Jumittunut takajarrusatula

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Jumittunut takajarrusatula

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Vinkkejä kaivataan.. Takajarrusta toinen sylinteri jumissa (vanha jako). Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä yritin meisselillä väännellä muttei se mihkään liikkunu. Palojen ollessa paikallaan sitä ei päässyt suuresti vääntelemään särkemättä paikkoja (paloja). Ilmeisesti se on ollut jumissa jo pitemmän aikaa koska toisen puolen pala oli selvästi kuluneempi. Tuolla räntäsateessa ei viittis kovin kauaa sitä kuitenkaan rapata, joten pitäisi keksiä helppo tapa irrottaa jumiutunut sylinteri.. Mielellään vielä irroittamatta koko satulaa. Täytyy kai ottaa palat irti ja koittaa sitä jollakin sopivalla kangella herkutella.

Oikeastaan syy tähän avautumiseen on se, että miksi ihmeessä takajarruissa käytetään kaksimäntäistä jarrusatulaa? Kaikissa autoissa joita olen omistanut ja joissa on ollut kaksimäntäiset takajarrut, niin aina siellä jokin mäntä on ollut jumissa. Luulisi että yksi mäntä ja liukuva jarrusatula toimisivat paremmin. Eikös uudemmissa satasissa, joissa käsijarru ottaa takapyöriin, näin olekin? Siitä juolahti mieleeni, että sopiiko uudenmallinen jarrusatula vanhaan napaan/levyyn ihan heittämällä? Silloin olisi liukuva satula joka pyörässä. Lisäksi voisi viritellä käsijarrun ottamaan kaikkiin neljään pyörään :lol: Olisi siinä katsastusmiehellä ihmettelemistä...
_______
Ex- 900i -87
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Melkein menee sen palan irtiottamiseen väkisin. Jos se on kerta jo jumissa, niin sinnehän pitää palat uusia.

Saat tämän jälkeen kyllä irroittaa satulan ja ottaa sylinterin irti ja tutkia sen kunnon. Tuo sinun diagnoosi kielii sitä, että siellä on kumit rikki ja ne ovat fuskanneet vettä sinne. Ruoste, se meidän rakas kaweri on siellä pesimässä...

Jos olet oikein perusteellinen, niin irti ja kokonaan palasiksi ja vaikka hiekkapuhallus satulaan. Sen jälkeen Miranol pintaan ja uudet kilkkeet kiinni. Kyllä lähtee!

Tulee näin halvemmaksi kuin ostaa tehdasuusittua Motototototonetistä

-H-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Omien kokemuksieni mukaan tuollainen jarru, jossa palat on jumittuneet paikalleen niin ettei pois meinaa saada, voi toimia vielä monta vuotta ilman isompia remontteja. Palat tavalla tai toisella pois, mäntien jumppausta hetken aikaa vuorotellen polkimesta varovasti painaen, ja männät satulasta takaisin painaen. Satula puhdistetaan erityisesti siitä palojen seudulle jumittuneesta liasta niin että uudet palat sopivat paikalleen sujuvasti, vähän alumiini- tai kuparitahnaa paikkoihin ja jarru takaisin nippuun. Toimii hyvin, ja vuoden päästä sama operaatio uudestaan, todennäköisesti paljon vähemmällä työmäärällä.

En ole vielä "päässyt" takajarrusylintereitä avaamaan, edestä kylläkin useammastakin autosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Niin,

Saahan sen tuollakin konstilla elämään taase. Se vain on minun mielestä turhauttavaa, avata joka syksy ne.

Kerran tekee kunnolla ja saa huolettomia kilsoja sen osan kohdalla sitten. Plus tulee nätti ulosanti, kun hohtaa punaisena ( niin kuin mun pirssissä 8) ) jarrusatulat vanteen takaa...

Ja minä ainakin käyttäisin sitä alutahnaa. Ei ruostu niin nopsaan satulat. Joku taisi siitä mainitakin, että on jotain tekemistä sen metallin "arvon" kanssa. Siirtyy ruoste samaan tahtiin kuin rautapaatissa sinkkipalaan...

-H-
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

hessu75 kirjoitti:Niin,

Saahan sen tuollakin konstilla elämään taase. Se vain on minun mielestä turhauttavaa, avata joka syksy ne.

Kerran tekee kunnolla ja saa huolettomia kilsoja sen osan kohdalla sitten. Plus tulee nätti ulosanti, kun hohtaa punaisena ( niin kuin mun pirssissä 8) ) jarrusatulat vanteen takaa...

Ja minä ainakin käyttäisin sitä alutahnaa. Ei ruostu niin nopsaan satulat. Joku taisi siitä mainitakin, että on jotain tekemistä sen metallin "arvon" kanssa. Siirtyy ruoste samaan tahtiin kuin rautapaatissa sinkkipalaan...

-H-
Jumppaat siis mäntää edes takaisin ja vaihdat nesteet. (Jarrupala pois ja joku ohuempi (n. 7-10mm paksu latikka tms.) levyn ja männän väliin, painat polkimella männän ulospäin ja väännät jollain takaisin. Tämä X 20) Lisäksi katsot, että palat liikkuu nätisti satulassa. Uusissa tarvikepaloissa monesti liikaa maalia. Paloihin sitä alumiinitahnaa vielä liukasteeksi ja ruosteenestoksi, niin pelaa varmasti enemmän kuin vuoden.
900C -86
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Jumiutuneet palat

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Minä olen tehnyt vastaavissa tapauksissa ensiapuna niin, että irrotan männän suojuskumin, pumppaan männän niin ulos kuin mahdollista, hion ruosteet pois jollain 800-1000;lla vesihiomapaperilla, ja voitelen männän ja suojuskumin kumirasvalla (Rubber Grease), niin tulee samalla suoja mahdollisia vesiroiskeita vastaan. On toiminut ihan jees.
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Mitkä satulat?

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Varalta täytyy kysäistä vielä että: Mitkä (minkä merkkiset) takasatulat autossani on? Ts. onko tuota vanhaa jakoa, jossa käppäri ottaa eteen tehty usemmilla kuin yksillä takajarruilla?

On meinaan Saabi menossa pajalle korjattavaksi ja pitäs ostaa siihen jarrusatulan tiivisteet. Viimeksi varaosamyyjä sekosi jo pelkkien palojen kanssa, niin hirvittää jo että miten ne sekoaa tiivisteitten kanssa...


Niin, ja mikä varaosaliike Oulussa myy saabin jarruosia? Ne jarrupalatkin kun tuntuivat olevan viimeiset yksilöt ainakin siinä varaosakaupassa.

Kiitos.
_______
Ex- 900i -87
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sama vika rahikaisella.

Otin satulan irti, männät ovat ihan jökissä.. Sisempää saa hakata vasaralla, että menee sisään ja ulompi ei tule ulospäin lainkaan.

Miten saan nuo ulos? Onko tuota järkeä refurbiseerata, vai kandeeko suosiolla etsiä jostain vanhat hyvät ja kunnostaa ne sen sijaan?

Äsken liotin crc penetraattorilla niitä ennen tallilta lähtöä, saas nähdä löystyykö..

Kehtaako vaan ottaa pihdeillä kiinni männästä ja toinen jalka pöytää vasten?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jope,

Jos sinulla on paineilmaa käytössä, niin semmoisella puhallus-suuttimella varustetulla pistoolilla vain jarruletkun liittimestä ilmaa kehiin. Se paukahtaa nätisti sitten ulos sieltä. Varo sormia sitten, voi tulla forcella sieltä. Se liuotus on jees juttu aina tehdä.

Kun olet sen saanut ulos, niin tarkista se männän kammion kunto tarkkaan. Jos ruoste syönyt sinne oikein pahoja syöpymiä, niin kandee ostaa purkuautosta hyvä toinen satula ja se sitten ehostaa...

Muista myös, että takasatulassa on se käsijarrun oma patentti, mikä pitää sen männän inessä, vaikka kuinka vetelisit sieltä papukaijoilla. Tän varmaan tiesit jo :D

Onnea prokkikseen...

-H-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Jope,
Muista myös, että takasatulassa on se käsijarrun oma patentti, mikä pitää sen männän inessä, vaikka kuinka vetelisit sieltä papukaijoilla.
Taitaa Jopen Finlandiassa olla käsijarrut edessä, joten sen patentit ei kovin paljon vaikuta takajarrumäntien ulossaamiseen.

Voi olla helpompaa yrittää ensin painaa prässillä, tunkilla tms, sitä mäntää sisäänpäin, jos (ja kun) paineilma ei saa mäntää liikahtamaan liotteluista huolimatta. Lämpöäkin varmaan uskaltaa tarjota melko reippaasti. Joko irrotit satulanpuolikkaat toisistaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo etukäppäri on tässä.

Satulanpuolikkaat on irrallaan tällä hetkellä, mutta saahan nuo kohtuullisen äkkiä ruuvattua takaisin paikalleen jos rupean paineilmalla kutittelemaan.

Kompuraa mulla ei ole, mutta jossain olen nähnyt sellaisia "paineilmapistooleja", joissa voi ihan lihasvoimin pumpata kahvasta painetta letkuun.. Pitää tsekata bilteman tarjonta.

Pelkällä jarrupolkimella ei pienellä painalluksella mäntä liikkunut, mutta sitten kun pistin koneen käyntiin ja tehostettuna polkaisin, se tuli kyllä ulospäin (mutta ei mennyt sisälle luonnollisestikaan :-)

Eiköhän tämä tästä.. Ilmeisesti motonetin kumisarjassa tulee ihan kaikki kumiosat tuohon? Revin ne männät ulos miten parhaiten taidan ja katson sitten, miten edetään.. Sinänsä en ole noihin mitenkään kiintynyt, joten olen henkisesti valmistautunut kyllä siihen, että ei kalua enää tule.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ai ***tana. Ei siis menny auto käynnissä sisään päin. Paska ku olis tuossa aiemmin jo laittanu viestiä, että oisit laskenut autolla alamäkeen pakilla ja sitten reipas polkaisu ja tämän tehny muutaman kerran. Itse olen tehnyt tuon aina pari kolme kertaa vuodessa ja aina on pieni pauke käynyt takasatuloista ja hyvin ovat katsastusten mukaan toimineet. Sen kummenpaa en osaa tähän sanoa.

Paitsi tietenkin sen, että satuloiden purku ja kasaus uusilla tiivisteillä kyllä tekis ihmeitä. Ja ei ne taida nuo vaihtosatulatkaan olla ihmeen kalliita, niin ei tarvi liata käsiä osien vaihtoa enempää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitkä satulat?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

900Iivari kirjoitti:Varalta täytyy kysäistä vielä että: Mitkä (minkä merkkiset) takasatulat autossani on? Ts. onko tuota vanhaa jakoa, jossa käppäri ottaa eteen tehty usemmilla kuin yksillä takajarruilla?
On meinaan Saabi menossa pajalle korjattavaksi ja pitäs ostaa siihen jarrusatulan tiivisteet.
Kiitos.
riittää kun muistat auton vuosimallin. 75 vuosimallissa oli kait omanlaiset, etujarrusatuloita muistuttavat takajarrusatulat, 76-84 sitten aina samanlaiset.

esim motonetin luettelosta:

JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJA SAAB 99
Sisältää yhden jarrusatulan tiivistekumit
99 68--8.74 Ø48 Eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6006 5.72 ???
99 68--8.74 Ø27 Taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6504 6.39 ???
99 9.74--84 Ø54 Eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6033 7.40 ???
99 9.74--84 Eteen käsijarruvivun O-renkaat. . . . . . . . . 23-6082 2.52 ???
99 9.74--1.76 Ø27 Taakse (Girling/U-sangalla). . . . . . . 23-6505 22.54 ???
99 2.76--1984 Ø30 Taakse (ATE/2-tapilla). . . . . . . . . . 23-6506 7.40 ???
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:Palat tavalla tai toisella pois, mäntien jumppausta hetken aikaa vuorotellen polkimesta varovasti painaen, ja männät satulasta takaisin painaen.
todistan tämän olleen toimiva ratkaisu minunkin autoissani. kun 99 oli isäni vähäisessä käytössä, takajarrut meni niin jumiin että jarruttaessa kuului kovaa kahinaa (ja palat eivät olleet lopussa). silloin kyllä auttoi pelkästään muutama kova jarrutus satasen vauhdista, mutta tuo mäntien jumppaaminen lienee autoystävällisempi ja vielä tehokkaampi vaihtoehto.

mullakin on ollut joskus takasatuloidenmännät tosi jumissa tossa sinisessä yksilössä, jarrulevykin pääsi ruostumaan täysin, vaikka auto oli käytössä. hikeä sai vuodattaa että sain männät liikkumaan sen verran että palat lähti pois, tuossa on nähdäkseni erinomaisen olennaista se että käyttä asianmukaisia ja sopivankokoisia työkaluja ja hyödyntää pitkää vipuvartta.

nykyään olen ottanut tavaksi (katsastusmiehen vinkistä) että liikennevaloissa puristelen jarrupoljinta vähän voimakkaammin, siinä uskossa että se pitäisi jarrut "hereillä", onko tähän kellään kommentteja?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

mullakin on ollut joskus takasatuloidenmännät tosi jumissa tossa sinisessä yksilössä, jarrulevykin pääsi ruostumaan täysin, vaikka auto oli käytössä. hikeä sai vuodattaa että sain männät liikkumaan sen verran että palat lähti pois, tuossa on nähdäkseni erinomaisen olennaista se että käyttä asianmukaisia ja sopivankokoisia työkaluja ja hyödyntää pitkää vipuvartta.
Tähän vielä lisäisin sopivaksi työkaluksi n. metriset putkitongit, joilla itse onnistuin vapauttamaan jumiutuneet takajarrut 5v sitten juuri ennen katsastusta (auton ollessa äitini rauhallisessa ajossa oman varusmiespalveluksen aikana).

Siitä asti ovat takajarrutkin pelanneet ongelmitta, kun nuo jarru ja kaasu ovat olleet suht ahkerassa käytössä... :lol:
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Vastaa Viestiin