OG900, korkea CO-pitoisuus
OG900, korkea CO-pitoisuus
Käytin allekirjoituksen mukaisen satkun eilen leimalla. Muutoin kaikki OK, mutta pakokaasumittauksen CO-pitoisuuden (kierroksilla) kanssa meinasi tulla ongelmia. Pitkäpinnainen inssi sai lopulta juuri ja juuri sallitun arvon. Mittaustulokset olivat seuraavat:
joutokäynti
CO 0,12 %
HC 62 ppm
CO2 12,5 %
O2 3,12 %
yli 2000 1/min
CO 0,30 %
HC 24 ppm
lambda 1,02
CO2 12,5 %
O2 3,12 %
Inssi oli sitä mieltä, että katalysaattori on vainaa. Hankinko siis suosiolla uuden katin vai voisiko olla muita vaihtoehtoja?
joutokäynti
CO 0,12 %
HC 62 ppm
CO2 12,5 %
O2 3,12 %
yli 2000 1/min
CO 0,30 %
HC 24 ppm
lambda 1,02
CO2 12,5 %
O2 3,12 %
Inssi oli sitä mieltä, että katalysaattori on vainaa. Hankinko siis suosiolla uuden katin vai voisiko olla muita vaihtoehtoja?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Pakoputkessa voi olla pieni vuoto joka muuttaa tuota tulosta ja tosiaankin tuo vuoto ei tarvitse olla suuri joten tutki tuo ensin..t.jäsen nro 744
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Kiitos vinkistä. Putki näyttäisi vuotavan takapöntön ja sen jatkeena olevan suoran putken liitoksesta. Tuo suora putki näyttää olevan muutoinkin aika rapsakassa kunnossa. Takapönttö vaikutti päällisin puolin parempikuntoiselta, mutta pitännee harkita senkin uusimista, siinähän tuo samoilla lämpimillä menisi. Voisiko siis kaikki johtua tuosta? Pitännee uusia osa(t) ja käydä mittauttamassa arvot.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
korkea happiarvo juoruaa putkivuodosta, mutta eipä kait se häkäpitoisuuteen vaikuta ainakaan nostavasti.
Voisi siis ajella seuraavaan katsastukseen tekemättä mitään, jos kerran meni läpi. Vuoden aikana hommaa edullisesti osat ja panee kaikki kerralla asentaen ennen katsaria, jos kerran osa pöntöistä oli jo kulahtaneita. vuodon voi tukkia liitoksia avaamatta vaikka plastik paddingilla, kunhan harjaa ensin irtoryyteet teräsharjalla pois ja antaa massan kovettua ennenkuin panee käyntiin
Voisi siis ajella seuraavaan katsastukseen tekemättä mitään, jos kerran meni läpi. Vuoden aikana hommaa edullisesti osat ja panee kaikki kerralla asentaen ennen katsaria, jos kerran osa pöntöistä oli jo kulahtaneita. vuodon voi tukkia liitoksia avaamatta vaikka plastik paddingilla, kunhan harjaa ensin irtoryyteet teräsharjalla pois ja antaa massan kovettua ennenkuin panee käyntiin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Eli, katalysaattorissa häikkää joka tapauksessa? Vuosihan tässä on aikaa, eli rauhassa katsellaan tekotarpeet kasaan. Vähän käytetystä putkistosta tulikin jo tarjous. Pitännee katsella vielä katalysaattoria jostain. Biltemassa näyttäisi olevan varsin halpa yleismallin katti. Saiskohan tuosta värkättyä toimivan paketin vai pitääkö yrittää metsästää käytetty jostain?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
biltemasta saa siihen jopa irtolaippoja. eli biltemasta yleis kissa ja 2 kpl laippoja ... + miggiliimaa ni saa edullisesti katin putkeen kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
--------Saab-man kirjoitti:Eli, katalysaattorissa häikkää joka tapauksessa? Vuosihan tässä on aikaa, eli rauhassa katsellaan tekotarpeet kasaan. Vähän käytetystä putkistosta tulikin jo tarjous. Pitännee katsella vielä katalysaattoria jostain. Biltemassa näyttäisi olevan varsin halpa yleismallin katti. Saiskohan tuosta värkättyä toimivan paketin vai pitääkö yrittää metsästää käytetty jostain?
noista diagnooseista ei koskaan voi kait olla 100- varma, siksikin metsästäisin vaan käytetyn, koska kait näitä vanhoja jo on tarjolla hyvinkin. orkkiksessa pääsee asennuksessa paljon helpommalla. jos ei löydy, niin sitten voi noita tarvikkeita askarrella...laipoista voi aika paljon päätellä käytetyn ikää ja kilometrejä, mulla oli n. 18 v/ 260 t ajettu kun vaihdoin, siitä olivat laipat palaneet likimain olemattomiin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Kyllä se katilta haiskahtaa. Kone toimii hyvin, kun CO on noinkin pieni. Mutta kun on happea noin paljon, niin mun veikkaus menis ennemmin tolle katille kuin putkessa olevalle reille.
itsellä muuten vuotavalla EGR:llä oli hyvin samansuuntaisia happiarvoja. Sitten kun tulppas sen niin putos 1,5 pykälää.
itsellä muuten vuotavalla EGR:llä oli hyvin samansuuntaisia happiarvoja. Sitten kun tulppas sen niin putos 1,5 pykälää.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Saattaa käydä niinkin, että ensi vuonna menee helpommin arvoihinsa, vaikket kattia vaihtaisikaan. Yksistään koneen lämpötila vaikuttaa paljon, lisäksi E10-bensa saattaa tuoda vähän muutosta arvoihin E5:een verrattuna.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
Omassa autossa katti on alkuperäinen ja matkaa on takana 376 tkm. Käytetyt katit näyttää olevan purkaamoilla samoissa hinnoissa kuin bilteman yleismalli. Noiden väliltä se valinta lienee on tehtävä. Ainakin yksi vuotokohta putkessa varmasti on, joten ainakin osa putkistosta menee uusiksi. Keskiputki on tosiaan sen näköinen, että ei sitä viitsi enää paikkailla. Koneen lämmöt on kyllä tällä hetkellä hieman alakantissa, termarissa lienee häikkää. Termari menee nyt tammikuun aikana uusiksi, kun on muutoinkin tarkoitus tehdä nuo vuotuiset huoltotoimenpiteet. Mittaushetkellä lämpöviisari oli tosin vaakatasossa, eli kone normaalissa käyttölämmössä. Voiko liian alhainen lämpötila aiheuttaa katille jotain haittaa?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG900, korkea CO-pitoisuus
pari näkökohtaa , jos lähtee hitsailemaan tarvikekateista:::::
1. mahduttava/ tehtävä orkkiskatin mitoille myös liitoslaippojen suhteen ( jako, suoruus kaikissa suunnissa jne). no liika pituus ei nyt taida niin ehdoton olla, koska väliputkeahan voi helposti lyhentää.. tunneli on niin tarkka/ ahdas, jotta auton alla se on heftailtava paikoilleen.
2. katin kaikki putkiosat oltava haponkestävää, musta palaa puhki kovin nopeasti
em ajatukset siis siinä miehessä, jotta kun muita putkiston osia joutuu vaihtamaan, niin vakiot sopivat jne...
3. voi tietenkin myös harkita hitsata katin kiinteäksi etuputkeen, jolloin pääsee laipoista eroon. etuputkihan kun kestää. noin olisi varmasti paljon helpompi homma kuin laipoilla.
katiton mallihan on kiinteä väliputken laippaan asti.
4. voi myös rakennella väljemmän putken loppupään eli 2,1 litraisen/ turbon pakoputkiosia käyttäen ( kattikin on eri laipoilla).., jos siihen jotain haluja on.
1. mahduttava/ tehtävä orkkiskatin mitoille myös liitoslaippojen suhteen ( jako, suoruus kaikissa suunnissa jne). no liika pituus ei nyt taida niin ehdoton olla, koska väliputkeahan voi helposti lyhentää.. tunneli on niin tarkka/ ahdas, jotta auton alla se on heftailtava paikoilleen.
2. katin kaikki putkiosat oltava haponkestävää, musta palaa puhki kovin nopeasti
em ajatukset siis siinä miehessä, jotta kun muita putkiston osia joutuu vaihtamaan, niin vakiot sopivat jne...
3. voi tietenkin myös harkita hitsata katin kiinteäksi etuputkeen, jolloin pääsee laipoista eroon. etuputkihan kun kestää. noin olisi varmasti paljon helpompi homma kuin laipoilla.
katiton mallihan on kiinteä väliputken laippaan asti.
4. voi myös rakennella väljemmän putken loppupään eli 2,1 litraisen/ turbon pakoputkiosia käyttäen ( kattikin on eri laipoilla).., jos siihen jotain haluja on.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00