Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja venakko »

Olen jälleen palaamassa Saabistiksi ja minua kiinnostaa tällä hetkellä 9-3 dieselkoneella. Onko 2,2 dieselmoottori tosiaan Opelin tekemä? Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla muuten on Saabin diesel versioista. Ovatko yhtä hyviä ja luotettavia,kuin bensakoneella olevat joihin olen tottunut? Kuinka paljon diesel kuluttaa ja pärjääkö sillä hyvin talvella? Muutenkin kiinnostaa, kuinka paljon dieselsaabin pitäminen kustantaa jos vertaa bensaversioon.
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Paha sanoa luotettavuudesta mitään. Oma 9-3 TiD on vm -00 (käyttöönotettu -99) ja mittarissa jo yli 480tkm. Ostin auton vuonna 2001 n.131tkm ajettuna. Pientä laittoahan siinä on ollut normaalin ylläpidon lisäksi. - Ei mitään katastrofaalista kuitenkaan. :wink:
Vesipumppu, startti, pari turbon magneettiventtiiliä, öljypaineanturi ja jakopumpun ohjausyksikkö. :oops: Eberspächer lämmitin vaatii myös huomiota aina parin vuoden välein.
Mainittakoon nyt vielä että autoon laitettiin n 140 tkm paikkeilla ns "viritysboksi", PSI-merkkinen. Sillä kyyti parani huomattavasti ja kulutus tippui litralla/100 km.
Kulutus on 5,7 -6,5 litraa satasella, ajotavasta riippuen. Pitkää matkaa olen joskus saanut tasan 5 litraan.
Öljynvaihdot tulee puolet useammin kuin bensavehkeellä, n. 8 -10 tkm välein. Synteettistä öljyä menee 5,5 litraa öljysuodattimen kanssa.
Auto on päivittäisessä käytössä ja ajokilometrejä tulee nykyään n 60 tkm vuodessa.
Dieselvero nyt on mikä lie, olen sen aina maksanut ajallan ja unohtanut saman tien :P. On mulla paskempiakin autoja ollut, esim nykyinen "kesäauto" BMW 530 dA E60 :evil: joka ei toimi talvella.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuollaisella ajelin aikanaan puolisen vuotta, kunnes polttoainepumpun ohjausyksikkö kuoli pois. Auto siirtyi eteenpäin klubin sisällä ja alle vaihtui nykyinen NG900.
Autosta ei pahaa sanottavaa; ainoat rempat olivat käsijarru ja eberspächer. Kulutus meni kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä yli kuuden, mutta hyvin maltillista kuitenkin. Traktorimainen käyntiääni ei ollut kaunein mahdollinen, mutta sen sieti. Dieselvero oli muistaakseni yli 600e/v. Ehkä?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Azanovix kirjoitti: Dieselvero oli muistaakseni yli 600e/v. Ehkä?
Eikö se ole kuitenkin 500-jotain? :? Käyttövero kokonaisuudessaan siis.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

en tosiaan muista. Kolme vuotta omistuksesta on kulunut, joten...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

verot yhteensä noin 600 eskoa, eli autovero sen 100 ja 500 eskoa käyttövoimaveron osuus. Omalla ruuvattu nyt reilut 308 tkm, josta itse olen ajanut noin 50tkm ja auto ollut vuoden. Itse tykkään ja ajattelin pitää vielä vuoden / kaks. Kulutus ~7 l/100 km. 90 % moottoritiellä ajoa. Katso lisää tuolta dieselosiosta. EGR:n tulppaus ja imusarjan putsaus, öljyn vaihtoa, Eber jossain vaiheessa tekee tenät, mutta halpa vaihtaa uuteenkin näissä og9-3:ssa, jossa releohjattu eberi. Tehoakin saa tarvittaessa vähän lisää jolloin ehtii normiliikenteessä ihan hyvin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Itse olen päässyt keskikulutuksessa jopa alle 6 litran kesällä. Suurempia vikoja on ollut vain syöttöpumpun ohjainyksikkö, mikä hoituikin hyvin forumilaisten avustuksella. Autona siis 9-3 2,2tid vm 99, ajettu 387tkm.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, maantienopeuksissa saa helposti kulutuksen tippumaan. Mulla vaan tapaa olla kohtuu raskas kaasujalka, ja se vaudin tiputtaminen 20 km/h toisi kyllä kulutuksen varmasti sinne lähemmäs kuutta. Niin, omasta autosta tuon vp44 syöttöpumpun oli korjattanut edellinen omistaja, jossain 200tkm jälkeen. Pumppu lienee ainoa isompi ongelma, mutta senkään korjauttaminen ei nykyisin maltaita maksa. Siitäkin saa lisää tietoa diesel osiosta ja haulla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Nyt talvirajoituksilla tulee mieleen ärsyttävä ominaisuus. Autolla ei voi ajaa 5 vaihteella alle 80km/h. Eli kun ajat letkassa ja vauhti vaihtelee 70-85km/h, niin manuaalilla saat koko ajan vaihdella 4->5->4 jne.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

8O
Miksei voi? Ei se ainakaan kulkemisesta tai jaksamisesta ole kiinni.
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Ainakin mun autossa tuntuu olevan jaksamisesta kiinni. Jurisee järkyttävästi jos kiihdytät vitosvaihteella 70-> 85km/h.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Ainakin kuormattuna menee vedättämiseksi alle 80km/h vauhdissa. Jos ei tykkää imusarjaa joka vuosi putsailla niin pienemmälle vaihtaminen kannattaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sattuu siinä noin 1700 kierroksen paikkeille sopivat resonanssitaajuudet. Omassakin on hyvät tärinät samoilla nopeuksilla vitosella. Mutta mä en ainakaan jaksa vispata vaihdekeppiä, kyllä se nopeus sieltä nousee vitosellakin. Jos on kiirus niin sitten pistän nelosen silmään. Eikä se karstaantumaan pääse, kun polkee välillä reilummin :wink:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Onko siinä mitään perää, että vaihdelaatikko ei saa riittävästi voitelua silloin kun "juruttaa". Eli onko toi kovinkaan terveellistä autolle olla vaihtamatta sitä vaihdetta?
Saab 9-3 2.2 TiD -00
BKP
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 11:12

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja BKP »

Vero on n.650€.

Tuli juuri hommattua itselle tollanen 2.2TID -00 joka on ajettu vaatimattomat 408tkm :lol:

Edelleen se menee eteenpäin, ja voi jopa sanoa että on hyvä ajaa.

Lähtee ainakin käymään tuo oma komposti jopa ilman lohkoa -13 pakkasilla :D
Vastaa Viestiin