Suomessa valmistetut 99 turbot
Suomessa valmistetut 99 turbot
Kukahan tietäisi / listaisi Suomen 99 tbo malliston ja valmistusmäärät. Itselläni on Ukin 80 hopeanharmaa (saatavana myös kard.pun.) kattoluukuton 2d sedan, joita erään saamieni tietojen mukaan valmistettiin vähän yli 100 kpl.
Classic motor album nr7 / Saab-erikoisnumerossa oli muuten juttu hienosta alle 40 tkm ajetusta marmorinvalkoisesta vm. 80 99 turbosta. Jutun yhteydessä oli myös tietoa Ruotsin valmistusmääristä ja -malleista väreineen:
- 1977: 157 koeversiota, joiden korimallit vaihtelivat. 50 kpl > USA, 50 > Eurooppaan ja loput Ruotsiin.
- 78: 6376 autoa, 3d CC-malleja. Ruotsin markkinoille yksinomaan tarjolla mustana ja met. kardinaalinpunaisena, vientiautoissa myös muita värejä. Autoissa varusteena kattoluukku, erikseen tilaamalla ilman. Arvio jäljellä olevista 580, joista n. 300 liikenteessä.
- 79: 1798, lähinnä 2d sedaneita, myös muutamia CC-malleja Englantiin. Saatavana met. vihreänä ja marmorinvalkoisena. Arvio jäljellä olevista n. 200 kpl, joista puolet liikenteessä.
- 80: 2333 kpl valk., pun. tai akvamariininsinisiä 2d sedaneita. Ruotsiin 4 vaihteisella lootalla, vientiin 5 vaihteisena. Vienti ei vetänyt ja näin muutamia vientimalleja löytyy myös Ruotsista. Arvio jäljellä olevista 470, joista n. 270 liikenteessä.
- 81 muutamia kipaleita brittimarkkinoille.
Ei muuta kuin tietoniekat toimeen.
Classic motor album nr7 / Saab-erikoisnumerossa oli muuten juttu hienosta alle 40 tkm ajetusta marmorinvalkoisesta vm. 80 99 turbosta. Jutun yhteydessä oli myös tietoa Ruotsin valmistusmääristä ja -malleista väreineen:
- 1977: 157 koeversiota, joiden korimallit vaihtelivat. 50 kpl > USA, 50 > Eurooppaan ja loput Ruotsiin.
- 78: 6376 autoa, 3d CC-malleja. Ruotsin markkinoille yksinomaan tarjolla mustana ja met. kardinaalinpunaisena, vientiautoissa myös muita värejä. Autoissa varusteena kattoluukku, erikseen tilaamalla ilman. Arvio jäljellä olevista 580, joista n. 300 liikenteessä.
- 79: 1798, lähinnä 2d sedaneita, myös muutamia CC-malleja Englantiin. Saatavana met. vihreänä ja marmorinvalkoisena. Arvio jäljellä olevista n. 200 kpl, joista puolet liikenteessä.
- 80: 2333 kpl valk., pun. tai akvamariininsinisiä 2d sedaneita. Ruotsiin 4 vaihteisella lootalla, vientiin 5 vaihteisena. Vienti ei vetänyt ja näin muutamia vientimalleja löytyy myös Ruotsista. Arvio jäljellä olevista 470, joista n. 270 liikenteessä.
- 81 muutamia kipaleita brittimarkkinoille.
Ei muuta kuin tietoniekat toimeen.
...
En tiedä onko Suomessa vai Ruotsisa valmistettu turbo-99, mutta jossain 70-80-luvun taitteen AJA-lehdessä oli kuva liikkuvan poliisin kardinaalinpunaisesta 4-ovisesta turbo-Saabista, oli ilmeisesti kamera-auto. Konepellin sivussa oli turbo-logot, jollaisia esiintyi ensimmäisissä Combi Coupe- turboissa.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Katsokaa pienempi kuva tältä vuoden 78 turbo esitteen sivulta...
http://www.geocities.com/saab99portal/B ... /99_13.jpg
Kardinaalinpunainen 4d turbo, jossa jalkapallovanteet alla. Olisko makee, häh!
http://www.geocities.com/saab99portal/B ... /99_13.jpg
Kardinaalinpunainen 4d turbo, jossa jalkapallovanteet alla. Olisko makee, häh!
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
...
Juurikin tuollainen, kuva tosin ei ollut koko autosta, vaan etuviistosta, mutta kuvasta kävi ilmi,että on 4 ovea ja turbo. Artikkeli ei ollut mikään kummoinen, haastatteliavat saabisteja. Olisikohan lehti ollut viimeinen vuodelta 1978. Aja-lehtiä taitaa itselläni olla toistakymmentä kappaletta tallessa vuosilta 1975-82, ihan mukavia oman aikansa kuvastajia. 

...
Vielä turbo 99:stä, Varkaudessa pyörii kaikinpuolin alkuperäinen hopeanharmaa tbo 99 ympärivuotisena käyttö/talviautona. Alkuperäisillä Kuopion-läänin K kilvillä. Incat alla kesällä ja talvella, monta kertaa mieli tehnyt kysyä, millä hinnalla olisi valmis luopumaan, jos olen kaupan pihalla nähnyt, ajajana vanhempi nainen. Kuljettajan puolen etulokasuojan kaari lahonnut siinä päälepäin kaikki (korjattu jeesus-teipillä). Sisältä taisi olla punainen, prkl nuo mitään käyttöautoja enää saisi olla 

99turbo -81 4d
Tsau,
Tunnustan purkaneeni otsikon mukaisen vuosimallia 1981 olleen neliovisen turbon. Oli ilmeisesti ollut ennen liikkuvan poliisin käytössä.
Tunnustan purkaneeni otsikon mukaisen vuosimallia 1981 olleen neliovisen turbon. Oli ilmeisesti ollut ennen liikkuvan poliisin käytössä.
T:Okramsa
****************
9000CD 2,3i -90
900i special -85 (R.I.P.)
900 T8 -83 (jossain päin suomea uudella omistajalla)
99 Gls / Turbo -80 (R.I.P.)
****************
9000CD 2,3i -90
900i special -85 (R.I.P.)
900 T8 -83 (jossain päin suomea uudella omistajalla)
99 Gls / Turbo -80 (R.I.P.)
No jostain syystä tuo 4d ei sytytä mutta toi musta 3d 99 mikä siinä yläkuvassa on, pyrämidivanteilla.. Aijjai! TAHTOO - ja nimenomaan mustana orggistyyppisenä. Oliskohan hullua alkaa metsästämään tommosta esim. sweduista? Vaimo saa kohtauksen mutta se nyt saa aina kun mä olen ostamassa jotain pihalle.jariha kirjoitti:http://www.geocities.com/saab99portal/B ... /99_13.jpg
Kardinaalinpunainen 4d turbo, jossa jalkapallovanteet alla. Olisko makee, häh!
Tietääkös muuten joku että onko pyramidivanteet tehty nimenomaan turbosaabeille vai onko tää vain huhu?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Re: ...
Pistä oma GL:si kuntoon ja tarjoa päittäinJusau kirjoitti:Vielä turbo 99:stä, Varkaudessa pyörii kaikinpuolin alkuperäinen hopeanharmaa tbo 99 ympärivuotisena käyttö/talviautona.

Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
turbojake kirjoitti:No jostain syystä tuo 4d ei sytytä mutta toi musta 3d 99 mikä siinä yläkuvassa on, pyrämidivanteilla.. Aijjai! TAHTOO - ja nimenomaan mustana orggistyyppisenä. Oliskohan hullua alkaa metsästämään tommosta esim. sweduista?

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Pyramidivanteet
Terse,
Noista pyramidivanteista tuli mieleen että mikä on niille käypä hinta tänäpäiväna. Mulla olis yhdet itsellä jemmassa ja yksi harrastaja haluaisi ostaa ne pois.
Noista pyramidivanteista tuli mieleen että mikä on niille käypä hinta tänäpäiväna. Mulla olis yhdet itsellä jemmassa ja yksi harrastaja haluaisi ostaa ne pois.
T:Okramsa
****************
9000CD 2,3i -90
900i special -85 (R.I.P.)
900 T8 -83 (jossain päin suomea uudella omistajalla)
99 Gls / Turbo -80 (R.I.P.)
****************
9000CD 2,3i -90
900i special -85 (R.I.P.)
900 T8 -83 (jossain päin suomea uudella omistajalla)
99 Gls / Turbo -80 (R.I.P.)
Re: ...
mielenkiintoista...Jusau kirjoitti:Vielä turbo 99:stä, Varkaudessa pyörii kaikinpuolin alkuperäinen hopeanharmaa tbo 99 ympärivuotisena käyttö/talviautona. Alkuperäisillä Kuopion-läänin K kilvillä. Incat alla kesällä ja talvella, monta kertaa mieli tehnyt kysyä, millä hinnalla olisi valmis luopumaan, jos olen kaupan pihalla nähnyt,
...........anteeeksi mitäääääääh?Jusau kirjoitti: ..ajajana vanhempi nainen.
voi luoja sentään, ehdottomasti kerhon iskujoukko pelastamaan tuo auto ennenkuin talvi tulee, eikös vanhan rouvan saa tyytyväksi kun tarjoaa ohjaustehostimella varustettua ruiskusatkua tilalle?????Jusau kirjoitti: Kuljettajan puolen etulokasuojan kaari lahonnut siinä päälepäin kaikki (korjattu jeesus-teipillä). Sisältä taisi olla punainen, prkl nuo mitään käyttöautoja enää saisi olla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Incoista, valmistusmääristä ja turbokuumeesta
Kyllä incavanteet nimenomaan olivat turboon tehty ja aivan ensimmäisistä versioista puuttui keskiökupit (tosin keskiöreikä oli mutterimallinen).Tietääkös muuten joku että onko pyramidivanteet tehty nimenomaan turbosaabeille vai onko tää vain huhu?
Incat ovat verrattain "pehmeät" vanteet ja näinollen viottuvat helposti. Em. johtuen tapaa harvoin hyviä sarjoja ja kaiken lisäksi pinnoite lohkeilee usein. Hintaa määriteltäessä plussaa ovat vanteiden hyvä kunto, ehjät keskiökupit lukkorenkaineen ja tietysti hyvät mutterit.Noista pyramidivanteista tuli mieleen että mikä on niille käypä hinta tänäpäiväna. Mulla olis yhdet itsellä jemmassa ja yksi harrastaja haluaisi ostaa ne pois.
Mites muuten ne valmistusmäärät, löytyykö tietäjiä?
Ps. perstuntuma: kiinnostus / arvostus 99 turboa kohtaan kohoaa koko ajan ja myös ulkomaan elävät metsästävät autojamme. Juttelin jokin aika sitten hyvin vakavasti otettavan autonkeräilijän kanssa (mm. brittiarvoautoja ja urheiluautoja) ja hän sanoi karttottavansa kokoelmaansa 99 turbolla heti, jos "oikea" yksilö sattuu kohdalle.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU