noi oireet.

Nyt ei kulu öljyä lainkaan ja käy aika jees myös kylmänä. *koputtaa puuta*.. :) Kilometrejä mittarissa 300tkm.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kun 2.1 koneesta puhutaan, kyllähän ekana tulee mieleen että voisiko kannentiiviste olla laukeemassa niin että se kylmänä jo hiukan vuotaisi. Näkyykö paisuntasäiliössä mitään oireita tai häviääkö nestettä?
Ja taas heti tulee mieleen, että kyllä se 2.0:ssa hajoaa kansitiiviste ihan yhtä usein/harvoin.

Kyllähän se kylmä ulkoilmakin vaikuttaa, ei se samallalailla kiihdy kylmänä kuin kesällä. Siis itselläni on nyt tehnyt töistä lähdettäessä tolleen ensimmäiset 10-20 sek, aamulla kun lähtee tallista (lämmin) ei ole mitään oireita.

Hyvä kone se 2.1 on, aina vaan ollaan sitä täälläkin parjaamassa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Jeps, en minäkään usko että aivan kaikkea voi aina laittaa desiä isomman moottorin piikkiin.

Kun ei ole aikaisemmin moista vaivaa osunut kohdalle niin oisko heittää suuntaa antavia hinta-arvioita kannentiivisteen vaihosta ja kannen oikaisusta? Jos yrittäis johonkin budjettiin mahduttaa...

Tuli sitten myös mieleen että minkähänlaista haittaa siitä on koneelle jos tuota ei heti laita kuntoon vaan ajelee normaalisti (näin on ollut jonkin aikaa :oops: )

lisäystä: mitäs muita syyllisiä em. oireisiin voisi olla kun ajattelin että jos vaikka yrittäs sulkea helpommin korjattavat kohteet ensin pois? Ja tuli mieleen että ainakaan itselläni ei paisuntasäiliössä pulputtele ollenkaan kovillakaan kierroksilla.
#2029 Kari Kutuniva
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Anteeksi, mutta palaan alkuperäiseen aiheeseen: lauantaina otan auton "työn alle" vähä paremmin, sitä ennen tulis mieleen et mitenkäs tosta koslasta luettas mahrolliset vikakoodit? (-92)
Ja sit kommenttina, minusta se 2.1 on osaltaan syystäkin parjattu, kyllä aika järkyttävän monta asiaa voi laittaa sen desin piikkiin. Mielestäni moottori, jonka voitelu ei toimi kaupunkiajossa käytettävillä kierroksilla, tai jonka männät "kippaavat" jo ~200tkm ajomäärällä, ei voi olla ylistystä ansaitseva. Montako 2.0 konetta on kulunut loppuun? Ja paljonko sillä sillon on ajettu?
Nimim: 2.1, 112tkm ja männät totaalisen loppu, kone meni purkuun.

OT: saakos muuten sen moottorin ulos sillain, et lootan vois jättää (tuettuna tietenkin) paikalleen?

Edit: en tarkoittanut, että 2.1 olisi huono moottori, varsin ilonenhan se on ajaa ja sillain järkevän kulutuksinenkin. Se vain ei ole niin hyä kuin 2.0 ja 2.3.
Viimeksi muokannut TVS, To Loka 21, 2004 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Patarauta on påp.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

OT: saakos muuten sen moottorin ulos sillain, et lootan vois jättää (tuettuna tietenkin) paikalleen?

No mitäs se tää nyt sitten on...?
Automaattiko..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei siinä 2.1:ssä ole mitää vikaa. Se että ensimmäisen mallivuoden (M1991) autoissa oli niitä surullisenkuuluisia teflonpinnotteisia mäntiä ei tarkoita että kaikki olis susia. Tää huhu on niin sitekeässä, että pistää ihmettelemään.

Eihän tonnarimiehetkään vältä 2.3:sta vaikka niissäkin on tasapainoketjujen kanssa ihan todettuja ongelmia.

Eikä siinä 2.1:n öljynkierrossa ole mitää eroa 2.0:aan ole.
Se on muuten sama lohko, mutta männät vaan on 93mm halkaisijaltaan, eli lohko on porattu 3mm isommaksi.

Kyllä niitä kansipahveja on palanut 2.0 koneistakin, haulla kun hakee tälläkin foorumilta niin...

MUTTA AIHEESEEN:

Vikakoodit saa luettua vaikka näin (huomaatkos sama ohje kuin 2.0:ssa)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553

Kone ja laatikko on aina nostettava yhdessä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mitään ketjuongelmia ole... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

OK, anteksi tuo ivallinen äänensävy. Ketuttaa vaan mokoma, jo toka kone siinä autossa ja nytkö sekin osottaa jo oireita...
Mutta Keuruulla oleva saabbiguru kertoi, ettei se voitelu ole ihan sama, eroista en tiedä kun ikuna 2.0 konetta ite avannut. Tämä 112tkm kohalla loppunut kone on -92, joten joko siinäkin oli teflonpinnote tai sitten se ei tosiaan ole niin kestävä kuin 2.0 ?

Jooei ole automaatti, ei vaan kiinnostas taas repiä niitä vetareita ja himmeleitä ja hurveleita irti, ton vokkelon kans ihan tekemistä mulle tarpeeks.

Kiitokset näistä avuista, mun vittuilustakin huolimatta sain apua. Kiitos siitä :)

PS: hyviä ideaoita otetaan yhä vastaan... saako puristuspainemittauksella selvittyä mahrollisen kansipahvivian?
Patarauta on påp.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu ei tässä hernettä menny, toivottavasti ei muilla menny mun sepustuksista.

Olen jonkunverran yrittänyt selvitellä tota 2.1-syndroomaa eikä muuta faktaa ole lyötynyt kun noi teflonpäällysteiset männät..ne on ollu virhe. Suurin osa kai korjattu takuuseen ei tosin kaikkia, nämä siis M1991 alkupään autoissa.

Ei sun kirjoittelu **ttuilua ollu minulla menee tää kirjoittelu kohta täysin OT..

Kansipahvivika selviää helpoiten tutkimalla kupliiko paisuntasäiliössä, silloin systeemi vuotaa jostakin. Varmin konsti on tietty koeponnistus huoltamolla tai sitten pakokaasujen mittaaminen syylarinesteestä.

Puristukset voit mitata ensin "normaalisti" ja sitten kaatamalla tilkan öljyä tulpanreiästä ja mittaamalla uudestaan. Näissä mittauksissa ei saisi olla paljoa eroa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Vähän tyhmä kysymys taas mut muites kupliiko painesäiliössä jos vuotaa jäähdytysnestettä männän päälle? En muista, et omasssa ainakaan ois kuplinu.. :? Ainut oire oli vaan kolmella pytyllä käynnistys ja huimat valkeat sauhut kylmänä. :roll:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin