Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Saabin kone sai tappotuomion (öljyä kuluu ja jakopää menossa rikki). Halvin vaihtoehto on ilmeisesti vaihtaa koko kone, kuin ottaa ulos ja avata täysin.
Kysymys olisikin, että mistä uusi mylly, auto siis on -01 2.0t eli B205E kone (150hv).
Katselin tossa bildelsbasen:in sivuilta, että olisi kunnostettuja koneita tarjolla siihen ~2000€ hintaan.
Onko mahdollista vaihtaa Aeron kone (B205R) ton oman myllyn paikalle?
Kyllä tämä Saabismi jokseenkin on sairasta, sillä sitä on valmis laittamaan autoon rahaa paljon suhteessa arvoon vain, että saisi sen taas kulkemaan hyvin.
Kysymys olisikin, että mistä uusi mylly, auto siis on -01 2.0t eli B205E kone (150hv).
Katselin tossa bildelsbasen:in sivuilta, että olisi kunnostettuja koneita tarjolla siihen ~2000€ hintaan.
Onko mahdollista vaihtaa Aeron kone (B205R) ton oman myllyn paikalle?
Kyllä tämä Saabismi jokseenkin on sairasta, sillä sitä on valmis laittamaan autoon rahaa paljon suhteessa arvoon vain, että saisi sen taas kulkemaan hyvin.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Kuka tuollaisen tuomion on antanut? onko konetta edes vielä avattu? kuulostaa ihan tavallisille b205 koneen vaivoille jotka on mahdollisesti korjattavissa kohtuullisin kustannuksin.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Käytin autoa Holmbergilla tossa Vantaalla ja konetta ei ole vielä avattu ja ei varmaan tulla edes avaamaan.
Ongelma on siis, että auto syö sen 1l / 1000 öljyä --> männänrenkaat jumissa ja jotta sais kuntoon kone pitää avata ja katsoa läpi täysin. Sillä liotusta on jo yritetty.
Jakopää on myös vaihtokunnossa ja sen vaihtaminen on vähän isompi operaatio 9-3:ssa.
Ongelma on siis, että auto syö sen 1l / 1000 öljyä --> männänrenkaat jumissa ja jotta sais kuntoon kone pitää avata ja katsoa läpi täysin. Sillä liotusta on jo yritetty.
Jakopää on myös vaihtokunnossa ja sen vaihtaminen on vähän isompi operaatio 9-3:ssa.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Ei tuo ole paha rasti. Pari iltaa meni konetta irrottamatta ensi kertaa tehdessä. Tosin nosturi oli käytössä.Joksu93 kirjoitti:Jakopää on myös vaihtokunnossa ja sen vaihtaminen on vähän isompi operaatio 9-3:ssa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Autossahan on kuuluisa Garrett GT17 -ahdin, joka on usein syypää öljynkulutukseen. Itse aloitin muutama kuukausi sitten 2l / 1000 km syövällä 9-5:llä ja huohotinpäivityksen, liotuksien ja nyt turbon kunnostamisen jälkeen oireita ei ole ollut.
Jakopään osat ei paljon maksa. Työ tietenkin jonkin verran, mutta kannattaa nyt harkita vielä sitä vaihtomoottoria.
Jakopään osat ei paljon maksa. Työ tietenkin jonkin verran, mutta kannattaa nyt harkita vielä sitä vaihtomoottoria.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Tosiaan tämä koneenvaihto-operaatioon ei ole se ensimmäinen idea. Huohotinpäivitykset on tehty, Turbo tutkittu ja todettu toimivan, liuotettu on. Ongelmat vain jatkuneet ja nyt tuli vielä jakopääongelma esiin
.
Pilalle karstoittunut kone on se ongelma ja kun ei ite osaa, ei ole aikaa ja vielä vähemmän paikkaa kunnostaa konetta, niin parempi vain vaihtaa se. Saa kuitenkin kunnostetun koneen suhta samalla rahalla kuin, että alkais teettämään jossain koneremonttia.

Pilalle karstoittunut kone on se ongelma ja kun ei ite osaa, ei ole aikaa ja vielä vähemmän paikkaa kunnostaa konetta, niin parempi vain vaihtaa se. Saa kuitenkin kunnostetun koneen suhta samalla rahalla kuin, että alkais teettämään jossain koneremonttia.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Jep niinhän se taitaa olla. Ebayssa näytti hakusanalla "Saab 9-3 engine" äkkiä selaten löytyvän hintaluokassa $500-> (elikkä päivän kursseilla n. 370€ ylöspäin). Rahdit 200-300€ luokassa veikkaisin.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Onko nuo muutaman satasen koneet siis purettuja ja korjattuja, vai mistä oletus, että ovat saman kuntoisia kuin uutuuden loistoon rempattu oma?
Oma tunne sisimmässäin on, että vastaavan karstapommin sieltä saa/voi saada.
Oma tunne sisimmässäin on, että vastaavan karstapommin sieltä saa/voi saada.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
jakopään korjaussarja+öljypumppu päätykoppineen ja uudet tako männät poraamalla lohkoonJoksu93 kirjoitti:Käytin autoa Holmbergilla tossa Vantaalla ja konetta ei ole vielä avattu ja ei varmaan tulla edes avaamaan.
Ongelma on siis, että auto syö sen 1l / 1000 öljyä --> männänrenkaat jumissa ja jotta sais kuntoon kone pitää avata ja katsoa läpi täysin. Sillä liotusta on jo yritetty.
Jakopää on myös vaihtokunnossa ja sen vaihtaminen on vähän isompi operaatio 9-3:ssa.
Ei kannata toista mahdollisesti liki yhtä huonoo käytettyä ostaa.
Sen jälkeen sulla on kone joka on parempi kun uus ja ei vaadi kun kovaa ajoo.

Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Se koneen kunnostus on vielä yksi vaihtoehto, mutta tällä hetkellä oheinen http://viewitem.eim.ebay.fi/Saab_9593_2 ... 67045/item on päällimmäisenä vaihtoehtona. Rahdin kanssa varmaan sen ~1800-1900€.
Jos joku haluaa ostaa ~82tkm ajetun kunnostusta vaativan koneen, niin voi ilmoittautua.
Jos joku haluaa ostaa ~82tkm ajetun kunnostusta vaativan koneen, niin voi ilmoittautua.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Nuo mitä itse katselin ja mistä heitin hintahaitaria olivat varmaankin purkuautoista otettuja, kunnostamattomia. Kunnostetut varmaan sitten juuri tuolla parin tonnin luokassa. Ei varmasti samankuntoisia jos on vaan otettu purkuautosta ja myydään eteenpäin. Tässä täytyy tietysti painotella sen kanssa että kuinka paljon rahaa haluaa koneeseen laittaa, kelpaako käytetty vai tekeekö täyden rempan. Kyllähän moni kone kestää avaamatta kuitenkin satoja tuhansia.Onko nuo muutaman satasen koneet siis purettuja ja korjattuja, vai mistä oletus, että ovat saman kuntoisia kuin uutuuden loistoon rempattu oma?
Jep onhan se mahdollista. Jos tuolta ostaa niin kannattaa tietysti painotella mahd. halvan koneen ja myyjän luotettavuuden yms. välillä. Mikäli myyjä on saanut pääosin positiivista palautetta muilta ostajilta niin kyllä sieltä todennäköisesti myynti-ilmoituksen mukainen tavara tulee perille tälläkin kerralla. Ebayhan tarjoaa automaattisesti takauksen sille että ostaja saa mitä tilaa, eli tilanteita joissa koneen kunto poikkeaa roimasti siitä mitä myynti-ilmoituksessa on kerrottu ei omasta mielestäni kannata liikaa pelätä. (Toki mikä tahansa kone voi laueta yhtäkkiä mitään ilmoittamatta, näihin pitää tietysti varautua kun käytettyä hakee, osti sitten melkeinpä mistä tahansa).Oma tunne sisimmässäin on, että vastaavan karstapommin sieltä saa/voi saada.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Minullakin turbo toimi ja vedot oli tallella (170 hp 9-5), ei kummempaa välystä akselissa enkä ulkoapäin havainnut mitään ongelmaa. Vasta kun otin turbon irti ja purin palasiksi huomasin suuren määrän koksaantunutta öljyä akselissa turbiinin päässä. Sitä kautta oli lykännyt pakoputkeen n. 1l/1000km.9-5T kirjoitti:Miten tämä tapahtui, olis kiva oppia tuo homma sillä moni osaa vain todeta sen olevan varmasti rikki mutta kunnossa olevan toteamisella säästäisi paljon. Se on tosin havaittavissa jos siitä menee 1l/1000km öljyä läpi joten olisko vain todettu ettei tuo öljyn kulutus johdu ahtimesta.Joksu93 kirjoitti:Turbo tutkittu ja todettu toimivan
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Tottahan nämä kommentit ovat. Turbossa ei todettu olevan välystä, mutta tiivisteiden yms kunnosta ei sillä tavalla pysty ilmeisesti sanomaan mitään. Ja öljynkulutusta ei saatu siihen turboon kohdistettua. Tätä myös tukee tuo jakopään ongelmat, eli koneen legendaarinen huohotinongelma on varmaan tehnyt tuhojaan.melberi kirjoitti:Minullakin turbo toimi ja vedot oli tallella (170 hp 9-5), ei kummempaa välystä akselissa enkä ulkoapäin havainnut mitään ongelmaa. Vasta kun otin turbon irti ja purin palasiksi huomasin suuren määrän koksaantunutta öljyä akselissa turbiinin päässä. Sitä kautta oli lykännyt pakoputkeen n. 1l/1000km.9-5T kirjoitti:Miten tämä tapahtui, olis kiva oppia tuo homma sillä moni osaa vain todeta sen olevan varmasti rikki mutta kunnossa olevan toteamisella säästäisi paljon. Se on tosin havaittavissa jos siitä menee 1l/1000km öljyä läpi joten olisko vain todettu ettei tuo öljyn kulutus johdu ahtimesta.Joksu93 kirjoitti:Turbo tutkittu ja todettu toimivan
Auto on muuten hemmetin hyvä ja käyttöarvoltaa toivottavasti korkea, kun vaihtaa koneen ja turbon uusiin niin kilometrejä olisi tiedossa. Ja jos tähän autoon laittaa sen 4k€ ei sillä rahalla saa uutta autoa alle, joka toimisi hyvin (Summattuna: pidä tuttu pommi tai osta toinen ei tunnettu pommi

Mutta kun tosiaan se jakopää on mitä on tässä yksilössä, full blown remontti olisi tarpeen.
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Oletko kysynyt vertailuksi Procarservicestä kustannusarviota nykyisen moottorin jakopäärempasta ja vaikka T5 männät samalla laittamalla. Jos kerran mosan kilometrit on noin vähäiset niin mieti mitä sen elvyttäminen maksaa asennuksineen vs. pommi mosa johon vähintään sama elvytyspaketti ja asennukset.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kone lähtee vaihtoon, mutta mistä uusi kone?
Jos 4000€ käytössä niin osta hyvä mies T5 kolkki ja laita nykyinen myyntiin tai varaosiksi tms. Näin moottorihuolesi ovat historiaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm