Muutoskatsastus
Muutoskatsastus
Koitin haulla etsiä asiasta, mutta kovin kattavaa pakettia ei löytynyt, tai sitten ei vaan riittäny pitkäjänteisyys. Muutosprosenteista, tehonkasvuista ja muista löytyy kyllä, mutta lähinnä kiinnostaisi käytännöt, eli sellanen ensikertalaisen muistilista.
Mitä kaikkea pitää asiakkaan dokumentoida, ja mikä kuuluu konttorin velvollisuuksiin? Millä osoitetaan vastaavuus vertailumalliin, ja tarvitseeko esim. ic lisättäessä olla dynopaperit? Mitä kaikkea pitäisi ennen konttorille ajoa siis huomioida ylipäätään?
Mitä kaikkea pitää asiakkaan dokumentoida, ja mikä kuuluu konttorin velvollisuuksiin? Millä osoitetaan vastaavuus vertailumalliin, ja tarvitseeko esim. ic lisättäessä olla dynopaperit? Mitä kaikkea pitäisi ennen konttorille ajoa siis huomioida ylipäätään?
Re: Muutoskatsastus
Riippuu täysin siitä millaisia muutoksia olet menossa katsastamaan ja minkälaiseen autoon.
#3834
Re: Muutoskatsastus
Tässä tapauksessa kaasarisatkuun matalapaineturbokonetta ic:llä. Eikö tosta oo mitään yleistettävää olemassa, tai siis löytääkö konttorin sedät tiedostoistaan joitain tietoja?
Tarkotan siis että pitääkö mulla olla dokumentit, että kys. mallivuonna Saab 900 mallin tehokkain konevaihtoehto on ollut 175hv, jossa on esim. kallistuksenvakaajat yms. vastaavat seikat? Niinku jotain maahantuojan papruja tai jotain? Vai kannattaako soitella konttorille ja kysyä mitkä on käytännöt missäkin? Mahtaako olla yhtä vaihtelevaa käytännöt kun vuosikatsatuksienkin kanssa?
Tarkotan siis että pitääkö mulla olla dokumentit, että kys. mallivuonna Saab 900 mallin tehokkain konevaihtoehto on ollut 175hv, jossa on esim. kallistuksenvakaajat yms. vastaavat seikat? Niinku jotain maahantuojan papruja tai jotain? Vai kannattaako soitella konttorille ja kysyä mitkä on käytännöt missäkin? Mahtaako olla yhtä vaihtelevaa käytännöt kun vuosikatsatuksienkin kanssa?
Re: Muutoskatsastus
Eipä siinä taida sinun tapauksessa mitään ihmeitä olla, kun luovuttaja-autostakin löytyy varmaan paperit. Luovuttaja-auto kun on vähäpäästöinen(?) (lukee rekisteriotteessa) ja laitat tekniikan katteineen päivineen -88 autoon, niin ei tarvi päästöjä sen enempää todistella. Eli luovuttajan paperit on ne tärkeimmät. Ilman niitäkin varmasti onnistuu, mutta voi olla työläämpi (mulla on ollut ne, joten en tiedä miten ilman sujuisi). Varmuuden vuoksi voit kaivella netistä sellaisen vanhan ja pitkään netissä pyörineen maahantuojan vertailutodistuksen (tai joku sellainen), jossa kerrotaan mallien vastaavuuksista ynnä muista. Muistelisin tosin ettei mulla viimeksi ainakaan katsari sitä silmäystä enempää katsonut. Koneelta löysi aika hyvin kaikki mahdolliset tiedot. Se kannattaa hoksata, että jos kysellään moottorin apulaitteista sun muista, niin ne ovat aina vanhasta koneesta peräisin. Tulee näet vähemmän muutosprosentteja sillä tavoin
Varmuuden vuoksi suosittelen kuitenkin käymään konttorilla ja kyselemään samoilta insseiltä, jotka tulee itse katsastuksenkin suorittamaan. Eipähän tule niin herkästi tulkinta yllätyksiä...
Edit: Tuolta löytyy se todistus. Olikin ihan tehtaan yleistodistus. http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
Varmuuden vuoksi suosittelen kuitenkin käymään konttorilla ja kyselemään samoilta insseiltä, jotka tulee itse katsastuksenkin suorittamaan. Eipähän tule niin herkästi tulkinta yllätyksiä...
Edit: Tuolta löytyy se todistus. Olikin ihan tehtaan yleistodistus. http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Muutoskatsastus
Kyselin tossa ohikulkumatkalla insseiltä. Muuten ok, mutta mutta...
Välijäähdyttimen asennus vaatisi tehomittauksen. Väitti että joka tapauksessa, että nykyään ei käytetä mitään prosentteja. Eli siis ei auta, että alkuperäinen teho on 145hv, ja vertailumoottori 175hv täyspaineturbo. Eli tehoeroa on joku 20%, jota ei kuulerilla kyllä millään saavuteta, ja siihen 210hv joka ois maksimi hyväksyttävä, tehoero ois joku 45%. Mut ei kuulemma auta. Ja kaikkein huvittavintahan tossa on se, että jos käy hakee dynopaperin, ja se näyttää tehtaan ilmottamaa tehoa tai alle, vaikka ois kuuleri lisätty, mittausta ei hyväksytä. Teoriassa 20-v. vanhalla koneella ihan mahdollista tuokin. Paskuutta. Ja 202L-koneen spekseissä lukee interkooleri katsurin papruissakin, mutta silti 202S-koneeseen sitä ei voida laittaa. Kyrsii.
Onkohan tähän olemassa mitään muita ratkaisuja kun jättää kuuleri hyllylle(hienot sovitukset menis hukkaan), asentaa se laittomasti jälkikäteen(turhan riskiä touhua, vaivalloista ja sopimatonta) tai mennä dynoon(vanha kone todennäkösesti räjähtäisi, tai teho olisi niin naurettavan pieni, ettei sitä voisi konttorilla esittää)?
Edit: Hermot menee! Ajoin Ka:lla ojaan matkalla! En ehtinyt Hiflexille sen takia!
Edit: Sori offtopic.
Välijäähdyttimen asennus vaatisi tehomittauksen. Väitti että joka tapauksessa, että nykyään ei käytetä mitään prosentteja. Eli siis ei auta, että alkuperäinen teho on 145hv, ja vertailumoottori 175hv täyspaineturbo. Eli tehoeroa on joku 20%, jota ei kuulerilla kyllä millään saavuteta, ja siihen 210hv joka ois maksimi hyväksyttävä, tehoero ois joku 45%. Mut ei kuulemma auta. Ja kaikkein huvittavintahan tossa on se, että jos käy hakee dynopaperin, ja se näyttää tehtaan ilmottamaa tehoa tai alle, vaikka ois kuuleri lisätty, mittausta ei hyväksytä. Teoriassa 20-v. vanhalla koneella ihan mahdollista tuokin. Paskuutta. Ja 202L-koneen spekseissä lukee interkooleri katsurin papruissakin, mutta silti 202S-koneeseen sitä ei voida laittaa. Kyrsii.
Onkohan tähän olemassa mitään muita ratkaisuja kun jättää kuuleri hyllylle(hienot sovitukset menis hukkaan), asentaa se laittomasti jälkikäteen(turhan riskiä touhua, vaivalloista ja sopimatonta) tai mennä dynoon(vanha kone todennäkösesti räjähtäisi, tai teho olisi niin naurettavan pieni, ettei sitä voisi konttorilla esittää)?
Edit: Hermot menee! Ajoin Ka:lla ojaan matkalla! En ehtinyt Hiflexille sen takia!
Edit: Sori offtopic.
Re: Muutoskatsastus
Jätät sen coolerin vielä pois ja laitat sitten jälkikäteen. Näin minä tein eikä ole kukaan jälkikäteen kyselly vaikka katsastuksia on aika monta takana. Tuskin on kenelläkään muullakaan ollu sen suhteen ongelmia ja tuskin kukaan inssi jaksaa vuosikatsatuksen yhteydessä alkaa selvittelemään, että mikäs moottorityyppi tässä on ja kuuluuko siihen cooleri...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Muutoskatsastus
Pitää harkita, nykynen asennus vaan ei oo Saabin oma, eikä myöskään näytä pätkääkään siltä... varsin kiusallista, jos vuosikatsastuksessa joskus sais korjauskehotuksen tollasesta.
Re: Muutoskatsastus
äkkiseltään laskettuna mulla on ollut ainakin kuutena vuotena ja neljällä eri konttorilla keulassa ei alkuperäinen cooleri eikä siitä ole kertaakaan mainittu edes sivulauseella, joten sanoisin riskin olevan kohtalaisen pieni...
Ja jos olet mallanu kaiken jo paikoilleen, niin asennus jälkikäteen on pikkujuttu.
Ja jos olet mallanu kaiken jo paikoilleen, niin asennus jälkikäteen on pikkujuttu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Muutoskatsastus
OG aerossa kaksi kertaa leima ilman ihmettelyä tonnarin coolerilla mikä kuitenki aika näkyvä. Iso kiinacooleri oli sitten jo liikaa, väkisin halusivat alkuperäisen coolerin sinne.
Sitten seuraava vuonna keksivät että ei siellä saa mitään cooleria edes olla.
Hokasivat että rekisteröintikatsastuksessa oli inssi kämmänny eikä rastittanu kohtaa välijäähdytin
Noo lukihan papereissa aluks 4d sedan ja nelipaikkanen että eihän sitä voi paljoa odottaa.
Noo onneks kiinacooleri lähtee pienellä vaivalla irti ja saa hyvin korvattua suoralla putkella. Tosin lh jetin "optimaaliset" seokset tyhjäkäynnillä saattoivat vaikuttaa siihen että löyty mielenkiintoa alkaa epäileen virityksiä. Tuli silloin aken suuntaan oltua puhelinyhteyksissä niin painottivat että kuinka tärkeää on että ei vähäpäästöisessä 88vm autossa on alkuperäinen välijäähdytin, vaikeus löytää ehjä alkuperäinen ei ole hyvää syy asentaa muu kuin alkuperäinen
Muistaakseni samassa puhelussa valaisivat että taas pakoputkella ei oo mitään vaikutusta päästöihin toisin kuin välijäähdyttimellä. Olin aivan haltioissani näistä valaisevista neuvoista.
Sitten seuraava vuonna keksivät että ei siellä saa mitään cooleria edes olla.
Hokasivat että rekisteröintikatsastuksessa oli inssi kämmänny eikä rastittanu kohtaa välijäähdytin
Noo lukihan papereissa aluks 4d sedan ja nelipaikkanen että eihän sitä voi paljoa odottaa.
Noo onneks kiinacooleri lähtee pienellä vaivalla irti ja saa hyvin korvattua suoralla putkella. Tosin lh jetin "optimaaliset" seokset tyhjäkäynnillä saattoivat vaikuttaa siihen että löyty mielenkiintoa alkaa epäileen virityksiä. Tuli silloin aken suuntaan oltua puhelinyhteyksissä niin painottivat että kuinka tärkeää on että ei vähäpäästöisessä 88vm autossa on alkuperäinen välijäähdytin, vaikeus löytää ehjä alkuperäinen ei ole hyvää syy asentaa muu kuin alkuperäinen
Muistaakseni samassa puhelussa valaisivat että taas pakoputkella ei oo mitään vaikutusta päästöihin toisin kuin välijäähdyttimellä. Olin aivan haltioissani näistä valaisevista neuvoista.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: Muutoskatsastus
Se on sitä osaamista jota ei muualta löydy. Ko herrat ovat saaneet Trafilta varmaan mitalin.
Viimeksi muokannut tturku, La Tammi 08, 2011 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus
Syy: Poistettu turha lainaus
Re: Muutoskatsastus
Maalaisjärjellähän coolerin pitäis kai laskee päästöjä, kun palotapahtuma tehostuu..? En tie. Mulle nillitettiin vaan siitä, että inssillä ei oo minkäänlaisia mahdollisuuksia tietää muutetun turbomoottorin tehoja, ja sen takia cooleria ei saa jälkiasentaa ilman dynolappuja.
Noita Suomen harrasteautoilijoita suosivia pykäliä on itketty niin monesti, ettei ehkä pitäis enää. Mut ketuttaahan toi silti, jos tavallaan pykälien järjettömyydellä ajetaan ihmiset tekemään "laittomia" ratkaisuja. Sitten taas sopivissa moteissa saa lähes pelkällä softalla niin paljon tehoa, että varmasti menee kaikki prosentit yli, mutta kun ei oo mahdollisuutta valvoa niin itketään jonkun kakskytä vuotta vanhan satkun välijäähdyttimestä. Koskakohan turboahtamisesta tulee vero- tai vakuutusseuraamuuksia...
Katsastan siis auton ilman cooleria, ja muusta en sitten tiedä. Nykyisessä asennuksessa ahtoputket tulee tuulihakapellistä läpi ja syyläriä on kallistettu muutama sentti yläreunastaan, niin toi kyllä hyppää peltiä avatessa ensimmäisenä silmille, kovin helposti ei ainakaan jää huomaamatta.
Mutta jos joskus hamassa tulevaisuudessa tulee vielä muutoskatsastuksia eteen, niin pitäs kyllä olla systeemit niin, että saa läppärillä ihan sellasia tehoja ulos kun haluaa.
Noita Suomen harrasteautoilijoita suosivia pykäliä on itketty niin monesti, ettei ehkä pitäis enää. Mut ketuttaahan toi silti, jos tavallaan pykälien järjettömyydellä ajetaan ihmiset tekemään "laittomia" ratkaisuja. Sitten taas sopivissa moteissa saa lähes pelkällä softalla niin paljon tehoa, että varmasti menee kaikki prosentit yli, mutta kun ei oo mahdollisuutta valvoa niin itketään jonkun kakskytä vuotta vanhan satkun välijäähdyttimestä. Koskakohan turboahtamisesta tulee vero- tai vakuutusseuraamuuksia...
Katsastan siis auton ilman cooleria, ja muusta en sitten tiedä. Nykyisessä asennuksessa ahtoputket tulee tuulihakapellistä läpi ja syyläriä on kallistettu muutama sentti yläreunastaan, niin toi kyllä hyppää peltiä avatessa ensimmäisenä silmille, kovin helposti ei ainakaan jää huomaamatta.
Mutta jos joskus hamassa tulevaisuudessa tulee vielä muutoskatsastuksia eteen, niin pitäs kyllä olla systeemit niin, että saa läppärillä ihan sellasia tehoja ulos kun haluaa.
Re: Muutoskatsastus
Noista tehonmittauksista ja niiden hyväksymisestä muutamia pohdintoja.
Eikä kukaan väitä, että virityksen pitäisi kasvattaa tehoa, liekö tästä legendaarinen .."jos teho laskee alle 20% on viritys onnistunut"
Sitä paitsi moottoria rakentaessa voi tavoitteena olla jokin muukin kuin alkuperäistä suurempi teho.
Coolerin lisäämisen pitäis riittää omavalmistemoottorin aikaansaamiseksi,
se kuitenkin rinnastetaan moottorinvaihtoon jo olemassaolevaan kokoonpanoon.
Jos ei, vaihda konttoria.
Sitten jos lähdetään vielä tulkitsemaan asioita kuin piru raamattua, päästään kyseenalaiseen johtopäätökseen,
että tarvitaanko sitä kattiakaan saati sitten luovuttaja-auton papereita?
Konehan on omavalmiste, kasattu tallin nurkista löytyneistä "vain parhaista osista"
Luonnollisesti näihin ei kuitenkaan kannata suhtautua absoluuttisina totuuksina, kunhan heitin ajatuksia ilmaan.
Tästä on luettavissa, että koneen alkuperäistehot eivät enää ole vertailukelpoiset.Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta kirjoitti: jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys
Eikä kukaan väitä, että virityksen pitäisi kasvattaa tehoa, liekö tästä legendaarinen .."jos teho laskee alle 20% on viritys onnistunut"
Sitä paitsi moottoria rakentaessa voi tavoitteena olla jokin muukin kuin alkuperäistä suurempi teho.
Coolerin lisäämisen pitäis riittää omavalmistemoottorin aikaansaamiseksi,
se kuitenkin rinnastetaan moottorinvaihtoon jo olemassaolevaan kokoonpanoon.
Jos ei, vaihda konttoria.
Sitten jos lähdetään vielä tulkitsemaan asioita kuin piru raamattua, päästään kyseenalaiseen johtopäätökseen,
että tarvitaanko sitä kattiakaan saati sitten luovuttaja-auton papereita?
Konehan on omavalmiste, kasattu tallin nurkista löytyneistä "vain parhaista osista"
Luonnollisesti näihin ei kuitenkaan kannata suhtautua absoluuttisina totuuksina, kunhan heitin ajatuksia ilmaan.
Re: Muutoskatsastus
Nimenomaan näin, eli jos lisään b202s-moottoriin coolerin, ei sitä enää voi muutoskatsastaa sinä moottorina, vaan omavalmisteena, jolloin tarvitaan luotettava todistus moottorin tehosta, eli käytännössä pitäis penkittää - joka ei tässä vaiheessa oo mun näkökulmasta kovin järkevää. Jos taas cooleria ei lisää, ja pystyy konttorilla esittää, että kone on juurikin tuo kyseinen, tehtaan kuosissa, niin inssi näkee koneeltaan moottorille ilmoitetun tehon, ja katsastus onnistuu huomattavasti helpommin.
Tosta tehomittauksen tuloksesta inssi sanoi, että alkuperäsen tehon alle olevia lappuja ei huomioida, pykälä on ahdettujen moottoreiden kohdalla muuttunut, koska aikanaan kuulemma on muutoskatsastuksessa esitelty mittauslappuja, joissa on paineet pidetty niin alhaalla että tehot on ollu ihan naurettavia. Eli siis viittaa varmaan tuohon kohtaan "luotettava selvitys".
Tosta tehomittauksen tuloksesta inssi sanoi, että alkuperäsen tehon alle olevia lappuja ei huomioida, pykälä on ahdettujen moottoreiden kohdalla muuttunut, koska aikanaan kuulemma on muutoskatsastuksessa esitelty mittauslappuja, joissa on paineet pidetty niin alhaalla että tehot on ollu ihan naurettavia. Eli siis viittaa varmaan tuohon kohtaan "luotettava selvitys".
Re: Muutoskatsastus
Olisko kuitenkin helpompi, jos kerran se matalapaineturbo kumminkin on katillinen, niin sytytät takan niillä papereilla, sanot että koneen alkuperää et osaa todistaa, pulttaat coolerin kiinni (tosin sen pitäis myös täyspainekoneessa olla alkuperäinen) ja nakkaat katalysaattorin kuoret sinne pakoputken ympärille koristeeksi ja väität sen täyspaineturboksi joka päällepäin on pitkälti samannäköinen.
Vm.88 autossa ei pitäisi tarvita kattia muuten kun muodon vuoksi, ei tarvi lambdaohjausta, vaan sen pitää olla siellä jotta auto varmasti täyttää ne sen ajan väljät vaatimukset.
Näin minä tein aikoinaan kun rakensin i8 -88 satkusta T16 version.
Vm.88 autossa ei pitäisi tarvita kattia muuten kun muodon vuoksi, ei tarvi lambdaohjausta, vaan sen pitää olla siellä jotta auto varmasti täyttää ne sen ajan väljät vaatimukset.
Näin minä tein aikoinaan kun rakensin i8 -88 satkusta T16 version.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Muutoskatsastus
Toi on käyny mielessä ja on vaihtoehto. Pitäs vaan saada jostain alkuperänen cooleri lainaan, jolla sitte sais papereihin merkinnän, ja sitte vaihtaa oma tilalle. Tuskin tosiaan tarkastelee, onko alkuperänen jos lukee papereissa jotain, jos kerran JuHemillä ei oo sanottu mitään, vaikka on täysin coolerittomaan laitettu.
Katin ajattelin kanssa tyhjentää varmaan joka tapauksessa, kun toi ei vähäpäästöinen oo. Pitää kuulemma olla katti, mut tosiaan kuoret varmaan riittää, kun se ei vissiin noihin katsurilla mitattaviin arvoihin vaikuta mitään, onko siellä hilut sisällä.
Katin ajattelin kanssa tyhjentää varmaan joka tapauksessa, kun toi ei vähäpäästöinen oo. Pitää kuulemma olla katti, mut tosiaan kuoret varmaan riittää, kun se ei vissiin noihin katsurilla mitattaviin arvoihin vaikuta mitään, onko siellä hilut sisällä.