Vikaa ilmastoinnissa?
Vikaa ilmastoinnissa?
Auton ilmastointi puhaltaa oikeasti viileää ilmaa vain LO-asennossa, muuten, eli jopa siinä 15C kohdalla, tulee lämmintä. Tuloilman lämpötila siis muuttuu kun muuttaa haluttua lämpötilaa (HI-19C tms alueella), mutta kun laskee n. 19C asteesta alaspäin, tuloilman lämpötila laskee vain hyvin vähän. Tuntuu että saa hypätä suoraan LO:lle jos haluaa viileämpää. Onko jossain jotain vikaa vai aiheuttaako kelit vain tuon? Voiko ACCn ohjelma olla korruptoitunut vaikkei se sitä itse kalibroinnissa huomaa? Käyttäytyykö muilla ACC samoin?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Sitähän tässä juuri on mietitty
Haulla etsiskellen löysin yhden samanlaisen ilmiön, ketju koski muistaakseni ng9-3:sta, kovin selvää ratkaisua ei siinä ketjussa näkynyt.
On toki totta että kylmällä ilmalla autoon tarvii lämpöä pukata paljon, mutta toimiiko tuo jäähdytys sitten vain hyyyvin hitaasti? Luulisi että jos kuski äkkiä säätää lämpötilan vaikka 22C -> 16C, automatiikka aloittaisi lämpötilan muutoksen pukkaamalla huomattavasti viileämpää ilmaa hetken, ja kun on päästy lähelle tavoitelämpötilaa, tuloilma alkaisi taas lämmetä. Jos ilmastointi luottaa pelkästään siihen että pukkaa sinne 20C ilmaa ja odottaa että lämmön säteily ja johtuminen ulkoilmaan aiheuttavat sen että kuski tuntee istuvansa 16C lämpötilassa, kuski saa kyllä odotella sitä tunnetta vähintäänkin kymmeniä minuutteja (riippuu tietysti ulkolämpötilasta).
Onko nuo takaläpät joista mainitset siis ne läpät jotka päästää ilman kabiinista ulkoilmaan?

On toki totta että kylmällä ilmalla autoon tarvii lämpöä pukata paljon, mutta toimiiko tuo jäähdytys sitten vain hyyyvin hitaasti? Luulisi että jos kuski äkkiä säätää lämpötilan vaikka 22C -> 16C, automatiikka aloittaisi lämpötilan muutoksen pukkaamalla huomattavasti viileämpää ilmaa hetken, ja kun on päästy lähelle tavoitelämpötilaa, tuloilma alkaisi taas lämmetä. Jos ilmastointi luottaa pelkästään siihen että pukkaa sinne 20C ilmaa ja odottaa että lämmön säteily ja johtuminen ulkoilmaan aiheuttavat sen että kuski tuntee istuvansa 16C lämpötilassa, kuski saa kyllä odotella sitä tunnetta vähintäänkin kymmeniä minuutteja (riippuu tietysti ulkolämpötilasta).
Onko nuo takaläpät joista mainitset siis ne läpät jotka päästää ilman kabiinista ulkoilmaan?
Saab 9-5 Aero XWD -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Nyt en ole ihan varma siitä, että ymmärsinkö itse oikein alkuperäisen kirjoittajan tekstin. Jos näillä keleillä (ulkona pakkasta) haluaa kabiiniin viileää, riittää, että laittaa lämpötilaksi vaikka sen 18 astetta. Automatiikka hoitaa sitten lopun. Lo -asennossa pukkaa varmaan nopeiten ja parhaiten kylmää, vaan ei kuitenkaan kompuran kanssa, koska kytkin estää sitä (käsittääkseni) käynnistymästä ulkolämpötilan alittaessa jonkun tietyn raja (onko 0 astetta, sitä en tiedä) kuten 9-5T kirjoitti.
Automatiikan reagointiviive on joitan sekunteja ja oman ymmärtämykseni mukaan sieltä kyllä viileää tulee, mutta muutaman minuutin viiveellä. En ole näillä keleillä edes kokeillut, kun on enemmän tarvis tolle lämmölle
. Ilma jota kone tuuppaa kabiiniin on kuitenkin lämmitettyä, vähän vähemmän lämmitettyä tosin. Käsittääkseni ACC versio "reagoi lämpötilaan" = jos näytössä lukee asteita vaikka 18, se pyrkii puhaltamaan 18 asteista ilmaa, manuaali käyttöisessä lämmityksessähän kun vedet vipstaagin täysin siniselle, niin kabiiniin pukkaa suoraa ulkolämpötilan lämpöistä ilmaa. Eli vasta LO asennossa ACC lykkää pakkaskelillä ulkoilman lämpöistä ilmaa ohjaamoon, näin arvelen itse. Muut korjatkoon, jos olen ajatellut väärin
.
Automatiikan reagointiviive on joitan sekunteja ja oman ymmärtämykseni mukaan sieltä kyllä viileää tulee, mutta muutaman minuutin viiveellä. En ole näillä keleillä edes kokeillut, kun on enemmän tarvis tolle lämmölle


Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Näyttääkö SID ulkolämpötilan oikein?
Mulla irtosi kerran ulkolämpötila-anturin johto ja silloin ei lämmityslaitteesta saanut millään riittävän viileää (paitsi LO-asennossa), koska se kuvitteli että ulkona on -39C.
t. Mika
Mulla irtosi kerran ulkolämpötila-anturin johto ja silloin ei lämmityslaitteesta saanut millään riittävän viileää (paitsi LO-asennossa), koska se kuvitteli että ulkona on -39C.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Kyllä se SID oikein näyttää, jos heittää niin max. pari astetta.
9000 Automaatilla, kyllä juu ymmärsit varmaan ihan oikein, vastauksesta päätellen. Käsittääkseni kompuran kytkeytymislämpötila on +5 astetta. Ongelmana on siis tosiaan se, että kyllä se hiukan viileämpää, tai oikeastaan vähemmän lämmintä, ilmaa puhaltaa kun lämpötilaa laskee, mutta ei sieltä viileää tule kuin LO-asennossa. Täytyy joku päivä mitata minkä lämpöistä tulee milläkin lämpötila-asetuksella.
Täytynee vielä suorittaa enemmän kenttätutkimuksia.
9000 Automaatilla, kyllä juu ymmärsit varmaan ihan oikein, vastauksesta päätellen. Käsittääkseni kompuran kytkeytymislämpötila on +5 astetta. Ongelmana on siis tosiaan se, että kyllä se hiukan viileämpää, tai oikeastaan vähemmän lämmintä, ilmaa puhaltaa kun lämpötilaa laskee, mutta ei sieltä viileää tule kuin LO-asennossa. Täytyy joku päivä mitata minkä lämpöistä tulee milläkin lämpötila-asetuksella.
Ymmärtääkseni suuttimista tulevan ilman absoluuttisen lämpötilan ei kuulu aina olla sama kuin näytössä lukeva haluttu lämpötila, vaan sellainen että kun huomioidaan auringonpaiste, ulkolämpötila ja vetoisuus, niin koettu lämpötila pään korkeudella kuuluisi olla se paneelissa näkyvä arvo. Näin vapaasti muistellen manuaalista. Eli jotta ilmastointi toimisi tehokkaimmalla halutulla tavalla, niin kyllä sieltä pitäisi viileämpää tulla kuin mitä omassa nyt pukkaa lämpötila-asetuksilla n. 15-18C. Jos tuo toimii täysin oikein niin kovin hidas on.Käsittääkseni ACC versio "reagoi lämpötilaan" = jos näytössä lukee asteita vaikka 18, se pyrkii puhaltamaan 18 asteista ilmaa
Täytynee vielä suorittaa enemmän kenttätutkimuksia.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Onko sulla aina toiminut samalla tavalla vai onko tämä ensimmäinen talvi femmalla?
Voitais kyllä vertailla toimintaa, koska näytät asuvan myös Tampereella.
t. Mika
Voitais kyllä vertailla toimintaa, koska näytät asuvan myös Tampereella.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
ACC:hän toimii niin, että se pyrkii pitämään sen sisälämpötilan joka on valittuna siis se mikä näkyy displaylla esim. 18°. Sisään tuleva ilma käy läpi kolme eri vaihetta 1)filtteri 2) kuivaus 3) jäähdytys ja sen jälkeen lämmitys jos tarpeellista.kello kirjoitti: Käsittääkseni ACC versio "reagoi lämpötilaan" = jos näytössä lukee asteita vaikka 18, se pyrkii puhaltamaan 18 asteista ilmaaYmmärtääkseni suuttimista tulevan ilman absoluuttisen lämpötilan ei kuulu aina olla sama kuin näytössä lukeva haluttu lämpötila, vaan sellainen että kun huomioidaan auringonpaiste, ulkolämpötila ja vetoisuus, niin koettu lämpötila pään korkeudella kuuluisi olla se paneelissa näkyvä arvo. Näin vapaasti muistellen manuaalista. Eli jotta ilmastointi toimisi tehokkaimmalla halutulla tavalla, niin kyllä sieltä pitäisi viileämpää tulla kuin mitä omassa nyt pukkaa lämpötila-asetuksilla n. 15-18C. Jos tuo toimii täysin oikein niin kovin hidas on.Täytynee vielä suorittaa enemmän kenttätutkimuksia.
Laite ei siis puhalla sisään 18 asteista ilmaa jos olet sen luvun valinnut, vaan se on sisälämpötila joka on valittuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Oli pakko käydä hakemassa ohjekirja autosta, kun tuli mieleeni, että muistinko noin väärin tän homman, mutta en näköjään tehnyt niin. Scannasin kuvan mukaan.
Tuossa kuvan tekstissä seisoo näin: ACC (Automatic Climate Control) Pitää automaattisesti toivotun kupé (vaunu/osaston) lämpötilan. Riippumatta säätilasta.
Systeemi hakee nopeimmalla mahdollisella tavalla asetetun lämpötilan, Huomioi ettei lämpötila muutu nopeammin, Lämmin/kylmä vaikka valitsee korkeamman/alemman lämpötilan, kuin se mikä on toivottu lämpötila.
Huom! tämä kuva ja teksti on 9-5:n ohjekirjasta 2009.

Tuossa kuvan tekstissä seisoo näin: ACC (Automatic Climate Control) Pitää automaattisesti toivotun kupé (vaunu/osaston) lämpötilan. Riippumatta säätilasta.
Systeemi hakee nopeimmalla mahdollisella tavalla asetetun lämpötilan, Huomioi ettei lämpötila muutu nopeammin, Lämmin/kylmä vaikka valitsee korkeamman/alemman lämpötilan, kuin se mikä on toivottu lämpötila.
Huom! tämä kuva ja teksti on 9-5:n ohjekirjasta 2009.

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
En tarvitse sitä mittaria tiedän aivan tarkkaan mitä sivulla 82 kirjoitettu "fysiska upplevelsen" tarkoittaa/ fyysinen elämys.9-5T kirjoitti: Ota mittari huomenna mukaan niin tajuat onko se oikea lämpötila tai sellaisen tunne. Voit myös kurkata mitä kirjan sivulla 82 lukee.
Tuossa viestissäni muistutin vain, että se ei ole sisään puhallettavan ilman lämpötila joka asetetaan vaan se toivottu.
Siis vastasin tähän toteamukseen.Käsittääkseni ACC versio "reagoi lämpötilaan" = jos näytössä lukee asteita vaikka 18, se pyrkii puhaltamaan 18 asteista ilmaa
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Aivan siis kerran vielä tämän tavoittelu "fysiska upplevelsen" asetetuilla numeroilla.9-5T kirjoitti:asetettua lämpötilaa ei yritetä toteuttaa vaan sellainen joka tuntuu tuolta lämpötilalta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Noin viiteentoista edelliseen viestiin vastaten
: tätä siis juuri yritin hakea että se lämpötila joka näkyy ruudussa ei ole sen ilman lämpötila mitä ilmastointi työntää sisälle, vaan ilmaa joka aiheuttaa matkustajissa halutun lämpötilan tunteen.
Ajelin tänään pidemmän matkaa puhallus kojelaudan suuttimista ja kuskille lämpötila 15C. Kun auto vielä lämpeni, työnsi sisälle liian lämpimän oloista ilmaa (toki täysin ymmärrettävää kun auto ei ole vielä lämmin). Siinä vaiheessa kun auto oli lämmennyt, kuskin oikeanpuoleisesta kojelaudan suuttimesta tuli sopivan lämpöistä ilmaa joka suurinpiirtein toi sen tuntemuksen siitä +15C lämpötilasta, mutta vasemman puoleinen kojelautasuutin puhalsi lähes yhtä kuumaa kuin apumatkustajan suuttimet, joille oli asetettu lämpötila 21C. Eikö molempia kuskin kojelaudan suuttimia pitäisi ohjata sama ilman sekoitusläppä?
Tietysti kun vähän näpräilin sen ilman suuntauksen kanssa niin se läppä juuttui taas yhteen asentoon eikä enää liikkunut, joten piti testit lopetella siihen tältä päivältä. Toivottavasti toimii taas huomenna...

Ajelin tänään pidemmän matkaa puhallus kojelaudan suuttimista ja kuskille lämpötila 15C. Kun auto vielä lämpeni, työnsi sisälle liian lämpimän oloista ilmaa (toki täysin ymmärrettävää kun auto ei ole vielä lämmin). Siinä vaiheessa kun auto oli lämmennyt, kuskin oikeanpuoleisesta kojelaudan suuttimesta tuli sopivan lämpöistä ilmaa joka suurinpiirtein toi sen tuntemuksen siitä +15C lämpötilasta, mutta vasemman puoleinen kojelautasuutin puhalsi lähes yhtä kuumaa kuin apumatkustajan suuttimet, joille oli asetettu lämpötila 21C. Eikö molempia kuskin kojelaudan suuttimia pitäisi ohjata sama ilman sekoitusläppä?
Tietysti kun vähän näpräilin sen ilman suuntauksen kanssa niin se läppä juuttui taas yhteen asentoon eikä enää liikkunut, joten piti testit lopetella siihen tältä päivältä. Toivottavasti toimii taas huomenna...
Juu ensimmäinen talvi on, pari kuukautta auto ollut omistuksessa. Nyt aloin tuota ihmettelemään kun tuli tarvetta viileämmälle ilmalle, mitä harvemmin tietty tähän vuodenaikaan tarvitsee. Muutaman kerran aikaisemminkin kyllä olen kiinnittänyt huomiota siihen tunteeseen, että edellisen ng900:sen ilmastointi vaikutti "nopeampitoimisemmalta", ja alemmat tavoitelämpötilat realistisemman tuntuisilta. Missä päin Tamperetta Mika vaikuttaa?Onko sulla aina toiminut samalla tavalla vai onko tämä ensimmäinen talvi femmalla?
Voitais kyllä vertailla toimintaa, koska näytät asuvan myös Tampereella.
t. Mika
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Vikaa ilmastoinnissa?
Jep jep mielelläni korjaisin mutta kun en keksi missä vika. Vetää jumiin aina välillä, ja yleensä taas toimii seuraavana päivänä (kirjottelin toiseen ketjuunkin tästä jo). Voiko sieltä öljytä jotain?
Tuonne olen pohdiskellut tätä läppäongelmaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105634
Tuonne olen pohdiskellut tätä läppäongelmaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105634
Saab 9-5 Aero XWD -11