Eikös 900:n pitäisi edetä kuin juna (siis yhtä vakaasti, mutta ilman kolinoita )
Tämä meikäläisen yksilö (900i -89) tuntuu olevan herkkä sivutuulelle/urille/mille vain ja tuossa 100km/h yläpuolella auto lähtee vetelemään, ihan kuin keulaa välillä kiskaistaisiin jompaan kumpaan suuntaan. Lisäksi näyttäisi siltä että ohjaus ei keskitä vasemmalta yhtä hyvin kuin oikealta. Olisiko vasemmassa pyörässä kulma hiukan pielessä? Mutkissa ohjaus kyllä välittää infoa vallan mainiosti ja auto kulkee haluttua kaarta ihan täsmällisesti.
Renkaina on Hankookin kitkarenkaat jotka eivät varmaankaan ole parhaat mahdolliset. Paineet suositusten mukaiset. Laitos on katsastettu elokuussa joten hirveitä välyksiä ei pyöräntuennassa pitäisi olla.
no, vastasit jo 90%:sti itse tuohon kysymykseesi, kitkarengas kesäkelillä on kuin vaseliinissa ajaisi, paitsi että urat ja epätasaisuudet vie mihin sattuu.
Se loppu 10% voi johtua esim siitä, että etu- ja takapään korkeussuhde on väärä; ts. keula pystyssä ja perä viistää maata. Onko näin vai vai onko ryhti kunnossa?
Itselläni on ihan sama vika mitä kovemmin vain ajaa sitä pahemmin auto lähtee vetelemään, epäilen että olisi renkaissa vika, ne ovat melkein sakkorenkaat, toisaalta olen ajanut aika kauan huonoilla renkailla, enkä ole kuin viimeisen 2kk aikana huomannut tämän oireen..
Tämä vain tuntuu vaaralliselta jos lähdetään ohittamaankin..
Tahtoopi olla että ton ikäisissä satkuissa on takaakselinpyöränkulmat erit kuin vanhemmissa . Mittautappa ne, voi olla että takaakselilla on aurausta monta milliä! Aikoinaan niitä on mittailtu ja muutettu nolla auraukselle ja rupes kulkeen suoraan. Eron huomaa parhaiten kun ajaa vanhemmalla satkulla ja uusimmilla OG satkuilla, vanhat kulkee kuin juna suoraan, uudemmat "luiruaa". Muistelen että se luikertelu ongelma alkoi siinä -87... ne muutti takaakselinkulmia ja rupes tuleen kallistuksenvakaajia jne. saatiin "puskemis"ongelmaa pois vaan tuli muut ongelmat tilalle. Vanhaan 99 verrattuna uusimmat OG satkut on paljon "luirumpia" ajaa. Nittiniiut ei paljon välittänyt urista, sivutuulesta jne.Wanhassa vara parempi
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ajn kirjoitti: no, vastasit jo 90%:sti itse tuohon kysymykseesi, kitkarengas kesäkelillä on kuin vaseliinissa ajaisi, paitsi että urat ja epätasaisuudet vie mihin sattuu.
Se loppu 10% voi johtua esim siitä, että etu- ja takapään korkeussuhde on väärä; ts. keula pystyssä ja perä viistää maata. Onko näin vai vai onko ryhti kunnossa?
Joo, olen kuullut tuosta kitkojen huonoista ominaisuuksista kesäkelillä, mutta noin huojakkaiksi en niitä arvannut (aiempaa kokemusta ei ole kitkoista eikä 900:sta). Silmämääräisesti arvioituna perä ei roiku.
Kilometrejä tullee aika vähän niin kauan kuin moottoripyörällä pystyy ajamaan, joten täytynee taidan odotella talven tuloa ja katsella jatkuuko vetely lumellakin samanlaisesti ja sen jälkeen mittauttaa pyöränkulmia.
Siinä vaiheessa kun puslat jää kiinni katsastuksessa, niin kyllä tuo auto on jo luikerrellu pitkään.
Väljät pallonivelet jää tuolla sentään kohtuu hyvin kiinni.
Oma ässä oli todella levoton vanhoilla iskareilla, mutta testerille noi kelpas. Testerillä noi lähinnä kattoo että ovat kulahtaneet samaa tahtia.
Kyllä uudemmat ja vanhemmat satkut, kuten myös 99:t jäävät jälkeen suuntavakavuudessa kun verrataan finladia satkuihin.
On sillä pidemmällä akselivälillä mukava vaikutus...
Toisilla renkailla testaaminen on ehkä helpoin tapa aloittaa testaus.
Aurauksen ja camberin tarkastaminen kotikonsteinkin on kohtuu helppo vaikkakin vähän aikaa vievää, monttu tai autopukki helpottaa aurausten mittausta aika taval.
Meikäläisen suositus olisi saman linjan mukainen muiden kanssa, eli etupään kulmat ja takaset samalla tietoon, kun vie auton nelipyöräsuuntauksen. Taka-akselin kulmia ei liikkeessä säädetä, ne vaan todetaan, mutta periaatteessa voi säätää, jos taivuttaa taka-akselia oikeasta kohdasta (kokeilevaa tiedettä sanoisin). Tämä on aika teoreettinen vaihtoehto sitten...
Takapyöränlaakerit tuskin niin huonoksi voi mennä, että alkaisi perä luikertelemaan ilman metelin lisäytymistä (laakeria voi toki kokeilla nelipyöräsuuntauspenkissä kääntelemällä ja seuraamalla muuttuuko lukemat taulussa). Ehkä todennäköisimpiä levottomuuden syitä on kuluneet panhard-tangon puslat (taka-akselista koriin menevä poikittainen tanko) tai liian suuri tai liian pieni aurauskulma etupyörissä. Omakohtaista kokemusta on, että jo 4mm auraus edessä tekee auton levotomaksi aina 50km/h nopeuksista ylöspäin. Pieni auraus taasen voi tehdä ohjauksesta ylitarkan tai tavallaan äksyn, eli kääntyy yliherkästi pienellä ohjausliikkeellä, mutta kuitenkin kulkee varsin nätisti suoraan.
Viimeisenä tietysti voidaan syyttää renkaita. Ei olisi mitään uutta, jos renkaat aiheuttaisivat ongelman. Kuitenkin minulle on jäänyt sellainen käsitys, ettei og900 ole mitenkään hirveän tarkka rengastyypistä, kunhan vaan samalla akselilla on samanlaiset kumit pyörimässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tetammi kirjoitti:
Toisilla renkailla testaaminen on ehkä helpoin tapa aloittaa testaus.
Aurauksen ja camberin tarkastaminen kotikonsteinkin on kohtuu helppo vaikkakin vähän aikaa vievää, monttu tai autopukki helpottaa aurausten mittausta aika taval.
Mitenkäs tuo tapahtuu kotikonstein _käytännössä_? Trigonometria pythagoraan kaavoineen on hallussa ja äkkiseltään mieleen välähti jotain teoreettista ideaa. Hoituuko aurauksen mittaus mittaamalla kummankin eturenkaiden etu- ja takareunojen etäisyydet toisen puolen renkaaseen nähden ja renkaa halkaisija? Tästähän saa sitten peruskoulumatematiikalla kulman?
Auraus milleinä vanteen reunasta mitattuna, muut kulmat asteina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruåtsinrauta kirjoitti:Eikös 900:n pitäisi edetä kuin juna (siis yhtä vakaasti, mutta ilman kolinoita )
Tämä meikäläisen yksilö (900i -89) tuntuu olevan herkkä sivutuulelle/urille/mille vain ja tuossa 100km/h yläpuolella auto lähtee vetelemään, ihan kuin keulaa välillä kiskaistaisiin jompaan kumpaan suuntaan.
Renkaina on Hankookin kitkarenkaat jotka eivät varmaankaan ole parhaat mahdolliset. Paineet suositusten mukaiset. Laitos on katsastettu elokuussa joten hirveitä välyksiä ei pyöräntuennassa pitäisi olla.
Noniin, vastataanpa itselle... vetely on loppunut kun kelit ovat muuttuneet kylmemmiksi, joten renkaistahan tuo sitten johtuikin. Ei vain heti halunnut uskoa että kitkarengas voi olla noin pa**a ajettava kesäkelillä.
Auraus mitataan tosiaan edestä ja takareunasta, siis siitä kohtaa jossa vanne loppuu ja rengas alkaa. Mielellään vetoakselin tasolta, mutta ei taida onnistua suoral mital.
Camberin voi mitata vatupassil, ehdottoman suora alusta.
Vatupassin alapää taas vanteen alareunalle ja yläreunasta mitataan kuinka monta milliä on kallistusta.
Positiivinen camber tietty vaatii mittausjärjestelyyn hieman muutosta, millit katotaan alhaalta ja yläreunaan vanteen ja vatupassin väliin vaaditaan jotain lisätavaraa.
Ei noilla mitään ratasäätöjä saa aikaseksi mutta näkee onko jotain pahasti pielessä.
Joku muu voi kertoo miten millit sai asteiksi...
Pitäis joskus itsekin kattoo kuinka paljon on eroa takapään aurauksissa uudemmis ja vanhemmis satkuis.