Voin minäkin sen sanoa. On se hieno!ahietalahti kirjoitti:Kuvia kansalle. On se aika hieno, vaikka itse sanonkin. Takalasiin tulee vielä tarra "Jag heter Rune"
'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kyllä vetopyörästö-öljylle pitäisi olla tyhjennystulppa takana, keskellä, vetoakselien keskilinjasta vielä hieman taaksepäin. Isolla kuusiokoloavaimella aukeava. Ja täyttötulppa oikealla kyljellä vetoakselin läheisyydessä. Eikö löytynyt?ahietalahti kirjoitti: Jäähdytysnesteen vaihto jää kesään, samoin vetopyörästö-öljyn vaihto. Sanokaas nyt fiksut mistä se öljy tulee ulos? Ei ollut tyhjennystulppaa, ei mitään.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Luulin sitä laatikkoöljyn propuksi... Näin siksi, että mielestäni Haynes ilmoitti sen siihen. Luotan kyllä täältä tulevaan tietoon enemmän kuin Haynesiin.Juha96 kirjoitti:Kyllä vetopyörästö-öljylle pitäisi olla tyhjennystulppa takana, keskellä, vetoakselien keskilinjasta vielä hieman taaksepäin. Isolla kuusiokoloavaimella aukeava. Ja täyttötulppa oikealla kyljellä vetoakselin läheisyydessä. Eikö löytynyt?ahietalahti kirjoitti: Jäähdytysnesteen vaihto jää kesään, samoin vetopyörästö-öljyn vaihto. Sanokaas nyt fiksut mistä se öljy tulee ulos? Ei ollut tyhjennystulppaa, ei mitään.
Oikea kylki = Repsikan kylki?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Tuossa nyt vielä tuo kuva. JUHA96: Onko se tuo proppu mikä tuossa on nro 2. Ei kai?

Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Juu, tulppa 1 on moottoriöljyn ja tulppa 2 peräöljyn (1,4l tavallista vaihteistoöljyä) tyhjennystulppa. Automaattilaatikon öljy tyhjätään ihan edestä, missä on suoralla ruuvitaltalla avattava tulppa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kaikki hyvin mut hei nuo kapselit..!
Tiedätkö kummat siinä kuuluu olla, ne pienet reijälliset?

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kiitokset kaikille kehuista.
Tähän asti oon saanu tuhottu karvan alle 500€ rahaa, on tämä halpaa ihan aikuisten oikeesti. Tostakin vielä yli satku on menny paperisotaan ja katsastukseen
Huomenaamulla vaihdan vielä öljykellon, laitan ne peräöljyt, säädän sytyn ja laitan uuden pyöränmutterin. Sitten ajellaan "onnellisesti" kesään asti. Käyttöautohan tämä ei siis ole, joten kilometrejä ei varmaankaan hirvesti tule. Nyt olen saanut ajettu noin 1000km tän parin viikon aikana, mutta nyt vähenee selvästi. Käytellään tätä vain sopissa juhlatilaisuuksissa
Tähän asti oon saanu tuhottu karvan alle 500€ rahaa, on tämä halpaa ihan aikuisten oikeesti. Tostakin vielä yli satku on menny paperisotaan ja katsastukseen

Huomenaamulla vaihdan vielä öljykellon, laitan ne peräöljyt, säädän sytyn ja laitan uuden pyöränmutterin. Sitten ajellaan "onnellisesti" kesään asti. Käyttöautohan tämä ei siis ole, joten kilometrejä ei varmaankaan hirvesti tule. Nyt olen saanut ajettu noin 1000km tän parin viikon aikana, mutta nyt vähenee selvästi. Käytellään tätä vain sopissa juhlatilaisuuksissa

Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kaikki työt sain tehtyä. Sen öljykellon kanssa on kyllä jollain välähtänyt. Laittaa nyt kierre siten, että sen ulkopuolella on kierrettä isompi pyöreä kehä
No helposti sain kuitenkin sen vaihdettua.
Sytty oli kohdillaan presiis 20 astetta ja pyöränmutteri löysi helposti paikkansa
Lootaan laiton litran lisää öljyä niin nousi mitta-asteikon yläpäähän. Vuotaakohan se jostain. Pitää tarkkailla tilannetta.
Peräöljyn laitto meni hieman kikkailuksi. Tuli ensimmäinen työkalutappio tämän auton kanssa. Räikkä murtui kun yritin avata tyhjäysproppua
No tein sitten uuden ja sillä aukesi. 1,5l sain tavaraa menemään sisää. Hieno idea muuten se magnettinen korkki. Yhtään ei ollu muuten lastua siinä, joten eikai se välitysvielä kovasti ole sorvautunut.
Myös "Jag heter Rune" tarra tuli tänään. Pitää liimata se jossain vaiheessa. Nyt Rune joutui jo tositoimiin kun kaverin tarvi autoa viikonlopuksi. Saamari jos se tussaroi tän nyt jotenkin, niin saa kyllä kuulla. No on kyllä luottokaveri, ei siinä mitään.
Oli muuten ihme juttu, kun VIN koodin valmistusvuosikirjan on E ja siten se olis 1984 malli, eikä 1983. Pitää selvittää Valmetilta loput tiedot.

Sytty oli kohdillaan presiis 20 astetta ja pyöränmutteri löysi helposti paikkansa

Lootaan laiton litran lisää öljyä niin nousi mitta-asteikon yläpäähän. Vuotaakohan se jostain. Pitää tarkkailla tilannetta.
Peräöljyn laitto meni hieman kikkailuksi. Tuli ensimmäinen työkalutappio tämän auton kanssa. Räikkä murtui kun yritin avata tyhjäysproppua

Myös "Jag heter Rune" tarra tuli tänään. Pitää liimata se jossain vaiheessa. Nyt Rune joutui jo tositoimiin kun kaverin tarvi autoa viikonlopuksi. Saamari jos se tussaroi tän nyt jotenkin, niin saa kyllä kuulla. No on kyllä luottokaveri, ei siinä mitään.
Oli muuten ihme juttu, kun VIN koodin valmistusvuosikirjan on E ja siten se olis 1984 malli, eikä 1983. Pitää selvittää Valmetilta loput tiedot.

Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Ei mitään ihmeellistä, kyllä VIN-koodi sen kertoo oikein: mallivuosi 1984 (joka olikin ainakin Suomessa ainoa mallivuosi kun 900 GLi oli tarjolla - 1983 asti tällä paikalla mallistossa oli 900 GLs, 1985 alkaen 900i). Pari viestiä ylempänä ketjussa on Riston linkittämä mainos TM:stä syksyltä 1983, jossa GLi esitellään uutena mallina mallivuodelle 1984.ahietalahti kirjoitti: Oli muuten ihme juttu, kun VIN koodin valmistusvuosikirjan on E ja siten se olis 1984 malli, eikä 1983. Pitää selvittää Valmetilta loput tiedot.
Jos käyttöönottovuosi on 1983, ei siinä ole mitään ristiriitaa. Mallivuosi 1984 tuli tuotantoon elokuun alussa 1983 eli heti tehtaan kesälomien jälkeen, joten aika iso osa autoista on ehditty rekisteröidä mallivuotta edeltävän vuoden puolella. Satkuahan ei (suuresta versioiden määrästä johtuen ja suuresta volyymistä huolimatta) juurikaan tehty varastomalliksi Suomen markkinoille 80-luvulla, vaan asiakas sai juuri itselleen tilatun, spesifioidun ja rakennetun auton keskimäärin kuuden viikon toimitusajalla kaupanteosta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Ainakaan minulla olleessa vuosimallin 83 satkussa ei ollut vielä noita vankempia puskurinjatkeita.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
^Joo, uudet puskurinjatkeet ja uusi maski tulivat '84 mallivuodelle. Tuossa skannatussa mainoksessahan luetellaan esimerkkejä '84 mallivuoden runsaista uudistuksista: "kärjetön sytytysjärjestelmä kaikissa moottoreissa, myös oikeanpuoleisen etuistuimen sähkölämmitys, entistä enemmän tilaa etuistuimilla, kevyesti vierivät renkaat, eräitä ulkonäköä ja sisätilojen tyylikkyyttä korostavia yksityiskohtia, uusia värejä jne."
Ja mainoskuvassa näkyykin maski, puskurinjatkeet ja uusi väri (platinansininen). "Entistä enemmän tilaa etuistuimilla" tarkoitti kai istuimen sijoittumista hiukan aikaisempaa alemmaksi, joten pääntilaa tuli enemmän? Ainakaan muuta mahdollista muutosta etuistuintiloissa en keksi / muista koskaan havainneeni. "Sisätilojen tyylikkyyttä korostavista yksityiskohdista" en nyt saa päähäni mitä ne voisivat olla? Uusi vaihdekepin nuppi kenties? Keskikonsolikin taisi muuttua jo mv. 83:een.
Ja mainoskuvassa näkyykin maski, puskurinjatkeet ja uusi väri (platinansininen). "Entistä enemmän tilaa etuistuimilla" tarkoitti kai istuimen sijoittumista hiukan aikaisempaa alemmaksi, joten pääntilaa tuli enemmän? Ainakaan muuta mahdollista muutosta etuistuintiloissa en keksi / muista koskaan havainneeni. "Sisätilojen tyylikkyyttä korostavista yksityiskohdista" en nyt saa päähäni mitä ne voisivat olla? Uusi vaihdekepin nuppi kenties? Keskikonsolikin taisi muuttua jo mv. 83:een.

9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Joo. 84 sitten vissiin on.
Mites ton automaattiöljyn kanssa sitten. Mobilin AFT 220 käy vissiin? Luin tuo FAQn läpi ja sieltä vähän semmoista uumoilin.
Sitten valinnaisista lisävarusteista. Onko näihin saanut vuonna 84 cruisea, ilmastontia ja keskuslukkoa?
Mulla ei oo tuossa semmosta ollenkaan. Pitäiskö olla. Ei oo kun tuhkis.Juha96 kirjoitti:Keskikonsolikin taisi muuttua jo mv. 83:een.
Mites ton automaattiöljyn kanssa sitten. Mobilin AFT 220 käy vissiin? Luin tuo FAQn läpi ja sieltä vähän semmoista uumoilin.
Sitten valinnaisista lisävarusteista. Onko näihin saanut vuonna 84 cruisea, ilmastontia ja keskuslukkoa?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Tarkoitin sitä avaimen ja vaihdekepin ympärillä olevaa alakonsolia. Se ylempi konsoli oli lisävaruste vielä tuolloin.
Oikea öljy on ATF Type F eli ATF 210. Löytyy ainakin hyvinvarustetuilta Shell-huoltoasemilta Shell-merkkisenä ja Motonetista Mag1-merkkisenä.
Ainakin Turboon on saanut noita kaikkia varusteita 1984, mutta saiko GLi:hinkin tehdasasenteisena jo tuolloin, en tiedä. Kannattaa tutkiskella, löytyykö valmiita johdotuksia, esim. ilmastoinnin johdot saattaa löytyä niiden kahden blankokytkimen takaa jos johtosarjassa on valmius olemassa. Vakionopeussäätimen jälkiasennus on hieman isompi homma kuin nykyisissä autoissa, pitää mm. asentaa nopeusanturi vasemman sisemmän vetonivelen luo yms. Kaikki toki on mahdollista.
Oikea öljy on ATF Type F eli ATF 210. Löytyy ainakin hyvinvarustetuilta Shell-huoltoasemilta Shell-merkkisenä ja Motonetista Mag1-merkkisenä.
Ainakin Turboon on saanut noita kaikkia varusteita 1984, mutta saiko GLi:hinkin tehdasasenteisena jo tuolloin, en tiedä. Kannattaa tutkiskella, löytyykö valmiita johdotuksia, esim. ilmastoinnin johdot saattaa löytyä niiden kahden blankokytkimen takaa jos johtosarjassa on valmius olemassa. Vakionopeussäätimen jälkiasennus on hieman isompi homma kuin nykyisissä autoissa, pitää mm. asentaa nopeusanturi vasemman sisemmän vetonivelen luo yms. Kaikki toki on mahdollista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
korjaamo videolla ne liimaa magneetteja vetoakseliin----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659