Pahvi maskin eteen?
Pahvi maskin eteen?
Vieläkö nykyaikaisilla autoilla saavutetaan jotain käytännössä havaittavaa hyötyä pitämällä kovilla pakkasilla maskin edessä pahvia ilmanottoa ja kylmän ilman virtausta konetilaan vähentämässä?
Re: Pahvi maskin eteen?
Juu ja ei...jameli kirjoitti:Vieläkö nykyaikaisilla autoilla saavutetaan jotain käytännössä havaittavaa hyötyä pitämällä kovilla pakkasilla maskin edessä pahvia ilmanottoa ja kylmän ilman virtausta konetilaan vähentämässä?
Moottorin jäähdytys ei juuri ole viimeisten 50-60v aikana muuttunut, mutta moni muu asia sitten onkin. Nykyautoissa keulalla on syylärin lisäksi monta muutakin kennoa. Siksi keulaa ei käytännössä pidä peittämän ellei valmistaja tarjoa siihen peitettä ja kerro miten sitä käytetään.
Muistaakseni esim 9-5:n käyttöohjeessa peittäminen nimenomaan kielletään.
PSA:n ja VAG:n tekeleissä peitteitä käytetään pääasiassa pitämään moottoritilan (ei siis moottorin) lämpötila sopivissa lukemissa kylmillä keleillä ja lumi poissa aroista paikoista. Moottoritilan pitäminen sopivan lämpöisenä taas liittyy huohotusjärjestelmän pitämiseen lyönnissä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Pahvi maskin eteen?
Kun on ollut autona
, ei ole tarvinnut pahvien kanssa pelleillä. Mikäli koppiin ei enää tule lämmintä tarpeeksi -20 ja kylmemmillä keleillä, niin silloin termostaatti on todennäköisimmin antautunut. Saab 99:n ja 90:n kanssa yksi syy voi olla lämmityslaitteen täyttyminen puunlehdistä yms. Miten lie, voiko 9-5:ssä esim. raitisilmasuodatin täyttyä puunlehdistä ajan oloon, jos sitä ei huolleta miesmuistiin?

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pahvi maskin eteen?
Eipä ole SAABiin tarvinnut pahvia miettiä.
Vaihtaa vaan termaria tarpeen tullen.
Ite olen joutunut vaihtamaan 1-2 vuoden välein.
Vaihtaa vaan termaria tarpeen tullen.
Ite olen joutunut vaihtamaan 1-2 vuoden välein.
Re: Pahvi maskin eteen?
Omakin termari on tiensä päässä. Termasin jousi taisi mennä pysyvästi lyttyyn viime kesänä 
Joskus 99:n kanssa pidin pahvia siten että se puoli jäähdyttimestä jossa ei ollut flektiä oli peitossa. Kone lämpeni nopeammin kaupunkiajossa (lue: tyhjäkäyntiä liikennevaloissa) ja jäähdytystehoa riitti pakkassäällä kuitenkin yli tarpeen. Muuten lämpeneminen kesti varsin kauan verrattuna nykyautoihin(bensa). Talvitermari vaihdettiin vuosittain ja lämppärin kennokin oli puhdas. Toisaalta, silloin en myöskään lämmittänyt moottoria mitenkään ennen lähtöä.
9-5 on lämpenee ehjänä niin nopeasti ettei moisesta ole mitään hyötyä, rikkinäisellä ei muutenkaan kannata ajella. Älä siis laita pahvia 9-5:n keulalle, vaan katso mikä on vikana.

Joskus 99:n kanssa pidin pahvia siten että se puoli jäähdyttimestä jossa ei ollut flektiä oli peitossa. Kone lämpeni nopeammin kaupunkiajossa (lue: tyhjäkäyntiä liikennevaloissa) ja jäähdytystehoa riitti pakkassäällä kuitenkin yli tarpeen. Muuten lämpeneminen kesti varsin kauan verrattuna nykyautoihin(bensa). Talvitermari vaihdettiin vuosittain ja lämppärin kennokin oli puhdas. Toisaalta, silloin en myöskään lämmittänyt moottoria mitenkään ennen lähtöä.
9-5 on lämpenee ehjänä niin nopeasti ettei moisesta ole mitään hyötyä, rikkinäisellä ei muutenkaan kannata ajella. Älä siis laita pahvia 9-5:n keulalle, vaan katso mikä on vikana.
Re: Pahvi maskin eteen?
Tänään testasin ja vertasin:
Eilen aamulla pahvi oli nokalla, tänään ei.
- Sama pakkastilanne -15 C,
- Aamulla lähdin lämpimästä tallista,
- 1,0 km kaupunkiajoa, kaksi pysähdystä risteyksissä, jonka jälkeen maatie 60km/h nopeusrajoitus (ajetaan mittarin mukaan 75km/h)...
Eilen pahvin kanssa tarvittiin 1,9km, tänään ilman pahvia 2,7km lämpiämiseen (mittarin kipuaminen osoittamaan vaakatasoon).
Iltapäivällä töistä lähteissä kylmäkäynnistys kadun varresta, 6h ehti olla paikallaan.
- Sama pakkastilanne -15 C,
- Nyt lähtö kylmänä iltapäiväruuhkaan jonottamaan,
- Kaupunkiajoa 3,5km (neljät liikennevalot), jonka jälkeen moottoritie,
Iltapäivän testiosuudella kylmästä lämpiämiseen vaadittiin eilen pahvin kanssa 2,7km, tänään ilman pahvia koko 3,5km kaupunkiosuus, jonka jälkeen moottoritielle kiihdyttäessä lämmöt nousivat.
Iltapäivän otos on suuntaa-antavan harhaan johtava, eli ei tilastollisesti luotettava tai käytettävä, sillä kaupunkiajot ovat päivittäin yksilöllisiä eri ruuhkissa ja liikennevalorytmin sekoittamia.
Hakeamalla haettu inhimillinen mutu:
Ilman pahvia automaatti-ilmastointi toimii paremmin. Pahvi nokalla ei lämpötila-anturille virtaa niin kylmää ilmaa, joten ei myöskään tarjoile sisätiloihin riittävässä määrin lämpöä vaan selkeästi ikkunoista hohkaava kylmyys tuntuu. Tänään oli selvästi miellyttävämpi, 18 C säädetty sisälämpötila tuntui jopa liian lämpimältä.
Eilen aamulla pahvi oli nokalla, tänään ei.
- Sama pakkastilanne -15 C,
- Aamulla lähdin lämpimästä tallista,
- 1,0 km kaupunkiajoa, kaksi pysähdystä risteyksissä, jonka jälkeen maatie 60km/h nopeusrajoitus (ajetaan mittarin mukaan 75km/h)...
Eilen pahvin kanssa tarvittiin 1,9km, tänään ilman pahvia 2,7km lämpiämiseen (mittarin kipuaminen osoittamaan vaakatasoon).
Iltapäivällä töistä lähteissä kylmäkäynnistys kadun varresta, 6h ehti olla paikallaan.
- Sama pakkastilanne -15 C,
- Nyt lähtö kylmänä iltapäiväruuhkaan jonottamaan,
- Kaupunkiajoa 3,5km (neljät liikennevalot), jonka jälkeen moottoritie,
Iltapäivän testiosuudella kylmästä lämpiämiseen vaadittiin eilen pahvin kanssa 2,7km, tänään ilman pahvia koko 3,5km kaupunkiosuus, jonka jälkeen moottoritielle kiihdyttäessä lämmöt nousivat.
Iltapäivän otos on suuntaa-antavan harhaan johtava, eli ei tilastollisesti luotettava tai käytettävä, sillä kaupunkiajot ovat päivittäin yksilöllisiä eri ruuhkissa ja liikennevalorytmin sekoittamia.
Hakeamalla haettu inhimillinen mutu:
Ilman pahvia automaatti-ilmastointi toimii paremmin. Pahvi nokalla ei lämpötila-anturille virtaa niin kylmää ilmaa, joten ei myöskään tarjoile sisätiloihin riittävässä määrin lämpöä vaan selkeästi ikkunoista hohkaava kylmyys tuntuu. Tänään oli selvästi miellyttävämpi, 18 C säädetty sisälämpötila tuntui jopa liian lämpimältä.
Re: Pahvi maskin eteen?
Oletko varma ettei tämä ole osasyy nopeampaan lämpenemiseen? Pistä puhallin kakkoselle ja lämpö vaikka +15 asteeseen ja katso lämpeneekö kone ilman pahvia kuten kuten tuossa kokeessa pahvin kanssa. Jos kabiiniin menee enemmän lämpöä kestää koneen lämpeneminen hieman kauemmin.jameli kirjoitti:Ilman pahvia automaatti-ilmastointi toimii paremmin. Pahvi nokalla ei lämpötila-anturille virtaa niin kylmää ilmaa, joten ei myöskään tarjoile sisätiloihin riittävässä määrin lämpöä vaan selkeästi ikkunoista hohkaava kylmyys tuntuu.
Jos ajo on ns. dynaamista ei tällä ole paljoa merkitystä mutta liikennevaloja tyhjäkäynnilla odottaessa ei kone tuota mahdottomia määriä lämpöä.