Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Hyvää maanantaita kaikille!
Ensin kytkin rupesi vinkumaan poljin ylhäällä. Sitten myös pohjassa. Ilmailin sitten varmuuden vuoksi kytkintä (painetta säiliöön) kunnes kuului tirsk ja poljin meni tunnottomaksi.
Eli työsylinterin tiivisteet ilmeisesti petti (ei vuotoja letkuissa). Kytkin remppaan nyt valmistaudun. Auto on vm -96 2.0 vapari karvalakki ml:362 000km (alkuperäinen kytkin). Vaihtoon menee: työsylinterin tiivisteet, painelaakari ja samalla vaivalla kannattaisi laittaa varmasti koko kytkin sarja? Tiivistesarjaa ei löydy mistään, paitsi metroautosta ehkä,hinta 100€. Koko sylinteri olisi 320€. Viideltä tukkurilta tiivistesarjaa kysytty...
Kysynkin nyt, mikä on kytkimen koko: 215, 220 vai 240mm? Tiivisteet on ilmeisesti perus o-renkaita, jos laatikon stefaa ei vaihda? Mulla on tossa o-rengassarjasta pari tiivistettä jarrunesteessä testauksessa...
Kovin paljon tuohon ei viitti rahaa laittaa, uutta sylinteriä en haluaisi laittaa. Onko motonetin kytkimet toimivia?
Autosta ei ole koskaan korjattu mitään kytkimeen liittyvää. Sinänsä ihan hyvä saavutus...
Ensin kytkin rupesi vinkumaan poljin ylhäällä. Sitten myös pohjassa. Ilmailin sitten varmuuden vuoksi kytkintä (painetta säiliöön) kunnes kuului tirsk ja poljin meni tunnottomaksi.
Eli työsylinterin tiivisteet ilmeisesti petti (ei vuotoja letkuissa). Kytkin remppaan nyt valmistaudun. Auto on vm -96 2.0 vapari karvalakki ml:362 000km (alkuperäinen kytkin). Vaihtoon menee: työsylinterin tiivisteet, painelaakari ja samalla vaivalla kannattaisi laittaa varmasti koko kytkin sarja? Tiivistesarjaa ei löydy mistään, paitsi metroautosta ehkä,hinta 100€. Koko sylinteri olisi 320€. Viideltä tukkurilta tiivistesarjaa kysytty...
Kysynkin nyt, mikä on kytkimen koko: 215, 220 vai 240mm? Tiivisteet on ilmeisesti perus o-renkaita, jos laatikon stefaa ei vaihda? Mulla on tossa o-rengassarjasta pari tiivistettä jarrunesteessä testauksessa...
Kovin paljon tuohon ei viitti rahaa laittaa, uutta sylinteriä en haluaisi laittaa. Onko motonetin kytkimet toimivia?
Autosta ei ole koskaan korjattu mitään kytkimeen liittyvää. Sinänsä ihan hyvä saavutus...
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
kysyitkö procar servicestä, sieltä löytyi tiiv srj suoraan hyllystä ja kaikki muukin tarvittava e.m remonttiin. 96 tbo 2,3 koneeseen kytkinlevy ei ollut se isompi vaan muistaaksenni ihan tavan kokoinen ja stekkaa kampiakselin tiiviste samalla jos itkee vaihtuu ns samoilla lämpösillä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Joo täytyy kysyä sieltä tota tiivistesarjaa. Tuli nyt tilattua LUK 220mm kytkin, saan sen kyllä palautettua jos on väärä...
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Juu, PCS:ltä kannattaa kysellä, hinnat OK ja palvelu hyvää. Ilmoita autosi Vin-numero niin osaavat katsoa oikean paletin. Tosin huomenna voipi olla linjat aamusta kuumina sillä ovat Joululomalla 23.12 - 11.1. Minäkin siellä linjoilla olen huomenaamuna tukkeena pusla-asioiden tiimoilta.
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Kytkin tuli vaihdettua. Lisäksi molempien sylinterien tiivisteet. Painelaakeri hajosi käsiin. Oli pyörinyt koko ajan... Pintaa kytkinlevyssä oli vielä hyvin jäljellä. Ilmaaminen onnistui vasta kun painoi ruutalla ilmaruuvista sisään.
Aika homma tuossa on, vaikka oli siltanosturi käytössä. Muutaman kerran joutui nostaan laatikkoa edestakaisin...
Muutama vinkki vastaavaa suunnitteleville: Työsylinterin edessä on "kumi jousi" jonka eteen työsylinteri tulee. Kiilasin puutikulla jousen kasaa asennuksen ajaksi, muuten ei saanut kytkinakselia osumaan lohkoon...
Jarruletku ei irronnut ehjänä (myös putki katkesi). Motonetin etujarruletku on väärä! Siitä puuttuu 2cm pätkä putkea joka tulee satulaan kiinni! Oikea varaosamyyjä sai tehtyä jarruputkesta tuon puuttuvan pätkän...
Aika homma tuossa on, vaikka oli siltanosturi käytössä. Muutaman kerran joutui nostaan laatikkoa edestakaisin...
Muutama vinkki vastaavaa suunnitteleville: Työsylinterin edessä on "kumi jousi" jonka eteen työsylinteri tulee. Kiilasin puutikulla jousen kasaa asennuksen ajaksi, muuten ei saanut kytkinakselia osumaan lohkoon...
Jarruletku ei irronnut ehjänä (myös putki katkesi). Motonetin etujarruletku on väärä! Siitä puuttuu 2cm pätkä putkea joka tulee satulaan kiinni! Oikea varaosamyyjä sai tehtyä jarruputkesta tuon puuttuvan pätkän...
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Se lyhyt pätkä putkea letkun päässä ei ole välttämätön, mutta mahdollistaa satulan vaihtamisen toiseen ilman että tulisi tarvetta kääntää letkun yläpään kiinnitystä toiseen asentoon. Motonetista voi oman kokemukseni mukaan saada samalla Motonet-tuotenumerolla kumpaakin letkua, putkella tai ilman.jeesjees kirjoitti:Motonetin etujarruletku on väärä! Siitä puuttuu 2cm pätkä putkea joka tulee satulaan kiinni! Oikea varaosamyyjä sai tehtyä jarruputkesta tuon puuttuvan pätkän...
Itse asiassa ne putkelliset jarruletkut kai on olleet tehtaalta lähtiessä vain alkupään tontuissa ja uudemmissa kuten sinun autossasi kuuluisi olla putkettomat letkut. Kummatkin kuitenkin sopii kaikkiin tonttuihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Tuo letku ei käynyt suoraan satulaan, siinä on vääränlainen pää. Kiinityskumitkin on vääränlaiset. Toki se nyt tohon kelpaa... Atoyn maahantuomassa letkussa on tuo putkenpätkä mukana...
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Olisiko kellään antaa vinkkiä korjaamosta, mielellään ~50km säteellä riihimäeltä, joka tekisi kytkinrempan?
Asetelma, levy, irrotinlaakeri, kampiakselin stefa, pääsylinteri, työsylinterin tiivistesetti ja kytkimen letku olisi jo hommattuna, mutta kolme korjaamoa on kieltäytynyt jo suorilta käsin tekemästä ysitonnariin kytkinremppaa . Bonuksena pitäisi tuo murtunut apurunko vaihtaa, mutta se ilmeisesti menee samalla suht kivuttomasti?
Asetelma, levy, irrotinlaakeri, kampiakselin stefa, pääsylinteri, työsylinterin tiivistesetti ja kytkimen letku olisi jo hommattuna, mutta kolme korjaamoa on kieltäytynyt jo suorilta käsin tekemästä ysitonnariin kytkinremppaa . Bonuksena pitäisi tuo murtunut apurunko vaihtaa, mutta se ilmeisesti menee samalla suht kivuttomasti?
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
ai jaa että oikein kieltäytyy.
miksiköhän ne sitten ylipäätään pitää sitä korjaamo kylttiä katolla, olisko syytä varmistaa että ne tulis lumien mukana alas.
noo kaikkihan sitä haluaa vain helppoja hommia, jopa lumenpudottajatkin.
mites tee se itse hallin vuokraus ja aamulla tuijotat tiukasti peiliin ja sanot: teet kytkinremontin tänään. Jos olit oikein tiukkana hätkähdit itsekkin kesken seisomisen ja lähdit vaihtaan settiä.
sitä ennen tietysti sietäs hommata muutama käänteentekevä erikoistyökalu.
miksiköhän ne sitten ylipäätään pitää sitä korjaamo kylttiä katolla, olisko syytä varmistaa että ne tulis lumien mukana alas.
noo kaikkihan sitä haluaa vain helppoja hommia, jopa lumenpudottajatkin.
mites tee se itse hallin vuokraus ja aamulla tuijotat tiukasti peiliin ja sanot: teet kytkinremontin tänään. Jos olit oikein tiukkana hätkähdit itsekkin kesken seisomisen ja lähdit vaihtaan settiä.
sitä ennen tietysti sietäs hommata muutama käänteentekevä erikoistyökalu.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Vähän tuli tosiaan puun takaa nuo kieltäytymiset . Kysyin piruuttani jopa paikalliselta ammattikoululta, joka rupesi kakomaan siinä vaiheessa, kun kuuli auton merkin. Aikaa kuulemma olisi ja kytkinremppojakin tekevät, mutta saabia eivät ota .
Vähämaata on ehdoteltu privaviesteillä, täytyy vielä sieltä kysäistä.
Vähämaata on ehdoteltu privaviesteillä, täytyy vielä sieltä kysäistä.
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Ei kanssa oikein ymmärrä tuota korjaamojen touhua.
Itse onnistuu vaihtaminen autotallissa tunkinvarassa 4-8:ssa tunnissa. Ohjeaika merkkikorjaamolla oli aikoinaan 4h.
Nykyään on kaksi pitkää pulttia, joiden varassa onnistuu laatikon liuu-uttaminen paikalleen kohtuu helposti. Muita erikoistyökaluja ei hommassa tarvita.
Itse onnistuu vaihtaminen autotallissa tunkinvarassa 4-8:ssa tunnissa. Ohjeaika merkkikorjaamolla oli aikoinaan 4h.
Nykyään on kaksi pitkää pulttia, joiden varassa onnistuu laatikon liuu-uttaminen paikalleen kohtuu helposti. Muita erikoistyökaluja ei hommassa tarvita.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Tuohan on hyvä vinkki, itse vaan perstuntumalta ujutellut sitä laatikkoo sinnepäin. Oisko kuvaa patentista käytännössä?Nykyään on kaksi pitkää pulttia, joiden varassa onnistuu laatikon liuu-uttaminen paikalleen kohtuu helposti. Muita erikoistyökaluja ei hommassa tarvita.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Tuossa on käytetty vanhaa kannenpulttia vaihteiston paikalleen ohjaamisessa, ruuvattu paikalleen kun vaihteisto on jo nostettu hyvin lähelle: http://www.saabphotos.com/gallery/trans ... ing_closerj0ne kirjoitti:Oisko kuvaa patentista käytännössä?
Toinen lähestymistapa olisi sahata tuosta pultista kanta pois ja päähän ura josta saa ruuvimeisselillä pyörittämällä pultin lopuksi pois. Kannattoman tapin voi kiertää paikalleen jo ennen kuin laatikkoa alkaa nostaa.
Ohjaintappeja voi käyttää niin monta kuin tuntuu tarpeelliselta.
Lopuksi vaan varsinaiset kiinnityspultit tilapäisten tilalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Muistelisin pulttien olleen tonnarin hammastangon kiinnityksestä ja niissä on sama kierre kuin moottorin päässä (n.25cm pultit). Nostaa laatikon liinan varassa konehuoneeseen ja sovittaa pultit paikalleen. Olen jättänyt liinan vielä tueksi, koska pultit ovat yli 20cm pitkät ja laatikko painaa kuitenkin jonkun verran.j0ne kirjoitti:Tuohan on hyvä vinkki, itse vaan perstuntumalta ujutellut sitä laatikkoo sinnepäin. Oisko kuvaa patentista käytännössä?Nykyään on kaksi pitkää pulttia, joiden varassa onnistuu laatikon liuu-uttaminen paikalleen kohtuu helposti. Muita erikoistyökaluja ei hommassa tarvita.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?
Päivän soittelun tuloksena riihimäellä, lopella ja hyvinkäällä ainoa korjaamo joka tonnarin kytkintä edes suostuu vilkaisemaan on Vähämaan autopalvelu, hyvinkäällä. Minimissään reilu kahdeksan tuntia töitä, 69.50e/tunti.
Pari oli sellaista, jotka olisivat ottaneet, mutta vain heidän tilaamillaan osilla. Eli käytännössä noi speedpartsin osat romulavalle/kirpparille ja scantechiä tilalle .
Täytyy nyt miettiä lähteekö itse tekemään, ~600eurolla saisi varmaan jo asennuskaljaakin ihan riittämiin
Pari oli sellaista, jotka olisivat ottaneet, mutta vain heidän tilaamillaan osilla. Eli käytännössä noi speedpartsin osat romulavalle/kirpparille ja scantechiä tilalle .
Täytyy nyt miettiä lähteekö itse tekemään, ~600eurolla saisi varmaan jo asennuskaljaakin ihan riittämiin