Auton akut
Re: Auton akut
Omat kokemukset nykyakuista on kyllä melko huonot.
-08 jouluaattona vaihdoin uuden Bannerin Unibull akun autooni ja vuoden päästä oli käynnistysongelmia talven ensipakkasilla. Kelien kylmettyä ei sitten jaksanut aina pyöräyttää käyntiin vaikka moottori oli lämmitettynä.
Sain takuuseen vaihdettua uuden akun helmikuussa ja nyt sitten 10 kk käytön jälkeen oli taas ongelmia saada auto käyntiin. 24 h akkulaturissa ja Bannerin napajännite on 12,47 V. Kuormitusta ei tunnu kestävän joten se siitä ja uus akku tilalle.
Eberin käyttökään ei ole voinut tuota takuuseen vaihdettua Banneria uuvuttaa kun viime vuoden vaihteessa eberi lopetti toimintansa. Lisäksi autossa on Defan akkulaturi joka latailee akkua auton ollessa roikassa. Auton laturi vaihdettu, mitattu ja toimivaksi todettu.
Nyt kokeiltavana Energie akku ja starttaa eri hyvin.
-08 jouluaattona vaihdoin uuden Bannerin Unibull akun autooni ja vuoden päästä oli käynnistysongelmia talven ensipakkasilla. Kelien kylmettyä ei sitten jaksanut aina pyöräyttää käyntiin vaikka moottori oli lämmitettynä.
Sain takuuseen vaihdettua uuden akun helmikuussa ja nyt sitten 10 kk käytön jälkeen oli taas ongelmia saada auto käyntiin. 24 h akkulaturissa ja Bannerin napajännite on 12,47 V. Kuormitusta ei tunnu kestävän joten se siitä ja uus akku tilalle.
Eberin käyttökään ei ole voinut tuota takuuseen vaihdettua Banneria uuvuttaa kun viime vuoden vaihteessa eberi lopetti toimintansa. Lisäksi autossa on Defan akkulaturi joka latailee akkua auton ollessa roikassa. Auton laturi vaihdettu, mitattu ja toimivaksi todettu.
Nyt kokeiltavana Energie akku ja starttaa eri hyvin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Auton akut
Onko kellään kokemusta tästä akun myyjästä: http://www.carbatteryshop.co.uk/mb-9-5- ... -I222.html
Löytyy muunmuassa vartan 12V 100Ah
£179.49 vai onko liian tyyris?
Löytyy muunmuassa vartan 12V 100Ah
£179.49 vai onko liian tyyris?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Auton akut
Olen yllättynyt tuosta Vartan AMG akun kestosta itselläni.
Yli kaksi vuotta ollut samainen akku käytössä ja kun autossa lähes kaikki laitteet toimii sähköllä ja Eeberiäkin käytetään runsaasti niin olen tyytyväinen.
Aiemmat Vartan Blue, Silver ja mitä näitä nyt onkaan, antautuivat alle vuodessa..onneksi takuu aikana
Yli kaksi vuotta ollut samainen akku käytössä ja kun autossa lähes kaikki laitteet toimii sähköllä ja Eeberiäkin käytetään runsaasti niin olen tyytyväinen.
Aiemmat Vartan Blue, Silver ja mitä näitä nyt onkaan, antautuivat alle vuodessa..onneksi takuu aikana

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Auton akut
On se vaikeeta, kun tääkin on niin vaikeeta. Tää uuden akun ostaminen siis. Tai ei niin sekään vaan se arpaonni tässäkin asiassa ettei tule ostettua 20kg pskaa.
Tietenkin jos hyvän haluaa niin 3 hunttia tiskiin ja Optima luukun alle. Mut uittu mikä hinta. Kylla satkulla pitää saada monta vuotta kestävä akku.
Sitten kun lähtee surffaamaan niin kaikki akkumerkit saa saman määrän lokaa niskaan netin syövereissä. "Exide kesti mulla vuoden" "Vartat on täyssusia ja samoissa kuorissa myydään Bochina" "Silver mallit kuitenkin vissiin ihan ok" Motonetin snajderit täyttä pskaa".
Taidan ottaa riskin kuitenkin ja hakea satkulla Boschin 63A silverin. Niitä näyttää olevan tuossa nurkan takana Motonetissä hyllyt väärällään. Sama akku Vartan tarralla on 145eur tuossa Porin akkuliikkeessä...
Onko muuten tuollainen vaalea SAE leimalla oleva "Made by varta" kierrekorkkiakku originaali tuollaisessa 01 kolkissa?
Näyttää siltä ettei sitä ole koskaan vaihdettu mutta korkkeja on availtu. Jos näin on asiaa niin huimaa! Ite en ole siihen ikinä koskenut ja auto ollut mulla kohta 4 vuotta.
No nyt tarttee sitten koskea.
Tietenkin jos hyvän haluaa niin 3 hunttia tiskiin ja Optima luukun alle. Mut uittu mikä hinta. Kylla satkulla pitää saada monta vuotta kestävä akku.
Sitten kun lähtee surffaamaan niin kaikki akkumerkit saa saman määrän lokaa niskaan netin syövereissä. "Exide kesti mulla vuoden" "Vartat on täyssusia ja samoissa kuorissa myydään Bochina" "Silver mallit kuitenkin vissiin ihan ok" Motonetin snajderit täyttä pskaa".
Taidan ottaa riskin kuitenkin ja hakea satkulla Boschin 63A silverin. Niitä näyttää olevan tuossa nurkan takana Motonetissä hyllyt väärällään. Sama akku Vartan tarralla on 145eur tuossa Porin akkuliikkeessä...
Onko muuten tuollainen vaalea SAE leimalla oleva "Made by varta" kierrekorkkiakku originaali tuollaisessa 01 kolkissa?
Näyttää siltä ettei sitä ole koskaan vaihdettu mutta korkkeja on availtu. Jos näin on asiaa niin huimaa! Ite en ole siihen ikinä koskenut ja auto ollut mulla kohta 4 vuotta.
No nyt tarttee sitten koskea.
Re: Auton akut
Akkusi ei siis ole huoltovapaa, joten huolla se ensin ja jos se ei auta niin osta uusi.Tomsson kirjoitti:On se vaikeeta, kun tääkin on niin vaikeeta.
Onko muuten tuollainen vaalea SAE leimalla oleva "Made by varta" kierrekorkkiakku originaali tuollaisessa 01 kolkissa?
Näyttää siltä ettei sitä ole koskaan vaihdettu mutta korkkeja on availtu. Jos näin on asiaa niin huimaa! Ite en ole siihen ikinä koskenut ja auto ollut mulla kohta 4 vuotta.
No nyt tarttee sitten koskea.
Re: Auton akut
Kyllä jos akkua voi huoltaa, niin kestää pitkäänkin. Muistan aikoinaan, kun oma -87 "karvalakki 900" siirtyi isäni ajoon vuonna 1990 ja siinä oli silloin tietysti alkuperäinen akku. Merkkiä en muista, mutta Uudessakaupungissahan auto oli tehty. Isäni entisenä ammattiautoilijana tykkäsi huoltaa itse autoaan. Hän mm. aina muisti mainita, että huolellinen akun huolto, siis akun vedestä huolehtiminen ja akun kenkien kunnossapito jatkavat akun ikää. Sekä autonlaturin kunnosta huolehtiminen luo jatkoikää akulle, Totta puhui, sillä tuon ed.mainitun 900:sen alkuperäinen akku kesti hänen hoitamanaan 14 vuotta. Ei huono! 

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Auton akut
Öljytkö siihen pitäis vaihtaa, mutta mitä tämä hieno huoltaminen tarkoittaa?
Akkuvettä on reilusti joka korkista kurkatessa, navat eivä ole vuotaneet ja kengät on hyvin kiinni kuparivaseliinin saattelemana.
Akkuvettä on reilusti joka korkista kurkatessa, navat eivä ole vuotaneet ja kengät on hyvin kiinni kuparivaseliinin saattelemana.
Re: Auton akut
En minä ainakaan halua Sinulle opettajaksi ryhtyä. Kaunis oikean värinen auto Sinulla on. Minulla oli vuonna 2000 samanlainen, hieno auto.
Itse ostin viime talvena -91 900S:ään uuden kierrekorkki Vartan. Hyvin on toiminut nyt alkuun ja toivottavasti jatkossakin. Eihän nyt öljyjä akkuun vaihtamaan, mutta kyllä kun tuon ulkoisen akun hoidon tunnut osaavan hienosti ja akkuvesistä jaksat huolehtia, niin perusasiahan on kunnossa.
Itselläni meina tuo ajo jäädä toisilla autoillani liian vähäiseksi ja sehän akkua tietysti syö. Jos ajoa tulisi riittävästi ja laturi on kunnossa, niin eiköhän akkukin kestä. Tsemppiä vaan ja ei saa lannistua.
Isä muisti aina vastoinkäymisten yhteydessä sanoa, että "se on hyvä, että pienet vahingot menestyvät".
Näin se sanoi, vaikka poikasena välillä autot (taksiautot) eritavalla kasassa kotitalliin kiikutinkin. 
Itse ostin viime talvena -91 900S:ään uuden kierrekorkki Vartan. Hyvin on toiminut nyt alkuun ja toivottavasti jatkossakin. Eihän nyt öljyjä akkuun vaihtamaan, mutta kyllä kun tuon ulkoisen akun hoidon tunnut osaavan hienosti ja akkuvesistä jaksat huolehtia, niin perusasiahan on kunnossa.
Itselläni meina tuo ajo jäädä toisilla autoillani liian vähäiseksi ja sehän akkua tietysti syö. Jos ajoa tulisi riittävästi ja laturi on kunnossa, niin eiköhän akkukin kestä. Tsemppiä vaan ja ei saa lannistua.
Isä muisti aina vastoinkäymisten yhteydessä sanoa, että "se on hyvä, että pienet vahingot menestyvät".


Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Auton akut
Nojuu, nuohan on aika perusjuttuja ja toi huolto on jotenkin niin kattava sana, kun en pidä nesteen tsekkaamista minään kummempana "huoltona" eli jäi ihmetyttämään 
No, eipä tosiaan ollu nestettä kadonnut, eli laturi ei ylilataa ja kiehuta akkua liiaksi. Latausjännite noin 14,35V, eli ollaan hyvillä terveillä vesillä. Latauksien ja pienen ajon jälkeen akun lepojännite 12,4V josta tippui pelkällä valojen päälle laitolla 11,2:een volttiin ja siitä 9,3 volttiin starttaushetkellä, sen mitä mittari ehti reagoida. Lähti kuitenkin käyntiin kun palmun alta, olihan kone lämmin latausajolenkin jälkeen
Laturillakaan "tyhjään" akkuun ei mennyt virtaa kuin 3A:lla muutaman minuutin, sen jälkeen tippui latausvirta 1A:han.
Oli miten oli, sököhän tuo.
Aattelin vaan, että onkohan orkkis akku vai vaihdettu joskus ekan kuuden vuoden aikana ennen mulle tuloaan. Ronkittu akkua ainakin on noina ekoina kuutena vuotena jäljistä päätellen.

No, eipä tosiaan ollu nestettä kadonnut, eli laturi ei ylilataa ja kiehuta akkua liiaksi. Latausjännite noin 14,35V, eli ollaan hyvillä terveillä vesillä. Latauksien ja pienen ajon jälkeen akun lepojännite 12,4V josta tippui pelkällä valojen päälle laitolla 11,2:een volttiin ja siitä 9,3 volttiin starttaushetkellä, sen mitä mittari ehti reagoida. Lähti kuitenkin käyntiin kun palmun alta, olihan kone lämmin latausajolenkin jälkeen
Laturillakaan "tyhjään" akkuun ei mennyt virtaa kuin 3A:lla muutaman minuutin, sen jälkeen tippui latausvirta 1A:han.
Oli miten oli, sököhän tuo.
Aattelin vaan, että onkohan orkkis akku vai vaihdettu joskus ekan kuuden vuoden aikana ennen mulle tuloaan. Ronkittu akkua ainakin on noina ekoina kuutena vuotena jäljistä päätellen.
Re: Auton akut
Tuolla satasella sai 9-5:seen trane 74 ah, 680 EN CCA, 3v takuulla. Paskattiin taas Energie 80 Ah, 650 EN CCA 96e, vuoden takuulla. Muija nukkui tuossa joku aamu pommiin, ja paskatin eberi puhkui tunnin verran -20 asteessa(neekerimallin kello, ei muuta voi säätää kuin käynnistysajan
), mutta hyvin lähti silti käyntiin. Saa nähdä sitten onko arpaonnea näitten akkujen kanssa.
Nuo Bosch-akut kyllä TM:n testissä herätti kummastusta, kun teoriassa samoja kuin Varta mutta huomattavasti huonommin toimi(eri valmistusmaa, taisi 2 akkua olla kaikkia testattavia malleja). Trane pärjäsi testissä hyvin, ja tasaisimmat ominaisuudet. Bosch:n akku oli tuossa 2000-luvun taitteessa pemarissa, silloin kesti sen 5v mitä auto itsellä oli.

Nuo Bosch-akut kyllä TM:n testissä herätti kummastusta, kun teoriassa samoja kuin Varta mutta huomattavasti huonommin toimi(eri valmistusmaa, taisi 2 akkua olla kaikkia testattavia malleja). Trane pärjäsi testissä hyvin, ja tasaisimmat ominaisuudet. Bosch:n akku oli tuossa 2000-luvun taitteessa pemarissa, silloin kesti sen 5v mitä auto itsellä oli.
Re: Auton akut
Perskeles. Sehän pärähti 99 käyntiin jo kuolleeksi luullulla Boschilaisella, 8 tuntia vaan latasin ja startin jälkeen oli vielä 12.8 volttia jännite akussa. Opelin akkuakin yritin ladata, oli heti alkuun helkkarin pieni latausvirta mutta siinä olikin 13.2 volttia jännitettä eli se on hyvässä tikissä (se olikin jäätynyt kaasuläppä syyllinen huonoon kylmäkäynnistykseen).
Nyt on menossa sitten akun tyhjennys eli kötöstin lisävalon palamaan akkuun kiinni ja sen päälle sitten täyteen lataus, upouudella Einhellin 5A laturilla
Ja tietenkin säilytys sisätiloissa eikä autossa pakkasessa. Jostain puljusta pitää vaan hakea sellaiset kupit noitten akun napojen päälle ettei vahingossa satu menemään oikkariin.
Että ei se missään paskassa kunnossa ollutkaan toi 99:n akku, mutta ei tosin mikään uutta vastaava kuitenkaan.
Nyt on menossa sitten akun tyhjennys eli kötöstin lisävalon palamaan akkuun kiinni ja sen päälle sitten täyteen lataus, upouudella Einhellin 5A laturilla

Että ei se missään paskassa kunnossa ollutkaan toi 99:n akku, mutta ei tosin mikään uutta vastaava kuitenkaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Auton akut
Tomsson kirjoitti:On se vaikeeta, kun tääkin on niin vaikeeta. Tää uuden akun ostaminen siis. Tai ei niin sekään vaan se arpaonni tässäkin asiassa ettei tule ostettua 20kg pskaa.
Tietenkin jos hyvän haluaa niin 3 hunttia tiskiin ja Optima luukun alle. Mut uittu mikä hinta. Kylla satkulla pitää saada monta vuotta kestävä akku.
Sitten kun lähtee surffaamaan niin kaikki akkumerkit saa saman määrän lokaa niskaan netin syövereissä. "Exide kesti mulla vuoden" "Vartat on täyssusia ja samoissa kuorissa myydään Bochina" "Silver mallit kuitenkin vissiin ihan ok" Motonetin snajderit täyttä pskaa".
Taidan ottaa riskin kuitenkin ja hakea satkulla Boschin 63A silverin. Niitä näyttää olevan tuossa nurkan takana Motonetissä hyllyt väärällään. Sama akku Vartan tarralla on 145eur tuossa Porin akkuliikkeessä...
Onko muuten tuollainen vaalea SAE leimalla oleva "Made by varta" kierrekorkkiakku originaali tuollaisessa 01 kolkissa?
Näyttää siltä ettei sitä ole koskaan vaihdettu mutta korkkeja on availtu. Jos näin on asiaa niin huimaa! Ite en ole siihen ikinä koskenut ja auto ollut mulla kohta 4 vuotta.
No nyt tarttee sitten koskea.
Tuo optima ei ole sen kummempi kestoltaan kuin muutkaan akut, ehkä huonompia...?? Itsellä meni kaksi optimaa satkussa, eka takuuseen vuoden ikäisenä, sitten tämä toinen meni vuoden päästä siitä. Sen jälkeen en ole optimaa pitänyt hyvänä.
Nyt nykyisissä autoissa meni kummastakin Faam rikki vuoden vanhana. ennen joulua vein kauppaan toisen akun, ja kohta lähden viemään 9-5:n akkua myös.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Auton akut
Muillakin ongelmia akkujen kanssa. Jotenkin luulin, että akku kestäisi pidempään kuin vain vuoden! Ei se auta ku lähteä akkukauppaan uutta etsimään 

Ahdonvoimaa
Re: Auton akut
Wagonisti kirjoitti:Muillakin ongelmia akkujen kanssa. Jotenkin luulin, että akku kestäisi pidempään kuin vain vuoden! Ei se auta ku lähteä akkukauppaan uutta etsimään
noissa on takuut, joten jos vain vuoden vanha, niin ei muutakuin valittamaan, ja hakemaan uutta akkua. Mä kävin tänään hakemassa nyt toisenkin akun, takuuseen. Kahdesta akusta kaksi meni takuuseen, ja vielä vuosi takuuta jäljellä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Auton akut
Niinpä, en vaa tyhmänä säilyttäny kuittia. Riittäsköhän tuo jos tiliotteesta kaivais tiedot esille. Ja nyt ku tarkemmi muistelee ni sepä oli viime keväänä ku sen akun ostin.
Ahdonvoimaa