ESP, onko sitä, mistä tietää?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja core2 »

:D No kato nyt kuitenkin, niin saat mutkin hyvälle tuulelle. Ei sitä voi käyttää jos ajaa metsässä jotain kisaa, mutta normaali ajossa se on lyömätön toimiessaan.
Ja jos se ESP toimii niin ei tarvita Molskihousujakaan siinä vaiheessa enään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsoin. En sitten tiedä miten "kädetön kuski" oli kun lähti noin pahasti käsistä ilman ESP:tä. Ajoharjoitteluradalla tein saman huonoilla renkailla 70kmh vauhdissa ilman että auto lähti edes heittelehtimään, ja videossa taidettiin sanoa vauhdiksi 55kmh..

Ja sitten tuo JOS.. Jos luotat siihen, ja ei toimikkaan entäs sitten? Ajotaito on katoavaa kansanperinnettä kun luotetaan liikaa kaikenmaailman järjestelmiin ja tietokoneisiin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pakari kirjoitti: Ja sitten tuo JOS.. Jos luotat siihen, ja ei toimikkaan entäs sitten? Ajotaito on katoavaa kansanperinnettä kun luotetaan liikaa kaikenmaailman järjestelmiin ja tietokoneisiin.
Hei, hei putoohan niitä lentsikoitakin yhtenään ja kaks äijää niissä isommissa on aina puikoissa kii, mutta niissähän on musta laatikko, vai oliko se musta vai oranssi, no ei väliä niin on kaikissa saabeissakin musta tai oranssi loota.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ilra
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja ilra »

Sen verran mitä minä olen ESP:n toimintaan käytännössä tutustunut niin aika etevä peli se on ja varmasti auttaa vähintään 95% kuljettajista. Jätin tuon 5 % koska aina on niitä jotka sen auton hallitsevat tai eivät joudu tilanteisiin joissa ESP:ta tarvitsisi. :wink:
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Sanoisinko, että on aika takapuolesta jos ei saa ESP:tä pois päältä.
Nykyisessä (=nyt kaupasta saatavassa) 9-3:ssa ESP kytketään pois valikon kautta, eli on "nappia hankalampi". Vaan enpä ole vielä tilannetta keksinyt, jossa tuosta haittaa olisi - etenkään, kun 9-3:n nykyinen ESP on luokkaa Loistava.
Pakari kirjoitti:Itse en pidä yhtään siitä, että on olemassa edes koko ESP järjestelmää ja onneksi omassani ei sitä ole. Minä ainakin haluan, että jokainen pyörä jarruttaa eikä vain se pyörä jolla on pitoa.
Ettet vain sekoita ABS:ään? :) ESP ei sinänsä rajoita jarruttavien pyörien lukumäärää, se vain tehostaa olemassaolevan kitkan käyttöä. ABS taitaa edelleen ainakin teoriassa pidentää jarrutusmatkaa äärimmäisestä optimista, mutta ainakin meikäläiseltä kaikki kunnia sille, joka jarruttaa tositilanteessa paremmin ilman noita avustimia - etenkin, jos tilanteeseen sisältyy tekijät "mutka" sekä "väistöliike" (tai edes toinen näistä). Se tyyppi meinaan on Rattimies, isolla ärrällä.
Pakari kirjoitti: Tämä tarkoittaa huonoimmassa tilanteessa sitä että vain yksi pyörä jarruttaa, jos sekään...
Miten saat manuaalisella toiminnalla pidottoman (=kitkattoman) pyörän jarruttamaan?
Pakari kirjoitti: Sitäpaitsi, ESP korjaa sivuluistoa typerästi. Pitääkö se tieto paikkaansa, ettei ESPillisessä autossa saa itse ryhtyä ns. vastakorjaamaan sivuluistoa vaan pitää antaa tietokoneen yrittää..?
Ei pidä. Optimaalinen toimintatapa on toki hieman erilainen kuin ilman ESP:tä, mutta hyvin pitkälle voi kuljettaja toimia samalla tavoin, luisto vain loppuu aikaisemmin ja automaattisesti. Tietenkään ei kannata enää luottaa siihen että luisto jatkuu ja ohjata liian aikaisin kohti ojaa, vaan myötäillä ohjauslinjoilla ajolinjan sisäreunaa.

Ja kyllä, sekä ajotaito että maalaisjärki ovat katoavaa kansanperinnettä. Mutta vaikka itsekin tykkään harjoitella auton ääritilannekäytöstä, jarrutuksia ymsjne, niin tositilanteen tullen olen kyllä hemmetin tyytyväinen kaikista noista helppihilppeistä, joita autostani löytyy. Se vaan voi olla niin paljon yllättävämpi kuin mikään harjoitustilanne, että melko primitiivisillä vaistoilla siinä tulee toimittua.

Koeaja ihmeessä ESPillinen 9-3, nyt kun vielä liukkaita kelejä riittää. Tietenkään pelkkä koeajo ei vielä totuta autoa ja kuskia toisiinsa niin, että optimaaliset toiminnat löytyvät, mutta jotain käsitystä saa systeemin toiminnasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

ESP:stä en kyllä enää luovu! On se niin paljon avulias luistonluoja myös halutessa.. :D Systeemiähän pystyy myös väärinkäyttämään viihdepainotteisesti, jos haluaa. Sen kun kääntää rattia talla pohjassa ja auto hoitaa "käsijarrun", pieni vastaheitto mutkaan tullessa antaa hyvän lisämausteen..

Nelivetojen yhteydessä erityisesti ESP on aivan voittamaton! Ilman ESP:tä en ehkä antaisikaan nelivetoa itselleni. PremiumParkissa pääsi hyvin testaamaan Turbo6 XWD 9-5:ttä ESP:llä ja ilman. Muutaman mutkan jälkeen oli selvää, että se pidetään päällä.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kaksi viikkoa tässä ajellut 9-3:lla jossa ei toimi mikään kolmikirjaiminen apulaite: ABS, ESP, TCS. Ihan hyvä tuo on ajaa ilmankin kun asian vaan tiedostaa. :)
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

En myöskään luopuisi enään esp, kahdesta autosta kokemusta. Oletetaan etta joudut väistämään nopeasti uraisella tiellä toista autoa. Ensimmäinen väistö onnistuu, mutta takaisin tulo omalle kaistalle ei enään onnistu vastaohjaus myöhästyy ja auto pyörähtää, nopeutta ei tarvi olla kuin 60 km/h. Tuota kannatta kokeilla jääradalla esp toiminnassa ja ilman, kyllä muuttuu käsitys, kuten edellä todettiin.
Muutenkin kohtaamisonnettomuudet ovat yleisin onnettomuustyyppi maantiellä ja seuraukset ovat aina vakavat, tutkitusti osa niistä olisi vältetty, jos olisi ollut ajovakautus autossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakari kirjoitti:En ole katsonut. Itse en pidä siitä että "tietokone ajaa" ja tekee noinkin tärkeitä päätöksiä että mitä pyörää jarrutetaan ja mitä ei.
Joskus vielä nuorempana ja vielä itsevarmempana ajattelin myös noin, mutta miten jarrutat ominpäin muuten kuin jokaista pyörää yhtäaikaa? ESP:n hienous on juuri yksittäisen pyörän jarrutuskyky jota ei manuaalisesti voi tehdä mitenkään.

Rata- ja muut kilpa-autot erikseen ja niissä ei ESP:tä tarvita, mutta käyttöautossa en siitä enää luopuisi, etenkään takavetoisessa.

Se toki ärsyttää jos sitä ei napista halutessaan pois saa, mutta jos se mahdollisuus on niin pidän erittäin hyvänä toimintona joka todennäköisesti estää monta onnettomuutta jotka sattuu kun ei keskity 100% ajamiseen kuten helposti pitkässä matka-ajossa esimerkiksi helposti käy. Puhumattakaan niistä kuskeista jotka ei ole ikinä radalla tai muuten mutkia mahdollisimman kovaa ajaneet. Muistaakseni näistä ajonvakautuksista joku ns. oikea rattimieskin taisi todeta että käyttää itsekin aina käyttöautossaan ja pitää hyvänä järjestelmänä. Vaikka olisi miten kova kuski niin aina ei mikään taito tai etenkään reaktionopeus riitä, ESP on aina hereillä ihmistä paremmilla reaktioilla ja kykenee tuohon yksittäisten pyörien jarrutukseen..

Toisena puolena tietysti tuo, että helposti tulee tapa ajaa ESP:tä vastaan jolloin ei ole juuri mitään käsitystä siitä miten auto käyttäytyy luontaisesti kun ESP ei ole päällä. Vaan aika orpo olo se on sillonkin nykyautossa jos yhtäkkiä katoaisi esim. ohjaus- ja jarrutehostukset.

Eli joo, oli itselläkin ennen ESP:llä varustettulla autolla ajamista aika negatiivinen kuva ko. järjestelmistä, mutta nyt kun sellainen on niin pidän todella hyvänä keksintönä.
Oikaisee nätisti peräluisun melkein jo siinä vaiheessa kun on itse vasta vastaohjausta aloittamassa, eikä se haittaa vaikka itse sen vastaohjauksen myös tekisikin. Hyvä senkin kannalta että pysyy selkärangassa sekin refleksi. Varmaan joitain eroja eri autojen versioiden ja mallien välillä on, mutta tuo jo 9 vuotta vanha takavetoisen systeemi (DSC) toimii mielestäni todella hienosti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Komppaan täysin nimim. jcarlson kommentteja ja lisään: ESP vähentää tehokkaasti vauhtia ja hoitaa vielä sen että auto menee yleensä nokka edellä lepikkoon. Tämä on turvallisin vaihtoehto.

Siihen, että TCS:ssä olisi ESP:n ominaisuuksia en oikein usko. Vetoluistonesto (traction control) huolehtii sutimisesta (voi jarruttaa vetäviä pyöriä erikseen), stabiliteetin hallinta (ESC virallisesti, ESP monella merkillä) jarruttelee mitä tahansa yksittäistä pyörää.

Omassa SC:ssä huomaa tällä lumi-& jääkelillä ESP:n olemassaolon tosi helposti. Ei tarvita vauhtia kuin 20 km/h ja reipas kääntö ratista.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

On kyllä helkutin hyvä vehje tää ESP! Muutaman kerran on tullut arkiajossa liukkaassa kurvissa todettua ihan rauhallisesti, mut viime perjantaina tuli sitten koettua todellinen ESP:n käyttäytyminen vaaratilanteessa, kun linja-auto tuli kurviin niin perkeleesti ja oikoi sohjoisessa ja jyrkähkössä kurvissa, niin autojen välissä ei varmaan ollut alussa kuin vajaa metrin ja bussin peräpäätä kohti kokoajan kaveni, siinä sitten tein väistöä sisäkurviin eli jalkakäytävän puolelle, jossa oli otettu onneks lumet pois, mut pari jalankulkijaa oli just siinä tilanteessa, joten jouduin aika tarkasti ja nopeasti palauttamaan takaisin tien puolelle, etten ajanut niiden yli. Tuota kävelijöiden ohitusta auttoi todella hyvin ESP, joka piti auton suorassa että sain siirettyä auton omalle kaistalle, jossa se myös vähän raksutti.

Hiukan olis voinu mennä ravistaa sitä bussikuskia, jolla olis ollut hyvät tilat siellä ulompanakin, jos vaan olis tullu hiljempaa kurviin :twisted: .
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No se on miten sen asian näkee. En minä kyllä tiedä miten ABS auton saa pyörähtämään, kuten videossa näytettiin. Ettei vain olisi käynyt niin, että ESP:n pois ottaminen poistaa myös ABS:n käytöstä, sitten tuollainen käytös olisi varsin ymmärrettävää. Kuten sanoin, näitä asioita testanneena ajoharjoitteluradalla en ABS autoa saanut pyörähtämään suorittaessa vastaavanlaista väistöä nopeudessa 70kmh (sellaisilla renkailla jotka seuraavassa katsastuksessa hylättiin syyllä nastaero renkaiden kesken liian suuri..) Kuten totesin aiemmin videolla puhuttiin 55kmh vauhdista.

En sekoita järjestelmiä keskenään, sen autojen kanssa puuhastellut ja tekniikan ihmisiä.. Koko ESP:stä olen saanut varsin epäluotettavan kuvan. Täälläkin foorumilla on pitkä topic aiheesta ESP,TCS,ABS failure.. Ei sellaisella järjestelmällä mitään tee, joka ei toimi kelissä kuin kelissä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja pezi »

Kyllä minä ainakin olen saanut ABS:lla varustetun auton pyörähtämään radalla. On eri asia tekeekö väistöliikkeen jarrut pohjassa vai ilman jarrutusta. Jos jarrut on pohjassa niin ei ESP mitään tee vaan ABS silloin ruksuttaa.

Ja eikä ESP:stä ainakaan haittaa ole, toimii tai ei, loppujen lopuksi syypää on ratin ja penkin välissä jos auto lähtee luisuun.

Suosittelen että testaat.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Väistöliike jarrut pohjassa, ja tottakai ESP on silloin mukana sehän haistelee mikä pyörä luistaa ja vähentää jarrutusta ja siirtää jarrutuspitoa jollekkin muulle pyörälle. ABS ei siirrä jarruvoimaa pitävämmille pyörille, vaan se haistelee pyöriikö vai ei.

Eihän tuossa videossa muuten mitään järkeä olisi? Jos molemmissa kerroissa ABS olisi päällä ja ESP ei tekisi mitään väistettäessä :roll:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja pezi »

Juu sori epäselvästä viestistä, en puhunut videosta. Tottakai ESP on mukana ABS:n kera väistöliikkeessä jos jarrutetaan.

Mutta kyllä ABS:n kanssa saa auton pyörähtämään.
Vastaa Viestiin