99:sin syyläri... perkele

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

99:sin syyläri... perkele

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

katselin kirjasta että pitäis irrottaa kehyksen kera...miksi..eikö syyläriä saa irti muuten...eihän se ole ku 3 pulttia kehikon reunoissa...

miten se pyyhkijän moottori / tanko liittyy flektin kehykseen...kiinnitys??

samalla ku tutkin taskulampulla konehuonetta havaitsin että ajovalojen moottorin sähköliittimessä ylin liitin on tyhjä...kuuluuko siihen johto??

kuva materiaali ois kivaa..
Viimeksi muokannut nalleolut, Ti Tammi 04, 2011 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Ajovalopyyhinmoottorin akseliputki menee jäähdyttimen pohjaan neljällä ruuvilla kiinnitetyn korvakkeen läpi. Moottorirungon sivussa oleva korvake on kiinnitetty ruuvilla flektikoteloon, kotelon muovivalussa metallinen vastamutteri. Ruuvin jengat sen verran ruosteessa yleensä että mutteri alkaa ruuvia avatessa viimeistään puolivälissä pyöriä mukana.

Siksi pitää pesurimoottorillinen jäähdytin nostaa kehikoineen valoineen. Saa sitten korvakkeen ruuvattua irti jäähdyttimen pohjasta.

Moottorin ylimmäinen liitin on maadoitus, ei tarvitse olla kytkettynä kun moottori saa maadoituksen jäähdyttimen kautta.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... mage2.html
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos. siispä helahoito irti ja sisälle asentamaan.. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pakko sanoa hitonmoinen purkaminen.... :mrgreen: näin jälkikäteen ku lueskelee jus:in viestin... huh huh ... siis maski pois ja valot irti että saa ajovalon pesurit irti ..huh ja puh.

harrastajaa koetellaan ja ++20 asteen pakkaset..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja lucaf »

elä hyvä immeinen valoja irroita, maskin irroitus riittää ja siitä etukautta pesurin vivusto irti. ks. haulla "jäähdyttimenvaihtoraportti"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitti lucaf...

en mie valoja meinannu kokonaan irroittaa vaan tuon jus:n linkin kautta ...

eli ajovalojen alaruuvit + kehikon päistä ja alaosata jolloin koko helahoito nousee irti... noh katsotaan millaiseen yhdistelmään huomenna päädytään...kohta yövuoroon hakemaan motivaatiota.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:ks. haulla "jäähdyttimenvaihtoraportti"
Tarkoittaa varmaan tätä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20041

Tyylin saa kukin valita vapaasti, tarpeeksi purkamalla saa ainakin reilusti tilaa ja välttyy hankalilta työasennoilta. Valonpesurit vivustoineen nousee paketin mukana, maski pitää irrottaa jotta pääsee lampunkehysten alaruuveihin käsiksi.

Laitoin vähän isompana jäähdytin-lukkopelti-ajovalot-flekti-pesurimoottori-vivusto-kuvan: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... mage5.html nyt melkein erottuu jo moottorin kiinnityskorvake jäähdyttimen pohjassa.

Jos suunnitelmissa on jo lähtökohtaisesti jättää valonpesurimoottori pois, niin sitten ehkä voi ja kannattaa oikaista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitään toimivaa ei ole tarkoitus jättää pois.... oman harminsa tuo lisävalot keulalla vielä,,,

edit-.---vuokraisäntä ihmetteli ja kysyi...miksi saabissa letkulähdöt syylärin yläkulmissa...ku esim nissanis on ylhäällä ja alhaalla...

en osannu vastata...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

koska siellä ei ole tilaa alakulmissa niille letkuille :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse jouduin tekemään tuon homman kuukausi sitten museo 99, ei lähtenyt flektin anturi irti millään,anturista kun katkesi liitin ja näissä vanhemmissa se on ylävesiletkussa kiinni. Yläletkun putki taipui sen verran että oli pakko ottaa koko jäähdytin pois. Itse sain tuon pyyhinkoneiston irti ruuvaamalla puskurin alta soikeasta reiästa sen pultin auki, ei tarvinut ottaa maskia irti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

syyläri irrotettu onnistuneesti.

maskin keskiosa pois ja sieltä 1kpl 10mm pultti pois jotta koneisto jää paikoilleen.

muuten perus ruuvausta...seuraavaksi taistelu ruostuneiden ruuvien parissa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Itse nostin viime kesänä ilman tuota kehikkoa. Maskiinkaan en muistaakseni koskenut... Eli pelkän syylarin flekteineen. Mitähän kaikkea meni siis rikki. :D
Akun tosin poistin tieltä, koska tilaa tuntui huonoille työkaluille olevan muutoinkin tarpeeksi vähän.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sulla ei varmaan ole ajovalon pesurit toiminnassa :mrgreen:

flektin ja moottorin tukilaipan 4 ruuvia lähti nätisti irti tuolla bilteman akkuporakoneella... monentti ykköseen ja täryytystä... kolmosella irtos. :mrgreen:

tulis nyt se uus syyläri
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti:sulla ei varmaan ole ajovalon pesurit toiminnassa :mrgreen:
Ei ole tietääkseni ikinä ollutkaan. Jokin muukin asia siis yhdistää perheen Saabeja. :lol:
Täytynee varmaan laittaa kevään aikana tuo(kin) asia kuntoon 99:stä. Aikaa kuitenkin varmaankin on, kun emäntä heiluu Venäjänmaalla. :D
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:sin syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se syyläri helposti irtoo, vaikka olisi ne lampunpesimet kunnossa -niinkuin mulla 8)
Puskurin alapuolelta kun kattoo, näkee sen pesimen moottorilta lähtevän vipuvarren. Se on pesimien varsissa kiinni vain yhdellä pallonivelellä, minkä saa helposti napsautettua sijoiltaan varovasti vääntäen. Näin irtoaa lampunpesimien moottori yhdessä syylarin kanssa. Mä olen pariin otteeseen tuosta tupliksestani nyt jäähdyttimen irrottanut ihan vaan avaamalla sen kiinnityspultit ja letkut. Hyvin mahtuu nousemaan paikoiltaan, eikä mielestäni tehnyt tiukkaakaan. Ja kasatessa sitten laittaa kunnon rasvat siihen em. pesimien palloniveleen, niin sekin kestää vielä pitkään käyttöä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin