Täällä eräskin tumpelo kaipailee FAQ-tyylistä ohjetta laturin remmien laittamiseen, ja mahdollisesti muihin samalla vaivalla tehtäviin laturia koskeviin huoltotoimenpiteisiin, esim laturin kiinnityspuslien uusiminen yms. Auto on siis mallia kaksiremminen, sekä ohjaustehostin löytyy, eli kaikkiaan kolme remmiä sieltä löytyy.
Kaipailisin erityisesti tietoa työjärjestyksestä; mitkä pultit täytyy avata ja täytyykö tehostimen remmi ottaa pois jotta laturin hihnat saa paikoilleen..?
Kiitos!
Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
Re: Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
Löysää ensin apuremmin hihna, ota pois.
Löysää laturin hihnat ja ota pois.
Säätöruuvi moottorin oikealla puolella alhaalla, 10 mm
Tukiraudassa oma muistaakseni 10 mm tai 13 mm.
Laturin tuessa ensin löysäät 16 mm.
Löysäät myös 10 mm tapin päässä.
Uudet hihnat ja kokoon päinvastaisessa järjestyksessä.
Löysää laturin hihnat ja ota pois.
Säätöruuvi moottorin oikealla puolella alhaalla, 10 mm
Tukiraudassa oma muistaakseni 10 mm tai 13 mm.
Laturin tuessa ensin löysäät 16 mm.
Löysäät myös 10 mm tapin päässä.
Uudet hihnat ja kokoon päinvastaisessa järjestyksessä.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
ja sitten siihen helpompaan osaan: koska laturi heiluu siellä poikittain puslien väljyydestä johtuen, irroitat laturin kätevällä ranneliikkeellä ja sen jälkeen korva irki ja pesien väljennys poralla ja puslien sorvaus raudasta taikkka messingistä odottaessa.
uudet kumi puslat eivät väljässä reiässä kuitenkaan toimi joten em toimenpide on melkein paikallaan. tämän jälkeen asenna puslat, korva ja laturi. odotellessa olet jo kuitenkin uteliaisuuttasi kurkannut paljonko on hiiliä jälljellä joten en puutu siihen.
uudet kumi puslat eivät väljässä reiässä kuitenkaan toimi joten em toimenpide on melkein paikallaan. tämän jälkeen asenna puslat, korva ja laturi. odotellessa olet jo kuitenkin uteliaisuuttasi kurkannut paljonko on hiiliä jälljellä joten en puutu siihen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
- silmukkaräikkäavain helpottaa kummasti tehostajan remmin kiristimen kanssa puljatessa, olikohan avainväli 12 mm vai 13 mm.?
----------------
- jos puslia vaihtelee, niin kandee ensin vaihtaa laturin tukitangon alakiinnityksen puslat kun remmit ovat pois tieltä, siinä ei tarvitse ainakaan laturia irroittaa. jos itse laturin jalkalevyn puslia vaihtaa sen jälkeen, niin haasteellinen vaihe on saada 6- kolopultit auki. siihen suosittelen hommaamaan pitkävartisen koloavaimen, jonka sitten lyhentää sopivaksi.( itse hitsasin lyhyeen sopivan pituisen varren, kun en viitsinyt talon ainoaa pitkävartista pilkkoa). Ovat usein aika kovin kiinni, ja tilaa vääntää on huonosti. Etukäteen tehdyt liuotushoidot eivät ainakaan haittaa, koska on niitä pultteja sinne katkennutkin.
- ilmastoinnin kompura kandee siirtää sivuun, jos sellainen on.
- vesiletkut vedin narulla raakasti sivuun, sai kummasti lisää näppitilaa.
- hiilien kiinnitysruuveiksi vaihdoin 6- kantaiset ruuvit ja jousialuslevyt, koska ei sitä toista ristipäätä saa auki kuin ehkä pihdeillä, kun hiiliä vaihtaa laturi paikoillaan...
----------------
- jos puslia vaihtelee, niin kandee ensin vaihtaa laturin tukitangon alakiinnityksen puslat kun remmit ovat pois tieltä, siinä ei tarvitse ainakaan laturia irroittaa. jos itse laturin jalkalevyn puslia vaihtaa sen jälkeen, niin haasteellinen vaihe on saada 6- kolopultit auki. siihen suosittelen hommaamaan pitkävartisen koloavaimen, jonka sitten lyhentää sopivaksi.( itse hitsasin lyhyeen sopivan pituisen varren, kun en viitsinyt talon ainoaa pitkävartista pilkkoa). Ovat usein aika kovin kiinni, ja tilaa vääntää on huonosti. Etukäteen tehdyt liuotushoidot eivät ainakaan haittaa, koska on niitä pultteja sinne katkennutkin.
- ilmastoinnin kompura kandee siirtää sivuun, jos sellainen on.
- vesiletkut vedin narulla raakasti sivuun, sai kummasti lisää näppitilaa.
- hiilien kiinnitysruuveiksi vaihdoin 6- kantaiset ruuvit ja jousialuslevyt, koska ei sitä toista ristipäätä saa auki kuin ehkä pihdeillä, kun hiiliä vaihtaa laturi paikoillaan...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
Entäs jos vain löysää ne pultit, ja vaihtaa hihnat?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Laturin hihnan vaihtaminen - 900i -89
kyllä näinkin voi tehdä
Ensteks täytyy kysyä, että minkä takia rupeet vaihtamaan niitä remmia? Miksi et tykkää niistä vanhoista? Jos syynä on semmoinen ''säksättävä'' ääni, elikkä kuuluu tsah tsahh konehuoneesta, niin syynä eivät ole hihnat, vaan juuri ne puslat laturin jalassa, josta tässä kaverit puhui. Ne kuluu ja laturi rupee heilumaan ja olemaan vinossa remmien kulkusuunta nähden...

Ensteks täytyy kysyä, että minkä takia rupeet vaihtamaan niitä remmia? Miksi et tykkää niistä vanhoista? Jos syynä on semmoinen ''säksättävä'' ääni, elikkä kuuluu tsah tsahh konehuoneesta, niin syynä eivät ole hihnat, vaan juuri ne puslat laturin jalassa, josta tässä kaverit puhui. Ne kuluu ja laturi rupee heilumaan ja olemaan vinossa remmien kulkusuunta nähden...