Apuva, apuva...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

Nyt minulla on taas sormi suussa meidän Wanhan Rouvan kanssa :oops: . Tulin just kaupungista ruokakaupasta ja sieltä isolta parkkipaikalta lähtiessämme apukuskin paikalle menevä kyytiläiseni huomasi, että apukuskin puoleisen etuvalompion uloin osa roikkui piuhojensa varassa :? .

Kotoa lähtiessä se oli taatusti ehjä ja stiedän, että en itse sitä mihinkään kolhinut. Minkäännäköisiä kolhuja tai naarmuja ei ole, näyttää ihan kuin se vaan olisi jotenkin pullahtanut pois paikaltaan. Sen verran asiaa parkkipaikalla tutkailin, että muoviset kiinnituspalat näyttävät olevan poikki mutta se toimii ja näyttää muuten ihan ehjältä. Ilkivaltaako?

Kipaisin takaisin kauppaan, ostin läpinäkyvää leveää pakkausteippiä ja teippasin umpion paikalleen, ettei se putoa matkalla. En voinut suoraan ajaa merkkiliikkeeseen tai korjaamolle, kun ruokakassissa oli mm. pakasteita.

Nyt mietin, mitä tehdä - mikä on oikea paikka hakea apu pulmaan? Varaosaliikkeenkö kautta merkkikorjaamolle vai suoraan viimemainittuun? Itse olen tumpelo mummeli enkä osaa mitään tehdä.

Suuret kiitokset muuten viimesyksyisistä hyvistä neuvoistanne :D . Laittoivat siellä merkkiliikkeen korjaamolla omaan piikkiinsä auton kaikki ruosteviat kuntoon ja lupasivat, että saan niistä nähden ajella parikin vuotta. Auto viipyi korjaamolla noin kuukauden, mutta eipä ollut hätää kun antoivat hyvän auton alle siksiaikaa. Minun tarvitsi vain tankata. Luottamus merkkikorjaamoon siis palautui :wink:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siis ilmeisesti vilkku/parkkiumpio on pullahtanut ulos, eikä varsinainen ajovaloumpio?

Jos näin niin todennäköisesti siinä kaupan parkkipaikalla joku on tuupannut autollaan Saabin etukulmaan. Joustava puskuri palautuu kyllä eikä jälkiä usein jää mutta vilkkuparkista katkeavat kiinnitystapit. Tässä taannoin peruutti volvo keulaan ja näin kävi.

Vilkkuparkkeja on saanut esim. Motonetista parilla-kolmella kympillä, mutta nyt nettisivunsa http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu ovat näköjään uusiutuneet ja vielä tekovaiheessa, varaosavalikot eivät toimi vielä ja kaikki muukin tökkii.
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

Minuteman kirjoitti:Siis ilmeisesti vilkku/parkkiumpio on pullahtanut ulos, eikä varsinainen ajovaloumpio? ....
Joo, just näin. Oikeanpuoleisen vilkku/parkkiumpion muoviset kiinnitystapit ovat katkenneet. Niitäkö kiinnitystappeja ei saa vaihdettua tai korjattua vaan koko vilkku-/parkkiumpioko on uusittava?

Voe helevata!!! Meidän Wanhaan Rouvaan (Saab 9000i Combi Coupe Sedan -88) kun ei niin vaan löydykään uutta umpiota :? ! Vuosi sitten jouduimme etsimään kuskinpuoleisen etu-umpion Ranskasta vai Tanskasta asti, kun koiraa hädissäni etsiessäni käänsin autoa puitten välissä pahassa paikassa ja raapaisiin keulaa koivuun. Maksoi maltaita, tottakai!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Rly kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Siis ilmeisesti vilkku/parkkiumpio on pullahtanut ulos, eikä varsinainen ajovaloumpio? ....
Joo, just näin. Oikeanpuoleisen vilkku/parkkiumpion muoviset kiinnitystapit ovat katkenneet. Niitäkö kiinnitystappeja ei saa vaihdettua tai korjattua vaan koko vilkku-/parkkiumpioko on uusittava?

Voe helevata!!! Meidän Wanhaan Rouvaan (Saab 9000i Combi Coupe Sedan -88) kun ei niin vaan löydykään uutta umpiota :? ! Vuosi sitten jouduimme etsimään kuskinpuoleisen etu-umpion Ranskasta vai Tanskasta asti, kun koiraa hädissäni etsiessäni käänsin autoa puitten välissä pahassa paikassa ja raapaisiin keulaa koivuun. Maksoi maltaita, tottakai!
valitse tuosta:

ETUVILKKU\PARKKILYHTY\LASIT SAAB 9000 --98
Cibie-ajovaloilla Talmu-vilkut:
Vasen CC 85--8.90. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50-3939 32.00 ???
Oikea CC 85--8.90. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50-3940 32.00 ???
Hella-ajovaloilla VIISTOkeulaisiin:
Vasen CD 4.88--94 ja CC 9.90--94. . . . . . . . . . . . . 48-4931 26.90 ???
Oikea CD 4.88--94 ja CC 9.90--94. . . . . . . . . . . . . 48-4932 26.90 ???
Vasen CD 4.88--94 ja CC 9.90--94 KOKOKIRKAS. . . . . . . . 50-4565 34.90 ???
Oikea CD 4.88--94 ja CC 9.90--94 KOKOKIRKAS. . . . . . . . 50-4566 34.90 ???
Vilkkulyhdyt MATALAkeulaisiin:
Vasen CS 91--94 (oranssi). . . . . . . . . . . . . . . . . 48-4677 28.00 ???
Oikea CS 91--94 (oranssi). . . . . . . . . . . . . . . . . 48-4678 28.00 ???
Vasen CS 91--98 ja CD 95--98 (kirkas). . . . . . . . . . . 48-4679 32.90 ???
Oikea CS 91--98 ja CD 95--98 (kirkas). . . . . . . . . . . 48-4680 32.90 ???


--------------------------------------------------------------------------------
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

Kiitos vastauksesta, Firges9000 :D

Minun täytyy tunnustaa, etten ymmärrä noista viistokeulista, matalakeulista tai valosarjojen merkeistä höykäsen pölläystä :oops: . Sen verran ymmärsin, että ilmeisesti keulan muodosta riippuen on kulmaumpion muoto erilainen, joka selittääkin sen että meidän madameen on niin kovin vaikea saada uutta valoumpiota särkyneen tilalle.

Nuo numerosarjat olivat ilmeisesti puhelinnumeroita ja viimeinen numerosarja lampun hinta? Tulostin vastauksen itselleni ja huomenna pyydän punaviinissä haudutettua jänispaistia houkutteena käyttäen meille kylään ystäväpariskunnan, jonka mies on intohimoinen konepellin alla roplaaja. Hän osannee asiassa ohjata antamiesi tietojen kanssa eteenpäin :D Mahdollisesti suostuu karjalanpiirakkapalkalla sitten tarvittaessa korjaamaan tai vaihtamaan viallisen osan :wink: Olen nääs huomannut, että kotona leivotut karjalanpiirakat vastaavat hyvinkin ennenaikaisia oravannahkoja vaihdonvälineinä :lol: :lol: :lol:

Vielä kiitokset teille siitä, että suhtaudutte asiallisen ymmärtäväisesti tumpelomummeliin, joka on vanhan autonsa kanssa pulassa, milloin mistäkin syystä :wink: . Arvostan kokeneitten ja käsistään osaavien saabistikonkareitten neuvoja korkealle. Aurinkoista kevättä ja turvallisia ajokilometrejä teille!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sinun autoosi sopii tuo "Oikea CC 85--8.90" eli osa numero "50-3940" ja tuo Firgesin hinnastohan on Motonetin hinnasto. :wink:
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

Minuteman kirjoitti:Sinun autoosi sopii tuo "Oikea CC 85--8.90" eli osa numero "50-3940" ja tuo Firgesin hinnastohan on Motonetin hinnasto. :wink:
Herran kummat, hintahan kuulostaa kerrassaan kukkaroystävälliseltä. Kiitoooooooos! :D
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Apuva... akkuasiaa tälläkertaa

Viesti Kirjoittaja Rly »

Tervehdys pitkästä aikaa teille, arvoisat Saabistit :D . Tumpelo vanha rouva kyselee taas tyhmiä, jos sopii.

Kuinka usein autoon täytyy vaihtaa akku?

Minulla on Saab 9000i Combi Coupee vm.-88 (ajettu tällä hetkellä jotain alle 135 tkm), sellainen ihana ja luotettava madame, jonkia olen perinyt mieheltäni ja johon olen kovasti kiintynyt. Madameen on viimeksi vaihdettu akku luultavasti joskus 4-5 vuotta sitten, mieheni vielä eläessä ja terveenäollessa.

Pidän autoa kylmässä tallissa ja lämmitän sitä ennen liikenteeseen lähtöä näin pakkasella n. 1,5 tuntia. Madame käynnistyy ongelmitta. Ajan sillä pääasiassa lyhyitä matkoja, lähimpään ruokakauppaan on matkaa 16 kilsaa.

Viimeksi paluumatkalla oli pakkanen ja Madame seisoi pakkasessa Prisman parkkipaikalla tunnin. Auto käynnistyi ihan kiltisti, mutta kotimatkalla huomasin että latausvalo vilahteli muutaman kerran ajon aikana.

Oliko se vihje siitä, että akku alkaa olla huonossa kunnossa ja olisi syytä vaihtaa uuteen?

Nykyinen akku on Hankook 12V 70AH ja on siis osoittautunut erittäin luotettavaksi, huoltovapaaksi akuksi.

Toinen tyhmä kysymys; jos käyn varaosaliikkeestä ostamassa uuden akun, vaihtavatko he sen autoon entisen akun paikalle vai pitääkö minun tilata akun vaihtoa varten aika korjaamolta? Itse en osaa akkua vaihtaa :oops: .
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja jus »

Välähtelevä latausvalo voi tarkoittaa että laturi ei lataa. Se taas voi johtua siitä että latauksensäätimen yhteydessä olevat hiilet on loppuunkuluneet. Voi tulla kuntoon ihan vaan vaihtamalla uuden säätimen laturiin, onnistuu jotenkuten laturia irrottamattakin, jopa yläkautta jos on hoikat ja pitkät käsivarret :-)

Säädin (uudessa tuplasti pidemmät hiilet):
Kuva

Säätimen saa motonetista 30 eurolla http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/113218/82 tai 10 eurolla http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/113018/31 , kumpikin varmaan toimii, kalliimpi on alkuperäinen Bosch, jälkimmäinen tarvike.

Säädintä vaihtaessa voi tunnustella liukurenkaat joihin hiilet osuvat laturin pyöriessä. Jos on kovin syvät urat liukurenkaissa, uudet hiilet ei kestä kovin monta vuotta tai kovin monta kymmentä tuhatta kilometriä, mutta kannattaa ehkä silti kokeilla.
Tuossa on jo vähän turhan syvät urat: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... aturi.html


Akun tilanteesta antaa aika hyvän kuvan ajotietokoneen jännitenäyttö, se näyttää alimman jännitteen käynnistyksen aikana. Jos käynnistysjännite ei notku paljon alle 10 voltin, akku voi olla ihan OK.

Jännitenäyttöä voi seurata ajon aikana, jännitteen pitäisi näyttää reilusti yli 13 volttia ajon aikana (akun navoilla yli 13,5) jotta akku yleensäkään latautuisi, ja pakkasilla vielä enemmän. Jos laturi lataa huonosti, jännitelukema lähenee ajon aikanakin akun lepojännitettä, 12 volttia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Rly kirjoitti:Kiitos vastauksesta, Firges9000 :D

Minun täytyy tunnustaa, etten ymmärrä noista viistokeulista, matalakeulista tai valosarjojen merkeistä höykäsen pölläystä :oops: . Sen verran ymmärsin, että ilmeisesti keulan muodosta riippuen on kulmaumpion muoto erilainen, joka selittääkin sen että meidän madameen on niin kovin vaikea saada uutta valoumpiota särkyneen tilalle.

Nuo numerosarjat olivat ilmeisesti puhelinnumeroita ja viimeinen numerosarja lampun hinta? Tulostin vastauksen itselleni ja huomenna pyydän punaviinissä haudutettua jänispaistia houkutteena käyttäen meille kylään ystäväpariskunnan, jonka mies on intohimoinen konepellin alla roplaaja. Hän osannee asiassa ohjata antamiesi tietojen kanssa eteenpäin :D Mahdollisesti suostuu karjalanpiirakkapalkalla sitten tarvittaessa korjaamaan tai vaihtamaan viallisen osan :wink: Olen nääs huomannut, että kotona leivotut karjalanpiirakat vastaavat hyvinkin ennenaikaisia oravannahkoja vaihdonvälineinä :lol: :lol: :lol:

Vielä kiitokset teille siitä, että suhtaudutte asiallisen ymmärtäväisesti tumpelomummeliin, joka on vanhan autonsa kanssa pulassa, milloin mistäkin syystä :wink: . Arvostan kokeneitten ja käsistään osaavien saabistikonkareitten neuvoja korkealle. Aurinkoista kevättä ja turvallisia ajokilometrejä teille!
Punaviinissä haudutettua jänispaistia :!: Saisinko minäkin tulla korjaamaan Saabia :lol:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

jus kirjoitti:............. Jännitenäyttöä voi seurata ajon aikana, jännitteen pitäisi näyttää reilusti yli 13 volttia ajon aikana (akun navoilla yli 13,5) jotta akku yleensäkään latautuisi, ja pakkasilla vielä enemmän. Jos laturi lataa huonosti, jännitelukema lähenee ajon aikanakin akun lepojännitettä, 12 volttia.

Kiitos neuvosta,Jus :wink: Nyt muistankin, että jännitenäyttö tosiaankin näytti kaupungista napakalla pakkaskelillä palatessani ihmeen alhaisia lukemia, olikohan peräti 10,5 :roll: Yleensä se on ajon aikana n. 14,5.

Itsestäni ei ole minkäänlaisiin korjaushommiin, en osaa edes rengasta vaihtaa :oops:. Just ja just osaan lisätä vettä pissapoikaan, jäähdytysnestettä moottorin jäähdytysjärjestelmään ja tarkistaa öljyn määrän. Sekin on jo paljon ottaen huomioon, että vielä pari vuotta sitten en osannut edes tankata.

Hm... taidanpa taas laittaa piirakkapulikan pyörimään ja lainata naapurin miestä . Karjalanpiirakoilla on täälläpäin edelleenkin hyvä vaihtoarvo :lol:
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja pevi »

Alhainen jännitelukema EDU:ssa saattaa johtua myös tyhjästä akusta, joka talvella kaikkien virrankuluttajien ohella vetää laturin "polvilleen". Jos autollasi on vain 135tkm ajettu enm epäilisi vielä hiilien kulumista.

Talvikelit syövät akkua. Sinuna lataisin akun täyteen erillisellä laturilla ja veisin sen sitten oikein akkumerkkiliikkeeseen, jossa pystyvät varmistamaan akun kunnon (kapasiteetin).
Mittaus on tyypillisesti ilmaista, kuin myös akun vaihto uuden ostamisen yhteydessä. Homma hoituu ssitten odottaessa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, akku on syytä ladata täyteen hyvällä laturilla joka tapauksessa.

Latauksen merkkivalo syttyy ajon aikana vain jos laturin tuottama jännite on alhaisempi kuin akun jännite eli jotain häikkää latauksessa on. Jos ei muuta, niin ainakin latauksen merkkivalon johdosta eristeet murtuneet ja maadoittuu jostain mistä ei pitäisi...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun autolla ajetaan lähinnä lyhyttä matkaa, niin jo ketjussa ilmenneiden ideoiden/vinkkien lisäksi voisi olla ihan kelvollinen idea laittaa moottorilämmittimen kaveriksi akkulaturi (etenkin jos kyykyttäjäksi paljastuu tyhjä/heikko akku). Maksaa toki jonninverran, mutta varmistaa aika hyvin virran riittävyyttä pätkäajossa, kun kerran esilämmitys on hyväksi tavaksi asti juurtunut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rly
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 12:37
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Apuva, apuva...

Viesti Kirjoittaja Rly »

pevi kirjoitti:........ Jos autollasi on vain 135tkm ajettu enm epäilisi vielä hiilien kulumista....
Äh, anteeksi kovasti - menipäs minulta pahasti sormet solmuun :oops: . Ykkönen ja kolmonen vaihtoivat paikkaa. Tarkoitus oli kirjoittaa 315 tkm. Se ei ymmärtääkseni ole tuon ikäiselle autolle paljon. Meille auto on lähinnä välttämätön kauppakassi, mutta kesäiseen aikaan tulee tietysti musiikin perässä ajeltua pidempiäkin matkoja.

Hienoa, että tuli taas monta hyvää vinkkiä mahdollisiksi vioiksi - suuret kiitokset niistä :D

Kantsii siis ekaksi toimenpiteeksi ladata akku kunnolla täyteen. Kyllähän meillä erillinen, sähkökäyttöinen akkulaturi mieheni jäljiltä on, muttei minulla ole taitoa eikä ymmärrystä sen päälle. Vaan eiköhän tuo hoidu, kun pistän piirakkapulikan pyörimään :wink:
Vastaa Viestiin