T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nappe kirjoitti: Tilannepäivitysta: Tänään -9 mittarissa, hörähti käyntiin ja sammui HETI, jonka jälkeen lupaili varovasti ja lähti neljännellä tai viidennellä... Tarvii testata lisää, hidasta puuhaa vaan kun pakkaskäynnistyksiä tulee vain yksi päivässä :(
Nyt täytyy jossain olla jotain pielessä, muutamat kaverit jotka ovat tehneet BSR:än E85 konvertoinnit sanovat etteivät huomaa juuri eroa käynnistymisessä, että se ottaa hieman pidemmän ajan startata on se ainoa.
Ja niin myös oma aito BioPower 9-5 2009 lähti aamulla -17° kerta heitolla E85:sella ei minkäänlaista nikottelua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mimmi kirjoitti: "Pielessä" on väärä sana, kun kyseessä on pellepelottoman sovellus Trionic 5 saamiseksi etanolikäyttöiseksi.
No se on sit se ku on pielessä, :) Tekeehän BSR:kin konverteerauksia, ja porukka kuulemma mielissään ainakin osa heistä. Mutta en ole kyllä ottanut selvää olisko joku niistä Trionic vitonen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

core2 kirjoitti:Mutta en ole kyllä ottanut selvää olisko joku niistä Trionic vitonen.
Ei valmistajan ilmoittaman listan mukaan ainakaan.
Saabiton saabisti
#1470
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

vuorpe kirjoitti:
core2 kirjoitti:Mutta en ole kyllä ottanut selvää olisko joku niistä Trionic vitonen.
Ei valmistajan ilmoittaman listan mukaan ainakaan.
No niin tässähän sekin selkis, mille grazie. "vuorpe"
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Alkaa tällä hetkellä näyttää vähän huonolta tuon etanolin kanssa puljaaminen, kun hintaero pienenee selvästi; tällä hetkellä etanoli on n. 20% edullisempaa kuin 98E, joten saas nähdä... Kulutusero kuitenkin on enemmän kuin 20% ja tällä hetkellä rahatilanne on se, että ei ole varaa miettiä päästöjä lainkaan.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onhan tässä tosiaan jotain pielessä, saabilla eivät tehneet T5 etanolimallia.

Onhan monella tuning-firmalla E85-softaa myynnissä, en tiedä miten näiden kylmäkäynnistys toimii. On kuitenkin hiukan epäreilua verrata saabin biopower-softaa johon varmasti jokainen BSR:n etanolisofta (siis T7) perustuu kotikutoiseen softaan eri ohjausjärjestelmälle.

Nyt on kuitenkin löytynyt selvästi paremmat säädöt, lähtee jo käyntiin jokaisella starttauksella, joskin sammuu heti perään. Kyllä tämä vielä tästä kunhan jaksan puljata, ja tankata 3x viikossa :evil:

Ehkä etanolilla ajaminen ei kannata taloudellisesti, mutta harrastuksenahan tätä touhuan, ja harrastukset saa maksaa :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Edistystä :o
Tänä aamuna käynnistyi kuin enkeli pakkasessa (auton mittari näytti -9), jäi käymään ja kaikki toimi kuten pitääkin :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nappe kirjoitti:Edistystä :o
Tänä aamuna käynnistyi kuin enkeli pakkasessa (auton mittari näytti -9), jäi käymään ja kaikki toimi kuten pitääkin :)
Mitä muutoksia "alkuperäiseen" Nappe_E85_v2.1 -binääriin olet tehnyt tähän mennessä? Vai voiko noista enää puhua samana päivänäkään? :D
Vaikka etanolilla läträäminen ei taloudellisempaa olekaan, vaan päinvastoin, niin silti jotenkin sairaalla tavalla houkuttaa tankin vetäminen täyteen kuudellakympillä sen yhdeksänkympin sijaan.
Asiaa on varmaan jossain muualla jo aiemmin käsiteltykin, mutta mitä käytännössä tarvitsen, jotta saan itse tehtyä purkkiin pysyviä muutoksia? Ecuhan "nollaantuu" siinä vaiheessa, kun irrotan sen autosta tai nappaan akunkengän irti. Iso vaiva valmiin softan ajamisessa sisään ei ole, mutta vaatii aina sen läppärin mukaan autoon...
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ei voida enää puhua samasta softasta :)

Aloitin tämän talven kokeilut puhtaalta pöydältä ilman mitään muuta kikkailua softassa ja maltillisilla tehoilla.
Nyt lähenee jo toimivaa softaa (v4.06), tänäkin aamuna lähti käyntiin, kierrokset notkahti tuttuun tapaan mutta toipui, nousivat takaisin pyydettyyn ja jäi käymään.
Toinen päivä putkeen kun lähtee ensimmäisellä käyntiin, ja PYSYY käynnissä :)

Epätoivoiset kuivat sahaukset on mennyttä, nyt jos ei lähde/jää käymään ekalla, niin tokalla myös käynnistyy. Vanhoilla 2.x versioilla ja tämän talven ekoilla ei edes luvannut kakkosella tai kolmosella, vasta neljännellä syttyi uudestaan.

Vielä pitäisi lisätä veivaukseen soppaa, ja WOT pitää varmistaa seoksen ja pakokaasujen lämpöjen osalta (EGT-anturi vasta tulossa). Kelit ei vaan oikein tähän sovellu, pitoa ei millään saa edes about vakiolla 204R softalla.

Voisin tietty laittaa tämän uusimman version jakoon jos kiinnostaa katsoa.
Suiten compare to original kertoo mitä on tehty.
http://wormhole.coolsoft.fi/B204R-E85_v406.bin
Toivottavasti ei hajonnut siirrossa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei ollut hajonnut siirrossa.
Kävin tänään tankkaamassa Lentoaseman St1:llä 50 €:lla RE85:ttä hintaan 1,169€/l. Alennuskortti unohtui kotiin, kun en pitkään aikaan ole käynyt kyseisen firman asemilla tankilla.
Napen softan heitin sisään purkkiin ja hyvinhän se käyntiin hörähti. Viitisen minuuttia tyhjäkäyntiä ja sopivaa valoissa seisomista, niin hyvältä näytti keskikulutus juuri nollatussa sidissä: 19,7. :D
Oletan, että se tuosta laskee lähemmäs 15:ttä, mutta Nappe varmaan osaa kertoa kokemuksista enemmän?

Huomenna sitten se tulikoe, kun käydään päräyttämässä kylmänä käyntiin. ;)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä se sinulla varmasti lähtee ensimmäisen tankillisen aikana kivasti käyntiin, sen verran bensiiniä siihen tankkiin aina jää :)
Nyt v4.08 ja hienosti on lähtenyt lauantaina -3 ja tänään +1 kelissä.

Minulla kulutus pyörii 15.5-16.0 nurkilla ainakin kylmemmillä keleillä, toki automaatti ja suuret kitkarenkaat nostavat kulutusta hiukan.

Koitan laittaa sen uusimman softan tänne kunhan muistan hakea läppärin autosta.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Olihan siellä varmasti joo vajaa kymmenen litraa vielä 95-oktaanistakin...
Erinomaisesti tosiaan lähti eilen +1 asteessa, mutta yhden mielenkiintoisen sivuoireen huomasin: tyhjäkäynti humppaa siinä 900 kierroksen pinnassa auton ollessa paikallaan. Pysyy pienen marginaalin sisällä T5Suitenkin mukaan, mutta tasaista tuo tyhjäkäynti ei ole.
Kulutus viime vilkaisulla n. 14l/100km eli varmaankin jotakuinkin se, mitä tuo seka-ajossa tulee olemaankin, kun bensalla on pyörinyt siinä 9,5 - 10,5 välillä.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Uusin versio 4.08: http://wormhole.coolsoft.fi/B204R-E85_v408.bin

Tyhjäkäynnin kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmia, lämpimällä koneella pyydetään 850rpm.
Ensimmäisellä ajokerralla, eteenkin puolilämpimällä koneella tyhjäkäynti voi hieman seikkailla (minulla yleensä liian pieni jos jotain), toisena päivänä on yleensä hakenut paikkansa ja toimii tasaisen hyvin. Nythän tuossa on automaatin adaptaatioarvot, "vapaalla" ei varmaan ole koskaan ollut tyhjäkäynnillä joten saattaa tarvita hieman sopeutumista.

Kylmällä tyhjäkäynti on korkeahko (-20C/1250rpm), tähän keskityn sitten kun muuten toimii, nyt saa huutaa jos sillä pysyy käynnissä :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tosiaan ainoa ongelma on tuntunut olevan tuo puolilämpimän / lämpimän hieman humppaava tyhjäkäynti. Pienen marginaalin sisällä pysyy, mutta sen kyllä huomaa. Vaikuttaako mahdollisesti 10-20% oletettua korkeampi bensiinipitoisuus..?
Ajetaan nyt kuitenkin tuo tankillinen loppuun ja katsotaan seuraavalla viikolla kunnon pakkasten kera, mistä tuo softa on kotoisin. Kiitos tässä vaiheessa. :D
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Eilen kokeilin tuupata vapaalle valoissa, puolilämmin kone ja kehräs kuin kissa, tasaista 860rpm tyhjäkäyntiä, putkesta tulevan höyryn määrä myös väheni merkittävästi :)

Tänään aamulla ei sitten millään halunnut käyntiin, +1 ja kostea keli, ensimmäiset 3 starttausta täysin kuivat, ei mitään elonmerkkejä, neljännellä lähti käyntiin kun mikään ei olis... Mielenkiintoista :)
Lisään siis soppaa tuonne nollan nurkille...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin