![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eli siihen koeajoon. Aika lyhyt lenkki, alle tunnin vietin ratin takana. Mutta yritin ajaa mahdollisimman monenlaista tietä ja nopeutta.
Ensivaikutelma erittäin miellyttävä ja "tanakka". Sellainen panssarivaunu fiilis, positiivisessa mielessä. Tuntee olevansa hyvin ympäröity joka suunnalta. Ja muutenkin yllättävän kompakti tunnelma ollakseen noin iso auto.
Lämpiäminen siis tapahtui Saabimaisen nopeaan, vaikka kylmästä sahattiin käymään. Viereinen Skoda rivi pysyi tiukassa huurteessa kun koko koeajo paletti laitettiin kerralla käyntiin lämpenemään. BioPower päästi todella mustat ja erittäin kitkerät savut siinä alkuun. Sellainen palaneen haju, ei pakokaasun haju?
Liikkeelle kun pääsi niin pian huomasi, että penkinlämmittimet toimii nopeammin kangas Vector penkeissä, verrattuna 9-3:n nahkajakkaroihin. Ja lämpenee 3:s asennolla kuumemmaksi. Tosin reiden sivut ei tuntuneet saavat lämpöä ollenkaan? Selkä lämpenee ja ylös saakka. Hyvä. Muuten penkit on ajossa mulle hyvin sopivat. Aika kovat verrattuna kolmosen penkkeihin. Hieman "Saksalainen" tunnelma noissa. Mutta erittäin hyvät!
Hallintavivut tuntuu ihan jämäköiltä joskin hieman tahmeilta. Liekö uutuuden kankeuttakin osittain. Kaikki pyöritettävät säätimet on miellyttävän jämäkät ja tiukat pyörittää. Ei Japsi tyylisen tunnottomat.
Rattihan on käteen loistava. Aivan 6-0 peittoaa 9-3 aero ratin. Vakkarin napit ratissa on huomattava parannus edelliseen. Ja toiminta jouhevaa sekä tarkkaa. Ihmettelin ratin audio nappuloita, että niistä vaihtuu äänen lähde eikä kanavat? Enkö vain osannut? Ratti säätyy kolmosta paremmin käteen ja tulee täten parempi ajoasento. Ainakin meikäläisen muotoiselle äijälle.
Vaihteisto tuntuu hyvin lähelle samanlaiselta kuin tuo oma TTiD:n loova. Samalla tavalla liikkeelle lähtiessä varovaisuus palkitaan jouhevalla menolla. Muuten "losahtaa" vaihde silmään. Tyypillistä Aisin toimintaa. Automaatin vaihdekeppi on hyvä. Tykkään.
Ratista puuttui vaihtoläpyskät. Kepillä kun hämmensi niin ehkä hivenen nopeammat vaihdot kuin omassa. Ehkä. Sport moodia en edes huomannut kokeilla.
Moottori miellytti mua. Ei tosin tunnu äkkiä 220hv:n tehoiselta. Mutta kaksilitraiseksi antaa mukavan tasaisen ja hienostuneen suorituskyvyn. Ja toki sillä (varmaan) kerkiää jos oikein antaa kenkää. Talviolot ja etuveto ei tarjoa mahdollisuutta testata tehoja.
Vetopito tuntui suunnilleen samalta kuin 9-3:ssa. Nelivedoksi en tuota kyllä erehtyisi luulemaan. Joka mutkasta lähtiessä muistuttaa kyllä mistä se vetää. Mutta toisaalta, ohjaus ei vedellyt missään vaiheessa. Liekö talvirenkaillakin oma osuutensa.
Oli muuten Hakkapeliitta 7:t, nastoilla siis. Samat kuin omassa autossa.
Rengasääntä vähemmän kuin 9-3:ssa ja sävy miellyttävän tumma. Muutenkin yleis sävyltään tumma äänimaailma antaa arvokkaan tuntuisen tunnelman.
Mittariston keskellä oleva näyttö on kyllä paras "gadget" vuosiin!! Tykästyin tosissaan. Ja vielä suomeksi tulee tekstit! Loistavaa!!
Autosta näkee ajossa hyvin ulos ja sivupeilit tulee niin lähelle, että näkymä niistä on ihan paku-luokkaa. Pieni fyysinen koko yllättää hyvällä näkyvyydellä.
Pikku huomautuksena, Turbon vihellys oli yllättävän kuuluvaa. Jopa niin, että jos ois kyseessä oma auto, olisin jossain määrin huolissani siitä. Muuten niin vaimea äänimaailma, niin erottui todella selkeästi korkea vinkuna joka eli koneen rasituksen mukana.
Toinen moite oli alustan pieni pintakovuus. Jotenkin pitkittäis saumat tuntui jopa selkeämmin kuin 9-3:n sport alustalla (en tiedä mikä jousitus 9-5:ssä oli). Jos jousituksesta pitäisi piirtää toimintakäyrä, siitä tulisi "kulmikkaampi" kuin useilla muilla autoilla. Mutta paljonko johtui uudesta alustasta, renkaista, pakkasesta, kuskista jne.
Tämä vain suoraan verrattuna tuohon omaan autoon.
Itse ohjauksesta ei osaa sanoa oikein mitään. Sen verran liukkaat tiet, ettei ohjaustuntoa voinut testata muuten kuin maantiellä toteamalla, että helposti menee suoraan, eikä siinä ole kuollutta keskikohtaa.
Kyllähän tämä auto on niin Saab kuin olla voi. Vaikka siitä löytyykin kabiinista nippu Insignian kanssa yhteisiä nappuloita ja vääntimiä, niin ei voi erehtyä mitä autoa on ajamassa.
Ja ihan hyvillä fiiliksillä jatkoin matkaa omalla autolla koeajon päätteeksi. Ei se paljoa Vitoselle häviä, vaikka vanhempi ja pienempi onkin.
Muutama kuva täällä.