Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Olen tässä kohta puoli vuotta tarjoillut tuota ruukunruskeaa MR- 96:sta jonkun hyvään kotiin. Ei ole kelvannut. Nyt ajattelin keskustella hieman tuosta autostani ääneen.
Kun tästä talvesta näyttää tulevan oikein entisaikojen talvi keleiltään, niin tuo ajokki voisi olla myös todellinen talviauto. TM:n talviautotestin voittivat talvella 1980 Saab 96 V4 GL Super ja Volvo 242. Tuo MR Saabi kyllä on hieno talviauto, kulkee melkein minne vaan, ei hyydy kylmään, pitää kuskin lämpimänä jne. Onhan minulla tietysti näitä kelejä varten tuo -91 900S ja sekin olisi oiva peli, sillä siinähän tuo normi lämppäri isoine kennoineen on saunakiuas nurkassa. Ja tietysti tämä "pikkumustakin" menee talviautosta Webastoineen, mutta onhan näissä vanhoissa sitä tunnelmaa.
Jos joku kuitenkin haluaisi tuon edellä kerrotun 96:sen talvikokemuksen, nin kyllä tuon voin edelleen myydäkin.
ps. Meni tämä minun 96 juttu vahingossa tuonne yleinen-palstalle. Siirrän tämän nyt oikean Saappi-porukan puolelle. Tänne minäkin kuulun!
Kun tästä talvesta näyttää tulevan oikein entisaikojen talvi keleiltään, niin tuo ajokki voisi olla myös todellinen talviauto. TM:n talviautotestin voittivat talvella 1980 Saab 96 V4 GL Super ja Volvo 242. Tuo MR Saabi kyllä on hieno talviauto, kulkee melkein minne vaan, ei hyydy kylmään, pitää kuskin lämpimänä jne. Onhan minulla tietysti näitä kelejä varten tuo -91 900S ja sekin olisi oiva peli, sillä siinähän tuo normi lämppäri isoine kennoineen on saunakiuas nurkassa. Ja tietysti tämä "pikkumustakin" menee talviautosta Webastoineen, mutta onhan näissä vanhoissa sitä tunnelmaa.
Jos joku kuitenkin haluaisi tuon edellä kerrotun 96:sen talvikokemuksen, nin kyllä tuon voin edelleen myydäkin.
ps. Meni tämä minun 96 juttu vahingossa tuonne yleinen-palstalle. Siirrän tämän nyt oikean Saappi-porukan puolelle. Tänne minäkin kuulun!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
96 V4 on kyllä loistava ja riemukas talviauto, kun sen niksit oppii. Ja nyt tuntuu olevan jo toisena talvena peräkkäin kunnon kuuppatalvi kelien puolesta täällä etelässäkin.
Voisin ihan mielelläni ostaa yhden veenelosen lisää - ja ihan talviseen arkikäyttöönkin, jos nykyisen asumuksen pihalta löytyisi edes katospaikka. Ihan taivasalla ei kehtaa pitää.
Voisin ihan mielelläni ostaa yhden veenelosen lisää - ja ihan talviseen arkikäyttöönkin, jos nykyisen asumuksen pihalta löytyisi edes katospaikka. Ihan taivasalla ei kehtaa pitää.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Hei Juha96!
Sinulla näyttää olevan Saab 96 V4 1971. Minun eka Saabini oli juri tuollainen Veronan vihreä. Mikä on Sinun autosi väri?
Tuo säilytys paikkojen puute alkaa minuakin vaivata ja siksi tuolle toiselle MR-autolle pitäisi uusi koti löytää. Minulle tulee kohta kotiin tuo -93 900 TURBO S ja tarvitsee tallipaikan. Samoin tuo purussa oleva -64 2-tahtari vei jo yhden paikan. Pikumustahan joutuikin heti ulkomajoitukseen, mutta oppiihan heti suomalaisille tavoille. Heh,heh!
Sinulla näyttää olevan Saab 96 V4 1971. Minun eka Saabini oli juri tuollainen Veronan vihreä. Mikä on Sinun autosi väri?
Tuo säilytys paikkojen puute alkaa minuakin vaivata ja siksi tuolle toiselle MR-autolle pitäisi uusi koti löytää. Minulle tulee kohta kotiin tuo -93 900 TURBO S ja tarvitsee tallipaikan. Samoin tuo purussa oleva -64 2-tahtari vei jo yhden paikan. Pikumustahan joutuikin heti ulkomajoitukseen, mutta oppiihan heti suomalaisille tavoille. Heh,heh!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Kauniisti patinoitunut Savannabeige. Sopii mun mielestä erittäin hyvin 70-luvun alun kuupan tyyliin (vaikka toki veronanvihreäkin olisi kaunis). Tuollaisena mataksipatinoituneena se olisi muuten kiva, mutta valitettavasti hiukan puskee ruostettakin jostain, vaikka '71.sen pellit tuntuukin olevan aika vastustuskykyisiä verrattuna uudempiin.ristos kirjoitti:Hei Juha96!
Sinulla näyttää olevan Saab 96 V4 1971. Minun eka Saabini oli juri tuollainen Veronan vihreä. Mikä on Sinun autosi väri?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Miksei tuo vanha saab toimi hienosti talvellakin! Ei vaan anna tuon tiesuolan levätä pellin päällä kovin kauaa ja katsoo että autossa on ne sisälokasuojat kiinni!! Itse ajattelin juuri samaa, jos sitä kävisi leimaamassa tuon oman saab 96 -70 täksi talveksi
Viimme viikolla vasta tuli tuo juhlis laitettua seisontavakuutukseen ja huomenna se lähtee talvisäilöön
Viimme viikolla vasta tuli tuo juhlis laitettua seisontavakuutukseen ja huomenna se lähtee talvisäilöön
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Ajattelin kertoa oman näkemykseni aiheeseen, kun oma käyttikseni on 99 combicoupe vuosimallia -78. Signerauksessanikin komeilee tieto siitä että toisena ajokkina toimii enimmäkseen vaimon ajossa 9-5. Oma vanhukseni ei ole museokelpoinen, mutta ikäinen kyllä. Harrastuksena vanha auto on hyvä juttu jos on tilat tehdä. Kustannukset ylläpidon puolesta ovat kohtuulliset etenkin jos vertaa uudemman auton pääomakuluihin. Jos vanhuksen kori on hyvä, niin sellaisella ajaa jopa kymmeniä vuosia kakkosautona. Esimerkiksi itse ajan 99:llä noin 10-12tkm vuoteen.
Miksi ylipäänsä myymään tuollaista autoa, jos on vaivalla kunnostanut sen ja vieläpä tykkää autosta? Sen tiedän varmana kertoa että autot tykkää siitä kun niillä ajetaan.
Minusta on ollut upeaa ajaa arkena itse läpikotaisin kunnostamallani autolla. Monikaan kanssa-autoilija ei tunne omaa autoaan lähimainkaan samalla tapaa, kuin vanhan auton omistaja. Siihen varmasti tulee jonkin tason tunnesidekin. Ehkä jopa pakkomielle, jota voi leikkisästi kutsua ainakin minun tapauksessani sairaudeksi nimeltä saabismi.
Niin että ajoon vaan kuuppa, jos ei ostajaa löydy ja itse pidät autostasi. Viimekädessä sinä saat tehdä museoautollesi ihan mitä tahdot. Toki yksi vaihtoehto voisi olla auton lahjoitus johonkin automuseoon tai vaihtoehtoisesti tulee mieleen kysellä haluaisiko joku museo ottaa auton kokoelmaan vaikka omistus säilyisi itsellä. Rehellisesti oma mielipiteeni on kuitenkin se että ajoon vaan.
Miksi ylipäänsä myymään tuollaista autoa, jos on vaivalla kunnostanut sen ja vieläpä tykkää autosta? Sen tiedän varmana kertoa että autot tykkää siitä kun niillä ajetaan.
Minusta on ollut upeaa ajaa arkena itse läpikotaisin kunnostamallani autolla. Monikaan kanssa-autoilija ei tunne omaa autoaan lähimainkaan samalla tapaa, kuin vanhan auton omistaja. Siihen varmasti tulee jonkin tason tunnesidekin. Ehkä jopa pakkomielle, jota voi leikkisästi kutsua ainakin minun tapauksessani sairaudeksi nimeltä saabismi.
Niin että ajoon vaan kuuppa, jos ei ostajaa löydy ja itse pidät autostasi. Viimekädessä sinä saat tehdä museoautollesi ihan mitä tahdot. Toki yksi vaihtoehto voisi olla auton lahjoitus johonkin automuseoon tai vaihtoehtoisesti tulee mieleen kysellä haluaisiko joku museo ottaa auton kokoelmaan vaikka omistus säilyisi itsellä. Rehellisesti oma mielipiteeni on kuitenkin se että ajoon vaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Omana henkilökohtaisena mielipiteenäni esittäisin, että museoautoa ei pitäisi enää palauttaa käyttöautoksi. Kyllä tuolla suolassa uitettavaksi ja parkkipaikalla hakattavaksi riittää museoimattomiakin autoja.
Mitä tuohon säilytystilaan tulee, niin sehän on vain järjestelykysymys. Kohtuuhintaista ja asianmukaista säilytystilaa löytyy kyllä jos vaan viitsii kysellä ja etsiä. Omista autoistani kolmannes on säilössä muualla, eikä siitä oikeastaan ole muuta haittaa, kuin se, että käyttöönottoon kuluu puoli tuntia enemmän aikaa.
Mitä tuohon säilytystilaan tulee, niin sehän on vain järjestelykysymys. Kohtuuhintaista ja asianmukaista säilytystilaa löytyy kyllä jos vaan viitsii kysellä ja etsiä. Omista autoistani kolmannes on säilössä muualla, eikä siitä oikeastaan ole muuta haittaa, kuin se, että käyttöönottoon kuluu puoli tuntia enemmän aikaa.
96 V4 -75
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
jossakin lehdessä oli muutama vuos takasin juttu näistä museoautoista.
niillä hylkyprosentti 70% näissä uusinta jutuissa...eli se normitieliikennekäyttöön palautus saattaa tapahtua ihan omineenkin..
niillä hylkyprosentti 70% näissä uusinta jutuissa...eli se normitieliikennekäyttöön palautus saattaa tapahtua ihan omineenkin..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Eiköhän ne uusinnat ole jo lopetettu ? Ei sellaiseen ainakaan kannata vapaaehtoisesti erehtyä enemään.nalleolut kirjoitti:jossakin lehdessä oli muutama vuos takasin juttu näistä museoautoista.
niillä hylkyprosentti 70% näissä uusinta jutuissa...eli se normitieliikennekäyttöön palautus saattaa tapahtua ihan omineenkin..
Veikkaisin että jos kyse on korkeintaan 2-3 vuotta vanhasta jutusta, autot on jo uusintaan määrätty määräaikaiskatsastuksen yhteydessä ja näistä varmaankin suurempi osa onkin rakenneltu hiukan liikee ym.
Näissä ohjeissa http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf ei ole uusintatarkastuksesta mitään vaikka siitä museoajoneuvotodistuksessa mainitaankin.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... 08_p.shtml
Ajoneuvolain 24 §:n mukaan katsastustoimipaikka hyväksyy ajoneuvon museoajoneuvoksi. Hyväksyminen tapahtuu joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa. Katsastustoimipaikat valvovat Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeen perusteella määräaikaisvelvollisten ajoneuvojen osalta sitä, täyttyvätkö museoajoneuvon kriteerit määräaikaiskatsastuksissa. Museoajoneuvojen uusintatarkastusvelvollisuutta ei ole säädetty laissa, eikä sille ole katsottu myöskään olevan tarvetta.
Museoajoneuvojen kunnon säilyminen tuleville sukupolville on museoajoneuvojen omistajien vastuulla. Viranomaisvalvonnan tiukentamiseen ei ole nähty tarvetta.
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Wesku selvitti asian täsmälleen oikein. Kiitos vaan mielipiteistä! Omalta osaltani näiden museorekisteröityjen autojeni suurin ongelma on ollut liian vähäinen ulkolutus. molemma 96:set ova erinomaisessa kunnossa ja läpäisevät tarvittavat liikennekatsastukset kepeästi. Sattui vain nuo muserekisteröinnit nin, että molempien liikennekatsastusvuodet ovat samat. Museoautojen liikennekatsastushan tehdään kahden vuoden välein ja ne on katsastusvuosina katsastettava kesäkuun loppuun mennessä.
En tiedä miten tässä joutuu tekemään, kun "pikkumusta" alkaa ketuttaa. Ketutus tulee siitä, ettei siinä havainnoi tuota nopeutta ja taas tänään "herrat poliisit" kannustivat ylinopeudesta. Kävin poikaani morjestamssa Muuramessa ja taas tuli muistutus isälle ja kannustukset pojilta. Tuossa pikkumustassa tuota nopeutta ei todellakaan huomaa ja se, että olen naureskellut kortin kulkevan kaiken aikaa auton edellä taitaa pitää paikkansa. Alkaa tuntua, että ei Saabiin ainakaan mitään lisätehoja tarvita ja itselle taitaisi paras ajokki olla MOPOAUTO!
En tiedä miten tässä joutuu tekemään, kun "pikkumusta" alkaa ketuttaa. Ketutus tulee siitä, ettei siinä havainnoi tuota nopeutta ja taas tänään "herrat poliisit" kannustivat ylinopeudesta. Kävin poikaani morjestamssa Muuramessa ja taas tuli muistutus isälle ja kannustukset pojilta. Tuossa pikkumustassa tuota nopeutta ei todellakaan huomaa ja se, että olen naureskellut kortin kulkevan kaiken aikaa auton edellä taitaa pitää paikkansa. Alkaa tuntua, että ei Saabiin ainakaan mitään lisätehoja tarvita ja itselle taitaisi paras ajokki olla MOPOAUTO!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
saako udella miten paljon liikaa tuo pikkumusta oikeen liikkui nimimerkillä. huomautuksella selvinnennäristos kirjoitti:Wesku selvitti asian täsmälleen oikein. Kiitos vaan mielipiteistä! Omalta osaltani näiden museorekisteröityjen autojeni suurin ongelma on ollut liian vähäinen ulkolutus. molemma 96:set ova erinomaisessa kunnossa ja läpäisevät tarvittavat liikennekatsastukset kepeästi. Sattui vain nuo muserekisteröinnit nin, että molempien liikennekatsastusvuodet ovat samat. Museoautojen liikennekatsastushan tehdään kahden vuoden välein ja ne on katsastusvuosina katsastettava kesäkuun loppuun mennessä.
En tiedä miten tässä joutuu tekemään, kun "pikkumusta" alkaa ketuttaa. Ketutus tulee siitä, ettei siinä havainnoi tuota nopeutta ja taas tänään "herrat poliisit" kannustivat ylinopeudesta. Kävin poikaani morjestamssa Muuramessa ja taas tuli muistutus isälle ja kannustukset pojilta. Tuossa pikkumustassa tuota nopeutta ei todellakaan huomaa ja se, että olen naureskellut kortin kulkevan kaiken aikaa auton edellä taitaa pitää paikkansa. Alkaa tuntua, että ei Saabiin ainakaan mitään lisätehoja tarvita ja itselle taitaisi paras ajokki olla MOPOAUTO!
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Museoajoneuvohan tulee katsastaa joka toinen vuosi, kesäkuun loppuun mennessä ja aika luetaan edellisestä katsastuksesta.ristos kirjoitti:... Sattui vain nuo muserekisteröinnit nin, että molempien liikennekatsastusvuodet ovat samat.
Itse olen järjestellyt katsastusvuosia niin, että olen lopettanut ajelut katsastusvuoden kesäkuun loppuun ja hakenut leiman vasta seuraavana keväänä, jolloin sen auton katsastussykli siirtyy vuodella eteenpäin.
96 V4 -75
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Kyllä tiedän systeemin. Kun minulla oli aiemmin näitä MR-autoja kolme niin jouduin muuttelemaan aikoja. Möin tuo kolmannen syksyllä kummipojalleni ja nyt kun sain viime talvipäiväksi tuon Yönsinisen 96:n valmiiksi, niin tätä 2004 valmistunutta ruskeaa olen kaupitellut pois. Ajaahan näillä pitäisi, niin pysyisivät parempana. Mutta kun ei raaskis huonoilla keleillä niitä pihalle tuoda, siinä tietysti yrittää vähän siistimistyötään vähentää.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Meidän kahden hengen talouteen kuulemma riittää kaksi autoa... Syksyllä olisin voinut hakea 70-luvun tupliksen ilmaiseksi Espoosta, mutta hellasärö oli sillä ilmoituksella valmis.
Eli ennen kuin tuolle kauniimmalle puoliskolle on jokin ulkopuolinen (ja puolueeton? ) taho todistanut, ettei kaksi Saabia mihinkään riitä, niin tällaisetkin aarteet kuin Ruukunruskea jäävät itseltäni saavuttamattomiin.
Täytyy varmaan siis vaan yrittää ihan kiusallakin sitten muutaman vuoden kuluttua iskeä tuota ysiysiä museokilpiin; onhan tässä aikaa rakennella tuota käyttistä...
Eli ennen kuin tuolle kauniimmalle puoliskolle on jokin ulkopuolinen (ja puolueeton? ) taho todistanut, ettei kaksi Saabia mihinkään riitä, niin tällaisetkin aarteet kuin Ruukunruskea jäävät itseltäni saavuttamattomiin.
Täytyy varmaan siis vaan yrittää ihan kiusallakin sitten muutaman vuoden kuluttua iskeä tuota ysiysiä museokilpiin; onhan tässä aikaa rakennella tuota käyttistä...
Re: Pitäiskö vanha MR 96 laittaa uudestaan arkikäyttöön?
Tälläistähän tämä on, kun nuo "ulkopuoliset tahot" puuttuvat aivan selviin asioihin. Niin se oli aikoinaan minullakin, onneks tuo "pojanpojat-selitys" toimi aikoinaan. Nyt kyllä siitä on seurannut, että tallipaikat alkavat olla tiukalla.
Mutta eikös tuo kauniimpi sukupuoli ole kuitenkin muuten niin kiva ja ihana, että näitä autohankintoja voi hieman siirrellä ja odotella.
Mutta eikös tuo kauniimpi sukupuoli ole kuitenkin muuten niin kiva ja ihana, että näitä autohankintoja voi hieman siirrellä ja odotella.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen