Rokkia tuplaan
Re: Rokkia tuplaan
Äkkiä tuli vain mieleen se konsoli mikä allekirjoittaneellakin on eli se missä on se soikean kaiuttimen paikka. Siihenhän saa kaitsarin eteen tosin kokoa en sille tiedä enkä osaa edes arvioida.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Rokkia tuplaan
Joo, mitään orggis ovikajareita ei tule mieleen, eli mullakin ainoa mielikuva on tosiaan se keskikonsolin kaiutin. Eräässä avossa joskus näin ihan kelvon kojelauta-asennuksen, mulla oli aikoinaan tylysti etuovissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Rokkia tuplaan
Scan-Auto taisi vain raa'asti rei'ittää ne jalkamuovit.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Rokkia tuplaan
Otetaanpas osaa. Yleisin etukaiutinasennus mitä olen 99/90 nähnyt, on noin 4" kaiuttimet juuri niissä kojelaudan alapinnan polvimuoveissa. Seuraavaksi yleisin kai on se oven etuylälaita, ja sen jälkeen oven keskiväli. Omassa Nopassa oli oven keskiväliin laitettu 6,5" erillissarjan keskiäänet. Ei mikään paras paikka äänenlaatua ajatellen mutta kyllä sieltä silti kivasti AC/DC ja Eläkeläiset kajahti. Varsinkin kun yleensä kuuntelin ajon aikana ja meteliä riitti muutenkin. Itse jos asentaisin niin laittaisin pienen erillissarjan keskiäänet siihen ikkunaveivin etupuolelle tai kojelaudalle mahdollisimman lähelle kulmia ja diskantit a-pilariin. LISÄYSTÄ: näin aamutuimaan jotakin aina unohtuu. Alkuperäinen keskikonsolikaiutin lienee kooltaan 4x6". Ja hyvän äänenlaadun salaisuuden etsijöille suosittellen Autosound -lehden lukemista. Lehdellä on myös nettifoorumi josta ainakin itse olen saanut apua ongelmiini. Paikallisilta autohifimyyjiltä saa myös monesti apua, ainakin täällä päin 

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Rokkia tuplaan
Osanotto myös täältä. Ajatuksena viritellä Noppaan musiikkivermeitä, nykyisessä kasettisoittimessa kun lukee "TOYOTA"
.
Ajatuksen tasolla 5,25" erillissarja lasin veivien eteen, diskantit ehkä peilin säätövivun paikalle, kun ei niitä kuitenkaan käännellä, ainoa kuski kun olen.
Keskikonsoli löytyy, vaan mielessä pyörii ajatus uuden tekemisestä vaikka vanerista. Jos siihen saisi tarpeeksi kokoa vaikka 6,5" subbarille, jota ohjailis sitten vahvarilla. Voi toki olla, että jää haaveeksi, mutta aina voi yrittää! Pikkunäppärä sarja muutaman kymmenen watin tehoilla riittänee työmatkan ja kylillä pyörimisen tarpeet täyttämään.
Takakajarit ajattelin jättää jo suosiolla pois, pölypunkit saavat nauttia edestä jäävistä äänen rippeistä
.

Ajatuksen tasolla 5,25" erillissarja lasin veivien eteen, diskantit ehkä peilin säätövivun paikalle, kun ei niitä kuitenkaan käännellä, ainoa kuski kun olen.
Keskikonsoli löytyy, vaan mielessä pyörii ajatus uuden tekemisestä vaikka vanerista. Jos siihen saisi tarpeeksi kokoa vaikka 6,5" subbarille, jota ohjailis sitten vahvarilla. Voi toki olla, että jää haaveeksi, mutta aina voi yrittää! Pikkunäppärä sarja muutaman kymmenen watin tehoilla riittänee työmatkan ja kylillä pyörimisen tarpeet täyttämään.
Takakajarit ajattelin jättää jo suosiolla pois, pölypunkit saavat nauttia edestä jäävistä äänen rippeistä

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Rokkia tuplaan
Nyt alkaa olla osaset muutoin kasassa, mutta vähän vielä häiriköin kysymysten merkeissä:
Mitenkäs tuota mankkaa kannattaa alkaa asentelemaan? Se "keskikonsoli" on tosiaan jo olemassa, joten siihen sen tulen ripustamaan. Nyt askarrusta (ja askartelua) aiheuttaa ennemminkin tuo sähköpuoli. Grammarina tulee toimimaan 90-lukulaisesta tonnarista napattu orkkis US-mallin mankka kasettidekillä (näyttää tarpeeksi vanhalta mielestäni) ja vahvistimeksi tulee samasta autosta napattu orkkisvahvistin.
Niille kuitenkin pitäisi taikoa jostain virtaa. Autossa ei ole mitään äänentoistoa koskaan ollutkaan, joten aika tyhjästä lähdetään rakentamaan. Onko tälle jotain hyväksi havaittua tapaa? Joku tällaisen tempun on kuitenkin joskus tehnyt tämänkin ikäiselle autolle, joten vinkkejä kaivataan.
Mitenkäs antennin kanssa? Tämä ei periaatteessa ole pakollinen, mutta olisihan tuo radio kiva saada edes niillä harvoilla taajuuksilla toimimaan. Missä tuo on alkuperäisasennuksena ollut kiinni? Entä mihin se olisi a) helpoin ja b) paras asentaa jälkiasenteisena? Harmittaa jo valmiiksi porata reikiä autoon, mutta toisaalta en oikein pidä ideasta vetää antennijohtoa ikkunankaan kautta sisään hyvänä.
Mitenkäs tuota mankkaa kannattaa alkaa asentelemaan? Se "keskikonsoli" on tosiaan jo olemassa, joten siihen sen tulen ripustamaan. Nyt askarrusta (ja askartelua) aiheuttaa ennemminkin tuo sähköpuoli. Grammarina tulee toimimaan 90-lukulaisesta tonnarista napattu orkkis US-mallin mankka kasettidekillä (näyttää tarpeeksi vanhalta mielestäni) ja vahvistimeksi tulee samasta autosta napattu orkkisvahvistin.
Niille kuitenkin pitäisi taikoa jostain virtaa. Autossa ei ole mitään äänentoistoa koskaan ollutkaan, joten aika tyhjästä lähdetään rakentamaan. Onko tälle jotain hyväksi havaittua tapaa? Joku tällaisen tempun on kuitenkin joskus tehnyt tämänkin ikäiselle autolle, joten vinkkejä kaivataan.
Mitenkäs antennin kanssa? Tämä ei periaatteessa ole pakollinen, mutta olisihan tuo radio kiva saada edes niillä harvoilla taajuuksilla toimimaan. Missä tuo on alkuperäisasennuksena ollut kiinni? Entä mihin se olisi a) helpoin ja b) paras asentaa jälkiasenteisena? Harmittaa jo valmiiksi porata reikiä autoon, mutta toisaalta en oikein pidä ideasta vetää antennijohtoa ikkunankaan kautta sisään hyvänä.

Re: Rokkia tuplaan
Antenninpaikkaa ei ole oikein muualla kuin takaluukun kannen ja takalasin nurkan kohdalla parin sormenpään kokoisella tasaisehkolla alueella. Tai katolla.
Aluksi voisi kokeilla saisiko lasiantennilla soimaan tarpeeksi, välttyisi porailulta.
Vänkärin puolella A-pilarin juuressa on iso kuminen johtoläpivienti, siitä saa vedettyä virtajohdon akulta tai reletaululta. Tai jos ei kovin järeitä soittovehkeitä laita, jatkuvan jännitteen saa tupakansytyttimen johdosta.
Aluksi voisi kokeilla saisiko lasiantennilla soimaan tarpeeksi, välttyisi porailulta.
Vänkärin puolella A-pilarin juuressa on iso kuminen johtoläpivienti, siitä saa vedettyä virtajohdon akulta tai reletaululta. Tai jos ei kovin järeitä soittovehkeitä laita, jatkuvan jännitteen saa tupakansytyttimen johdosta.
Re: Rokkia tuplaan
Mulla on omassa tupliksessa Blaukkarin ilmeisesti alkup. kasettimankka, ja joka penkin alla RoadStarin laatikkokaijuttimet myös suoraan 80-luvulta, hyvin soi, vaikkakin kasetit pyörii hieman hitaasti kovemmilla pakkasilla 

Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90