"Ruotsin" sumarit?
"Ruotsin" sumarit?
Terve!
Yritin hiukan käsikirjasta ja foorumilta selvittä mielestäni outoa sumuvalojen/ajovalojen käytöstä.
Auto on 9-5 2005 79tkm Aero. Autossa on Xenon ajovalot, jotka on vaihdettu vajaa 2000km takaperin merkkihuollossa Ruotsissa.
Seuraavia asioita tuli ihmeteltyä tuossa joulun sukulointireissulla.
Valokatkaisin äärivasemmalla=ajovalot päällä (ymmärtääkseni tämän pitäisi olla ns off.asento?)
Valokatkaisin keskellä/parkit=ainoa asento, jossa etusumuvalot toimivat.
Valokatkaisin äärioikealla=ajovalot päällä.
Lisäksi vaihdettaessa kytkin äärioikealta keskelle parkeille, esiintyy sarja "strobonomaisia" välähdyksiä.
Pidän yleensä ajovalokykintä aina äärioikealla ja nyt tuli keliolosuhteiden pakosta tarvetta sumuvaloille. Yritin niitä räpeltää menestyksettä päälle. Katkaisimen valo kyllä syttyi ja päävalokytkimen joka-asennossa mutta totuus paljastui vasta, kun peilailin valoja parkissa huoltiksen ikkunasta.
Tämä toimintalogiikka ei liene normaali, edes Ruotsissa?
Marko
Yritin hiukan käsikirjasta ja foorumilta selvittä mielestäni outoa sumuvalojen/ajovalojen käytöstä.
Auto on 9-5 2005 79tkm Aero. Autossa on Xenon ajovalot, jotka on vaihdettu vajaa 2000km takaperin merkkihuollossa Ruotsissa.
Seuraavia asioita tuli ihmeteltyä tuossa joulun sukulointireissulla.
Valokatkaisin äärivasemmalla=ajovalot päällä (ymmärtääkseni tämän pitäisi olla ns off.asento?)
Valokatkaisin keskellä/parkit=ainoa asento, jossa etusumuvalot toimivat.
Valokatkaisin äärioikealla=ajovalot päällä.
Lisäksi vaihdettaessa kytkin äärioikealta keskelle parkeille, esiintyy sarja "strobonomaisia" välähdyksiä.
Pidän yleensä ajovalokykintä aina äärioikealla ja nyt tuli keliolosuhteiden pakosta tarvetta sumuvaloille. Yritin niitä räpeltää menestyksettä päälle. Katkaisimen valo kyllä syttyi ja päävalokytkimen joka-asennossa mutta totuus paljastui vasta, kun peilailin valoja parkissa huoltiksen ikkunasta.
Tämä toimintalogiikka ei liene normaali, edes Ruotsissa?
Marko
Re: "Ruotsin" sumarit?
Toi on niin totta. Ihmiset luulee että näkevät paremmin, kun pitävät sumuvaloja päällä normikelissä. Pimeällä niistä ei ole kuin haittaa.
Sen vajaa 20v kun olen autolla ajanut niin ei ole montaa kertaa kohdalle sattunut, että olis oikeasti sumuvaloja tarvinnut. Anteeksi ot, mutta oli pakko kommentoida to kerranki joku oli samaa mieltä.
Sen vajaa 20v kun olen autolla ajanut niin ei ole montaa kertaa kohdalle sattunut, että olis oikeasti sumuvaloja tarvinnut. Anteeksi ot, mutta oli pakko kommentoida to kerranki joku oli samaa mieltä.
Ahdonvoimaa
Re: "Ruotsin" sumarit?
Kyllä aika moni muukin on samaa mieltä, mutta ei jaksa joka välissä väittää vastaan ihmisille jotka luulevat näkevänsä. Alkuperäisen kysyjän kuvailema kytkentä on tarkoituksenmukainen, muu käyttö on brassailua.
96 V4 -75
Re: "Ruotsin" sumarit?
Ihan oikein ne toimii nuo autosi kytkennät.
Ruotsissa sumuvalot eivät saa palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa.
Itellä oli sama homma ja Techillä voi muuttaa valojen toiminnan "normaaliksi" vaikkei siitä kyllä hyötyä olekkaan.
Ruotsissa sumuvalot eivät saa palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa.
Itellä oli sama homma ja Techillä voi muuttaa valojen toiminnan "normaaliksi" vaikkei siitä kyllä hyötyä olekkaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: "Ruotsin" sumarit?
Nykyään näyttää tulleen nuo ledivalot noiden sumareiden tilalle. Pidetän päällä ajovalojen kanssa vaikka tarkoitus on alunperin ollut ihan jotain muuta.Jukka T kirjoitti: Alkuperäisen kysyjän kuvailema kytkentä on tarkoituksenmukainen, muu käyttö on brassailua.
Ahdonvoimaa
Re: "Ruotsin" sumarit?
Veikkaan laitonta kytkentää.Wagonisti kirjoitti:Nykyään näyttää tulleen nuo ledivalot noiden sumareiden tilalle. Pidetän päällä ajovalojen kanssa vaikka tarkoitus on alunperin ollut ihan jotain muuta.Jukka T kirjoitti: Alkuperäisen kysyjän kuvailema kytkentä on tarkoituksenmukainen, muu käyttö on brassailua.
Mielestäni (tarkistamaton näkemys) päivävalot kuuluvat termin "huomiovalot" alle ja niiden toiminta tulee olla estetty ajo- sumu- ja kaukovalojen palaessa ja ne saa nykyään kytkeä palamaan niinkin, että seisontavalot eivät pala samanaikaisesti niiden kanssa ja kohta uusissa autoissa vain niin.
96 V4 -75
Re: "Ruotsin" sumarit?
Toiminto pitäisi olla normaali Ruotsissa, mlatva:n auto on tuontiauto, jossa valoja ei ole ohjelmoitu jälkeenpäin Suomessa.
Itsellä toimii kanssa juuri noin, mutta koita vielä pitkiä ks. alla:
Valokatkaisin keskellä = asento, jossa etusumuvalot toimivat + parkit
Valokatkaisin äärioikealla= ajovalot päällä. Pitkät + sumarit toimivat
Juuri katsastuksessa meinasin saada merkinnän rek. otteeseen, kun katsari ei saanut/osannut laittaa sumareita päälle, yritin selittää toiminnon, katsari sanoi että ei ole moiseen koskaan ennen törmännyt.
Itsellä toimii kanssa juuri noin, mutta koita vielä pitkiä ks. alla:
Valokatkaisin keskellä = asento, jossa etusumuvalot toimivat + parkit
Valokatkaisin äärioikealla= ajovalot päällä. Pitkät + sumarit toimivat
Juuri katsastuksessa meinasin saada merkinnän rek. otteeseen, kun katsari ei saanut/osannut laittaa sumareita päälle, yritin selittää toiminnon, katsari sanoi että ei ole moiseen koskaan ennen törmännyt.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: "Ruotsin" sumarit?
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... isimia.htmWagonisti kirjoitti:Nykyään näyttää tulleen nuo ledivalot noiden sumareiden tilalle. Pidetän päällä ajovalojen kanssa vaikka tarkoitus on alunperin ollut ihan jotain muuta.Jukka T kirjoitti: Alkuperäisen kysyjän kuvailema kytkentä on tarkoituksenmukainen, muu käyttö on brassailua.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: "Ruotsin" sumarit?
Kiitos kommenteista.
Nämä vastaukset selvensivät kokonaiskuvaa. Eli valot ovat kunnossa. Hämmennystä herätti se, että en ole tuossa toisessa ruotsalaisessa merkissä törmännyt vastaavaan, vaan sumarit on toiminut valokatkaisimen kaikissa asennoissa.
Viikonlopun lumimyrskyssä autoilleena olen enemmän kuin kiitollinen kaikille niille autoilijoille, jotka lisäävät omaa näkyvyyttään kanssa-autoilijoille sytyttämällä sumuvalot. Myös syyssateilla Vaajakoski-Lusi nelostien "työmaa" pätkää harva se päivä autoillessa, sumarit oli suurinpiirtein ainoa keino havainnoida ajoradan reunat, kun vastaan sataa räntää ja tiemerkintöjä ei ole. Edellisessä vollessa saattoi olla vaan hyvin valaisevat sumarit tai sitte edellinen kaupparatsu oli säätänyt ne valaisemaan mainiosti vänkärin puolen pientareen ja valoteho riitti mainiosti kattamaan myös ojan pimennot. Nämä "turhakkeet" siis säästivät kerran allekirjoittaneen myös lähes varmalta hirvikolarilta.
Teinivuosien jäätyä taakse on nuo kirkkaalla päivänpaisteella sumuvaloilijat lähinnä huvittava näky. Henkilökohtaisella tasolla vaan enemmän v****taa autoilijat, jotka jättää kelin niin vaatiessa valot sytyttämättä(ehkäpä säästösyistä) ja näin ollen vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuuden.
Marko
Nämä vastaukset selvensivät kokonaiskuvaa. Eli valot ovat kunnossa. Hämmennystä herätti se, että en ole tuossa toisessa ruotsalaisessa merkissä törmännyt vastaavaan, vaan sumarit on toiminut valokatkaisimen kaikissa asennoissa.
Viikonlopun lumimyrskyssä autoilleena olen enemmän kuin kiitollinen kaikille niille autoilijoille, jotka lisäävät omaa näkyvyyttään kanssa-autoilijoille sytyttämällä sumuvalot. Myös syyssateilla Vaajakoski-Lusi nelostien "työmaa" pätkää harva se päivä autoillessa, sumarit oli suurinpiirtein ainoa keino havainnoida ajoradan reunat, kun vastaan sataa räntää ja tiemerkintöjä ei ole. Edellisessä vollessa saattoi olla vaan hyvin valaisevat sumarit tai sitte edellinen kaupparatsu oli säätänyt ne valaisemaan mainiosti vänkärin puolen pientareen ja valoteho riitti mainiosti kattamaan myös ojan pimennot. Nämä "turhakkeet" siis säästivät kerran allekirjoittaneen myös lähes varmalta hirvikolarilta.
Teinivuosien jäätyä taakse on nuo kirkkaalla päivänpaisteella sumuvaloilijat lähinnä huvittava näky. Henkilökohtaisella tasolla vaan enemmän v****taa autoilijat, jotka jättää kelin niin vaatiessa valot sytyttämättä(ehkäpä säästösyistä) ja näin ollen vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuuden.
Marko
Re: "Ruotsin" sumarit?
En usko tuota, mutta tämäpä onkin minun ihan ikioma ongelmani...mlatva kirjoitti:Myös syyssateilla Vaajakoski-Lusi nelostien "työmaa" pätkää harva se päivä autoillessa, sumarit oli suurinpiirtein ainoa keino havainnoida ajoradan reunat, kun vastaan sataa räntää ja tiemerkintöjä ei ole.
Re: "Ruotsin" sumarit?
Siis puhutko tässä nyt etu- vai takasumuvaloista???mlatva kirjoitti:Henkilökohtaisella tasolla vaan enemmän v****taa autoilijat, jotka jättää kelin niin vaatiessa valot sytyttämättä(ehkäpä säästösyistä) ja näin ollen vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuuden.
Re: "Ruotsin" sumarit?
Todella hyvä juttu että tässäkin ketjussa tuli kaikki asiaan kuuluvat faktat kerrattua.
Edellisestä kerrasta kun tietämättömiä on päästy valistamaan aiheesta "Sumuvalot ovat suoraan saatanasta ja kaikki, jotka niitä oloissa missä hyvänsä käyttävät, ansaitsevat käristyä helvetin tulessa" onkin jo kulunut aivan liian pitkään. Foorumille on varmasti ehtinyt rekisteröitymään lukuisia henkilöitä, jotka pelkästään omien aistiensa varaisin havainnoin kuvittelevat sumuvalojen olevan avuksi vastoin huomattavasti parempaa ja oikeampaa tietoa.
Edellisestä kerrasta kun tietämättömiä on päästy valistamaan aiheesta "Sumuvalot ovat suoraan saatanasta ja kaikki, jotka niitä oloissa missä hyvänsä käyttävät, ansaitsevat käristyä helvetin tulessa" onkin jo kulunut aivan liian pitkään. Foorumille on varmasti ehtinyt rekisteröitymään lukuisia henkilöitä, jotka pelkästään omien aistiensa varaisin havainnoin kuvittelevat sumuvalojen olevan avuksi vastoin huomattavasti parempaa ja oikeampaa tietoa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: "Ruotsin" sumarit?
9-5T kirjoitti:Hiljaa olet ajanut jos sumarien takia olet ehtinyt hirven näkemään ja jotain tekemään.mlatva kirjoitti: Edellisessä vollessa saattoi olla vaan hyvin valaisevat sumarit tai sitte edellinen kaupparatsu oli säätänyt ne valaisemaan mainiosti vänkärin puolen pientareen ja valoteho riitti mainiosti kattamaan myös ojan pimennot. Nämä "turhakkeet" siis säästivät kerran allekirjoittaneen myös lähes varmalta hirvikolarilta.
110kmh huonon kelin takia. Tsiigaa teksti yllä. Hyvin valaisevat sumarit oli Hans ex-volleensa taikonut.
Marko
Re: "Ruotsin" sumarit?
VKe kirjoitti:Siis puhutko tässä nyt etu- vai takasumuvaloista???mlatva kirjoitti:Henkilökohtaisella tasolla vaan enemmän v****taa autoilijat, jotka jättää kelin niin vaatiessa valot sytyttämättä(ehkäpä säästösyistä) ja näin ollen vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuuden.
Molemmista.
Marko
Re: "Ruotsin" sumarit?
Ok. Kerro minulle vielä että miten vaarannat muiden autoilijoiden turvallisuuden sillä että ajat kelin niin vaatiessa ilman etusumareita? En tuota itse hiffanu.mlatva kirjoitti:Molemmista.VKe kirjoitti:Siis puhutko tässä nyt etu- vai takasumuvaloista???mlatva kirjoitti:Henkilökohtaisella tasolla vaan enemmän v****taa autoilijat, jotka jättää kelin niin vaatiessa valot sytyttämättä(ehkäpä säästösyistä) ja näin ollen vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuuden.
Marko