Auton peräkärryt
Auton peräkärryt
Otanpa aiheen esille, koska itselläni on kiinnostusta tähän - tarvitsisin sitä lähinnä kesäisin.
Minkälaisia kokemuksia teillä on jarruttomista peräkärryistä? Voiko niitä käyttää talvella kesärenkailla, koska lakihan ei vaadi talvirenkaita jarruttomaan versioon? Vai pitäisikö minun ostaa jarrullinen, johon menee noin 2000kg? Minusta se olisi jo liiallisuutta, koska vähempi riittää. Pitäisin kohtuullisena vähintään 500kg kantavuutta. Ovatko jarruttomat peräkärryt luotettavia teillä? Toissa kesänä oli sateisella kelillä lähtenyt lapasista kylällä ilmeisesti jarruton peräkärry. Kuinka vanha ja minkä kuntoinen lie ollut, sitä en tiedä.
Muuli-kärry kiinnostaisivat. Mutta Saabklubilla taidetaan tarjota klubihintaan jotain muuta...minkä laatuinen se on?
Minkälaisia kokemuksia teillä on jarruttomista peräkärryistä? Voiko niitä käyttää talvella kesärenkailla, koska lakihan ei vaadi talvirenkaita jarruttomaan versioon? Vai pitäisikö minun ostaa jarrullinen, johon menee noin 2000kg? Minusta se olisi jo liiallisuutta, koska vähempi riittää. Pitäisin kohtuullisena vähintään 500kg kantavuutta. Ovatko jarruttomat peräkärryt luotettavia teillä? Toissa kesänä oli sateisella kelillä lähtenyt lapasista kylällä ilmeisesti jarruton peräkärry. Kuinka vanha ja minkä kuntoinen lie ollut, sitä en tiedä.
Muuli-kärry kiinnostaisivat. Mutta Saabklubilla taidetaan tarjota klubihintaan jotain muuta...minkä laatuinen se on?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton peräkärryt
Mulla on ollut ainakin viitisen vuotta tuo 1400SL Muuli ja kaveri porukassa myös useita, eikä niissä ole ollut mitään vikaa. Taloja on rakenneltu ja raksa tarvikkeita revitty, eli minun tarpeisiin on riitänyt. Kuomua vaan en ole saanut hommattua.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Auton peräkärryt
Ostin mönkiän kuskaukseen teknotrailer 3000:n. Hyvin on toiminut jo kolme vuotta. Kippi vakiona ja hinta oli vähän yli 900€. Minä ostin siihen myös nastarenkaat varoiksi, vaikka onkin jarruton.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Auton peräkärryt
Tuollaista 1400SLM tai 1400T (liekkö oikein mallimerkintä) olen ajatellut. Ilmeisesti laatutavaraa. Kuitenkin tavaraa pitäisi saada kuljetettua kunnolla luotettavasti, ettei kärry hajoa ja renkaat pitävät, jos nopeus on järkevä.
Itse en välttämättä käytä edes talvella kärryä paljon ollenkaan, mutta kesällä sitäkin enemmän. Silloin pitää homma pelata.
Itse en välttämättä käytä edes talvella kärryä paljon ollenkaan, mutta kesällä sitäkin enemmän. Silloin pitää homma pelata.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton peräkärryt
Kyllä ne kärryjen "lapasesta lähdöt" on lähes aina kuljettajan tyhmyyttä. Väärä kuormaus ja/tai liikaa vauhtia. Tietysti jos sen kärryn ihan huoltamatta jättää vuosiksi, niin lopultahan siihenkin joku tekninen vika tulee. Vanhoista (ei-sinkityissä) kärryistä voi olla vaikea sanoa todellista ruostetilannetta, koska se tahtoo edetä siellä rakenteiden sisällä ja maalikerrosten alla.
Nastattomilla renkailla sivuttaispito on kärryssä heikohkoa liukkaalla, eli tiukemmat kaarteet kannattaa ottaa varovaisemmin (ja kattella välillä taustapeiliinkin missä se kärry matkustaa).
Isällä on joku tollanen perus alumiinikärry, 750 kilon kokonaispaino ja kantavuus vajaa 600 muistaakseni (en nyt muista oliko se Juhta vai joku muu). Kärry on ollut nyt vissiin kymmenkunta vuotta, vaihtelevalla käytöllä, teknisesti täysin ok edelleen pienellä rasvauksella silloin tällöin. Iso muovikuomu on ajan myötä alkanut repeilemään, joten sitä on vahvistettu alumiinilevyillä ja poppareilla. Hyvin sillä kuupan koria on vienyt paikasta toiseen
Nastattomilla renkailla sivuttaispito on kärryssä heikohkoa liukkaalla, eli tiukemmat kaarteet kannattaa ottaa varovaisemmin (ja kattella välillä taustapeiliinkin missä se kärry matkustaa).
Isällä on joku tollanen perus alumiinikärry, 750 kilon kokonaispaino ja kantavuus vajaa 600 muistaakseni (en nyt muista oliko se Juhta vai joku muu). Kärry on ollut nyt vissiin kymmenkunta vuotta, vaihtelevalla käytöllä, teknisesti täysin ok edelleen pienellä rasvauksella silloin tällöin. Iso muovikuomu on ajan myötä alkanut repeilemään, joten sitä on vahvistettu alumiinilevyillä ja poppareilla. Hyvin sillä kuupan koria on vienyt paikasta toiseen
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Auton peräkärryt
Meillä oli raksa-aikana 3000x1500x200 -peruskärry joka ostettiin tuolta:
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Maksoi vuonna 2004 750e, nyt näemmä hinnasta on tippunut 20e pois. Laatu on vähintäänkin samaa tasoa kuin noissa Muuleissa yms. rautakauppojen myymissä kärryissä.
Taisin kuljettaa sillä maksimissaan jotain 1500kg:n kuormia kun haettin betonisia pihakiviä, eikä se ollut moksiskaan, pikemminkin vain Saabilla oli vaikeuksia jaksaa hinata kärryä + kuormaa
Tuli tosi hyvin perässä tyhjänä ja kuorma päällä, eikä sitä saanut lähtemään lapasesta vaikka kuinka koetti.
Minulla ei ole mitään tekemistä tuon valmistajan kanssa eli tämä viesti ei ollut mainos.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Maksoi vuonna 2004 750e, nyt näemmä hinnasta on tippunut 20e pois. Laatu on vähintäänkin samaa tasoa kuin noissa Muuleissa yms. rautakauppojen myymissä kärryissä.
Taisin kuljettaa sillä maksimissaan jotain 1500kg:n kuormia kun haettin betonisia pihakiviä, eikä se ollut moksiskaan, pikemminkin vain Saabilla oli vaikeuksia jaksaa hinata kärryä + kuormaa
Tuli tosi hyvin perässä tyhjänä ja kuorma päällä, eikä sitä saanut lähtemään lapasesta vaikka kuinka koetti.
Minulla ei ole mitään tekemistä tuon valmistajan kanssa eli tämä viesti ei ollut mainos.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Auton peräkärryt
Jos on 1500kg kuormaa ja kärryn omapaino päälle, silloin se on täysin laiton peli Saabin perässä. Kokemuksesta tiedän, että tällaisella lastaamisella rikotaan kärryn akselistot. Itsellä meni akseli vaihtoon juuri näiden lainaajien lastauksien takia. Sitä paitsi hengenvaaralista touhua, yksi kunnon sivuheitto tuon painoisessa kärryssa vie pitkälti metsähallituksen puolelle.ng900aero kirjoitti:Meillä oli raksa-aikana 3000x1500x200 -peruskärry joka ostettiin tuolta:
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Maksoi vuonna 2004 750e, nyt näemmä hinnasta on tippunut 20e pois. Laatu on vähintäänkin samaa tasoa kuin noissa Muuleissa yms. rautakauppojen myymissä kärryissä.
Taisin kuljettaa sillä maksimissaan jotain 1500kg:n kuormia kun haettin betonisia pihakiviä, eikä se ollut moksiskaan, pikemminkin vain Saabilla oli vaikeuksia jaksaa hinata kärryä + kuormaa
Tuli tosi hyvin perässä tyhjänä ja kuorma päällä, eikä sitä saanut lähtemään lapasesta vaikka kuinka koetti.
Minulla ei ole mitään tekemistä tuon valmistajan kanssa eli tämä viesti ei ollut mainos.
Itsellä jarrullinen kärry, eikä muuta tule. Perässä kulkenut reilusti yli 20tkm.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Auton peräkärryt
En kyllä alkaisi yleismallisilla henkilöauton peräkärryillä mitään painavia massakuormia kuljettamaan, kun ne on tehty mahdollisimman kevyiksi jotta saadaan ne kantavuuslukemat mahdollisimman korkeiksi. Jos johonkin 750 kg:n kokonaispainolla katsastettuun kärryyn meinaa pistää 500 kilon kuorman niin kyllä kannattaa melko hissukseen ajella, etenkin jos painopiste tulee korkealle.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Auton peräkärryt
Muuli on parhaita kärryjä mitä tiedän. Tietääköhän monikaan et kärryjen jousituksissa on huomattavia eroja ja muulissa on ainakin yks parhaita(halvoissa ei taida olla edes iskareita lehtijousien lisäksi..?)HUOM..!Käytännösä tämä tarkoittaa sitä et kärry pomppii pirusti vedettäessä esim.muuli tulee perässä aivan sojona ilman ilma lentoja....!white9-5 kirjoitti:Mulla on ollut ainakin viitisen vuotta tuo 1400SL Muuli ja kaveri porukassa myös useita, eikä niissä ole ollut mitään vikaa. Taloja on rakenneltu ja raksa tarvikkeita revitty, eli minun tarpeisiin on riitänyt. Kuomua vaan en ole saanut hommattua.
Kannattaa kiinnittää asiaan huomiota ostaessa kärryä
Kaverin kärry lähti 2vk sitten 40km/h luistoon ja vei jalka käytävän reunaan pysäköidyn sitikan keulan mennessään aivan kirjaimellisesti ,ettei ollut lokasuojan paikalla kuin pelkkä rengas Sano ettei osannut edes aavistaa yhtään ,et kärry lähtee niin helposti luistoon (kesä renkaat kärryssä)
Akselin päälle kaikki raskaimat kuskattavat niin kyllä se siitä sujuu ja vauhti kelien mukaan
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Re: Auton peräkärryt
Jos aikoo ostaa kärryn "loppuiäksi" niin hommaa kastamalla sinkityn, eikä mitään sinkkipellistä väännettyä jossa on levyn reunat valmiiksi ruosteessa jo ostettaessa. Taitavat vaan olla nykyään jo vähemmistössä. Rosteristakin noita välillä tehdään, räikeimmät tapaukset silti sähkösinkityllä pulttitavaralla, eli pultit ruostuu ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
Re: Auton peräkärryt
Pultit nyt ruostuu poikeuksetta,se miten kärry kulkee perässä ilman lastia ja lastin kans on kai se olennainen asia kuitenkinHessu kirjoitti:Jos aikoo ostaa kärryn "loppuiäksi" niin hommaa kastamalla sinkityn, eikä mitään sinkkipellistä väännettyä jossa on levyn reunat valmiiksi ruosteessa jo ostettaessa. Taitavat vaan olla nykyään jo vähemmistössä. Rosteristakin noita välillä tehdään, räikeimmät tapaukset silti sähkösinkityllä pulttitavaralla, eli pultit ruostuu ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Re: Auton peräkärryt
Hommasin rakennusprojektiin kunnon alumiinikärryn lasikuitukopalla, kun olin ensin muutaman viikon yrittänyt kaverin rautakauppakärryllä. JJ-tuotteen (Jyväskylä) Satakunnassa teettämä - Traveller -jotain. Lava 315x150, jatkoaisalla (rek.otteessa) 6 m betonirautanippu tulee ilman lippua. 10v käytön jälkeen edelleen hyvässä kunnossa, pitää vettä, kantavuus 610 kg, ei halpa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Auton peräkärryt
Ei tartte iskareita, eikä lehtijousia, jos on kunnon akseli Alko tai BPW. Nyt käytössä Alkon tonnin akseli, jossa on suuremmat eli paremmat jarrut. Kärry on Gisebo ei ruostu, varustettu lisä alumiinilattialla ja lasikuitukopalla.makeh kirjoitti:Muuli on parhaita kärryjä mitä tiedän. Tietääköhän monikaan et kärryjen jousituksissa on huomattavia eroja ja muulissa on ainakin yks parhaita(halvoissa ei taida olla edes iskareita lehtijousien lisäksi..?)HUOM..!Käytännösä tämä tarkoittaa sitä et kärry pomppii pirusti vedettäessä esim.muuli tulee perässä aivan sojona ilman ilma lentoja....!white9-5 kirjoitti:Mulla on ollut ainakin viitisen vuotta tuo 1400SL Muuli ja kaveri porukassa myös useita, eikä niissä ole ollut mitään vikaa. Taloja on rakenneltu ja raksa tarvikkeita revitty, eli minun tarpeisiin on riitänyt. Kuomua vaan en ole saanut hommattua.
Kannattaa kiinnittää asiaan huomiota ostaessa kärryä
Kaverin kärry lähti 2vk sitten 40km/h luistoon ja vei jalka käytävän reunaan pysäköidyn sitikan keulan mennessään aivan kirjaimellisesti ,ettei ollut lokasuojan paikalla kuin pelkkä rengas Sano ettei osannut edes aavistaa yhtään ,et kärry lähtee niin helposti luistoon (kesä renkaat kärryssä)
Akselin päälle kaikki raskaimat kuskattavat niin kyllä se siitä sujuu ja vauhti kelien mukaan
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Auton peräkärryt
R.Viitalan telikärry vm.-84.
Vaikka ei ole kippiominaisuuksia, niin loistava kärry on ja ei edes huomaa
että on perässä.
Kuomu (lasikuitu) sivusta aukeava, joka näppärä esim soralastauksessa.
Jos joskus pitää hankkia "oma" kärry, niin soitan Pomarkkuun.
Vaikka ei ole kippiominaisuuksia, niin loistava kärry on ja ei edes huomaa
että on perässä.
Kuomu (lasikuitu) sivusta aukeava, joka näppärä esim soralastauksessa.
Jos joskus pitää hankkia "oma" kärry, niin soitan Pomarkkuun.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina