Laiska startti?
Re: Laiska startti?
Tuli otettua peruskokoa (62 Ah) oleva akku kuitenkin. Merkki kaiketi Suomessa sangen uutukainen Mbat, mutta on kuitenkin eurooppalainen ja takuutakin kaksi vuotta. Kuitenkin ostin alan liikkeestä, kuten aiemminkin, niin ei pitäisi tulla mitään vanhentunutta tavaraa. Saa nähdä saiko halvalla hyvän tällä kertaa...
Orkkisakku (60 Ah) muuten kesti täysin moiteetta tähän vaihtoon asti yli 7v. Liekö tuuria vain, minkälaisen yksilön kukakin saa?
Orkkisakku (60 Ah) muuten kesti täysin moiteetta tähän vaihtoon asti yli 7v. Liekö tuuria vain, minkälaisen yksilön kukakin saa?
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Laiska startti?
Miten olette saanut 74Ah akkuja mahtumaan? Boschin 74Ah akku olisi ollut 28cm leveä ja tuohon ei mielestäni mahdu yli 26cm leveä akku. Olisin ottanut 74Ah Boschin, jota Motonetkin näyttää tähän soveltuvaksi, mutta mitattuani vanhan akun ja tilan, ostin sitten 6 vuotta vanhan 62Ah:n tilalle saman kokoisen 24cm leveän 63Ah Boschin, jota Boschin luettelokin näytti soveltuvaksi.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Laiska startti?
62Ah akun vaihdolla poistui "laiska" startti täällä.
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Re: Laiska startti?
Ainakin Exiden 74Ah olisi mahtunut "koloon" fyysisesti, mutta -kaapelin akkukenkä ei siten enää yltänyt navalle. En kyllä tiedä onko tuota kaapelia joskus lyhennetty entisien omistajien toimesta, mutta se ei monesta sebtistä jäänyt vaille? Otin sitten sen pienemmän vaihtoehdon, 64Ah akun.ballantine kirjoitti:Miten olette saanut 74Ah akkuja mahtumaan? Boschin 74Ah akku olisi ollut 28cm leveä ja tuohon ei mielestäni mahdu yli 26cm leveä akku. Olisin ottanut 74Ah Boschin, jota Motonetkin näyttää tähän soveltuvaksi, mutta mitattuani vanhan akun ja tilan, ostin sitten 6 vuotta vanhan 62Ah:n tilalle saman kokoisen 24cm leveän 63Ah Boschin, jota Boschin luettelokin näytti soveltuvaksi.
Re: Laiska startti?
Mitenkäs moottorin ja korin välinen maadoitus on muuten saabissa hoidettu? Aikoinaan mulla oli Sierrassa kans laiska startti, vaihdoin orkkismaapaukkulangan tilalle 35neliöisen maapiuhan ja jopas alko tarttaamaan vinhammin ja valot kirkastu ym.
Omassa Jubileessa kans laiska startti, nyt sain sattumien kautta Optima Red Topin akuksi, mutta kaynnistyvyys ei vieläkään ole juuri entistä terävämpi.. Että entä jos maadoitusta "parantais", vai ottaako jotkut elektroniikkanippelit itteensä?
Omassa Jubileessa kans laiska startti, nyt sain sattumien kautta Optima Red Topin akuksi, mutta kaynnistyvyys ei vieläkään ole juuri entistä terävämpi.. Että entä jos maadoitusta "parantais", vai ottaako jotkut elektroniikkanippelit itteensä?
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: Laiska startti?
Tietääkseni starttaushetkellä startin solenoiden vetokäämi kytkee akselin ohella solenoidin päädyssä olevat isot naparuuvit oikosulkuun jonka jälkeen startin läpi auton runkoon kulkeutuu sen hetkisen kuorman mukaan suuri käynnistysvirta ja moottori pyörähtää. Näin äkkiseltään yleismittarilla voisi mitata näiden kahden solenoidin naparuuveista jännitehäviön starttaushetkellä (vaikka di-kasetin liitin irti),joka 12v järjestelmässä ei saisi olla yli 1volttia, jos yli on startti jokseenkin kaput ja vaatii huoltoa.
Re: Laiska startti?
Startin huoltoon liittyen, onko foorumilaiset onniestuneet korjaaman selkeästi pahaäänistä starttia, vai onko uuden osto vääjäämättä edessä? Omassa kulkupelissä startin ääni on muuttunut pikkuhiljaa pahemmaksija pahemmaksi, samalla kun starttausaika pidentynyt ja pyöritys kuullostaa laiskemmalta. Onhan se toki kivaa, kun kääntää parkkipaikoilla katseita, mutta kun syy saisi olla joku muu kuin tuo startin ääni. Viittaisikohan ääni (korkea kirskunta-kuvannee parhaiten) sitten bendixiin vai mihin?, kun käyntiin lähtee toistaiseksi kumminkin aina muutaman sekunnin starttauksen jälkeen. Vai mitens startti on laakeroitu, oisko siellä syy? Jokatapuksessa, uusi vs. vanhan huolto tullee eteen. Onko kokemuksia esim. Motonetin startista ja niiden kestävyydestä?
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: Laiska startti?
Notkeampien öljyjen (5W-40) vaihdolla ja uudella akulla (Varta Silver Dynamic D21, 600A käynnistysvirta) muuttu tällä suunnalla startti huomattavasti pirteämmäksi. Eipä se nyt varsinaisesti laiska ollut aikaisemminkaan, normaali Saabin startti, mutta kyllä nyt pyörii iloisemmin joka tapauksessa.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: Laiska startti?
Onkos kellään tietoa, että käykö lyhytlohko Tonnarin startti suoraan og 9-3:seen? Hammasluku ainakin molemmissa lienee sama (9).
Tuntuu, että nuo Tonnarin startit pyörii iloisemmin, mitä kolkissa.
Tuntuu, että nuo Tonnarin startit pyörii iloisemmin, mitä kolkissa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Laiska startti?
Joissakin autoissa on myös saatavilla alennusvaihteella ja ilman. Alennusvaihteelliset järjestään pyörii herkemmin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Laiska startti?
Kolkissa mitsun valmistamat startit on " laiskoja" ja näitä on vuosimallista 2001 eteenpäin, käytännössä T7 koneen kyljessä