900S ongelmia käynnin kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja rille »

Alottelin nyt ihan uuden aiheen ku ei haulla löytyny selkeesti samoja oireita.

Eli auto on -90 vuosimallin ässä. Tyhjäkäynnin kanssa on jo pidemmän aikaa ollut ongelmia, mutta välillä ei minkäänlaista vikaa. Mutta tänään sitte taas.. Auto käynnistyy ekalla, laturin merkkivalo jää palamaan.. Auto käy tyhjäkäyntiä ja kestää pienen määrän kaasua.

Mutta jos antaa enemmän kierroksia niin sammuun, ja liikkeelle lähdössä tukehtuu kanssa.. eikä kyse ole kytkin jalasta :)

Ja tyhjkäkäyntiä se ei sitte kuitenkaan käy edes lämpösenä ku joku pari minuuttia ja sammuu ittekseen.
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lambda
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabiturpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
Paikkakunta: valkeakoski

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja saabiturpo »

Oletko lukenut ruiskun vikakoodit?Itselläni 900S teki samat temput ja vikakoodit kertoi kaasuläppäanturiviasta jonka uusin ja taas auto kulkee.Kyseisessä viassa ei Check Engine valo syttynyt.Antureita ei muuten saa Saabilta.Ite löysin uuden foorumin kautta.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Itselläkin on ongelmaa tuon satkun käynnissä (900S t16). Kun kaasua polkaisee paikallaan ollessa, niin kun poljin nousee ylös niin kierrokset laskevat tosi matalalle, ja auto meinaa sammua. Tyhjäkäynti vaeltaa muutenkin siinä 500-1000rpm välissä eikä auto ihan vastaa kaasuun niin nopeasti kuin esim. siskon T8 satku.

Sitten liikkeessä taas kun polkaisee kytkimen pohjaan niin kierrokset laskevat erittäin matalalle, ja sitten auto sammuu kokonaan. Kaikki mahdolliset imuvuodot on korjattu eikä enempää ole ainakaan toistaiseksi löytynyt. Bypasskin tuntuu olevan ehjä kun ei ainakaan meikäläisen keuhkoilla ilma kulje läpi kun siihen puhaltaa.

Voisiko vika siis olla esimerkiksi tuossa ns. tyhjäkäyntimoottorissa? Mitenkä asia kannattaisi tarkistaa ja missä se tarkalleenottaen on? Veikkaisin että se on siinä imusarjan päällä mutta en ole varma kun en tiedä miltä kyseinen färkki näyttää.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Minulla hieman samoja oireita omassa turbossa. Ajosta kun laittaa kytkimen pohjaan kierrokset laskee johonkin viiteensataan, ei ole kuitenkaan sammunut ikinä. Eihän tuo nyt juurikaan haittaa, mutta kummallista se on.

Tyhjäkäyntimoottoria olen itse putsaillut mutta sillä ei tunnu olevan juurikaan merkitystä.

Tyhjäkäyntimoottori on se mihin tulee kaasuläppäkotelolta ne kaksi paksumpaa letkua. se on kiinni semmosessa metallirinkulassa ja siihen tulee myös yksi sähköliitin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

No sitten suurinpiirtein tunnistinkin sen osan tuossa kun oli konepelli auki. Mitenkäs tämä sitten kannattaisi putsata jos sitä alkaa putsailemaan? Millä voi todeta tämän osan toimivuuden ylipäätään? Käykö satku tyhjäkäyntiä ollenkaan jos siitä ottaa sen sähköliittimen pois?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pitäisi käydä korotettua tyhjäkäyntiä, jos liittimen irroittaa. Putsausta voi yrittää jarrukliinerillä.

Eski
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Mites jos liittimen irroitus ei vaikuta mitenkään auton käyntiin? itselläni tälläinen tilanne.. ajattelin kyllä ottaa koko perkeleen tyhjäkäyntimoottorin pois..

Mikä merkitys tuolla moottorilla edes on?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Ensiksi kannattaa varmaan mitata vastusmittarilla kaasuläpän säätimen napojen (kolme kappaletta) välistä en muista arvoja mutta kun mittaa ja kääntää samalla kaasuläppää niin vastuksen pitäisi muuttua selvästi jos mitään ei tapahdu niin voi olettaa että anturi on tullut tiensä päähän.. Kuulostaa nimittäin juuri siltä että se anturi olisi mykkänä, koska jos kerta painaa kaasua ja anturi ei tunnista sitä niin ainakin luulisi että kone säätyy niin laihalle että ei pysy käynnissa!
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900S ongelmia käynnin kanssa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja tyhjäkäynti kannattaa myös säätää oikein, eli vaikka lukkopihdit tk-moottorin letjuun jasitten siitä kaasuläpän päältä 10mm avaimella säätää. toki ensin on tutkittu että ei ole ilmavuotoja ja bypass ei vuoda jne..

tk-moottorin löpö kylpy ja paineilmalla putsaus on usein auttanut..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin