Taitaa olla sama ongelma kaikissa kynnyksellä varustetuilla, takapuskuri muotoiltu niin että siihen keräntyy lunta ja jäätä. Kokemusta Pajero, SC, ML, ja XC käytöstä.aero kirjoitti:Toivottavasti tarkoitettu talvikäyttöön enemmän kuin 9-3SC, joka kerää peränsä pahimman moskakasan juuri luukun alareunan kohdalla olevalle kynnykselle sekä sinne avausnappulaan ("kahvaan").viggen kirjoitti: ¨Ei tule, koska Saab on tarkoitettu käytettäväksi myös talvella ilman että lumet liukuu peräkonttiin.¨
Nimim. en oo varmaan pariin-kolmeen viikkoon aukonut takaluukkua ja seuraava auto saa taas luvan olla sedan.
Saab 9-5 Wagon 2011?
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.
Pahempana ongelmana pitäisin lämpimästä takalasista valuvaa jää/lumi/vesi seosta joka jäätyy pyyhkijän alapuolelle ja lasin alareunaan eikä sitä saa pois ilman reilua väkivältaa.
Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää. Eikö sedanin luukussa ole näitä ongelmia?
Pahempana ongelmana pitäisin lämpimästä takalasista valuvaa jää/lumi/vesi seosta joka jäätyy pyyhkijän alapuolelle ja lasin alareunaan eikä sitä saa pois ilman reilua väkivältaa.
Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää. Eikö sedanin luukussa ole näitä ongelmia?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
Nooooo, kyllä siitä tuon jääkerroksen lämpimällä vedellä irti saa. Mut sen verran tarttee valitettavasti nöyrtyä myöntämään, että kummankaan A4:n en muista moista ongelmakasaa keränneen - näiden kokemusten ansiosta uskallan uskoa, että farkkuperän voi onnistua toteuttamaan ilman tuotakin ongelmaa. Siksi toivon, että Saab jatkossa niin onnistuisi tekemään.Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.
Siihen(kin) onneksi auttaa kyllä lämmin vesi, toki veden kanssa turaaminen on etenkin kovalla pakkasella aunarista, ellei satu olemaan sopivassa paikassa.Marko A kirjoitti: Pahempana ongelmana pitäisin lämpimästä takalasista valuvaa jää/lumi/vesi seosta joka jäätyy pyyhkijän alapuolelle ja lasin alareunaan eikä sitä saa pois ilman reilua väkivältaa.
Kyllä se ainakin mulla kerää siihen päälle jääkerroksen, joka pitää nuijasta rikki että avausnappia pääsee painamaan. Lisäksi arveluttaa sinne millään terävämmällä iskeä, kun nappia peittää kumi, jonka ainakin pelkään puhkovani turhan helpolla.Marko A kirjoitti: Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
Ja joo, kyllä sitä luukkua voi käyttää, kunhan kaivaa sen esiin.
Ihan satavarma en ole, mutta luulisin että 9-3:ssakin sedanin perä kerää vähemmän moskaa takaosan erilaisen aerodynamiikan ansiosta. Lisäksi sedanin luukku aukeaa ihan eri suuntaan, lähtien lähes kohtisuoraan kynnyksestä ylöspäin, ei taaksepäin. Mulla lisäksi sedanin valintaa tukevia tekijöitä ovat ulkonäkö sekä sedanin ainakin valmistajan mukaan hitusen pienempi kulutus. Yleensä sedan on myös halvempi, mikä on pelkkää plussaa (nykyinen on farkku just siksi, että tämä tekijä oli kerrankin toisin päin).Marko A kirjoitti: Eikö sedanin luukussa ole näitä ongelmia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
Ei yhdelläkään autonvalmistajalla sitten ole välähtänyt ohjata tuuletusilman poistoa takaluukun ja puskurin välistä ulos niin että samalla pysyisivät ukset sulina? Vaikka mitäpä noita pienet pohjoiset markkinat pienine pohjoisine ongelmineen liikuttaisivat, kaikki tarttis itte tehrä perskeles...
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
.
Viimeksi muokannut ristos, Ti Helmi 22, 2011 10:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
En kyllä minäkään ymmärrä tuota lumesta ulvomistaristos kirjoitti:Eikös vuoden kuukausista suurin osa ole ilman lunta ja sohjoa? Ja jos asuu vielä pohjoisessa niin luntahan on vähemmän kuin etelässä, vai miten se oli?
Eihän täällä ole lunta nimeksikään
Vai onkohan tuo taas " eri asia" ?
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
En kyllä viitti 3 kilsan välein pysähtyä lumitöihin, jotta luukkua tulisi säännöllisesti käytettyä, putsattua ja auottua...Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.
Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
Minusta 9-3SC:n luukku on pirun huono keksintö - olen 101 % samaa mieltä aeron kanssa. 8 km lumisella tiellä niin siinäpä on takaluukussa aukomista. No toki se aukee mut ensin pitää tehdä aivan liikaa lumitöitä avausnapin kohdilla ja luukun alareunan/puskurin kohdilla.
Ottaa nyt Saab-suunnittelija vaan kiltisti oppia Inkusta ja Mondeosta - ainakin alareunan/puskurin osilta.
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
Mimmi kirjoitti:Kannattaisi tutustua hieman uudempiin farkkufemmoihin, niin huomaisit Saabin sunnittelijoiden tehneen tämän jo paljon ennen ihmettelyäsi.Jamppa kirjoitti:sähköinen nappi saisi tuohon tulla takaluukkuun, kuten esim voortti käyttää. kironnut tuon farkun avausvivun , kun sinne väliin pakkautuu lunta, jonka jälkeen se ei vaan aukea, ennekuin raapinut lumet sieltä välistä pois
Onko näin, en tosiaan ole uudempia katsonnut, kuin tämä oma 02 on. Onko sitä uudempaa systeemiä mahdollista saada sovitettua tähän vanhempaan malliin? koska taas kerran se kahva jumissa jään sisällä.
piti sitten tänään tutustua, ja tosiaan, siellähän on juuri semmoinen mitä sanoin tähä uudempaan. Luulisi tuon lumiriesan loppuvan tuommoisella ratkaisulla.
Viimeksi muokannut Jamppa, Ti Joulu 28, 2010 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
VKe kirjoitti:En kyllä viitti 3 kilsan välein pysähtyä lumitöihin, jotta luukkua tulisi säännöllisesti käytettyä, putsattua ja auottua...Marko A kirjoitti:Voi sanoa, että 99% farkuista sama juttu. Ainoa tapa pitää se toiminnassa, on aukoa ja käyttää sitä säännöllisesti sekä puhdistaa harjalla mahdollisuuksien mukaan.
Takaluukun kahva on mielestäni jopa aika onnistunut suojauksensa osalta. Eli kahva toimii kelistä huolimatta. Mutta tottakai, parin viikon käyttämättömyys näillä keleillä varmaan tukkii koko homman, eikä luukkua voi käyttää.
Minusta 9-3SC:n luukku on pirun huono keksintö - olen 101 % samaa mieltä aeron kanssa. 8 km lumisella tiellä niin siinäpä on takaluukussa aukomista. No toki se aukee mut ensin pitää tehdä aivan liikaa lumitöitä avausnapin kohdilla ja luukun alareunan/puskurin kohdilla.
Ottaa nyt Saab-suunnittelija vaan kiltisti oppia Inkusta ja Mondeosta - ainakin alareunan/puskurin osilta.
modeossa tosiaan tuo alareuna on fiksusti suuniteltu, siinä ei pahemmin lunta keräänny puskurin päälle
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saab 9-5 Wagon 2011?
No miten kertyisi kun ei se lähde enää käyntiin niissä lämpötiloissa kun lunta sataaJamppa kirjoitti:
modeossa tosiaan tuo alareuna on fiksusti suuniteltu, siinä ei pahemmin lunta keräänny puskurin päälle
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007