'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]
Tommonen olis kaverilla kaupan melko sopuhintaan. Olis aika liki museoikää jo. Jos alan tehdä kauppoja, niin mihin kannattaa kiinnittää huomio. Mitä näistä "tuunataan" helpoiten ja onko jotain harvinasia osia mitä usein puuttuu? Saabbia tekis taasen niin kovasti mieli.
Viimeksi muokannut ahietalahti, Ti Syys 29, 2015 21:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
museointi ja tuunaus ei mun mielestä kuulu samaan ilmoitukseen.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Jos kuitenkin museointi tai muu entistäminen on kyseessä, niin ihan samat vaikeudet tai helppoudet kuin pystykeulasatkuissa muutenkin. Tätä palstaa selaamalla löytää niitä kipuiluja paljonkin. Osia löytyy vielä, sekä alkuperäisiä että tarvikkeita, mutta kaikki lienee pikkuhiljaa hupenemaan päin (umpiot, korjauspellit jne, jotkut ruiskun osat jne).
Hyviä puskureita ja alkuperäisiä listoja kannattaa laittaa korjuun heti jos löytää. Ruoste näissäkin on se suurin murhe, aiheesta on varmaan kirjan verran kirjoitettu surullisia tarinoita... Verhoilu ja sisustus ylipäätään on helpohko rasti, koska '83 on suurinpiirtein sellainen kuin suurin osa satkuista. Hommaa tavallaan helpottaa sekin, että GLi on periaatteessa karvalakkimalli mutta ruiskulla.
Itsellänikin on juurikin tuollainen kysytty kekotin odottamassa jonkinlaista ratkaisua johonkin suuntaan, kuten tietävät kaikki ne foorumilaiset, joille olen tuota tarjonnut
Että antaa mennä vain, jos auto kiinnostaa eikä ole patologisen mätä (ja makuasiahan se on peltitöidenkin teko). Rahallista tuottoa ei kannata miettiä kuitenkaan tällaisen auton kohdalla.
Hyviä puskureita ja alkuperäisiä listoja kannattaa laittaa korjuun heti jos löytää. Ruoste näissäkin on se suurin murhe, aiheesta on varmaan kirjan verran kirjoitettu surullisia tarinoita... Verhoilu ja sisustus ylipäätään on helpohko rasti, koska '83 on suurinpiirtein sellainen kuin suurin osa satkuista. Hommaa tavallaan helpottaa sekin, että GLi on periaatteessa karvalakkimalli mutta ruiskulla.
Itsellänikin on juurikin tuollainen kysytty kekotin odottamassa jonkinlaista ratkaisua johonkin suuntaan, kuten tietävät kaikki ne foorumilaiset, joille olen tuota tarjonnut
Että antaa mennä vain, jos auto kiinnostaa eikä ole patologisen mätä (ja makuasiahan se on peltitöidenkin teko). Rahallista tuottoa ei kannata miettiä kuitenkaan tällaisen auton kohdalla.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Enpä tainnut olla tarpeeksi selvä siinä mitä sanoin. Siis tarkoitin, että mitä paikkoja kannattaa katsella sillä silmällä, että ne helposti tuunattu eivätkä ole alkuperäisiä Eli joutuu itse poistamaan tuunauksen ja tekemään siitä alkuperäisen.nalleolut kirjoitti:museointi ja tuunaus ei mun mielestä kuulu samaan ilmoitukseen.....
Ilmeisesti kyseinen laitos on ollut samassa perheessä koko ikänsä ja ruostesuojaus on hoideltu ihan ok (==> mitä se sitten ikinä pitää sisälllään). Ajokunto kuulemma vaatii jarrujen herkistelyn, muuta ei pitäisi olla. Sisusta taas on puolestaan priimakuntoinen.
Noh - kaikki selviää kun käyn mulkkaamassa, ehkä huomenna.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Tuunaus eli tuninghan tarkottaa moottorin säätöä... Jos konetta on piristetty niin ei kai sitä kannata entisöidä
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Vanhemmissa radioissa on "Tuning" - nuppi, millä voi säätää vastaanotettavaa taajuutta eli virittää aseman kohdalleen. Koneen piristely taas on trimmausta. Jos näin wanhoja muistelaan, Tikut silmilläliteFun kirjoitti:Tuunaus eli tuninghan tarkottaa moottorin säätöä... Jos konetta on piristetty niin ei kai sitä kannata entisöidä
Alkuperäisen kysymyksen perimmäinen luonne paljastui ainakin allekirjoittaneelle asiayhteyden perusteella ja siinä tarkoituksessa kuvaavampi termi olisi ehkä ollut turaaminen.
Mutta asiaan!
Kysehän on käytön aikaisista muutoksista ja ainakin tyypillisimpiä sellaisia aletaan jo vihdoin taas arvostaa myös ajoneuvohistoriallisissa piireissä ja on ehkä vain muutamien vuosikymmenien ( ) asia, kun sellaisia saa taas museokatsastettuakin. SA-HK:n museoajoneuvotarkastajia kouluttava, ohjaava ja ohjeistava tekninen valiokunta on tänä vuonna pitänyt palaveria kansallismuseon asiantuntijoiden kanssa nimenomaan aiheesta konservointi eli säilyttämminen ja sieltä on valunut rohkaisua myös jäsenkerhoille, että muutoksia saattaa olla tulossa nimenomaan sen suhteen, että ajoneuvo voitaisi taltioida sen käytönaikaisessa kunnossa, kuten muutkin museoesineet, eikä sen historiaa tarvisi tai edes tulisi tuhota palauttamalla sitä tehtaan asuunssa, kuten nykyään vaaditaan.
96 V4 -75
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Ei ole mitään hohtoa.ahietalahti kirjoitti:Tommonen olis kaverilla kaupan melko sopuhintaan. Olis aika liki museoikää jo. Jos alan tehdä kauppoja, niin mihin kannattaa kiinnittää huomio. Mitä näistä "tuunataan" helpoiten ja onko jotain harvinasia osia mitä usein puuttuu? Saabbia tekis taasen niin kovasti mieli.
En tiedä miksi,mutta juuri nuo 83-84 mallit mitä mulla on ollut(yli 10 kpl varaosa-autot ja muutama käyttis) ovat kaikki olleet ihan järjestään mätiä paskoja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Eivät sentään nyt ihan kaikki itsellä on ollut tuollainen -84 900 ja mittarissa oli 420tkm eikä pahemmin ruostetta ollut. ovet tuohon kyllä laitoin kuntoon korjaus pelleillä muutoin ei peltejä tarvinnut ehostella.
peltien kunto on ihan siitä kiinni kuinka autoa on pidetty. tarkalla pidolla vanhakin auto voi olla lähes ruosteeton.
peltien kunto on ihan siitä kiinni kuinka autoa on pidetty. tarkalla pidolla vanhakin auto voi olla lähes ruosteeton.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Hitto kun pukkaa hillitöntä kiirettä, että ei ehdi käydä mulkkaamassa, vaikka auto on alle 20km päässä.
No kuitenkin. Soitin kaverille ja vakuutti, että katsastuksesta menee läpi kun paikkaa pakoputken. Muuten tiedot autosta olivat enemmän tai vähemmän ristiriitaisia, esimerkiksi kuulemma jarrulevy joutuu vaihtamaan kun ovat kovasti ruosteessa. Ruostuuhan ne jos niillä ei jarrutella Oli kuitenkin kuulemma käyttänyt laitosta pari viikkoa sitten ja ajellut hieman ympyrää parkkiksella ja hyvin oli skulannu.
Nyt yritään, jos torstaina ehtis käydä kattomas. Mun säkällä joku ostaa sen ennenkun saan liikuteltua kehoani paikalle.
No kuitenkin. Soitin kaverille ja vakuutti, että katsastuksesta menee läpi kun paikkaa pakoputken. Muuten tiedot autosta olivat enemmän tai vähemmän ristiriitaisia, esimerkiksi kuulemma jarrulevy joutuu vaihtamaan kun ovat kovasti ruosteessa. Ruostuuhan ne jos niillä ei jarrutella Oli kuitenkin kuulemma käyttänyt laitosta pari viikkoa sitten ja ajellut hieman ympyrää parkkiksella ja hyvin oli skulannu.
Nyt yritään, jos torstaina ehtis käydä kattomas. Mun säkällä joku ostaa sen ennenkun saan liikuteltua kehoani paikalle.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Tarkista vaihdekepin nuppi. Jos se on semmonen läpinäkyvä missä on simpukoita sisällä niin sit se ei oo orkkis.
Ehhehehymiö!
Tosissaan jos ollaan, niin kyllä sellaiset helmet on vähissä, joista tietää koko historian. Korjaa pois!
Ehhehehymiö!
Tosissaan jos ollaan, niin kyllä sellaiset helmet on vähissä, joista tietää koko historian. Korjaa pois!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
No tulipa käytyä. Ei se nyt missään nimessä mikään kovin paha ollu. Edes takalasilla ei ollut kaiutinreikiä Ainut oikeasti paha paikka mihin kiinnitin huomiota oli kattoverhoilu C pilarissa, siellä oli vähän koin syömää.
Mutta kun olin piru tänään niin hyvissä vaatteissa että ei alle viitsinyt ruveta valtavasti kurkkimaan, niin ei vielä osaa sanoa suurta varmuutta. Sen katsoin, että ovien alustat oli ainakin kaikki ehjät. Myös lämmityslaitteensäätöpaneeli toimi!
Käyntiinkin se kaapeleilla lähti, mutta oli niin paljon lunta että ei saatu sitä pois paikoiltaan. Pitää ottaa köysi ja vähän paremmat työvaatteet joukkoon kun menee uudesta
Nyt tuli autokuume.
Mutta kun olin piru tänään niin hyvissä vaatteissa että ei alle viitsinyt ruveta valtavasti kurkkimaan, niin ei vielä osaa sanoa suurta varmuutta. Sen katsoin, että ovien alustat oli ainakin kaikki ehjät. Myös lämmityslaitteensäätöpaneeli toimi!
Käyntiinkin se kaapeleilla lähti, mutta oli niin paljon lunta että ei saatu sitä pois paikoiltaan. Pitää ottaa köysi ja vähän paremmat työvaatteet joukkoon kun menee uudesta
Nyt tuli autokuume.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
vaikka kaikki 83 ja 84 mallit huonoiksi haukuinkin,niin totuutta jos puhutaan niin oli niitä 2 hyvää.Oli yks 83 malli jonka pilkoin tuon -79 mallin hyväksi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s+tomaatti
Toinen oli 84 mallinen joka oli aika ruosteeton mutta taka-akseli se vaan petti..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s+tomaatti
Toinen oli 84 mallinen joka oli aika ruosteeton mutta taka-akseli se vaan petti..
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
taka-akseli petti..?
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Alatukivarren kiinnityslaipat ruostui irti? (arvaus) Mulla oli sama ongelma 87 vm satkussa joka on päältä ja sisältä uudennäköinen* ja ajettu 152tkm joten tarkkana noissa on syytä olla.SUKUVIKA kirjoitti:taka-akseli petti..?
*=kattoverhoilua lukuunottamatta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]
Kyllä siitä nyt kaupat tuli. 1,5 tuntia tuli tutkittua ja vaikutti kyllä tosi särmältä peliltä. Pellit oli ainakin erittäin hyväkuntoiset joka puolelta. Huomenna taas tietää enemmän kun ajan sen siirtokilvillä kotiin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517