Mitä maksaa, kun ei saa irti vanhoja takaiskareita CD -91 ?
Tarvitaanko rälläkkää vanhojen kiinnityspulttien katkaisussa, vai onx jollain parempi idea ? Paljonko maxaa ja mitä osia menee vaihtotyössä ainakin uusix ??
Toisaalta keinoja on monia, millä te saitte ne irti ??? Menix kauan aikaa ??
Katsastukseen aikaa pari viikkoo ja ennen sitä olis vaihdettava.:
(
Takaiskareiden vaihtotyö ?
-
- "Aero"
Taitaa olla konstit vähissä. Rälläkällä pultit poikki ja isoa kovaa perään että lähtevät irti. Useinmiten pultit ovat niin pahasti ruostuneet tukivarren puslien holkkeihin kiinni että nämä eivät puslia rikkomatta lähde irti. Ainakin PCS:n kautta saa edukkaasti pusla/pulttisetin tähän vaivaan.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Takaiskarit

Eli on odotettavissa, et muutama työtunti palaa ennenkuin on "ketterästi" vaihdettu.
Nooniin, omakohtainen kokemus Hepo-autosta;
Äijät tunas iskarien kanssa 7.5 tuntia, mutta eivät sitten edes viittineet soittaa pulttien jumiutumisen todettuaan, että jatketaanko vai siirrytäänkö suunnitelmaan B.
Paras konsti on ruosteenirroitin päivittäin suihkutettuna koko pultin matkalle ainakin viíkon ajan. Pieni vaiva- iso säästö...
Äijät tunas iskarien kanssa 7.5 tuntia, mutta eivät sitten edes viittineet soittaa pulttien jumiutumisen todettuaan, että jatketaanko vai siirrytäänkö suunnitelmaan B.
Paras konsti on ruosteenirroitin päivittäin suihkutettuna koko pultin matkalle ainakin viíkon ajan. Pieni vaiva- iso säästö...
Iskarien vaihtotyö
ajn kirjoitti:Nooniin, omakohtainen kokemus Hepo-autosta;

Kyllä mä sen tajuan, että aikaa mullakin menee on otettava huomioon, että auto on yli 10 v vanha ja ei ole öljyä pultteihin laitettu, ei ole tullut edes mieleen öljykannun kans kulkea. Autossa on niin monta paikkaa johon sitä vois ennakolta laittaa.
Mä lähden siitä, että iskarit vaihdetaan. Pultit lähtee irti tavalla tai toisella, ellei lähde niin vaihdan korjaamoa. En tee sillä tiedolla mitään saako ne helpolla irti, vai meneekö aikaa, kun kuitenkin vaihdettava on. Itselläni ei ole edes kiinnostusta ryhtyä moiseen hommaan.
Toi 7,5 t tuntuu kokonaisuutena pitkältä ajalta, mutta jos sen jakaa kahdella, niin ei se sitä niin pitkä aika olekaan yhden puolen iskarin kaa.
Jos lähtisin siitä ajatuksesta, että kilpailuttasin jotain korjaamoa keskenään siitä kuka nopeimmin vaihtaa iskarit autooni, niin taitaa pilkka sattua omaan nilkkaan ??
Yhden puolen iskarin vaihdossa menee aikaa korkeintaaan puoli tuntia, kun pultti lähtee aukeamaan kunnolla.
Eikä sitä öljyä tartte joka paikkaan ruiskia, muutama kerta ruosteenirroitinta ennen irroitusyritystä riittää, niin että se aine ehtii vaikuttaa.
Tuon esimerkin kerroin siksi, että voi jo ennalta varautua sopimaan korjaamon kanssa urakan hinnasta tai kuinka kauan ähellys saa kestää.
Eikä sitä öljyä tartte joka paikkaan ruiskia, muutama kerta ruosteenirroitinta ennen irroitusyritystä riittää, niin että se aine ehtii vaikuttaa.
Tuon esimerkin kerroin siksi, että voi jo ennalta varautua sopimaan korjaamon kanssa urakan hinnasta tai kuinka kauan ähellys saa kestää.
Hyvä juttu
ajn kirjoitti:Yhden puolen iskarin vaihdossa menee aikaa korkeintaaan puoli tuntia, kun pultti lähtee aukeamaan kunnolla.

Joo, ymmärsin kyllä. Mulla vaan poikkeuksetta ja aina käy se huonompi säkä. Siksi on jo etukäteen ajateltava, että aikaa saattaa kulua.
Mitäs mä sit teen jos korjaamo soittaa, että nyt aika on täynnä ja auto pukilla ja ne tinkii lisää hilloo ?? Laittaaks ne osat takas ja antaa auton mulle, ellei hilloo tule lisää.
Alustavasti mä oon jo sopinu hinnasta sillä varauksella jos homma sujuu kuten edellä kuvasit, tuo varaus tarkoittaa juuri tota tilannetta mikä sullekin on käynyt, eli ne siä korjaamolla tietää mitä eteen saattaa tulla ja kyllähän se niin onkin kun ajattelen, että ruosteessa ovat ihan varmasti.
Kyselin muilta esimerkkiä miten voi käydä, että osaan varautua johonkin aikaan, ettei tu sellasta tunnetta, että taas mua kusetettiin. Iskarit mulla on jo takakontissa ortsimassa vaihtoa, sain ostaa ne halvalla kun oli jossain tarjouksessa tossa alku syksystä. Nyt jos toi vaihtotyökin menis ns. halvalla niin kokonaispaketista tulis edullinen.
Mossen pakarin vaihtotyö
Tapauksesta on aikaa, eikä Mossejakaan enään ole. Kaveri pyysi minua, että mentäisiin hänen kanssaan huoltoaseman nosturille vaihtamaan äitinsä Mosseen pakoputki, oli kuulemma iisi homma, siksi meninkin.
Mosse nosturiin ja ylös lenkkiavain käteen, et saatas pultit auki. Pakoputki roikkui kannattimilla melkein koko matkan, joten helpoltahan homma näytti. Pakosarjalta kun tulee putket alas, niin siinä on sellainen kolmion muotoinen laippa, johon pakoputki kiinnittyy kolmella pinnapultilla. Sit rupes tökkiin. Yks niistä pinnapulteista oli tavallaan putken takana meihin nähden, joten sen avaaminen oli hankalampaa. Yritettiin jos toisellakin tavalla mut ei kun ei ja mutterikin rupes olemaan enempi pyöreä kunnes tehtiin päätös homman lopettamisesta ja että viedään auto Konela-autoon ja saavat siellä ottaa sen pultin pois kun osaavat.
Niin tehtiinkii. Seuraavana päivänä kaveri soitti mulle ja pyysi että veisin hänet hakeen sitä Mossea sieltä Konelasta, oli vienyt sen sinne heti aamulla. Homma oli tehty siellä ja uusi pakoputki paikoillaan, mutta se lasku oli veret pysäyttävä kokemus sille kaverille. Työnjohtaja sanoi, että aikaa meni, muistaakseni 5 tuntia ammattilaisiltakin, joten siksi laskuakin oli. Siinä vähän aikaa puolin ja toisin adjektiiveja työn sujumisesta laukoessamme kävimme sen asentajankin jutuilla, et miten voi saada aikaa kulumaan, niin se vaan sano, et se pultti oli ruostunut kiinni ja hän joutui sen poraamaan irti ja tekemään uudet jengatkin siihen laippaan, et sai yleensä koko homman tehtyä, eihän me tajuttu. Työnjohtaja teki kompromissin laskun suhteen ja puolitti sen jos suostuisimme edes sen verran maksamaan, mut antoi ymmärtää, ettei sille Mosselle olisi kovin hyvä löytää aikoja uudelleen Konelasta. Ei se mitään, olihan se kaverin äidin Mosse joten ajateltiin, ettei sen äiti tiedä tapauksesta mitään kun pyytelee seuraavan kerran huoltoaikaa Mosselleen. Eikä me sille kerrottu.
Mosse nosturiin ja ylös lenkkiavain käteen, et saatas pultit auki. Pakoputki roikkui kannattimilla melkein koko matkan, joten helpoltahan homma näytti. Pakosarjalta kun tulee putket alas, niin siinä on sellainen kolmion muotoinen laippa, johon pakoputki kiinnittyy kolmella pinnapultilla. Sit rupes tökkiin. Yks niistä pinnapulteista oli tavallaan putken takana meihin nähden, joten sen avaaminen oli hankalampaa. Yritettiin jos toisellakin tavalla mut ei kun ei ja mutterikin rupes olemaan enempi pyöreä kunnes tehtiin päätös homman lopettamisesta ja että viedään auto Konela-autoon ja saavat siellä ottaa sen pultin pois kun osaavat.
Niin tehtiinkii. Seuraavana päivänä kaveri soitti mulle ja pyysi että veisin hänet hakeen sitä Mossea sieltä Konelasta, oli vienyt sen sinne heti aamulla. Homma oli tehty siellä ja uusi pakoputki paikoillaan, mutta se lasku oli veret pysäyttävä kokemus sille kaverille. Työnjohtaja sanoi, että aikaa meni, muistaakseni 5 tuntia ammattilaisiltakin, joten siksi laskuakin oli. Siinä vähän aikaa puolin ja toisin adjektiiveja työn sujumisesta laukoessamme kävimme sen asentajankin jutuilla, et miten voi saada aikaa kulumaan, niin se vaan sano, et se pultti oli ruostunut kiinni ja hän joutui sen poraamaan irti ja tekemään uudet jengatkin siihen laippaan, et sai yleensä koko homman tehtyä, eihän me tajuttu. Työnjohtaja teki kompromissin laskun suhteen ja puolitti sen jos suostuisimme edes sen verran maksamaan, mut antoi ymmärtää, ettei sille Mosselle olisi kovin hyvä löytää aikoja uudelleen Konelasta. Ei se mitään, olihan se kaverin äidin Mosse joten ajateltiin, ettei sen äiti tiedä tapauksesta mitään kun pyytelee seuraavan kerran huoltoaikaa Mosselleen. Eikä me sille kerrottu.