9-5 Aero -02 vielä merkkihuoltoon vai pajalle?
9-5 Aero -02 vielä merkkihuoltoon vai pajalle?
Auttakeepa märkäkorvaa, arvon herrasväki.
Vuoden 2002 Aeroni 150 tkm:n huolto lähestyy vääjäämättä. Auto on hyväkuntoinen ja huoltokirja täydellinen; moottorikin on takuuvaihdettu noin 50 tuhatta sitten. Onko merkkihuollon leimoilla vielä niin paljon vaikutusta jälleenmyyntiarvoon, että niitä kannattaisi kuponkiin keräillä, vai ostaako se Airon haluava saabisti Airon leimoista riippumatta? Paljonko halvemmalla selviää viemällä pirssin pajalle? Millaisiin hintoihin tämän huollon kohdalla pitäisi varautua?
Mainittakoon vielä, että olen ihan oikeasti märkäkorva; tää on mun eka autoni enkä siis aiemmin ole huoltoja joutunut miettimään.
EDIT: Kyseeseen tulevat lähinnä Turun seudun huollot.
Vuoden 2002 Aeroni 150 tkm:n huolto lähestyy vääjäämättä. Auto on hyväkuntoinen ja huoltokirja täydellinen; moottorikin on takuuvaihdettu noin 50 tuhatta sitten. Onko merkkihuollon leimoilla vielä niin paljon vaikutusta jälleenmyyntiarvoon, että niitä kannattaisi kuponkiin keräillä, vai ostaako se Airon haluava saabisti Airon leimoista riippumatta? Paljonko halvemmalla selviää viemällä pirssin pajalle? Millaisiin hintoihin tämän huollon kohdalla pitäisi varautua?
Mainittakoon vielä, että olen ihan oikeasti märkäkorva; tää on mun eka autoni enkä siis aiemmin ole huoltoja joutunut miettimään.
EDIT: Kyseeseen tulevat lähinnä Turun seudun huollot.
-
- "Viggen"
Re: 9-5 Aero -02 vielä merkkihuoltoon vai pajalle?
Neljä sylinterinen ?
Ostat halpahallista öljyn suodattimen ja suositukset omaavat moottori öljyt -- säästät tässä noin satasen merkkiliikkeen hyllyltä otettuun samaan öljyyn ja suodattimeen verrattuna. ( vertaus tehty Mobil new life 0-40 )...tiedoksi jos / kun joku puuttuu öljy suositukseen niin tiedän että uusin suositus on GM öljyt jollain muulla viskositeetilla ..
Tilaat raitisilma suodattimen esim " tarvikkeena " netistä -- tässäkin säästät noin sata euroa.
Yllä olevat kuuluvat tuohon huoltoon ja nostavat paljon kuluja jos ne otat merkkiliikkeestä.
Jos sinulla on automaatti, kuuluu laatikko öljyjen vaihto myös
ohjelmaan mikä nostaa kuluja.
Oma esimerkki: Osat vietynä itse merkkihuoltoon oli kokonaishinta huollolle 150 euroa.
Ei merkki huolto olisi maksanut omilla osilla 140 euroa.
Vein merkkihuoltoon mitättömän erotuksen takia.
Ostat halpahallista öljyn suodattimen ja suositukset omaavat moottori öljyt -- säästät tässä noin satasen merkkiliikkeen hyllyltä otettuun samaan öljyyn ja suodattimeen verrattuna. ( vertaus tehty Mobil new life 0-40 )...tiedoksi jos / kun joku puuttuu öljy suositukseen niin tiedän että uusin suositus on GM öljyt jollain muulla viskositeetilla ..
Tilaat raitisilma suodattimen esim " tarvikkeena " netistä -- tässäkin säästät noin sata euroa.
Yllä olevat kuuluvat tuohon huoltoon ja nostavat paljon kuluja jos ne otat merkkiliikkeestä.
Jos sinulla on automaatti, kuuluu laatikko öljyjen vaihto myös
ohjelmaan mikä nostaa kuluja.
Oma esimerkki: Osat vietynä itse merkkihuoltoon oli kokonaishinta huollolle 150 euroa.
Ei merkki huolto olisi maksanut omilla osilla 140 euroa.
Vein merkkihuoltoon mitättömän erotuksen takia.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Juu itse tekisin minäkin ja jos leimoja kerää voi vaikka perunasta tehdä leimasimen..
Jos ei tee itse ,veisin pienempään huoltoon. Voit toki vaihtaa esim. öljyt ja suod .itse ja viedä esim. raitisailmasuodattimen vaihtoon (+laatikkoöljyt jos tomaatti ja saa ne manuaaliinkin vaihtaa kun ei ole vaihdettu aiemmin jos olet kerran merkkihuollossa käyttänyt...). Pyydä raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsaamaan kondenssiveden poistokanavatkin.
Kaikki huollot eivät hyväksy omien osien tuontia, se kun on vähän sama kun veisi jauhelihan ravintolaan ja pyytäisi siitä pihvin halvemmalla
Huolto:http://www.maptun.com/serviceGuideTable ... alleId=133
Jos ei tee itse ,veisin pienempään huoltoon. Voit toki vaihtaa esim. öljyt ja suod .itse ja viedä esim. raitisailmasuodattimen vaihtoon (+laatikkoöljyt jos tomaatti ja saa ne manuaaliinkin vaihtaa kun ei ole vaihdettu aiemmin jos olet kerran merkkihuollossa käyttänyt...). Pyydä raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsaamaan kondenssiveden poistokanavatkin.
Kaikki huollot eivät hyväksy omien osien tuontia, se kun on vähän sama kun veisi jauhelihan ravintolaan ja pyytäisi siitä pihvin halvemmalla

Huolto:http://www.maptun.com/serviceGuideTable ... alleId=133
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Ilman ajan tasalla olevaa huoltokirjaa auton myynti vaikeutuu. Ainakaan itse en enää osta autoa jonka huoltokirja ei ole kunnossa. Sitä paitsi huolto-ohjelma käsittää paljon muutakin kuin vain öljynvaihdot, joten vaikka itse jotain tekisikin, kannattaa huolto-ohjelmaa noudattaa ohjeiden mukaisesti.
Eli kyllä ne leimat sinne kirjaan kannattaa hommata
Eli kyllä ne leimat sinne kirjaan kannattaa hommata
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Leimahan ei todista itsessään mitään. Leiman saa vaikka olisi rajannut huoltokohteita pois.
Itse pidän esim. itse pidettyä kirjanpitoa auton huollosta ja varaosista kuitteineen tärkeämpänä.
Itse pidän esim. itse pidettyä kirjanpitoa auton huollosta ja varaosista kuitteineen tärkeämpänä.
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Kiitti. Toisin sanoen ette siis pidä merkkihuollon leimoja huoltokirjassa tärkeinä? Soitanko ensin merkkihuoltoon ja kysyn, voinko tuoda osat itse?
Onko jollakulla tietoa Turun Saab-huolloista? Voiko esim. Metro-Autoon viedä omat osat, jos sinne päädyn? Onko seudulla nyrkkipajoja?
Entä mistä päin interputkistoa noita osia kannattaa tilata?
Itse en ole autoa käyttänyt vielä missään huollossa. Ostin sen vasta syksyllä. Ruotsinkielistä autosanastoa tuntemattomana oletan, että raitisilmasuodatin on tuo "kupéluftfilter"?NoNI kirjoitti:Jos ei tee itse ,veisin pienempään huoltoon. Voit toki vaihtaa esim. öljyt ja suod .itse ja viedä esim. raitisailmasuodattimen vaihtoon (+laatikkoöljyt jos tomaatti ja saa ne manuaaliinkin vaihtaa kun ei ole vaihdettu aiemmin jos olet kerran merkkihuollossa käyttänyt...). Pyydä raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsaamaan kondenssiveden poistokanavatkin.
Onko jollakulla tietoa Turun Saab-huolloista? Voiko esim. Metro-Autoon viedä omat osat, jos sinne päädyn? Onko seudulla nyrkkipajoja?
-
- "Viggen"
Esim: Ebay, ElkParts, PFS, TheSaabStore, ProCarService ja http://www.neobrothers.co.uk/gallery.phpRiksa80 kirjoitti:
SAAB
"Itse en ole autoa käyttänyt vielä missään huollossa. Ostin sen vasta syksyllä. Ruotsinkielistä autosanastoa tuntemattomana oletan, että raitisilmasuodatin on tuo "kupéluftfilter"?"
Kyllä.
Voit tilata myös: http://www.pro-carservice.com/
Siis soittamalla.
Kyllä.
Voit tilata myös: http://www.pro-carservice.com/
Siis soittamalla.
Viimeksi muokannut NoNI, To Tammi 13, 2011 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Nimenomaan, laiminlyödyllä ja harrastajan ylläpitämällä autolla on selvä ero.NoNI kirjoitti:Itse pidän esim. itse pidettyä kirjanpitoa auton huollosta ja varaosista kuitteineen tärkeämpänä.
Totta. Mutta siitä huolimatta on paljon ostajia, jotka eivät edes vilkaisekaan autoihin päin, joiden huoltokirja ei ole kunnossa. Siihen en ota kantaa, onko se myynnin kannalta ratkaiseva tekijä ja maksaako itsensä takaisin jälleenmyynnin arvossa.
Takuisiinhan se ei enää tuon ikäisessä autossa vaikuta pätkääkään.
Minä pidän molemmista. Huoltokirja on ajan tasalla ja kaikista autolle tehdyistä jutuista on kuitit tallella ja ruutuvihossa huoltopäiväkirja
Minä pidän molemmista. Huoltokirja on ajan tasalla ja kaikista autolle tehdyistä jutuista on kuitit tallella ja ruutuvihossa huoltopäiväkirja

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Näinhän se on paras.Tannisto kirjoitti:Totta. Mutta siitä huolimatta on paljon ostajia, jotka eivät edes vilkaisekaan autoihin päin, joiden huoltokirja ei ole kunnossa. Siihen en ota kantaa, onko se myynnin kannalta ratkaiseva tekijä ja maksaako itsensä takaisin jälleenmyynnin arvossa.
Sitten jos löytyy ajopäiväkirja kaikista autolla suoritetuista ajosuoritteista, niin se on jo SAIRASTA

ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
En veisi Turun Metro-Autoon mitään autoa.Riksa80 kirjoitti:Kiitti. Toisin sanoen ette siis pidä merkkihuollon leimoja huoltokirjassa tärkeinä? Soitanko ensin merkkihuoltoon ja kysyn, voinko tuoda osat itse?
Itse en ole autoa käyttänyt vielä missään huollossa. Ostin sen vasta syksyllä. Ruotsinkielistä autosanastoa tuntemattomana oletan, että raitisilmasuodatin on tuo "kupéluftfilter"?NoNI kirjoitti:Jos ei tee itse ,veisin pienempään huoltoon. Voit toki vaihtaa esim. öljyt ja suod .itse ja viedä esim. raitisailmasuodattimen vaihtoon (+laatikkoöljyt jos tomaatti ja saa ne manuaaliinkin vaihtaa kun ei ole vaihdettu aiemmin jos olet kerran merkkihuollossa käyttänyt...). Pyydä raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsaamaan kondenssiveden poistokanavatkin.
Sen verran itsellä on huonoja kokemuksia.
Jos välttämättä haluaa merkkikorjaamoa niin Turun Länsiauto:lla on kai vielä Saab huolto vaikka ei ole merkin edustaja enää.
Hyviä kokemuksia oli Turun autosähköstä kunnes ne rupes vittuilemaan tiskin takana.
Sen jälkeen en ole käyny.
Kannattaa myös tarkistaa täältä ---> http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
Saab 9-5 Aero 2003
Mulla on lähes tuplasti tuon verran ajettu vanhempi Aero. Siinä on täys huoltokirja. Vaan oli siitä hyötyäkin, että kaikki huollot oli tehty ajallaan. GM nimittäin maksoi jakopäärempan silloin kun auto oli 8 vuotias ja 220 tkm mittarissa.
Kaikista mun aikana tehdyistä huolloista on kuitit tallella. Samoin kaikista siihen ostetuista osista, katsastuksista ja jopa tankkauksista.
Sitten joskus kun päätän siitä luopua, niin tietääpä ainakin ostaja mitä on ostamassa.
t. Mika
Kaikista mun aikana tehdyistä huolloista on kuitit tallella. Samoin kaikista siihen ostetuista osista, katsastuksista ja jopa tankkauksista.

Sitten joskus kun päätän siitä luopua, niin tietääpä ainakin ostaja mitä on ostamassa.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Eli meni siihen 8-vuotis moottoritakuuseen, johon ei enää -02 mene.mikan kirjoitti:Mulla on lähes tuplasti tuon verran ajettu vanhempi Aero. Siinä on täys huoltokirja. Vaan oli siitä hyötyäkin, että kaikki huollot oli tehty ajallaan. GM nimittäin maksoi jakopäärempan silloin kun auto oli 8 vuotias ja 220 tkm mittarissa.
.
t. Mika
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Elämä on varmaan ollut helpompaa noin, ei ne merkkihuollot ole autoilun merkittävin kustannus.mikan kirjoitti:Mulla on lähes tuplasti tuon verran ajettu vanhempi Aero. Siinä on täys huoltokirja. Vaan oli siitä hyötyäkin, että kaikki huollot oli tehty ajallaan. GM nimittäin maksoi jakopäärempan silloin kun auto oli 8 vuotias ja 220 tkm mittarissa.
Alkuperäiseen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Esimerkiksi edelläolevassa tapauksessa kahdeksassa vuodessa huolloista on kertynyt aikamoinen kasa rahaa. Rahaa, jolla olisi voinut kevyesti maksaa erikseen tuon rempan. Toisaalta harva omatoimikorjaaja säästää nuo säästetyt rahat jonnekin, eihän tupakoimattomatkaan oikeasti käy useammin Kanarialla.