Etuparkkipolttimon pidike hajosi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"

Etuparkkipolttimon pidike hajosi

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Oli parkki pimeä, vaihdoin polttimon, mutta lamppu ei syttynyt, itse asiassa sulake paloi toiminnan kokeilussa.
Polttimoa uudelleen rustatessa huomasin polttimonpitimen sisässä jousen päässä olevan muoviosan hajonneen. Polttimon kantaan tuleva virtakosketin oli paennut jousen sisään ja yhdisti runkoon.
Otin lyhdyn kainaloon ja vein sisälle:
- Veistelin tussikynän takapäässä olleesta tulpasta uuden hatun jousenpäähän
- Sulatin kolvilla tulpan keskelle pienen reiän koskettimen kaapelin läpiviemiseksi
- Katkaisin kaapelin ja pujotin sen jousen päässä olevan uuden tulpan läpi
- Tinasin katkaistun johtimen takaisin toisiinsa ja kutistesukka päälle

Sattumalta osuin siis suoraan tuohon sulakkeen polttajaan. Huonommalla tuurilla olisi saattanut teetättää hieman enemmänkin hommia, ennen kuin olisi löytynyt.
CS 2,0t -97 225 000 km
Reijo Ranta
Matalapaineturbo

Re: Etuparkkipolttimon pidike hajosi

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Tämä on minullekin tuttu vika. Veistelin hatun muovisesta seinäpropusta, kun se oli ensimmäinen silmiin osunut sopivalta vaikuttava namiskukkeli. En laiskuuttani katkaissut johtoa, vaan tein viillon tekemääni hattuun ja pujotin paikalleen. Tämä pielavetinen remontti ei näemmä kestänyt kuin vuoden - taas on parkki pimeänä. Umpio on Motonetista ostettu tarvikeosa. Toisen puolen orkkisumpio ei ole oireillut millään lailla.
Hukkaportti
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Itse asiassa ihmettelinkin tuota asiaa myös siltä pohjalta. Myös mulla tuo umpio Motonet peruja, kuvittelin polttimon pitimen olleen alkuperäinen, eli umpion vaihdon yhteydessä uusiokäytetty.
Nyt kuitenkin selkis, se Moton umpion pitimen holkin kaulus on niin hempuli, ettei kestä jousikuormaa kuin sen pari vuotta.
Tuonhan kuluisi olla takuuasia, mulla tuo umpio n. 2v ikäinen. Kuluttajasuojalaki määrittelee asian ”sujuvasti”, eli suhteessa tuotteen oletettuun käyttöikään…
Peräkontissa on toisen puolen uusi umpio odottelemassa asennusta.
Ostin sen, kun oli toisen puolen vaihdolla NIIN paljon valaistusta parantava vaikutus.

Umpiota joutuu hieman modaamaan jotta saa sen korkeussäädön, nyt en ihan tarkkaan muista mitä kaikkea.
Tästä varmaankin yksi uusi kohta listalle, eli alkuperäisen polttimonpitimen vaihto uuden tilalle?
CS 2,0t -97 225 000 km
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

Korjasin vastaavan jokin aika sitten laittamalla sopivan palan eristettyä sähköjohtoa jousen ja lamppuun kosketuspinnan sisältävän kappaleen väliin niin että jousi ei päässyt tunkemaan ylös. Ainakin parin kuukauden ajon jälkeen näyttää vielä parkit toimivan.
Vastaa Viestiin